Archief - Wielertoeristen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

$anka

Legacy Member
>P>Barney zei:
JA ze mogen idd als ze met meer dan 15 zijn MAAR ze mogen het verkeer NIET HINDEREN !!!!!!

En ze moeten vergezeld zijn van een begeleidende wagen!
never seen that one ...

Thin Liz

Legacy Member
Zotten vind je overal: zo heb ik hier onlangs nog een gek met een koersfietsje tegen een waanzinsnelheid uit een straat zien vlammen zonder ook maar enig besef van de voorrangsregels. Hij mag nog van geluk spreken dat hij nog kan rijden uberhaupt... Om het nog gekker te maken: het fietspad gebruikte hij niet, hij reed in het midden van de baan en het was dan nog pal in een drukke bebouwde kom. Echt gek, die had zeker teveel op, kan niet anders :)

aragorn

Legacy Member
Ongelooflijk dat sommige mensen denken alles te weten.
Even het verkeersreglement erbij halen:

[SIZE=2em]43bis1. [/SIZE] Dit artikel is slechts van toepassing op groepen van 15 tot 150 fietsers. De groepen van meer dan 50 deelnemers moeten worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins. De groepen van 15 tot 50 deelnemers mogen worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins.

--> Let op de nuance tussen "mogen" en "moeten"


[SIZE=2em]43bis2.1. [/SIZE] De wielertoeristen die in een groep van ten minste 15 tot ten hoogste 50 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.

--> Vanaf 15 personen mag je op de openbare weg, 2 naast 2, op het rechter rijvak.


[SIZE=2em]43bis2.2. [/SIZE] Zij mogen voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto; indien er slechts één begeleidende auto is, moet deze de groep volgen.

--> Gezien ? Het woordje "mogen", dus het is niet verplicht.


[SIZE=2em][/SIZE]

[SIZE=2em]43bis.3.1. [/SIZE] De fietsers die in een groep van ten minste 51 tot ten hoogste 150 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.


[SIZE=2em]43bis.3.2. [/SIZE] Zij moeten voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto.

--> Hier gezien ? Het woordje "moeten", vanaf 51 personen dus.

Het is makkelijk om iedereen over dezelfde kam te scheren en te veralgemenen. Mij hoor je niet zeggen dat alle automobilisten wegpiraten zijn omdat er een paar enkelingen zijn die rijden alsof de weg van hen alleen is. Dus een beetje meer respect langs beide kanten.

Genoeg van dat puberachtige stoerdoenerij. Wees volwassen en hoffelijk.

Ara

$anka

Legacy Member
aragorn zei:
[SIZE=2em]43bis2.1. [/SIZE] De wielertoeristen die in een groep van ten minste 15 tot ten hoogste 50 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.
--> Vanaf 15 personen mag je op de openbare weg, 2 naast 2, op het rechter rijvak.


probleem al gevonden me dunkt ...

Tyfius

Legacy Member
Die wielertoeristen zijn zo erg nog niet. De gemiddelde student in Leuven daarentegen. Daar geld precies geen enkel verkeersbord of licht voor en die zigzaggen ook langs alle kanten over de straat...

Dayofdead

Legacy Member
Als wielertoerist zijn er ook frustraties hoor. En ge moet niet alle wielertoeristen over dezelfde kam scheren, 90% houdt zich wel aan de regels en fietst mooi aan zijn kant!

- Chauffeurs die uit straten komen en er niet beter op vinden als op het fietspad te gaan staan en vervolgens weigeren achteruit te rijden.
- Chauffeurs die hun auto/vrachtwagen op het fietspad parkeren
- Fietspaden die uit 2 verschillende wegdekken zijn samengevoegd met in het midden een gleuf waar ge onmiddelijk op u smikkel valt met die smalle bandjes. Vol stenen, putten, glas, ... Geloof mij, als het wegdek soms in dezelfde staat zou zijn als het fietspad ge zou wa horen ...

Verge of death

Legacy Member
BadCompany zei:
Denk je soms dat alle wegen voor auto's zo denderend zijn? En als je een normale fiets hebt, heb je helemaal geen last van slechte fietspaden. Ik heb misschien ooit 1 keer lek gereden. Maar nee, de mannen willen een racefietske met flitterdunne bandjes, en dan maar klagen dat het fietspad niet goed is. Ik rij toch ook niet met een auto die heel laag afgesteld is (zoals op cicuits) om dan te zagen dan de drempels te hoog zijn? Op het circuit kan je wel gaan klagen als de baan er slecht bijligt.
Rij dus met een gewone fiets op het fietspad of huur zo'n wielerbaan af.

Lekker realistisch om een wielerbaan af te huren, ik denk dat je de wielersport teveel met autosport vergelijkt. Ik herhaal nogmaals: ik keur het absoluut niet goed dat wielertoeristen soms een gans rijvak inpalmen. Op een druk kruispunt in Ninove zag ik zelfs eens één enkele wielertoerist die voor mijn auto het kruispunt overreed met de auto's mee. Toen was ik ook erg geïrriteerd. Vergeet ook niet dat er gradaties zijn in wielertoeristen: er zijn er die nooit op een fietspad rijden, ook al ligt het erg goed bij.

Zoals ik ook al eerder vermeldde: soms is het echt niet mogelijk om met grotere groepen netjes op een fietspad te rijden. Je hebt dan vaak tegenliggers, en voor je het weet knal je tegen iemand anders aan. Zo had ik enkele maanden geleden iets voor op een fietspad: ik reed op een dubbel fietspad tegen een snelheid van +/- 30 km/h. Ik reed op mijn lijn (op de rechterkant van het fietspad). In de verte zag ik een vrouw en een jongen van +/- 13 jaar aankomen. De jongen in kwestie was over het fietspad aan het zwalpen (zijn oppas vond het niet nodig om er wat op te zeggen blijkbaar).
Niettegenstaande de jongen zag dat ik recht op hem afkwam, week hij te laat uit. Gevolg: ik knalde tegen zijn achterwiel, waardoor zowel zijn als mijn velg naar de vaantjes waren. Ik kon daarenboven niet naar rechts uitwijken aangezien er bloembakken in de weg stonden. Mocht dit met een wielergroep gebeurd zijn, dan waren er serieus wa brokken geweest.

TekkaBlade

Legacy Member
Tyfius zei:
Die wielertoeristen zijn zo erg nog niet. De gemiddelde student in Leuven daarentegen. Daar geld precies geen enkel verkeersbord of licht voor en die zigzaggen ook langs alle kanten over de straat...


Voilla, het gaat niet enkel om wielertoeristen maar fietsers in het algemeen.

-Ze stoppen nooit voor een zebrapad
-Ze denken voorrang te hebben aan het zebrapad ZONDER afgestapt te zijn
de voorrang geldt enkel voor voetgangers
-Stoppen voor een rood licht zit er ook niet in, als ze het doen negeren ze vaak de stopstreep
-Een fietslicht is blijkbaar niet noodzakelijk, in combinatie met winterkleuren (donker) zijn fietsers heel moeilijk op te merken
-Ze doen weinig moeite om rechts te rijden waardoor het wel heel moeilijk wordt om een meter tussen de wagen en de fietser te houden tijdens een inhaalmanoevre
-Ze rijden maar al te vaak zij aan zij waardoor ze het verkeer hinderen
-In de buurt van schoolpoorten hebben zij blijkbaar voorrang op alles...
-Ze 'pinken' nooit (gebaar met de arm)
-Ze steken altijd RECHTS voorbij, hoe weinig plaats er ook is, ZELFS in bochten -_-

Arifiene

Legacy Member
TekkaBlade zei:
Voilla, het gaat niet enkel om wielertoeristen maar fietsers in het algemeen.

-Ze stoppen nooit voor een zebrapad
-Ze denken voorrang te hebben aan het zebrapad ZONDER afgestapt te zijn
de voorrang geldt enkel voor voetgangers
-Stoppen voor een rood licht zit er ook niet in, als ze het doen negeren ze vaak de stopstreep
-Een fietslicht is blijkbaar niet noodzakelijk, in combinatie met winterkleuren (donker) zijn fietsers heel moeilijk op te merken
-Ze doen weinig moeite om rechts te rijden waardoor het wel heel moeilijk wordt om een meter tussen de wagen en de fietser te houden tijdens een inhaalmanoevre
-Ze rijden maar al te vaak zij aan zij waardoor ze het verkeer hinderen
-In de buurt van schoolpoorten hebben zij blijkbaar voorrang op alles...
-Ze 'pinken' nooit (gebaar met de arm)-Ze steken altijd RECHTS voorbij, hoe weinig plaats er ook is, ZELFS in bochten -_-

Dat is dan ook niet verplicht. Overigens ben ik een voorbeeldig fietser en krijg ik nooit men voorrang van auto's...

[F6]_Z_

Legacy Member
Hehe, ik heb soms ook het gevoel dat wielertoeristen totaal niet kijken naar regels. Op de rijbaan denkend dat ze alles kunnen en mogen, zelfs al zijn ze maar met 3-4. Maar dit heb ik ook met niet alleen wielertoeristen, dit zie ik ook soms bij scholieren. Zo traag rijden dat ze beginnen te zwalpen om zichzelf recht te houden...

Ikzelf ga met de fiets naar mijn werk, en soms heb ik net ook hetzelfde gedacht bij gewone chauffeurs. Hoeveel keer ik al heb moeten bruut remmen omdat een auto niet kijkt of er fietsers zijn wanneer hij afslaat. Dan draag ik zelfs nog zo een geel vestje, en steek ik mijn arm uit indien ik zelf afsla(wat niet meer wettelijk verplicht is).

BadCompany

Legacy Member
TekkaBlade zei:
Voilla, het gaat niet enkel om wielertoeristen maar fietsers in het algemeen.

-Ze stoppen nooit voor een zebrapad
-Ze denken voorrang te hebben aan het zebrapad ZONDER afgestapt te zijn
de voorrang geldt enkel voor voetgangers
-Stoppen voor een rood licht zit er ook niet in, als ze het doen negeren ze vaak de stopstreep
-Een fietslicht is blijkbaar niet noodzakelijk, in combinatie met winterkleuren (donker) zijn fietsers heel moeilijk op te merken
-Ze doen weinig moeite om rechts te rijden waardoor het wel heel moeilijk wordt om een meter tussen de wagen en de fietser te houden tijdens een inhaalmanoevre
-Ze rijden maar al te vaak zij aan zij waardoor ze het verkeer hinderen
-In de buurt van schoolpoorten hebben zij blijkbaar voorrang op alles...
-Ze 'pinken' nooit (gebaar met de arm)
-Ze steken altijd RECHTS voorbij, hoe weinig plaats er ook is, ZELFS in bochten -_-

En als je er dan een omrijdt is het kot te klein! Bij een aanrijding is het zowat altijd de fietser die gelijk krijgt...

BadCompany

Legacy Member
Lord Kveldulv zei:
Moet ik eens beginnen opsommen wat ge allemaal tegenkomt als ge het langs de andere kant ziet? Ik spreek dan nog nie eens over agressieve chauffeurs, kan mij nie direkt herinneren da'k da al veel tegengekomen ben. Maar sommige mensen rijden gewoon voor u in. Blijkbaar zijn ze nie in staat de snelheid van ne fietser in te schatten. Voorrang van rechts is nog zo iets. Dat telt blijkbaar niet als ge met de fiets zijt. Of veldwegskes, als ge dan al es de moeite doet om u uit het drukke verkeer te houden. Dan komen ze tegen 90 ne blinde bocht rond gevlogen. Zelfs vrachtwagens da ge op zo'n wegskes tegenkomt. ding was breder dan de weg en dan komt da maar door de bocht gevlamd. Zijn voorste wielen zaten rechts van de beton, en de oplegger zat er links helemaal naast. Op zo'n momenten ben ik blij da'k nog aan mountain bike gedaan heb en nog over de goot de graskant kan inwippen met ne koersfiets.
Of beeld u in, ge rijdt op het fietspad als ne voorbeeldige fietser. Lange rechte weg, ge kunt 500m voor u uit zien en het zonneke schijnt. Komt er uit een zijstraatje een juffrouwke met een saxo'ke die gewoon een stopbord negeert en over uw wiel rijdt. Ah ja, als ze moest vertragen, laat staan stoppen, dan moest ze schakelen en das nie evident met ne gsm in uw hand...
Al die straffe uitspraken hier komen van mensen die maar ene kant van het verhaal kennen en denken te weten hoe het in elkaar zit. Well, think again. Zo simpel is het allemaal nie.

Als wielertoeristen nu eens achter elkaar reden was het toch geen probleem? Dan pak je zoveel plaats niet in. (bij kleine groepen)
Maar je moet eens beseffen dat de openbare weg voor transport bedoelt is, en niet voor sport of recreatie. Ik zou de openbare weg ook wel als racebaan willen gebruiken en eens denderend hard over de weg willen scheuren. Zo vind ik dat als je met zoveel volk aan het rijden bent, het maar op een circuit of dergerlijke moet doen. Het argument dat dat de kort is gaat niet op, want wij een circuit voor auto's is ook niet lang.

stijn87

Legacy Member
TekkaBlade zei:
Voilla, het gaat niet enkel om wielertoeristen maar fietsers in het algemeen.

-Ze stoppen nooit voor een zebrapad
-Ze denken voorrang te hebben aan het zebrapad ZONDER afgestapt te zijn
de voorrang geldt enkel voor voetgangers
-Stoppen voor een rood licht zit er ook niet in, als ze het doen negeren ze vaak de stopstreep
-Een fietslicht is blijkbaar niet noodzakelijk, in combinatie met winterkleuren (donker) zijn fietsers heel moeilijk op te merken
-Ze doen weinig moeite om rechts te rijden waardoor het wel heel moeilijk wordt om een meter tussen de wagen en de fietser te houden tijdens een inhaalmanoevre
-Ze rijden maar al te vaak zij aan zij waardoor ze het verkeer hinderen
-In de buurt van schoolpoorten hebben zij blijkbaar voorrang op alles...
-Ze 'pinken' nooit (gebaar met de arm)
-Ze steken altijd RECHTS voorbij, hoe weinig plaats er ook is, ZELFS in bochten -_-

Zullen we ook eens beginnen met de stommiteiten/fouten die autobestuurders constant maken? Dat lijstje zal veeel langer zijn dan dit hier.

BadCompany zei:
Als wielertoeristen nu eens achter elkaar reden was het toch geen probleem? Dan pak je zoveel plaats niet in. (bij kleine groepen)

Allemaal achter elkaar :p, ik zie je al een groep inhalen van 100 fietsers die achter elkaar rijden, dan ben je een halfuur bezig

stoomboot

Legacy Member
TekkaBlade zei:
Voilla, het gaat niet enkel om wielertoeristen maar fietsers in het algemeen.

-Ze stoppen nooit voor een zebrapad
-Ze denken voorrang te hebben aan het zebrapad ZONDER afgestapt te zijn
de voorrang geldt enkel voor voetgangers
-Stoppen voor een rood licht zit er ook niet in, als ze het doen negeren ze vaak de stopstreep
-Een fietslicht is blijkbaar niet noodzakelijk, in combinatie met winterkleuren (donker) zijn fietsers heel moeilijk op te merken
-Ze doen weinig moeite om rechts te rijden waardoor het wel heel moeilijk wordt om een meter tussen de wagen en de fietser te houden tijdens een inhaalmanoevre
-Ze rijden maar al te vaak zij aan zij waardoor ze het verkeer hinderen
-In de buurt van schoolpoorten hebben zij blijkbaar voorrang op alles...
-Ze 'pinken' nooit (gebaar met de arm)
-Ze steken altijd RECHTS voorbij, hoe weinig plaats er ook is, ZELFS in bochten -_-

Van zodra ge zelf met de auto rijdt, gaat ge enkele dingen wel vanzelf achterwege laten :)
Voorrang altijd nemen + zonder licht na schemering fietsen leert ge onmiddellijk af (zeker dat laatste gaat ge nooit meer doen als ge zelf eens bijna ne fietser hebt omvergereden omdat hem zonder licht reed op een mooie zomeravond :p)

En fietsers mogen zij aan zij fietsen :p
En de arm is toch niet verplicht?(ge zou zelfs ten alle tijden met beide handen het stuur moete vasthouden :p)

aragorn

Legacy Member
BadCompany zei:
Maar je moet eens beseffen dat de openbare weg voor transport bedoelt is, en niet voor sport of recreatie.

trans·port (het ~)1 vervoer2 (~en) keer dat vervoer plaats heeft3 (~en) [boekh.] het overbrengen van een getal of bedrag van een bladzijde op een volgende4 (~en) [jur.] overdracht van eigendom, het gebruiks- of beschikkingsrecht5 vracht => lading
ver·voer (het ~)1 overbrenging, transport
ver·voe·ren (ov.ww.)1 naar elders brengen => transporteren, voeren

Ga dan niet meer met je hond gaan wandelen, want geen transport.
Wandelen ter ontspanning mag dan ook niet meer. Idem voor rustig fietsen met vrouw en kind. Tourtochten met de motor ook al niet.

Saaie wereld heb jij.

Lord Kveldulv

Legacy Member
Tyfius zei:
Die wielertoeristen zijn zo erg nog niet. De gemiddelde student in Leuven daarentegen. Daar geld precies geen enkel verkeersbord of licht voor en die zigzaggen ook langs alle kanten over de straat...

Probleem is dat er daar bij zitten die nooit veel met ne fiets gereden hebben en opeens in de spits in een grote stad terecht komen. Op een fiets die zelden in orde is dan nog. Dat is voor mij ook een frustratie. Zelfs als ge te voet door leuven een zebrapad oversteekt (mét groen licht) dan durft er nog wel es ene zijn rood licht negeren en net nie uw tenen afrijden.

BadCompany zei:
Als wielertoeristen nu eens achter elkaar reden was het toch geen probleem? Dan pak je zoveel plaats niet in. (bij kleine groepen)
Maar je moet eens beseffen dat de openbare weg voor transport bedoelt is, en niet voor sport of recreatie. Ik zou de openbare weg ook wel als racebaan willen gebruiken en eens denderend hard over de weg willen scheuren. Zo vind ik dat als je met zoveel volk aan het rijden bent, het maar op een circuit of dergerlijke moet doen. Het argument dat dat de kort is gaat niet op, want wij een circuit voor auto's is ook niet lang.

Voor ge hier op gaat antwoorden, denk nog eens 5 minuten na over uw uitspraken. En besef dat uw realiteitszin niet mee opgestaan is vanmorgen ;)

stijn87 zei:
Allemaal achter elkaar :p, ik zie je al een groep inhalen van 100 fietsers die achter elkaar rijden, dan ben je een halfuur bezig

Idd. Mensen denken blijkbaar niet meer na eer ze zo'n ridicule uitspraken doen. Typisch voor iemand die zelf niet veel met de fiets rijdt. Stel een doorsnee groepje toeristen van 40 van. Allemaal achter elkaar is dat 120m en dan rijden ze wiel aan wiel wat niet altijd mogelijk zal zijn. Stel u voor dat ge die voorbij moet. Ge moet da in ene keer doen want invoegen gaat nie lukken. Da wilt zeggen da op ne relatief drukke baan ge minder kans hebt om ze voorbij te raken dan wanneer ze naast elkaar rijden. In bochten moogt ge ze zowieso al niet voorbij steken. Rijden ze een straat over duurt het veel langer eer ze gepasseerd zijn. Probeert ge ze toch in te halen en halverwege komt er ne tegenligger af wat dan? Frontaal op de tegenligger of een paar fietsers omrijden? Aan u de keuze, maar in fout zult ge zowieso zijn.

Ik vraag mij af of dat iedereen die hier zo'n kritiek heeft op de fietsers zelf al wel eens op ne fiets gekropen is? Lijkt me niet waarschijnlijk. En sommigen zijn dan misschien zelfs nog nie eens oud genoeg om met de auto te mogen rijden. ;)

BadCompany

Legacy Member
stijn87 zei:
Zullen we ook eens beginnen met de stommiteiten/fouten die autobestuurders constant maken? Dat lijstje zal veeel langer zijn dan dit hier.



Allemaal achter elkaar :p, ik zie je al een groep inhalen van 100 fietsers die achter elkaar rijden, dan ben je een halfuur bezig

Ik zei een kleine groep....

BadCompany

Legacy Member
aragorn zei:
trans·port (het ~)1 vervoer2 (~en) keer dat vervoer plaats heeft3 (~en) [boekh.] het overbrengen van een getal of bedrag van een bladzijde op een volgende4 (~en) [jur.] overdracht van eigendom, het gebruiks- of beschikkingsrecht5 vracht => lading
ver·voer (het ~)1 overbrenging, transport
ver·voe·ren (ov.ww.)1 naar elders brengen => transporteren, voeren

Ga dan niet meer met je hond gaan wandelen, want geen transport.
Wandelen ter ontspanning mag dan ook niet meer. Idem voor rustig fietsen met vrouw en kind. Tourtochten met de motor ook al niet.

Saaie wereld heb jij.

Ik bedoel dat de hoofdzaak van de openbare weg transport is, ik zeg niet dat die recreatie er niet mag plaatsvinden. Maar wielertoeristen vinden zichzelf belangrijker dan het transport op de weg.

BadCompany

Legacy Member
Lord Kveldulv zei:
Idd. Mensen denken blijkbaar niet meer na eer ze zo'n ridicule uitspraken doen. Typisch voor iemand die zelf niet veel met de fiets rijdt. Stel een doorsnee groepje toeristen van 40 van. Allemaal achter elkaar is dat 120m en dan rijden ze wiel aan wiel wat niet altijd mogelijk zal zijn. Stel u voor dat ge die voorbij moet. Ge moet da in ene keer doen want invoegen gaat nie lukken. Da wilt zeggen da op ne relatief drukke baan ge minder kans hebt om ze voorbij te raken dan wanneer ze naast elkaar rijden. In bochten moogt ge ze zowieso al niet voorbij steken. Rijden ze een straat over duurt het veel langer eer ze gepasseerd zijn. Probeert ge ze toch in te halen en halverwege komt er ne tegenligger af wat dan? Frontaal op de tegenligger of een paar fietsers omrijden? Aan u de keuze, maar in fout zult ge zowieso zijn.

Ik vraag mij af of dat iedereen die hier zo'n kritiek heeft op de fietsers zelf al wel eens op ne fiets gekropen is? Lijkt me niet waarschijnlijk. En sommigen zijn dan misschien zelfs nog nie eens oud genoeg om met de auto te mogen rijden. ;)

Met een groepje bedoel ik die 14 of minder. Denk toch eens na voor je post :sleep:
Wat is bij jou dan een GROEP, 1000 man ofzo?

aragorn

Legacy Member
Typisch de leeftijd zeker. Zo denken in het zwart-wit en in van die extremen.

------
Alle wielertoeristen zijn slecht.
Groepje, ik bedoel 14 man, wat denk jij, 1000 man.

------

Leer eens nuanceren vriend.

Als we mochten denken zoals jou dan

zijn alle ****** lui, alle marokanen dieven, alle politici corrupt, alle blondjes dom, verdien ik 1000 000 en jij niks, enz ...

Bah
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan