Archief - Telenet en de downloadlimiet

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Newboy

Legacy Member
Ik ben ook zinnens van over te schakelen naar Dommel.

Ik zit hier op de koop toe ook met Telenet telefoon die mijn ouders nodig hebben voor hun zaak. Dus direkt overschakelen is al uit den boze tenzij de zaak gaat sluiten voor vakantieperiode.

Devastate

Legacy Member
ZoDiaK zei:
Hmm, gewoon tijdens het surfen niet nee...

Maar het kan wel zijn dat als 1 van die pc's een demo ofzo aan't binnentrekken is dat je dan je bandwidth maxed (400 kB/s is nu niet gigantisch veel), waardoor de andere 2 dat wel gaan ondervinden ja.

De oplossing is dan natuurlijk een download manager waarbij je de maximumsnelheid beperkt tot pakweg 350 kB/s ofzo. Dan merk je er nix van. Wij zitten hier thuis met een pc of 5, waarvan er 2 praktisch constant in gebruik zijn. Mijn snelheid staat beperkt tot 380 kB/s en dat gaat perfect.

bedankt voor de heldere kijk en nuttige tips :applause:

R|Jonas

Legacy Member
Goldrusher zei:
Het systeem op zich is niet zozeer het probleem, wel de uitvoering er van.
De limiet moet met het internet meegroeien...

opslag: 1.44MB -> 650MB -> 4.5GB -> 25GB
hdd: 10GB -> 60GB -> 120GB -> 200GB
foto: 250Kb -> 500Kb -> 1.5MB -> 3MB
websites: tekst -> foto -> Flash -> video
downloads: illegale sites, Napster, Kazaa -> legale muziekwinkels (iTunes, Connect, etc.)
upload: e-mail (paar MB per maand) -> webcam & messenger -> YouTube & blogs
games: 100MB demo -> 500MB demo -> 1GB demo -> 3GB full downloads
film: 10MB trailers -> 50MB trailers -> 120MB HD trailers -> 1GB full downloads

Telemeter: onbeperkt -> 10GB/2GB -> 10GB/2GB -> 12GB

mooi, emailt dit eens naar telenet. We zouden het eigelijk allemaal moeten doen.
Die fotos zijn nu 3MB? Vind ik wel straf

[BE]Nevermore

Legacy Member
Als ge naar bv dommel gaat geeft dat dan problemen voor eventueel digitale televisie en uw telefoonverbinding?

En wa me de e-mail adressen en de overschakelperiode?

LSDsmurf

Legacy Member
Gisteren mailtje gekregen van PUB met wat info over Telenet's plannen voor de toekomst.

Over de limieten van Telenet:

PUB stelde dat ze de afschaffing van gescheiden volumemeting een positief
gegeven vond, maar peilde toch naar de nabije toekomstplannen.

Telenet onderstreepte nogmaals dat er geen afschaffing van de limieten
komt in de nabije toekomst, maar zegt wel de markt te zullen volgen.
Telenet erkent dat de noden steeds groeien en zal de abonnementen mee laten
groeien met de markt. PUB vreest dat er dus weinig zal veranderen in de
nabije toekomst, tenzij Belgacom ook hun product upgradet.

Telenet zegt ook meer te zullen investeren in het internetproduct. Meer
daarover in het puntje aangaande de panelgesprekken.
Op hogere limieten moeten we dus niet hopen. Aan hogere uploadsnelheid is men wel bezig:
Gekoppeld aan het toegekend volumeverhaal, hangt ook de snelheid, of
zeggen we eerder de traagheid, van de upload. Nu er meer en meer diensten
aangeboden worden waarbij je wel wat moet uploaden (foto's, filmpjes,
...), wordt het verhogen van de uploadsnelheid steeds meer actueel. Net
zoals de volumelimieten is dit een terugkerend item op de agenda.

Telenet erkent dit gegeven en zegt mee te gaan in ons betoog.
Meer zelfs, er is volop intern onderzoek aan de gang naar de beste manier
om een hogere uploadsnelheid mogelijk te maken. Wordt dus nog vervolgd.
Er is ook een voorstel om het nachttarief uit te breiden naar het volledige weekend en misschien zelf slechts voor een vierde te laten meetellen:
Momenteel hebben we als klant de mogelijkheid om gebruik te maken van het
nachtsurfen. Nachtsurfen betekent dat het verkeer dat je genereert tussen
24 uur 's avonds en 10 uur 's morgens, slechts voor 50% meetelt.

PUB stelde voor om, als eerste stap naar het verhogen van de limieten, het
nachtsurfen van 1/2e naar 1/4e te brengen. Zo zou per verbruikte GiB maar
250MiB worden aangerekend.

Daarnaast wordt voorgesteld om, naar analogie met de elektriciteits-
maatschappijen, het weekendsurfen in te voeren. Zo zou het down-/uploaden
tijdens het weekend net zoals bij het nachtsurfen, aan verminderd 'tarief'
aangerekend worden.

Telenet zegt zeker niet weigerachtig te staan tegenover zulke voorstellen.
Ze gaan nagaan hoeveel impact dit zou hebben op de stabiliteit van het
netwerk.
Aan de hand daarvan zal een beslissing genomen worden.
Nog een positief punt is dat Telenet de snelheid van smalband gaat verhogen, maar enkel en alleen voor de Telenet sites :P
Nog een terugkerend item op de agenda, is de snelheid van smalband.
Klanten die op smalband worden gezet, hebben zelfs moeilijkheden om
Telenet-sites te bereiken of hun mail te controleren.

We zijn verheugd te mogen vernemen dat vanaf juli een verandering in het
smalband-systeem zal plaatsvinden.
Vanaf dan zorgt Telenet er voor dat de Telenet-sites aan breedbandsnelheid
bereikbaar zullen zijn. Andere sites zullen echter aan een verlaagde
snelheid onderworpen blijven, zoals nu het geval is.

Dat wil dus concreet zeggen dat sites onder het telenet.be domein zoals
'mijn.telenet.be' te allen tijde vlot bereikbaar zullen zijn.

Telenet meldde ons na de meeting dat dit ondertussen is geïmplementeerd.

SMa

Legacy Member
LSDsmurf zei:
Op hogere limieten moeten we dus niet hopen. Aan hogere uploadsnelheid is men wel bezig:

Er is ook een voorstel om het nachttarief uit te breiden naar het volledige weekend en misschien zelf slechts voor een vierde te laten meetellen:

Nog een positief punt is dat Telenet de snelheid van smalband gaat verhogen, maar enkel en alleen voor de Telenet sites :P
Als da maar een vierde zou meetellen zal dat toch al een mooie verhoging zijn, tijdens de week gewoon surfen en tijdens het weekend downloaden. Het grote voordeel is dat ik enkel in het weekend thuis ben :D

en sneller surfen op de telenet site... ben daar ook groot voorstander van :p
soms kun je je lijn niet terug op breedband zetten omdat je die site niet kan bereiken :s

LSDsmurf

Legacy Member
SMa zei:
en sneller surfen op de telenet site... ben daar ook groot voorstander van :p
soms kun je je lijn niet terug op breedband zetten omdat je die site niet kan bereiken :s
Dat heb ik ook al een paar keer gehad, is idd enorm irritant dat je soms een kwartier moet wachten eer je kan inloggen op Mijn Telenet om terug op breedband te geraken.

Avenger 2.0

Legacy Member
Zolang we met een duopoly blijven zitten zal er ook niets aan de situatie veranderen. Belgacom/Telenet hebben gewoon teveel winst aan de volumeblokken, daar deze voor hun zowat gewoon gratis zijn. Als niemand hier ingrijpt zit je binnen 10 jaar nog met dezelfde situatie...

Furiax

Legacy Member
wa in godsnaam hebben we er nu aan dat de upload snelheid zal verhogen als we met een veel te kleine limiet blijven. Zit je nog eens zo snel op smallband.
Dat nachtsurfen maar voor 1/4 gaat meetellen + in het weekend vind ik dan weer wel positief.
Enige da ons kan helpen is het opensmijten van de markt, maar ja daar moet de politiek voor zorgen en aant tempo da die dingen realiseren zijn we weer 4 jaar verder.

demon326

Legacy Member
Momenteel hebben we als klant de mogelijkheid om gebruik te maken van het
nachtsurfen. Nachtsurfen betekent dat het verkeer dat je genereert tussen
24 uur 's avonds en 10 uur 's morgens, slechts voor 50% meetelt.

PUB stelde voor om, als eerste stap naar het verhogen van de limieten, het
nachtsurfen van 1/2e naar 1/4e te brengen. Zo zou per verbruikte GiB maar
250MiB worden aangerekend.

Daarnaast wordt voorgesteld om, naar analogie met de elektriciteits-
maatschappijen, het weekendsurfen in te voeren. Zo zou het down-/uploaden
tijdens het weekend net zoals bij het nachtsurfen, aan verminderd 'tarief'
aangerekend worden.

Telenet zegt zeker niet weigerachtig te staan tegenover zulke voorstellen.
Ze gaan nagaan hoeveel impact dit zou hebben op de stabiliteit van het
netwerk.
Aan de hand daarvan zal een beslissing genomen worden.

als ze dit zouden doen zou zalig zijn ik kan nooit gebruiken maaken van nacht tarief omdat om 23 uur de stroom hier met opzet uitgezet word dus als ze in het weekend 24 uur op 24 nachtarief aanhoude zou fijn zijn..

maar het zal volgensmij amper meer belastig brengen op het netwerk..

Nog een terugkerend item op de agenda, is de snelheid van smalband.
Klanten die op smalband worden gezet, hebben zelfs moeilijkheden om
Telenet-sites te bereiken of hun mail te controleren.

We zijn verheugd te mogen vernemen dat vanaf juli een verandering in het
smalband-systeem zal plaatsvinden.
Vanaf dan zorgt Telenet er voor dat de Telenet-sites aan breedbandsnelheid
bereikbaar zullen zijn. Andere sites zullen echter aan een verlaagde
snelheid onderworpen blijven, zoals nu het geval is.

Dat wil dus concreet zeggen dat sites onder het telenet.be domein zoals
'mijn.telenet.be' te allen tijde vlot bereikbaar zullen zijn.

Telenet meldde ons na de meeting dat dit ondertussen is geïmplementeerd.

fijn om te zien maar valt games.telenet en 9lives.be eronder?

gezien 9lives bij telenet op de servers draait hoop ik dat deze site er ook onder valt :D

Nessaja

Legacy Member
dat 1/4 meetellen doet me toch weer (groen) lachen, alsof ze een geste doen voor ons, die limieten moeten er gewoon helemaal aan, of gaat ge ook alleen youtube, internetradio, joost etc alleen int weekend en na 0.00 gebruiken, tis weer een zoethoudertje en niks meer dan dat, altijd maar zeggen dat hun klanten snelheid het belangrijkste vinden, terwijl 70% van hun klanten mensen zijn die alleen maar surfen en hun mail nakijken en die het amper zouden merken moest de snelheid lager liggen, dit is gewoon een self-fulfilling prophecy marketing strategie.

trouwens grappig dat ze een cheetah kiezen in hun reclames, het is goed om de snelste te zijn!.... wetende dat een cheetah (de klant) zijn topsnelheid ook maar een 400 meter (12gigabyte) kan volhouden voor hij moet stoppen omdat hij oververhit geraakt (limiet vol) en riskeert om dood neer te vallen (smallband)

scipicore

Legacy Member
mooie vgl :p nuja, er komt altijd maar meer en meer druk van andere providers maar het probleem is dat die andere providers allemaal dsl providers zijn waardoor telenet zijn 'wij zijn de snelste'-kaart kan uitspelen, vanaf de moment dat het kabelnetwerk door meerdere providers kan gebruikt worden zal het al een pak beter worden voor de consumenten.

menlor

Legacy Member
Nessaja zei:
altijd maar zeggen dat hun klanten snelheid het belangrijkste vinden, terwijl 70% van hun klanten mensen zijn die alleen maar surfen en hun mail nakijken en die het amper zouden merken moest de snelheid lager liggen, dit is gewoon een self-fulfilling prophecy marketing strategie.

da gebruiken ze voor hun limieten ook he, 70 % gaat er toch nooit over . En van die overige 30% gaat er mss 0.1% effectief bij telenet zelf klagen.
Dus zij hebben een goed aanbod voor 99.9% van hun klanten in hun opzicht.

[Az3r]

Legacy Member
indien men het nachttarief zou uitbreiden naar het hele weekend ben ik al tevreden.
nu moet ik gewoon snachts vanalle programmas gebruiken om toch maar zo weinig mogelijk overdag te downloaden.

kzit elke maand aan 100%, maar ik vertik het om volumeblokken bij te kopen, 43euro/maand is al meer dan duur genoeg!!!

Battou

Legacy Member
Ik zit ook weer op smallband :s

Vertik het ook om bij te kopen, dieven zijn het.

GhO$T

Legacy Member
"PUB stelde dat ze de afschaffing van gescheiden volumemeting een positief
gegeven vond"
"We zijn verheugd te mogen vernemen dat vanaf juli een verandering in het
smalband-systeem zal plaatsvinden."


Ik ben anders helemaal niet zo positief of verheugd bij het lezen van zo'n zaken, de situatie lijkt mij er enkel maar uitzichtlozer op te worden.

Met een instelling van 'we raken zeker niet aan onze limiet tenzij belgacom dat ook doet' (=niet dus) en 'hola voorstel x of y is wel interessant, we gaan eerst es eindeloos onderzoeken als het haalbaar is en als het ons vooral niks zal kosten;
als dat het geval blijkt te zijn gaan we mogelijks - eventueel - misschien - als het ons uitkomt eens kijken om voorstel x of y in te voeren, maar dan enkel als zoethoudertje zonder wezenlijke verbeteringen door te voeren, staan we binnen 5 jaar nog altijd even ver = ongeveer nergens ;).

Nessaja zei:
trouwens grappig dat ze een cheetah kiezen in hun reclames, het is goed om de snelste te zijn!.... wetende dat een cheetah (de klant) zijn topsnelheid ook maar een 400 meter (12gigabyte) kan volhouden voor hij moet stoppen omdat hij oververhit geraakt (limiet vol) en riskeert om dood neer te vallen (smallband)
:D mooi.
Afgezien daarvan vind ik deze reclame wel een verademing, tis de eerste van telenet die ietwat aangenaam is om zien, al de vorige waren ronduit irritant.

GuntherDW

Legacy Member
nonkel wulle zei:
Er moet gewoon een KB komen waarin staat dat downloadlimieten opgelegt door de providers verboden is.:D

in japan is da al zo :p
(wet da ISP's geen limiete moge opstelle ten voordele van de klant, maar daar hebbe ze Gbit lijnen full duplex aan onze prijzen bij telenet, ma dan unlimited :sop: )


edit: er zijn mensen in belgie me telenet of belgacom waarbij hun meter niet werkt
als ge tusse die hoop zit en dan nog es turbo hebt (of equalivent ervan), dan vinde da netwerk idd een droom :D (buite de trage upload speed)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan