Archief - Supersize me

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Shellshock

Legacy Member
Gisteren op Canvas geweest, en raar dat er hier nog geen topic over is

Supersize Me is een documentaire met epische proporties over de westerse junk food-cultuur en de medische, financiële, economische en juridische gevolgen voor de maatschappij.

In Amerika hebben 37% van de kinderen en jongeren te veel vet in hun lichaam. Twee op drie Amerikanen hebben last van overgewicht of zijn ronduit dik.

Ligt dat aan hun gebrek aan zelfbeheersing of aan de alomtegenwoordige en dodelijk efficiënte promotiemachines van de grote fast food-ketens? En wat doet zo'n fast food-dieet met een mens?

Dat probeert reporter Morgan Spurlock proefondervindelijk te weten te komen door een maand lang alleen op McDonald's te gaan leven.

Hij neemt er elke maaltijd (ontbijt, lunch en avondmaal), weigert nooit een 'supersize' wanneer die hem wordt aangeboden, en probeert elk item op het McDonald's menu.

De gevolgen laten zich raden. En zien, want op vier weken tijd komt Spurlock 12 kilo bij.

Maar erger nog is wat we niet zien. Als proefkonijn laat Spurlock zich namelijk begeleiden door drie artsen en een diëtiste. Die stellen vast dat zijn junk food-dieet even schadelijk is voor zijn lever als verregaand alcoholgebruik. Morgan wordt ook lusteloos en verliest al zijn energie.

Maar de reporter doet meer dan 'veldwerk'. Hij praat met diëtisten, chirurgen, wetgevers, 'gebruikers' én leraars. Want ook de Amerikaanse scholen blijken niet vrijuit te gaan in de Amerikaanse 'body-boom'.

De schoolmaaltijden zijn vaak nauwelijks beter dan die in junk food-restaurants en de lessen lichamelijke opvoeding zijn een lachertje. Wat van deze weliswaar vermakelijke documentaire niet kan gezegd worden.

Een ontnuchterende ervaring na de eindejaarsfeesten. (de film werd in 2004 bekroond voor de Beste Regie op het Sundance Filmfestival en kreeg ook een Oscar-nominatie).

Wat denken jullie hiervan? Moet men de fast-food bedrijven de schuld geven omdat hun porties véél te groot -2L cola :wtf: - en/of véél te vet zijn, of moet men de consumenten de schuld geven omdat ze daar maar niet moeten eten?

ComputerVISTA

Legacy Member
Mja, al u eten van daar halen, dat is de grote fout. Spijtig genoeg zijn er genoeg die dat doen :/


Als dat once in a blue moon is dat ge daar gaat eten kan da zoveel kwaad toch niet denk ik.

Shellshock

Legacy Member
ComputerVISTA zei:
Als dat once in a blue moon is dat ge daar gaat eten kan da zoveel kwaad toch niet denk ik.

Ok, maar om de hoeveel dagen/weken is dat?
Ik vind persoonlijk één keer om de twee/drie weken moet kunnen.

Maar is er iemand die al in een Amerikaanse MC Donalds heeft gegeten, en hoe waren die porties in vergelijking met de onze? Drinken weet ik al. Een large portie voor ons (0.5L) is daar de kleinste portie.

Mr. SLASH

Legacy Member
ik begrijp zelfs nie da ge daar veel wilt gaan :eek:

als ik daar 1ne keer geweest ben , dan heb ik genoeg van diene crap voor een paar maand zeh .

kversta nie da ge daar wekelijks kunt gaan eten :kots:

Massis

Legacy Member
njammie, mc donalds en quick :D

en klagen da ge der dik van wordt: bij mcDo bijvoorbeeld staat schoon op alle verpakkingen hoeveel KCal erin zitten en hoeveel %vd dagelijkse hoeveelheid dat is en op uwen onderleggen ligt een blad met de calorieën etc van hun hele menu

dus als ge der dik van wordt hebde de bijsluiters nie gelezen :D

gregory804

Legacy Member
Ben onlangs nog in de quick gaan eten, en khad al niveel honger, ma kvoelde mij echt ni goed derna, persoonlijk vind ik het in de McDonalds wel lekker, alsde op u gemak eet, al hebde wel da pff-gevoel aan het einde van de maaltijd

Gavin

Legacy Member
Shellshock zei:
Drinken weet ik al. Een large portie voor ons (0.5L) is daar de kleinste portie.
ja awel, dan neemt ge de kleinste portie eh
tis ni omdat ze vragen: "supersize?", dat ge ja moet zeggen
ik mag toch ervanuit gaan dat de meerderheid over die intelligentie beschikt?

Piejie

Legacy Member
Gavin zei:
ja awel, dan neemt ge de kleinste portie eh
tis ni omdat ze vragen: "supersize?", dat ge ja moet zeggen
ik mag toch ervanuit gaan dat de meerderheid over die intelligentie beschikt?
Idd, maar het is gewoon walgelijk dat er zo'n porties bestaan. Ik denk dat hij dat wil zeggen.

XoN`-

Legacy Member
Film 2 jaar geleden al gezien, vind dat iedreen die moet gezien hebben eigl. vral the pukin' part :p

Nway nooit fan geweest van 'gort' aka mcdonalds & consoorten. Ge voelt dat u maag al moeite heeft met te verteren, om dan nog mr te zwijgen over het ineens 'warmer' worden (zweten dus)

nja ieder z'n ding & als ge u wil volproppen met zoiet be my guest (& i will run away with the girls :love:)

Starrk

Legacy Member
Ik vrees dat dit al zoveel keer besproken is dat er daarom geen discussie rond gemaakt is. De documentaire is al 3 jaar oud en de discussie nog ouder :p

Dieleman_F

Legacy Member
Gavin zei:
ja awel, dan neemt ge de kleinste portie eh
tis ni omdat ze vragen: "supersize?", dat ge ja moet zeggen
ik mag toch ervanuit gaan dat de meerderheid over die intelligentie beschikt?

En zitten we niet in een maatschappij waar de zwakkere minderheden (moeten) beschermd worden?

De documentaire vond ik zeker het kijken waard, een aanrader :D

User_BELGIUM

Legacy Member
Gavin zei:
ja awel, dan neemt ge de kleinste portie eh
tis ni omdat ze vragen: "supersize?", dat ge ja moet zeggen
ik mag toch ervanuit gaan dat de meerderheid over die intelligentie beschikt?

we spreken hier wel over Amerikanen he..


(iemand opgevallen hoe de Westkant niets van last had?)

Hellrabbit

Legacy Member
Dan krijgen ze eens gigantische porties voor hetzelfde geld en dan is het weer nie goed ... als ge het nie opkrijgt laat ge het liggen he, zagemensen ... niemand verplicht u van u daar compleet dik aan te eten :p

kzou het persoonlijk erger vinden moest ge te weinig krijgen

screaM^

Legacy Member
mja, ik eet ook vrij veel... maar ben toch zeker niet dik...

ik vind vaak dat als je op restaurant gaat je nadien nog honger hebt...

bij mcdonalds juist van hetzelfde...

je kan toch gewoon kiezen wat/hoeveel je neemt? en als je er niet tegen kan ga dan toch gewoon op een ander? ksnap het probleem niet zo goed ;|

gisteren bvb. tweeënhalve dürüm kebab opgegeten.. dan heb ik bvb goed gegeten.

maarja, dat is mijn mening hierover, je moet ZELF uitmaken wat en hoeveel je eet imo.


edit: als je achteraf bijkomt is het wel je eigen en dikke fout.
(voor diegenen die denken dat ik dik ben :ik ben 1m88 en weeg 73kg dus)

ComputerVISTA

Legacy Member
Hellrabbit zei:
Dan krijgen ze eens gigantische porties voor hetzelfde geld en dan is het weer nie goed ... als ge het nie opkrijgt laat ge het liggen he, zagemensen ... niemand verplicht u van u daar compleet dik aan te eten :p

kzou het persoonlijk erger vinden moest ge te weinig krijgen

Sommige mensen moeten nu eenmaal tegen zichzelf beschermd worden.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan