Archief - NMBS taal vraag

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

snake5555

Legacy Member
g krijgt een lijst met periode dat g plus minus moet werken
maar g moet wel nog elke dag gaan kijken welke dienst je s'anderdaags moet doen

the_Mirage

Legacy Member
De opleiding duurt 14 maanden en is ingedeeld volgens modules (vier) met telkens een examen op het einde en stijgend qua moeilijkheid hoe verder de module. Je combineert theorie met het rijden onder toezicht van instructeur.

Eens je treinbestuurder bent moet je, dacht ik, om het jaar met instructeur rijden, en om de drie jaar terug het examen afleggen, om je kennis te testen.

Je wordt in een reeks geplaatst: A, B, C, D,... per depot. Elke reeks rijdt met bepaalde type treinen op bepaalde lijnen. Afhankelijk van de reeks krijg je een uurrooster voor een hele maand, zodat je je leven theoretisch gezien van een jaar op voorhand kan plannen. De uren zijn indd zeer onregelmatig. Dat is iets wat je nu eenmaal moet accepteren. De dienst varieert tussen de 6 en 9 uur.
Zo reed ik eens met een treinbestuurder mee, die begon om 4u 's morgens en had om 11u 30 gedaan.

Ondanks die onregelmatige uren, krijg je op papier wel veel verlof:

"Aangezien een bestuurder veel vroeg's, late's en nachten
doet,is hij ook dikwijls in de voor- of de namiddag vrij.
Bestuurders werken nog (gemiddeld) 40h/week, ondanks dat
de 36h-week reeds is ingevoerd. Om dat te compenseren
krijg je 26 extra vrije dagen/jaar.
Verder krijg je per jaar:
52 (53) compensatiedagen voor de 52 (53) zaterdagen/jaar;
52 (53) rustdagen voor de 52 (53) zondagen/jaar;
13 betaalde feestdagen;
24 dagen betaald verlof {deze zijn samen met de helft (13)
van de compensatiedagen, wegens arbeidsduurverkorting, vrij
door jezelf te bepalen (als de dienst het toelaat) de andere
vrije dagen worden door de maatschappij vastgelegd}.
Dwz. 167 (169) vrije dagen/jaar."

http://members.lycos.nl/pardumo/newpage0.html

Cartek

Legacy Member
Annun zei:
Mijn pa is treinbegeleider en geloof me dat is alles behalve een fijne job. De uren trekken op niks (wisselende uren ofwel vroeg ofwel laat). Mijn pa doet dan nog zijn werk zoals hem het moet doen (wel iedereen controleren enzo) en dan is da wel zwaar werk. Bij ne drukke trein zit ge constant door die trein aant lopen. Daar bovenop komt nog eens dat de klanten vaak heel ambetant doen (niet alle klanten natuurlijk, maar er zijn er altijd wel een paar bij en dan is uwe dag weer om zeep). Die "computer" is hun toestel waar ze informatie op kunnen opzoeken en kaartjes afprinten enzo. Daar kunt ge nie echt iets anders mee doen. Daarbovenop komt het dat da werk ook nog gevaarlijk kan zijn ook. Ze hebben mijne pa al serieus vastgehad.

Hiermee wil ik alleen maar zeggen dat ge niet te rap conclusies moet trekken over andermans job.


komaan, mijn pa zit ook bij de nmbs en die amuseerd hem echt, alles wat gij hier vertelt gebeurt bijna nooit. soms mogen die mannen al om 1u naar huis terwijl ze tot 5u moeten werken en die 4uur zijn ze dan nog betaalt ook. treinbegeleider is echt 1 van de zwaarste chilljobkes dak ken.

GhO$T

Legacy Member
Stimpy zei:
geen bedrijfswagen ? :(
:D maar wel een bedrijfstreintje als je genoeg anciënniteit hebt :p

the_Mirage zei:
Waarom ik die job zou willen doen? Wel ik heb nu men eerste jaar industrieel achter de rug. Geslaagd. Maar ik doe die richting gewoon uit "hobby", een job als ingenieur zegt me niet zoveel. En treinbestuurder boeit me wel. Werkzekerheid. Geen bureaujob. Je bent je eigen baas in zeker opzicht. En het is ook een zeer specifiek beroep. Je doet iets wat niet zo veel mensen kunnen. het salaris is niet superhoog (als je begint toch), maar je kan er wel van mooi van leven. NMBS is staatsfirma (zolang het nog duurt). Beter pensioen en mogelijkheid om hogerop te komen. Je hebt onregelmatige uren, maar die worden dan ook extra vergoed. Zoals men zegt op de infodag. Het glas is ofwel half vol, of half leeg. T'is maar hoe je het bekijkt he...

Hoe kan je hogerop geraken, treinbestuurder is toch treinbestuurder? Of kan je dan doorstromen naar andere -hogere- functies ofzo?

snake5555

Legacy Member
eerste treinbestuurder
instructeur
met hst rijden allemaal kansen da g hebt door promotie te maken

Yasutoko

Legacy Member
Wij gaan binnekort een klacht sturen naar hoger beroep wegens nalatigheid & hulpbestendigheid van de nmbs zelf voor het opvolgen van klachtbegeleiding..

Tis mss een ' chill job ' maar dr wordt enorm veel geld in de ' zakken ' van de treinbestuurders zelf gestoken .. en we zijn met meer dan 6 die op dezelfde trein zaten op verschillende uren die hetzelfde hebben voorgehad.

De nmbs is een geldklopperij ( aléh, de treinconducteurs dan toch )

Yasutoko

Legacy Member
Valsbeschuldiging van schade... Waardoor ik 29 euro heb mogen neerhoesten cash ( nog een paar hebben hetzelfde gehad, op dezelfde trein .. streekkrant doet wonderen ) .. Allemaal een aparte klacht ingestuurd en geen enkele krijgen antwoord terug buiten dat er een dossier is geopend.. niet meer, niet minder.. Het is leep , want het moet blijkbaar een conducteur zijn die niet in zijn shift zit daar eigenlijk geld aftroggeld van trein rijders..

Cash

Legacy Member
Ik heb op de site vd nmbs zitten zoeken maar vond het niet direct. Kan iemand meer specifieke gegevens geven ivm de medische selectie voor treinbestuurders? Ik lees op sommige sites dat de medische controle zeer streng is, maar op wat zijn ze dan streng? ;)

snake5555

Legacy Member
ogen oren
je mag zeker niet kleurenblind zijn
ale bij elk onderzoek dat je doet moet je tegen de maximum scoren
is risicoberoep!
een kleine afwijking en je bent er niet door

^MystiQ

Legacy Member
Yasutoko zei:
Valsbeschuldiging van schade... Waardoor ik 29 euro heb mogen neerhoesten cash ( nog een paar hebben hetzelfde gehad, op dezelfde trein .. streekkrant doet wonderen ) .. Allemaal een aparte klacht ingestuurd en geen enkele krijgen antwoord terug buiten dat er een dossier is geopend.. niet meer, niet minder.. Het is leep , want het moet blijkbaar een conducteur zijn die niet in zijn shift zit daar eigenlijk geld aftroggeld van trein rijders..

Geld aftroggelen ? Zorg dan misschien dat je in orde bent met je trein tickets dan heb je zoiets waarschijnlijk vast en zeker niet voor, zelfs al zitten ze niet in hun shifts ;)

GhO$T

Legacy Member
Yasutoko zei:
Valsbeschuldiging van schade... Waardoor ik 29 euro heb mogen neerhoesten cash ( nog een paar hebben hetzelfde gehad, op dezelfde trein .. streekkrant doet wonderen ) .. Allemaal een aparte klacht ingestuurd en geen enkele krijgen antwoord terug buiten dat er een dossier is geopend.. niet meer, niet minder.. Het is leep , want het moet blijkbaar een conducteur zijn die niet in zijn shift zit daar eigenlijk geld aftroggeld van trein rijders..
pakt dat het hier over 1 oplichter gaat, niet leuk om voor 29€ opgelicht te worden natuurlijk, maar als je daarom alle conducteurs plots als dieven en geldwolven gaat afschilderen verdien je net even veel respect als die oplichter, geen enkel dus.

Btw ik zeg zeker niet dat het u fout is, maar je moet je ook niet te makkelijk laten doen hé; als jij werkelijk geen schade hebt aangericht waarom zou je dan toegeven aan die persoon en direct cash betalen voor iets wat je volgens je verhaal niet gedaan hebt?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan