Archief - NMBS taal vraag

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

**Timme**

Legacy Member
Myst!Q zei:
Haha, ge weet toch niet op welke lijn dak zit :unsure:

:D
*zoekt welke treinen er van Bevere naar Gent rijden* :evil:

(niet dat hij daardoor meer gaat controleren, dus no fear. Om nog maar is aan te geven dat het ne schonen job is)

Wover

Legacy Member
Annun zei:
Die "computer" is hun toestel waar ze informatie op kunnen opzoeken en kaartjes afprinten enzo. Daar kunt ge nie echt iets anders mee doen.

Da's den Ibis aka Yvette bis. Yvette was de originele "computer", ibis is de nieuwe variant.

Dankzij ibis kan je online kaartjes kopen, of met visa betalen in de trein etc (online is dan via barcode die ingescand wordt door ibis)...

Daarnaast kan je dus ook alle soorten vervoersbewijzen ermee verkopen en dienstregelingen opzoeken.

Anyway, TBG (treinbegeleider) is volgens mij misschien wel een leuke job, maar je moet er bv wel alle soorten vervoersbewijzen voor kennen en hun voorwaarden, bv een 60+'er mag pas vanaf een bepaald uur zijn ticket met vermindering gebruiken, of een go pass moet altijd volledig ingevuld zijn, met een key card mag je niet in twee stukken rijden, bv Herentals - Lier en Lier - Mechelen ipv gewoon ticket Herentals - Mechelen...

Bovendien zijn de proeven redelijk zwaar, bv de taalproeven enz.

GaMe®

Legacy Member
Annun zei:
Die "computer" is hun toestel waar ze informatie op kunnen opzoeken en kaartjes afprinten enzo.
Ik had nochtans gelezen dat het om een echte computer ging. Niet da bakske waarmee ze de hele tijd mee rondsleuren. Kdenk da het in de metro stond.
Een echte computer met zelfs constant draadloos internet!! Op iedere trein zou zo'n computer komen.

Huasheng

Legacy Member
GaMe® zei:
Ik had nochtans gelezen dat het om een echte computer ging. Niet da bakske waarmee ze de hele tijd mee rondsleuren. Kdenk da het in de metro stond.
Een echte computer met zelfs constant draadloos internet!! Op iedere trein zou zo'n computer komen.
Nog nooit een conducteur aan een pc'ke zien zitten, se.
'k Heb wel al eens een conducteur op z'n gemak in eerste klas zien zitten, maar dit dan wel zonder een computer, hoor.

Myst!Q

Legacy Member
Hulle met hunder computers, ge zit veel te veel achter de computer ^^

**Timme**

Legacy Member
Huasheng zei:
Nog nooit een conducteur aan een pc'ke zien zitten, se.
'k Heb wel al eens een conducteur op z'n gemak in eerste klas zien zitten, maar dit dan wel zonder een computer, hoor.
Het lijkt een beetje op een pc, het werkt zoals verkenner met mapkes die ge kunt open klikken met een touchscreen (om prijzen op te zoeken en ticketjes af te printen). Ge moet zo ook een treinrapport maken dus hoeveel mensen er in 1e klas zaten na die halte enz. (gewoon gokken dus) :lol:

edit: aja elke avond moet die pc gecyncroniseerd worden, de info moet naar een centrale computer doorgestuurd worden.

Huasheng

Legacy Member
**Timme** zei:
Het lijkt een beetje op een pc, het werkt zoals verkenner met mapkes die ge kunt open klikken met een touchscreen (om prijzen op te zoeken en ticketjes af te printen). Ge moet zo ook een treinrapport maken dus hoeveel mensen er in 1e klas zaten na die halte enz. (gewoon gokken dus) :lol:

edit: aja elke avond moet die pc gecyncroniseerd worden, de info moet naar een centrale computer doorgestuurd worden.
Maar dat is niet wat Gamer bedoelde. Hij had het over een laptop met draadloos internet etc. Dát heb ik nog nooit gezien.

Annun

Legacy Member
Datwat Gamer zegt is er ook niet. Alleen die Ibis die Timme en ik al beschreven hebben.

DaMob

Legacy Member
Maar hoeveel verdient de job van treinbestuurder eigelijk ongeveer?

Huasheng

Legacy Member
DaMob zei:
Maar hoeveel verdient de job van treinbestuurder eigelijk ongeveer?

http://jobs.b-rail.be/php/jobs/index.php?lang=N&task=view&sectionid=26&jobcode=3540N&catid=0&degreeid=4

Een aantrekkelijk salaris: een beginnende, alleenstaande treinbestuurder verdient netto ongeveer 1.268 euro per maand. Na 4 jaar wordt dit bedrag verhoogd tot 1.336 euro per maand. Naast je salaris, ontvang je productiviteitspremies en maaltijdcheques met een waarde van 4,50 euro/stuk. Je hebt recht op een vergoeding voor nachtwerk en weekendwerk. Tot slot komen daar nog een jaarpremie en vakantiegeld bij.

DaMob

Legacy Member
Haddek ook gevonden, maar die vergoedingen, cheques en premies, hoeveel bedragen die?
En is dit salaris laag, normaal of hoog voor iemand die begint i.v.g. met andere jobs?

Myst!Q

Legacy Member
DaMob zei:
Haddek ook gevonden, maar die vergoedingen, cheques en premies, hoeveel bedragen die?
En is dit salaris laag, normaal of hoog voor iemand die begint i.v.g. met andere jobs?

Djeezes zeg, belt eens naar een nmbs station of naar de hoofdzetel in brussel, gebt handen om ne gsm vast te houden en gebt ne mond om te spreken, gebruik da dan ;)

DaMob

Legacy Member
Maar kheb ook een toetsenbord en ne pc om dat hier te vragen :p.
Mss dat iemand zen ouders dat zijn of zelf is dus wetek het ook e :).

En de vraag van of het een vrij normaal salaris is, kannek toch beter hier vragen denk ik :)

snake5555

Legacy Member
voor treinbegleider moet je niveau 2 van frans kunnen
er gaat voor alle beroepen een opleiding vooraf
veel succes


kleed je deftig,modern als je naar het mondeling moet( zorg gewoon dat je gekleed bent,niet met sportschoenen) uiterlijk doet veel
wees beleefd tegen de mensen dat er zitten( geef ze een polleke en bedank ze achteraf voor de tijd dat ze gemaakt hebben voor jou)
zorg ervoor dat je er wat over weet,praat desnoods eens met ene als g op de trein zit over wat de job inhoudt etc
toon intresse
zeker niet zeggen dat g het niet ziet zitten om weekends te werken want anders is het al een negatief briefje dat g thuis gaat krijgen

Terrorist_Hell

Legacy Member
Mja, ze kunnen moeilijk verwachten dat ge 'n A1 Frans hebt é. En zoiezo leer je via ervaring wel beter Frans spreken, dat is zo bij iedere openbare functie bv. politieagent. Die mannen spreken zo goed Frans omdat ze 't geleerd hebben door dat op de openbare weg te spreken, en niet door die theorie van buiten te blokken.

Bij de mensen die solliciteren zullen er wel van alle richtingen zitten. Ik heb alvast genoeg Frans gehad om te slagen op zowel de schriftelijke als mondelinge test. Dit zal bij wat meer mensen wel zo zijn...

snake5555

Legacy Member
enige minpunt dat er wel is ANTWERPEN dit schrikt de meeste mensen af om te beginnen
niet dta het daar zo erg is om daar te werken maar het is de verplaatsing om die te doen

GhO$T

Legacy Member
snake5555 zei:
enige minpunt dat er wel is ANTWERPEN dit schrikt de meeste mensen af om te beginnen
niet dta het daar zo erg is om daar te werken maar het is de verplaatsing om die te doen
en nu even de vertaling in het nederlands aub :x

Huasheng

Legacy Member
GhO$T zei:
en nu even de vertaling in het nederlands aub :x
Als 'k me niet vergis dan kan je je training niet persé in je eigen omgeving doen, en moet je daarvoor naar Antwerpen of Brussel of waar dan ook.
En blijkbaar is Antwerpen niet echt de topkeuze van iedereen. Maar niet dat het er erg is om te werken, maar dat de meesten daar vooral hopen op een zo snel mogelijke verplaatsing (naar een andere regio, of naar hun eigen regio).
Zo heb ik het geïnterpreteerd. Indien fout, mijn excuses.

snake5555

Legacy Member
antwerpen is voor een paar jaar(als g daar naar toe moet, moet je denk ik iets tekenen dat je daar de eerste paar jaar niet weggaat)
voor chef garde is het meestal de centraal maar sommige belanden in het noord

als je begint met opleiding krijg je normaal een post in je buurt eenmaal dat je voor alles geslaagd bent krijg je een definitieve post meestal is da antwerpen of brussel en daar heb je dan ook nog es onderscheidingen tussen
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan