Archief - NMBS taal vraag

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

the_Mirage

Legacy Member
Ik doen nu proeven voor treinbestuurder. Ze hebben er veeeeeel nodig. Zie het wel zitten.

Annun

Legacy Member
Volgens mijne pa moet zowat iedereen die begint bij het spoor eerst een tijd in Antwerpen werken (heeft hij ook moeten doen). Na een tijd kan je er wel weg.

Trouwens het beste voordeel van bij het spoor werken zijn de gratis treinbiljetten.

Wover

Legacy Member
Terrorist_Hell zei:
Nee, bijlange niet. Carpoolen, je eigen wagen kopen of in de buurt wonen.

grapjas

voor al je verplaatsingen komen ze je halen met een taxi als het te vroeg is om met te trein te gaan, anders gratis met de trein natuurlijk.

Annun

Legacy Member
Woverke zei:
grapjas

voor al je verplaatsingen komen ze je halen met een taxi als het te vroeg is om met te trein te gaan, anders gratis met de trein natuurlijk.
Dat is dan toch nieuw, mijn pa moest vroeger met zijn eigen auto naar Antwerpen rijden (ik spreek nu natuurlijk wel over 20 jaar geleden). Als hij ergens vastzit omdat de trein niet meer rijdt ofzo kan hem wel een taxi nemen op de kosten van het spoor.

lem

Legacy Member
Woverke zei:
grapjas

voor al je verplaatsingen komen ze je halen met een taxi als het te vroeg is om met te trein te gaan, anders gratis met de trein natuurlijk.

daar hebbe ze nix van gezegd op de infosessie

snake5555

Legacy Member
da zijn uitzonderingen zenne
ik heb weet van busje van nmbs dat mensen van berchem naar noord brengen
bedoel je dat?
soms hangt af van depot brengt er u ne taxi naar een bepaalde plaats voor te beginnen met werken,maar dan ben je al op u depot g(werk)

DaMob

Legacy Member
@ the_mirage: wat houden die proeven juist in als ik het mag vragen :). Concentratietesten en dergelijke? En wat heeft je besloten om dit te worden?

GaMe®

Legacy Member
the_Mirage zei:
Ik doen nu proeven voor treinbestuurder. Ze hebben er veeeeeel nodig. Zie het wel zitten.
Dan moet ge zeker heel technisch aangelegd zijn? Als die trein stilvalt, moet gij em kunne fixen..

the_Mirage

Legacy Member
Neen, ge zijt gene mechanieker he, diploma ASO volstaat of een diploma TSO richingen mechanica, electriciteit, electromechanica (geloof ik) volstaan.

Eerder zwaar qua reglementen enzo, veel regels, uitzonderingen die het moeilijk maken.

En wat die proeven juist inhouden, wel, eerst en vooral een testje "iq" zou ik omschrijven: hoofdrekenen, simpele vraagstukjes, ruimtelijk inzicht, korte termijngeheugen,...hierop moet je slagen. Dan volgt er een testje waarop men je vermogen quoteert om instructies te snappen. Dan hierna een persoonlijkheidstest van ongeveer 250 vragen om je karakter te schetsen. Gevolgd door een gesprek met een psycholoog die je motivatie en dergelijke checkt. Dit is dag 1.

Op dag 2 ga je een kort jurygesprek (met 2 treinbestuurders en psycholoog) moeten doen (half uurtje) dat voortbouwt op het gesprek met de psy. Hiervan moet ik mijn resultaten nog krijgen, wish me luck.

En dan als je hierop slaagt volgt een medisch onderzoek.
Uiteindelijk zal je dan uitgenodigd worden voor de indienstname. Tijd tussen inschrijving en toetreding bedraagt ongeveer 5 maanden schat ik. Dus duurt wel effe.

Waarom ik die job zou willen doen? Wel ik heb nu men eerste jaar industrieel achter de rug. Geslaagd. Maar ik doe die richting gewoon uit "hobby", een job als ingenieur zegt me niet zoveel. En treinbestuurder boeit me wel. Werkzekerheid. Geen bureaujob. Je bent je eigen baas in zeker opzicht. En het is ook een zeer specifiek beroep. Je doet iets wat niet zo veel mensen kunnen. het salaris is niet superhoog (als je begint toch), maar je kan er wel van mooi van leven. NMBS is staatsfirma (zolang het nog duurt). Beter pensioen en mogelijkheid om hogerop te komen. Je hebt onregelmatige uren, maar die worden dan ook extra vergoed. Zoals men zegt op de infodag. Het glas is ofwel half vol, of half leeg. T'is maar hoe je het bekijkt he...

^MystiQ

Legacy Member
Voor mij is het te eentonig werk, zoiets als treinbestuurder, kheb liever iets met een beetje variatie, daarom studeer ik ook verder :)

the_Mirage

Legacy Member
Mja, da zeggen er veel. Voor mij is bureauwerk ook eentonig. Of in ne winkel staan, of...moet da uitmaken voor uzelf he.

^MystiQ

Legacy Member
the_Mirage zei:
Mja, da zeggen er veel. Voor mij is bureauwerk ook eentonig. Of in ne winkel staan, of...moet da uitmaken voor uzelf he.

Dat is waar, ik zou er mij allezins niet goed bij voelen :)

DaMob

Legacy Member
Ik moet eerst nog de 3 jaar hoge school van ons moeder afmaken, maar ja zouden ze er dan nog vragen? Want het zal wel logisch zijn dat je er nu makkelijker binnen geraakt dan binnen die 3 jaar omdat ze er nu meer vragen.
Enige middeltjes om ze te overtuigen? :p

the_Mirage

Legacy Member
Mja, komende jaren zijn er ook nog veel nodig denk ik ze. Zit ook nog in nen tweestrijd of ik verder doen of ni. Zal rond einde van't jaar moeten beslissen. 'k Zou zowel ingenieur als treinbestuurder graag doen. Vraag mij af of het mogelijk is da te combineren en zo bv. men 3 resterende jaren hogeschool op 5 te doen of zo...

DaMob

Legacy Member
Maar is dat echt een 3-jarige opleiding? Waar vindt die dan plaats?
En kan het zijn dat je om 3u snachts moet opstaan en tot 17u moet werken?

snake5555

Legacy Member
das 14 uur werken als dat gebeurt staat de spoorweg op zijn kop
zeker de treinbestuurders

u uren varieren van moment tot moment
soms met je om 14:12 beginnen en heb je gedaan om 20:35
zo gaat dat door,het zijn geen vaste uren en je begint nooit op zelfde uur en g hebt nooit op zelfde uur gedaan

DaMob

Legacy Member
Ons moeder had wat rondgevraagd en ze zeiden dit maar het leek me al onwaarschijnlijk omdat het zoveel is. En bellen ze dan de dag op voorhand om hoe laat je de volgende dag moet beginnen? Of krijg je dit meegedeeld als je werkdag gedaan is? (Ja ik weet dat ik mss beter kan bellen, maar omdat het nog helemaal niet zeker is en jullie er toch ook voldoende van afweten ;))
En die opleiding?

Bedankt :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan