Archief - Microgolf: schadelijk?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

w00tw00t

Legacy Member
Ach tegenwoordig is alles schadelijk. 1 ding meer, wa maakt et uit.
Ge moet nietmeer verschieten als ge smorgens wakkerwordt en er ne tumor op uwen balzak zit door de gsm 'golven'.

DBK

Legacy Member
Epyon zei:
Andere gevaren zijn bvb het risico op superverhitting van vloeistoffen met een vlakke vloeistofspiegel. Zo kan een volume water in een microgolf heter dan het kookpunt worden zonder effectief te koken (superverhitting). Wanneer je dan de vloeistofspiegel verstoort kan het kookproces explosief intreden.
jop das cool, nen lector van mij heeft daar eens over aan het vertellen geweest, best wel fascinerend zo'n dingen :)

Marly

Legacy Member
Enige wat ik al meerdere keren gehoord heb ivm microgolfovens, is dat je nooit -om een of andere bizarre reden - spinazie moogt opwarmen in de microgolf.

Naar het schijnt is dat echt ongezond.

viewer

Legacy Member
Kheb er in het zesde middelbaar een werkstuk over geschreven, dit is wat ik me zo direct kan herineren:

- voedingswaarde van eten daalt, eten is "minder gezond" dus
-wel degelijk een beetje schadelijk, als ge daar met uw hoofd dichtbij hangt. Valt allemaal nogal mee gelukkig :p
- superverhitting en plasmavorming (nog cooler als superverhitting) zijn de sjickere dingen die ge dermee kunt doen :p. Superverhitting heb ik zelf al meerdere keren meegemaakt, en niet altijd opzettelijk. Behoorlijk gevaarlijk als je het mij vraagt. Plasmavorming gaat ook, check youtube voor coole filmpjes :applause:

stoomboot

Legacy Member
Marly zei:
Enige wat ik al meerdere keren gehoord heb ivm microgolfovens, is dat je nooit -om een of andere bizarre reden - spinazie moogt opwarmen in de microgolf.

Naar het schijnt is dat echt ongezond.

Yep, de nitraat in de spinazie zou KUNNEN omgezet worden naar nitriet (kankerverwekkend).

Squealer

Legacy Member
Epyon zei:
Andere gevaren zijn bvb het risico op superverhitting van vloeistoffen met een vlakke vloeistofspiegel. Zo kan een volume water in een microgolf heter dan het kookpunt worden zonder effectief te koken (superverhitting). Wanneer je dan de vloeistofspiegel verstoort kan het kookproces explosief intreden.


Heb ik ook gehoord. Maar wat is hier de oplossing voor? Ge kunt toch niet aan uw microgolf oven staan snokken en duwen terwijl hij uwen warme choco aant opwarmen is? :p

Guard

Legacy Member
ik d8 toch dat microgolven wel degelijk schadelijke stralen uitzenden.
alleen als ze aanliggen natuurlijk.

maar zolang je niet alle dagen microgolf eten eet, en niet alle dagen in contact komt met werkende microgolfen je niet veel last vind van die hinder.

Epyon

Legacy Member
-P|b-SqUeaLeR zei:
Heb ik ook gehoord. Maar wat is hier de oplossing voor? Ge kunt toch niet aan uw microgolf oven staan snokken en duwen terwijl hij uwen warme choco aant opwarmen is? :p
Chocolademelk warmt ge dan ook niet op tot boven het kookpunt ;) . Superverhitting gebeurt enkel als je vloeistoffen relatief lang laat opwarmen (om het dus aan de kook te brengen).

Van de spinazie: op die groente zitten bacteries die nitraat in nitriet omzetten en zeer actief worden na een (tweede) heropwarming. Een eenmalige heropwarming wordt algemeen als perfect veilig beschouwd tho.

Jezeke

Legacy Member
ge kunt daar niks aan doen, alleen voorzichtig zijn als ge het eruit haalt, of er is ne keer hard tegen tikken zodat die vloeistof beweegt en misschien begint te koken. Da blijft nie lang he, da is maar een paar seconden dat da broebelt

Squealer

Legacy Member
Jezeke zei:
ge kunt daar niks aan doen, alleen voorzichtig zijn als ge het eruit haalt, of er is ne keer hard tegen tikken zodat die vloeistof beweegt en misschien begint te koken. Da blijft nie lang he, da is maar een paar seconden dat da broebelt

naar het schijnt zou het kunnen "ontploffen" in uw gezicht met alle gevolgen vandien ...

D-Three

Legacy Member
Hoewel het meestal niet aangeraden is metalen voorwerpen in een microgolfoven te stoppen, heb ik wel eens in de handleiding van een microgolfoven gelezen dat het beter was dit wel te doen wanneer een vloeistof opgewarmd werd. Een metalen lepeltje in de vloeistof stoppen zorgt er voor dat de warmte zicht beter door de vloeistof verspreidt waardoor er minder kans is op superverhitting. Er stond wel uitdrukkelijk bij dat het metalen voorwerp niet de randen van de microgolfoven mocht raken.

Geen idee of je dit mag doen met elke microgolfoven ;)

themummy123

Legacy Member
Goh, in sommige series zoals "Everybody loves raymond" op VTM zie je de mannen hun "schaamstreek" verbergen met hun hand omdat ze zéér dicht bij de microgolf staan. Maar of dat het echt waar is, weet ik niet.

Epyon

Legacy Member
D-Three zei:
Hoewel het meestal niet aangeraden is metalen voorwerpen in een microgolfoven te stoppen, heb ik wel eens in de handleiding van een microgolfoven gelezen dat het beter was dit wel te doen wanneer een vloeistof opgewarmd werd. Een metalen lepeltje in de vloeistof stoppen zorgt er voor dat de warmte zicht beter door de vloeistof verspreidt waardoor er minder kans is op superverhitting. Er stond wel uitdrukkelijk bij dat het metalen voorwerp niet de randen van de microgolfoven mocht raken.
Niet-puntige metalen voorwerpen geven idd veel minder (meestal zelfs niet) aanleiding tot vonkvorming. Lepels zijn door hun geronde vorm hier een goed voorbeeld van. De lepel wordt dan een soort 'verwarmingsweerstand' die helpt de warmte via conventionele manier (geleiding) over te brengen. Krijg je idd minder kans op oververhitting :) .

denkimi

Legacy Member
D-Three zei:
Hoewel het meestal niet aangeraden is metalen voorwerpen in een microgolfoven te stoppen, heb ik wel eens in de handleiding van een microgolfoven gelezen dat het beter was dit wel te doen wanneer een vloeistof opgewarmd werd. Een metalen lepeltje in de vloeistof stoppen zorgt er voor dat de warmte zicht beter door de vloeistof verspreidt waardoor er minder kans is op superverhitting. Er stond wel uitdrukkelijk bij dat het metalen voorwerp niet de randen van de microgolfoven mocht raken.

Geen idee of je dit mag doen met elke microgolfoven ;)

draait een microgolf niet rond om superverhitting te voorkomen?

128MB

Legacy Member
Epyon zei:
Niet-puntige metalen voorwerpen geven idd veel minder (meestal zelfs niet) aanleiding tot vonkvorming. Lepels zijn door hun geronde vorm hier een goed voorbeeld van. De lepel wordt dan een soort 'verwarmingsweerstand' die helpt de warmte via conventionele manier (geleiding) over te brengen. Krijg je idd minder kans op oververhitting :) .

Vandaag mij vies verschrokken me die vonken. Er hing nog een klein stripje alufolie van de deksel van de chocopot op :applause:

FRITS FRETTEL FRAP FREBBLE KNAPS KNETTER :D

freeki

Legacy Member
voor zover ze weten is ne microgolf nie schadelijk nee. Het geeft wel straling af, zoals zoveel toestellen, maar da kan geen kwaad.

Het kan wel kwaad als ge u hand erin stopt bijvoorbeeld, maar da kan nie, want die deur staat (normaal toch) in serie me de rest. Ge moet dus wel héél creatief zijn om u hand erin te krijgen:). Als da lukt zij ge het volgens mij wel voorgoed kwijt

Cycloon

Legacy Member
den-kimi zei:
draait een microgolf niet rond om superverhitting te voorkomen?

De enige reden dat een microgolfplaat ronddraait is omdat een golf maxima en minima heeft. De plaatsen die constant worden 'bestraald' door die minima van de golf zullen dus kouder zijn dan de plaatsen die worden 'bestraald' wanneer de golf op zijn maximum is. Wanneer die plaat dus ronddraait zullen alle plaatsen ongeveer gelijkmatig bestraald worden, het heeft dus niks met die superverhitting te maken :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan