Archief - Microgolf: schadelijk?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

SideShow

Legacy Member
Iemand die het WEET ?

Ik DACHT altijd dat het niet schadelijk was, en ik HOOR soms dat het wel schadelijk kan zijn omdat het de moleculen kan aantasten ... (?)

Vast staat waarschijnlijk wel dat elke vorm van opwarming, de voedingstoffen in waarde verminderd ?

stoomboot

Legacy Member
SideShow zei:
Ik DACHT altijd dat het niet schadelijk was, en ik HOOR soms dat het wel schadelijk kan zijn omdat het de moleculen kan aantasten ... (?)
Moleculen gaan bewegen -> Meer warmte -> "PING".

Maar het verandert de moleculen niet (zover ik weet)...

SideShow zei:
Vast staat waarschijnlijk wel dat elke vorm van opwarming, de voedingstoffen in waarde verminderd ?
Ja

Jezeke

Legacy Member
ik heb wel is ergens gehoord, hier op het forum denk ik, als ge te dicht me uw ogen bij de microgolfoven hangt te kijken naar uw eten, dat die microgolven uw netvlies aantasten.
Kweet nie of het waar is :)

killgore

Legacy Member
Ik dacht dat de meeste golven van een microgolfoven niet buiten de oven zelf geraken, dus ik betwijfel dat het echt schadelijk zal zijn.

Blackend

Legacy Member
Microgolven zijn elektromagnetische golven. Ze kunnen POLAIRE moleculen van doen bewegen. H2O is zo'n polair molecule. (want de O is elektronegatiever dan beide H-atomen, daardoor zullen die H atomen gedeeltelijk positief geladen zijn, en het O atoom gedeeltelijk negatief)

Door golven te sturen, net op de resonantiefrequentie (cfr. als ge schommelt en steeds op hetzelfde moment een beweging maakt, gaat ge steeds "hoger"), gaan die watermoleculen dus steeds meer en meer oscilleren. En meer oscilleren wil zeggen: een hogere temperatuur.

Correct me if i'm wrong.

chosen1

Legacy Member
Blackend zei:
Microgolven zijn elektromagnetische golven. Ze kunnen POLAIRE moleculen van doen bewegen. H2O is zo'n polair molecule. (want de O is elektronegatiever dan beide H-atomen, daardoor zullen die H atomen gedeeltelijk positief geladen zijn, en het O atoom gedeeltelijk negatief)

Door golven te sturen, net op de resonantiefrequentie (cfr. als ge schommelt en steeds op hetzelfde moment een beweging maakt, gaat ge steeds "hoger"), gaan die watermoleculen dus steeds meer en meer oscilleren. En meer oscilleren wil zeggen: een hogere temperatuur.

Correct me if i'm wrong.

kdenk dat dit wel klopt.

water gaat ook 'verdwijnen' uit uw gemicrogolfde substantie

Defees

Legacy Member
als de microgolf toe is er geen gevaar... als ge in de microgolf zit wel... steek maar is gewoon een... kakkerlak in de microgolf (brainiac of I Didn't Know that heeft da ook al gedaan)

Lord Seth

Legacy Member
Ik denk wel dat het schadelijk is, als je er dingen instopt die er niet in thuishoren :)

cura

Legacy Member
killgore zei:
Ik dacht dat de meeste golven van een microgolfoven niet buiten de oven zelf geraken, dus ik betwijfel dat het echt schadelijk zal zijn.
"meeste" golven? ja daar zijn we vet mee.. :P

kweet gewoon da elke keer de microgolfoven aangaat ek een vreselijk stresserende klank en beeld op m'n tv met draadloze distributie krijg
dus: microgolf => stress => ongezond
fact.

DBK

Legacy Member
ik dacht dat de golven van een microgolf langer zijn dan de gatjes in het "metalen rooster" dat voor het raampje zit, dacht dat die golven een lengte hebben van 10 of 12 cm.

VMax

Legacy Member
Al wat ik weet is dat oude microgolven zo lek als een spons zijn. Het 'schild' dat in die deur zit is dus gewoon helemaal 'kapot' en dan komen de stralingen wel buiten -> schadelijk :)

stijn87

Legacy Member
Volgens mij zijn elektromagnetische golven totaal onschadelijk, of hebben ze momenteel nog geen schadelijke werkingen gevonden. Ze zorgen wel voor opwarming, wat dan wel weer gevaarlijk kan zijn bij een te hoge temperatuur.

killgore

Legacy Member
cura zei:
"meeste" golven? ja daar zijn we vet mee.. :P

Meeste golven as in een te verwaarlozen aantal komt er nog door.

100% perfect kan nu eenmaal niet. Maar tzal wrsch een pak schadelijker zijn aan uw laptop met wifi te werken als even iets op te warmen in microgolf :p.

Jack-in-the-box

Legacy Member
Goh, tis nog niet echt bewezen dat een Microgolfoven schadelijk is, net zoals men nog niet het resultaat weet van wat het effect is van een echografie op ongeboren kinderen.
Net zoals dat het nog niet bewezen is dat je van GSM-straling teelbal kanker kan krijgen.

Epyon

Legacy Member
Een microgolfoven produceert niet-geioniseerde straling, dus is er geen aantoonbaar gezondheidsrisico (as in risico op kanker). De gemiddelde lekwaardes van een microgolf bedragen overigens maar 5 milliwat per vierkante centimeter ofzo.

Andere gevaren zijn er natuurlijk wel. Als je (puntige) elektrisch geleidende voorwerpen in de oven stopt worden die een geleider voor microgolven en creëren dan vaak zo'n hitte dat ze plasma genereren (vonken). Dit zorgt voor de productie van ozon en NOx'en, wat natuurlijk wel giftig is :) .

Andere gevaren zijn bvb het risico op superverhitting van vloeistoffen met een vlakke vloeistofspiegel. Zo kan een volume water in een microgolf heter dan het kookpunt worden zonder effectief te koken (superverhitting). Wanneer je dan de vloeistofspiegel verstoort kan het kookproces explosief intreden.

D-Three

Legacy Member
jannos zei:
Net zoals dat het nog niet bewezen is dat je van GSM-straling teelbal kanker kan krijgen.
Ah ja, éénmaal die hun werk gedaan hebben, heb je ze niet echt meer nodig. ;) Zolang dat ding er boven maar blijft functioneren! :D

Doggiedog

Legacy Member
het zou leuk zijn moesten mensen in deze thread eens effectief met bronnen afkomen, dan weten we tenminste wat we ervan kunnen geloven en wat niet ...

(al zegt ge maar "cursus fysica 1ste jaar hogeschool studierichting informatica", op die manier weten we meteen dat het leerstof is dat gij oftewel letterlijk hebt overgetypt uit de cursus (en dus wel betrouwbaar) oftewel gewoon nog vaag hebt onthouden uit de les (en waar ge uw eigen draai aan hebt gegeven).)

128MB

Legacy Member
-V-Maxxor- zei:
Al wat ik weet is dat oude microgolven zo lek als een spons zijn. Het 'schild' dat in die deur zit is dus gewoon helemaal 'kapot' en dan komen de stralingen wel buiten -> schadelijk :)

Ouders hadden frituur, wij hadden 3 oude Microgolfovens bovenelkaar staan constant aant draaien voor Spaghetti en Kip enzo, daar zatk altijd langs me menne kop. 15 jaar die frituur gehad en ik daar ook jaren gewerkt.

En over oud, die dingen hadden jaren 70 styling en waren gemaakt van 2mm dik plastiek wat samengeplakt was met twal. :p

Ga ik nu sterven aan kanker? :')

@ Epyon wat bedoel je met vloeistofspiegel verstoren? erin roeren? :unsure:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan