Archief - Lenen op jonge leeftijd?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Hiapoe

Legacy Member
Dr.White widow zei:
om u een idee te geven, ik ben naar de bank gegaan om 50 000€ te lenen, dit is dan ook het max bedrag da ik MAG lenen zelfs.
nu da is een lening van 20-25jaar, da komt op een 300€ per maand! Ja ik viel ook ver op mijn gat...

om u een idee te geven wa ge zou mogen lenen. 1/3 van uw NETTO inkomen mag je maximum besteden aan een lening. Nuja de rentevoet staat relatief laag deze tijd dus is het wel de moeite mss om u dat geld te lenen! (hebbe ze mij in de bank ook gezegd) en het maakt nie uit of da ge nu al 20 jaar werkt of da ge nog maar 1 maand aant werken zijt, ze hebbe gewoon graag dat ge een vast contract hebt of een van onbepaalde duur. maar het is nog altijd niet noodzakelijk!

Ik zat er dus recht op met mijn 150 euro afbetaling per 25000 euro geleend bedrag!! :D

boe

Legacy Member
Ik heb een aantal gelijkaardige vragen :

Ik heb vast werk, ben 24, heb een eigen nieuwe wagen, en zoek een appartement te kopen, om te verhuren. Ik hoop het appartement af te betalen op 10 jaar. Ik kan al een deel zelf betalen, en de rest zou ik gaan lenen.
Ik heb niet meteen grote kosten in het vooruitzicht, en zou graag mijn geld al investeren in een woonst. Moest er dan ooit iets voorvallen, kan ik altijd terugvallen op mijn eigendom, dat appartement dus, om er eventueel zelf in te trekken. Je weet nooit wat er gebeurt...

Bovendien zouden de huur-inkomsten de lening eigenlijk "vanzelf" afbetalen zolang ik er niét in woon, zodat er nog maar kleine bedragen zijn af te lossen voor mij.

Nu mijn vragen :

- hoeveel kan je gaan lenen? Ik hoorde dat de afbetalingen niet hoger mochten zijn dan een bepaalde percentage van je inkomen, en dat daarop dus je maximale bedrag bepaald wordt.

- ik zou opteren voor een lening waarbij ik nu (heel) grote aflossingen moet maken, zodat ik steeds minder en minder moet gaan betalen. Waarom? Ik kan eigenlijk nu 100% van mijn netto inkomen missen, door andere inkomsten ;)
Later zou ik gaan uitkijken naar een eigen woning, en hiervoor zou ik dan opnieuw moeten gaan lenen. Vandaar dat het interessant is om bvb binnen 8 jaar nog slechts kleine aflossingen te moeten maken. Goeie denkpiste?

- Stel nu dat ik een appartement koop om te verhuren. Worden die huur-inkomsten dan bij mijn netto-inkomsten gerekend, zodat ik eigenlijk een groter bedrag (door dat percentage) kan gaan lenen voor de aankoop van datzelfde appartement?

virtualdude

Legacy Member
boe zei:
- hoeveel kan je gaan lenen? Ik hoorde dat de afbetalingen niet hoger mochten zijn dan een bepaalde percentage van je inkomen, en dat daarop dus je maximale bedrag bepaald wordt.
max 1/3 van je brutoloon

Ik kan eigenlijk nu 100% van mijn netto inkomen missen, door andere inkomsten

Hmmm daar het weird inkomen is houdt de bank daar geen rekening mee en zal je NOOIT een lening krijgen waar je, al is het maar eemalig, een volledig nettoloon moet afstaan

Ik kan eigenlijk nu 100% van mijn netto inkomen missen, door andere inkomsten
'K denk nie da een bank een lening voor een appartement op 10 jaar gaat aanvaarden ( omwille van max 1/3 bruto-regeling ). Of het zou natuurlijk een goedkope krot zijn die niet veel kost. Maar dan durven ze zelfs weigeren omdat het te riscant is .

democracy02

Legacy Member
en als uw auto hersteld is, besta de kans da ge em na 4 dagen weer in de prak rijd...

koop een brommerke, of nog beter rij met de fiets...

'k snap nie waarom een jonge gast zich voor een auto in de schulden moe steken. alsof nen auto u echt gelukkig maakt :sop:

boe

Legacy Member
virtualdude zei:
max 1/3 van je brutoloon
Hmmm daar het weird inkomen is houdt de bank daar geen rekening mee en zal je NOOIT een lening krijgen waar je, al is het maar eemalig, een volledig nettoloon moet afstaan
'K denk nie da een bank een lening voor een appartement op 10 jaar gaat aanvaarden ( omwille van max 1/3 bruto-regeling ). Of het zou natuurlijk een goedkope krot zijn die niet veel kost. Maar dan durven ze zelfs weigeren omdat het te riscant is .
Point taken, dan moet mijn netto-inkomen maar wat omhoog getrokken worden ;)
Wat ivm mijn 3e vraag, rekenen ze die inkomsten van de verhuur eventueel bij mijn inkomen?

Het netto-inkomen gaat denk ik sowieso al (zeer licht ;) ) omhoog dacht ik, gezien je zo'n lening kan inbrengen bij je belastingen en dus een voordeliger tarief krijgt, right? :)

Hiapoe

Legacy Member
Aan welk bedrag had ge gedacht op 10 jaar??

Als ge op 25 jaar rekent dan moet ge 150 euro per 25000 euro rekenen.
Dus op 10 jaar zal dat dan iets van ongeveer 375 euro per 25000 euro zijn.

Dus als ge 100.000 euro wilt lenen dan wordt da op 10 jaar 1500 euro afbetalen per maand... denk niet dat dat haalbaar is ;)
Trouwens, ik denk niet dat banken over 10 jaar leningen doen voor aankoop van appartement (en zeker niet aan een 24 jarige). Dat gaat praktisch altijd over 25 jaar.



Ik ben zelf 25 en den architect is bezig met tekenen voor mij.
Ik heb wel geluk, en krijg een fabrieksgebouw (erfenis) waarvan ik 180m²(van de 800m²) ombouw tot een loft voor mezelf. De volledige fundamenten, muren en dak staat er al dus + grond erbij voor tuin.
Ik ga waarschijnlijk nog 100.000 euro lenen voor de interne afwerking. (binnenmuren, keuken, water, elentriek, badkamer, meubelen, vloerverwarming, snookertafel :D, cinemazaalke met beamer en surroundsysteem :D)

Dr.White widow

Legacy Member
Hiapoe zei:
Aan welk bedrag had ge gedacht op 10 jaar??

Als ge op 25 jaar rekent dan moet ge 150 euro per 25000 euro rekenen.
Dus op 10 jaar zal dat dan iets van ongeveer 375 euro per 25000 euro zijn.

Dus als ge 100.000 euro wilt lenen dan wordt da op 10 jaar 1500 euro afbetalen per maand... denk niet dat dat haalbaar is ;)
Trouwens, ik denk niet dat banken over 10 jaar leningen doen voor aankoop van appartement (en zeker niet aan een 24 jarige). Dat gaat praktisch altijd over 25 jaar.

idd ge moogt MAXIMUM 1/3 van je loon gebruiken voor een lening, waarschijnlijk als je vaste klant bij die bank bent dat je iets meer ga kunne krijgen, maar geloof mij de bank speelt op zekerheid van zichzelf, ni op die van u :p

boe

Legacy Member
Ik had gedacht aan een 500 euro van mijn inkomen, en een 500 euro van de huurinkomsten ;) De rest kan ik zelf op tafel leggen, voor een medium-sized appartementje in goeie/(bijna) nieuwstaat.

YellinD

Legacy Member
boe, dacht hetzelfde te doen, maar heb de bank niet kunnen overhalen... Simpelweg omdat ze het huurgeld niet willen zien als een bron om uw lening te betalen
Stel dat ge per maand 1200euro van u lening moet terugbetalen EN ge moet in uw appartement trekken... dan moet ge dus met u loon 1200euro lening betalen + auto + eten + alle andere kosten voor in een appartement te wonen.
ik zou zelfs geen kosten gehad hebben aan auto, maar zelfs dat wordt niet meegerekend

ze gunnen ons niets :(

Hiapoe

Legacy Member
YellinD zei:
boe, dacht hetzelfde te doen, maar heb de bank niet kunnen overhalen... Simpelweg omdat ze het huurgeld niet willen zien als een bron om uw lening te betalen
Stel dat ge per maand 1200euro van u lening moet terugbetalen EN ge moet in uw appartement trekken... dan moet ge dus met u loon 1200euro lening betalen + auto + eten + alle andere kosten voor in een appartement te wonen.
ik zou zelfs geen kosten gehad hebben aan auto, maar zelfs dat wordt niet meegerekend

ze gunnen ons niets :(

banken zijn geen liefdadigheidsinstelling hé...!!

Citanul

Legacy Member
Vergeet ook niet dat ge als eigenaar gaat opdraaien voor de eventuele kosten in het appartement...
Als ge dan zwaar zou afbetalen en der komen bvb problemen met de centrale verwarming of weet ik veel, kunnen de kosten redelijk oplopen.

Voor de pipo met de auto:
Beste wat ge kunt doen is een nieuwe tweedehands ofzo te kopen...
Als die auto u een half jaar geleden 6500 gekost heeft, is die geen 5000 eur kosten meer waard.

Als ge dan toch de stijfkop wilt uithangen en gaan lenen...leen dan niet meer dan nodig! Ik betwijfel dat ge een lening gaat krijgen daarvoor...

Blood_Raven

Legacy Member
Ik heb een Opel Astra 1.7 Diesel al kunnen kopen voor € 3000.

Goh. 4000 tot 5000 euro is echt wel veel herstellingskosten ze.
Ze gaan je waarschijnlijk geen lening gunnen.

GhO$T

Legacy Member
Kurobu zei:
hij heeft toch zijn les geleerd, en zijn fout ingezien ?
weldan, duw het hem nu niet nog eens dieper in.
hij heeft al genoeg mezerie nu.
Door hier vrolijk tips te geven over leningen en te doen alsof er niets aan de hand is ga je hem er pas dieper induwen, je moet al heel naïef zijn om te denken dat iemand met amper inkomen -die binnenkort zelfs gaan ontslag nemen omdat hij het beu is- er goed zal vanaf komen door een lening af te sluiten van 15000€, waarvan hij al direct 5000€ zou besteden aan het meest nutteloze wat hij in zijn situatie maar kan doen.

Kurobu zei:
hoeveel mensen zijn er niet die een auto kopen, en hem moeten weg doen door te hoge kosten ? al dan niet schuld of geen schuld ?
Omdat andere mensen domme dingen doen moet hij dat toch niet automatisch ook doen zeker :confused: wat is dat nu voor een redenering, 'er zijn al veel mensen die dingen kopen die ze niet kunnen betalen dus doe dat gerust zelf ook maar' ?

seb2709 zei:
begint allemaal ni te zagen dak dieje auto ni mocht kopen assek wist dak et ni kon betalen e! kon zonder prob men ouders elke maand betalen, naft 300€ +- + verzekering, en dan konk nog schoon leven... nu zo'n ongeluk da is gwn pech ebbe, en kdenk ni da iedereen zo ma meteen 5000€ voort legge heeft! dus snapt da ook es gwn en zaagt ni over het feit dak gene auto moe kopen ask weet dak er de financiele middelen ni voor heb..
Hoe kan je nu zeggen dat er geen enkel probleem is zonder dat je ook maar 1 euro spaargeld hebt??? Je stelt het hier voor alsof 5000€ een abnormaal bedrag is die bijna geen enkele jonge gast op zijn bankrekening heeft als 'overschot'

Als je echt denkt dat het de normaalste zaak van de wereld is om bijna alles uit te geven zonder er een spaarpot op na te houden ga je in u leven nog heel dikwijls in de stront belanden zoals het nu al het geval is.

seb2709 zei:
tjah tzit zo, men wagen die ik gekocht heb, hebben men ouders betaald.. 6500€ maar deze betaal ik hen maandelijks terug... maar nujah 4dage geleje hebbek zwaar ongeluk gehad met de wagen en de reparatiekosten zouden kunnen oplopen tot 5000€ dusja... en men ouders kunne geen lening meer aangaan wegens het plaatsen van nieuw dak, en omda ze al ééntje lopen hebben...

nujah maandelijke afbetaling van 250€ is geen probleem, ma kmoet ze natuurlijk nog krijgen... en kzou dan meteen ja min. 15.000€ willen lenen, zo kank men ouders wagen meteen terug betalen, + al dekosten die erbij komen dan e :s
Dus waarschijnlijk ben je op u 16 begonnen met u spaargeld (als je dat toen al had?) in brommers te steken, om vervolgens te beseffen dat je een auto wilt ook (en dan nog niet gelijk dewelke) die u ouders u dan maar moeten voorschieten terwijl ze blijkbaar zelf ook amper spaargeld hebben.
En nu wil je als kers op de taart een andere, veel grotere lening aangaan bij een bank -met serieus dure interesten- om u vorige lening -die interestvrij is waarschijnlijk- in 1 keer af te betalen en dan nog wat reparatiekosten te betalen voor een auto die nog eens de uwe niet is (nog aan't afbetalen) en waarvan de reparatiekosten hoger zijn dan de eigenlijke waarde van de auto.
Alsof dat niet genoeg is wil je eigenlijk nog meer gaan lenen dan je nodig hebt, kvraag mij dan echt af wat je met dat ander geleend geld zal doen, heeft uwe del sol nog een stel nieuw janten nodig ook ofzo?

Wees toch es realistisch, 'ik kan gerust 250€ per maand afbetalen'; maar je hebt wel nog geen diploma en je bent blijkbaar van plan om te stoppen met school en werkzekerheid is er dus totaal niet meer. En zelfs was die er, is die honda het nu echt waard om 5 jaar lang af te betalen (kweet nie als ge zelf al de rekening gemaakt hebt, maar 15000 tegen 250 de maand is dus wel degelijk 5 jaar afbetalen.)

/edit: tzal waarschijnlijk nogal agressief overkomen wat ik hier geschreven heb, maar tis gewoon in de hoop dat je toch es gaat nadenken voor je doet wat je van plan bent. Als 19 jarige zo'n lening afsluiten is gewoon dom, kzou niet echt weten hoe ik het vriendelijker kan uitdrukken.

Kurobu

Legacy Member
GhO$T zei:
Door hier vrolijk tips te geven over leningen en te doen alsof er niets aan de hand is ga je hem er pas dieper induwen, je moet al heel naïef zijn om te denken dat iemand met amper inkomen -die binnenkort zelfs gaan ontslag nemen omdat hij het beu is- er goed zal vanaf komen door een lening af te sluiten van 15000€, waarvan hij al direct 5000€ zou besteden aan het meest nutteloze wat hij in zijn situatie maar kan doen.

vorlijk tips geven, wie zijn wij om hem te zeggen wat goed is en wat niet ?
wie zijn wij om voor hem te beslissen. hij is oud en wijs genoeg om zelf te weten wat kan en niet kan. en moet niet door onbekenden op een forum op zijn plaats gezet worden. dat zullen ze bij hem thuis wel doen.


Omdat andere mensen domme dingen doen moet hij dat toch niet automatisch ook doen zeker :confused: wat is dat nu voor een redenering, 'er zijn al veel mensen die dingen kopen die ze niet kunnen betalen dus doe dat gerust zelf ook maar' ?

zeg ik niet he. dit gaat meer door geen rekening houden met eventuele kosten ;)


Hoe kan je nu zeggen dat er geen enkel probleem is zonder dat je ook maar 1 euro spaargeld hebt??? Je stelt het hier voor alsof 5000€ een abnormaal bedrag is die bijna geen enkele jonge gast op zijn bankrekening heeft als 'overschot'

Als je echt denkt dat het de normaalste zaak van de wereld is om bijna alles uit te geven zonder er een spaarpot op na te houden ga je in u leven nog heel dikwijls in de stront belanden zoals het nu al het geval is.

Dus waarschijnlijk ben je op u 16 begonnen met u spaargeld (als je dat toen al had?) in brommers te steken, om vervolgens te beseffen dat je een auto wilt ook (en dan nog niet gelijk dewelke) die u ouders u dan maar moeten voorschieten terwijl ze blijkbaar zelf ook amper spaargeld hebben.
En nu wil je als kers op de taart een andere, veel grotere lening aangaan bij een bank -met serieus dure interesten- om u vorige lening -die interestvrij is waarschijnlijk- in 1 keer af te betalen en dan nog wat reparatiekosten te betalen voor een auto die nog eens de uwe niet is (nog aan't afbetalen) en waarvan de reparatiekosten hoger zijn dan de eigenlijke waarde van de auto.
Alsof dat niet genoeg is wil je eigenlijk nog meer gaan lenen dan je nodig hebt, kvraag mij dan echt af wat je met dat ander geleend geld zal doen, heeft uwe del sol nog een stel nieuw janten nodig ook ofzo?

Wees toch es realistisch, 'ik kan gerust 250€ per maand afbetalen'; maar je hebt wel nog geen diploma en je bent blijkbaar van plan om te stoppen met school en werkzekerheid is er dus totaal niet meer. En zelfs was die er, is die honda het nu echt waard om 5 jaar lang af te betalen (kweet nie als ge zelf al de rekening gemaakt hebt, maar 15000 tegen 250 de maand is dus wel degelijk 5 jaar afbetalen.)


waar staat dat zijn ouders geen spaar centjes hebben ?
wie zegt nu niet dat ze hun spaar centjes willen houden. en een doenbare lening aangaan om herstelings werken uit te voeren en die spaarcentjes houden om toch een reserve te hebben ?
spreek u nooit uit over ieks waar ge geen weet van hebt jong.
en dan nog de manier waarop.
net of ge zijt heilig en doet nooit ieks mis in u leven

GhO$T

Legacy Member
typisch de te verwachten reactie, kga er echt geen hele discussie van maken hoor; ik heb niks tegen seb2709 en ik kom hier ook niet van op mijn ivoren toren vertellen wat hij allemaal verkeerd doet, ik weet ook wel dat iedereen fouten maakt en ik hoor daar maar al te zeker bij.

Het enige wat ik probeer is om uit te leggen dat hij niet nog meer fouten moet maken als hij ze simpelweg kan vermijden. (Vergeet dieje auto voor nu en betaal eerst u schulden af zonder er nieuwe te maken)

En jammer dat ik niks positief kan zeggen over zijn ouders maar uit wat hij vertelt maak ik op dat ze niet echt moeite doen om hem tegen te houden van in de problemen te raken, dus waarom zou ik daar geen mening mogen over hebben.

Kurobu

Legacy Member
ik heb hem dan ook nergens een lening aangeraden, enkel als hij info wil hij best naar een bank gaat ;)

heb ook duidelijk gezegd dat ik dit zelf niet zou doen. zeker als je goed gelezen hebt
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan