Archief - Lenen op jonge leeftijd?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Hiapoe

Legacy Member
seb2709 zei:
nja, tprobleem is... dees jaar verdiende ik rond de 1200€ incl zwart.. volgend jaar is da ong 1500€... ma omwille dat ier gwn ni meer uit te houde is kwa problemen zennek ier weg in sept :p ma den baas weet et zelf nog ni ze :) en jah dan gaak probere vaste job te vinden, en iets dak graag doen... bij het hebben van een vast job bestaat de kans dan groter? of moette eerst zo bewijzen da ge daar al een jaar werkt enzo..

1. Zorg eerst dat de initiele kosten die noodzakelijk zijn, gedekt zijn. maw. Hoeveel geld moet ge aan derden? (niet je ouders of jezelf) Als deze niet betaald worden komt er een deurwaarder en da wilt ge nie! :) Zorg da ge eerst de absoluut meest dringende kosten betaald dus!

2. Ga niet naar den bank gaan vertellen hoeveel ge verdient met 'in't zwart erbij', daar zullen ze nie naar kijken. Wees liever correct in een bank en vertel ze hoeveel je werkelijk contractueel verdient. Zorg ervoor dat je je arbeidscontract meebrengt naar de bank. Als ge eerlijk zijt en een deftig voorkomen hebt en een degelijke uitleg hebt, dan zullen ze al meer geneigd zijn je te helpen... (beetje gelijk int echte leven é, een zatte rokende landloper geefde ook gene frank é ;))

3. Dek al uw dringendste kosten, en lay low voor een beetje! Dus ge moet nie direct ne nieuwen auto kopen (tenzij absoluut noodzakelijk voor werk of zo). Ik bedoel maar: 10km is nog altijd makkelijk met de fiets te doen!

Aléja, succes ermee! En pas op met de auto in 't vervolg! ;) kweet natuurlijk niet of ge in fout waart of niet ;)

Talos

Legacy Member
Je kan natuurlijk ook die wagen tijdelijk wegzetten en binnen paar jaar opmaken als dat doenbaar is. Tegen dan heb je wss werk en geld.

seb2709

Legacy Member
bedankt voor de uitleg :)

zal idd vanmiddag eens een paar banken aflopen en zien wat ze gaan zeggen.. andere kosten heb ik niet buiten men wagen en de de naft ervan..

en ja zal int vervolg voorzichtiger zijn :) grote boosdoener was de regen, maar ik reed iets te rap, en de boom kwam iets te snel op me af :s:p

seb2709

Legacy Member
mja, wagen heb ik echt dringend nodig! rijd momenteel me kapotte ingedeukte deur, en tregent zelf binnen :s:p en tis dus echt wel dringend..

goede carossier is ook altijd welkom :) wie weet is zijn prijs wat zachter...

reparatie zou gebeuren bij bmw, want ons pa werkt daar ( nene gene hoge piet ze :), gwn wagens vervoeren ) en zij jah hebben men wagen al eens onderhanden genome... en jah zij maken nog een speciale prijs omwille da men pa daar werkt.. ma tzijn meer de werkuren die de prijs laten stijgen, en ze zeide da et toch 4000-5000€ zou kosten...

Arifiene

Legacy Member
tip: leen enkel het geld dat ge nodig hebt voor reparatie, en betaal da eerst terug (als uw ouders akkoord gaan), want bij uw ouders moet ge denk ik toch geen interest betalen.
Dat is als de bank het u toelaat, en daar vrees ik voor :). Ivm maandelijkse afbetaling: aangezien ge nog thuiswoont moet ge in principe niet 'overhouden' dus kunnen uw maandelijkse sommen naar boven getrokken worden => rapper afbetaald :)
IMHO is het echt geen goed idee om je zo jong in zo'n *zware* schulden te steken, maar dat kies je zelf natuurlijk :)

spectrious

Legacy Member
seb2709 zei:
mja, wagen heb ik echt dringend nodig! rijd momenteel me kapotte ingedeukte deur, en tregent zelf binnen :s:p en tis dus echt wel dringend..

goede carossier is ook altijd welkom :) wie weet is zijn prijs wat zachter...

reparatie zou gebeuren bij bmw, want ons pa werkt daar ( nene gene hoge piet ze :), gwn wagens vervoeren ) en zij jah hebben men wagen al eens onderhanden genome... en jah zij maken nog een speciale prijs omwille da men pa daar werkt.. ma tzijn meer de werkuren die de prijs laten stijgen, en ze zeide da et toch 4000-5000€ zou kosten...
rofl

ga gewoon na een normale garage dan duwde de kosten al na beneden. Niet?
Moet da echt nie in een klasse zaak laten doen ...



vraag eerst keer prijs bij een andere garage, en kijk daarna om te lenen. Kvind echt dom wat ge aant doen zijt nu:) Een lening op jong leeftijd daar kunde nog lang miserie mee hebben ze.

imo het verstandigste is niet meer met de auto rijden , em afbetalen en als em afbetaal is DAN sparen om em te laten vermaken. Al duurt het een jaar, ge zult er slechts een jaar last van gehad heben.

white modder

Legacy Member
Kurobu zei:
met leercontract, laatste jaar ?
ongv 450 tot 500 euro zeker ?
kweet da nie meer juist oeveel da had op leercontract.

dus : 15.000 euro.
das zeker minimum 250 euro per maand.
dat wil zeggen dat ge nog 200 tot 250 euro overhoud.
zij gaan ervan uit dat ge daarvan niet kunt leven.
en als ge gedaan hebt met leercontract, dat er een kans in zit dat ge niet derekt werk vindt. ( moest ge papier kunnen krijgen van u baas dat ge daar derekt vast moogt beginnen als dit zo is. zou dit handig kunnen zijn ;) )

ge kunt het maar vragen in een bank he.. maar kweet nie echt hoor.

mvg


jah klopt :), ik verdiende zelf meer, en ze gaven mij geen lening. Mijn baas wou trouwens bevestigen, dat ik er vast mocht beginnen, soit het is nu zo. di e budgetline kaarten e.d. worden het makkelijkste uitgereikt, enne, het is mss ook handig als je een bankdirecteur kent ofzo (familie ofzo ...)


btw ne golf 2 ofzo koste tegenwoordig niet veel meer tweedehands ;), en zie dat je de bmw verkoopt (gedeukt of niet, je krijgt er toch nog geld voor) of dat je em in een garage zet, tot je genoeg geld hebt

russian

Legacy Member
Aan de hand van je posts, zou ik als bankdirecteur al geen lening toestaan.

Je moet je gezond verstand gebruiken! De wagen ligt je nauw aan het hart? Sorry maar hoe je er voor staat moet je je wagen vergeten.

Koop een goedkoop wrak om mee naar je werk te gaan, betaal je ouders zo snel mogelijk af en probeer daarbij nog goed te sparen. Gaat het niet... werk dan bij (keuze genoeg bij interims). En eens reserve koop je een BMW... NIET nu! En dan hebben we het nog niet over je rijgedrag: te snel gereden bij een nat wegdek (en wellicht nog een achterwielaandrijver zeker...).

Je mag op zo'n jonge leeftijd geen al te zware schulden maken.

Voor je eigen goed!

Probeer iets van je leven te maken, maar zo'n start is niet alles. Vooruit denken, en niet prutsen. Komaan makker!

seb2709

Legacy Member
Wagen is trouwens geen bmw, maar honda del sol.. en heeft geen achterwielaandrijving...

en wie hangt er al eens de zot ni uit als hem jong is... maarja, heb nu wel men lesje geleerd!

Ken iemand ( bankdirecteur ) maarja vink da zo lastig om aan te vragen, dak et gwn nog liever aan een onbekend persoon vraag die in de bank werkt...

Hiapoe

Legacy Member
Tjah eigenlijk is het wel een feit... Een auto hebben als ge nog geen vast werk hebt en goed verdient (+1000 euro netto en nie in t zwart) is eigenlijk als we eerlijk moeten zijn boven uw stand leven... En dan komt ge zulke dingen tegen natuurlijk.

Ga es efkes met de fiets of de trein naar het werk! En in 't weekend auto nodig hebben om te kunnen uitgaan is ook niet omdat het 'noodzakelijk' is hé... ge gaat nie dood van geen auto te hebben voor een jaarke of 2.

russian

Legacy Member
's Goed om te horen dat je je lesje hebt geleerd --veel zouden het al niet toegeven.

Ik zou een goedkope wagen kopen. Ben je toch nukkig, zou ik niet onmiddellijk naar een BWM-garage gaan maar her en der eens luisteren. Laat eens een aantal offertes opstellen.

Kurobu

Legacy Member
das wel een feit.
koop nieks da ge nie derekt kunt betalen als ge geen vast werk hebt.
je weet nooit wat er gebeurd.
ik kan nu ook geen auto betalen.
en wees maar zeker dak er nie van wakker lig.
alzek mijn pa zijn wagen kan gebruiken, gebruik ik hem.
kan het niet, dan neem ik fiets of scooter.

eenmaal ik mij een auto kan veroorloven dan koop ik er een.
eens je dan vast werk hebt, dan kan je natuurlijk een nieuwe wagen kopen op afbetaling.
je bent dan ook nog zo zeker niet, maar je bent toch zekerder dan met leercontract en hopen dat je snel werk hebt na je leercontract.


wil je hem goedkoop laten vermaken ?
er zijn genoeg mensen die het GOED kunnen, en het achter uur doen voor de helft van de prijs ofzo.
mits wat rondzoeken kan je wel zo iemand vinden.
het duurd mss langer, maar je zal hem ook terug hebben en goedkoper.

kan u pa dat daar niet aan één van zijn colegas vragen om een centje bij te verdienen, of u pa zelf.
dan moete enkel de onderdelen kopen.
en ge kunt hem nog helpen
da moet toch goedkoper uitkomen.

sarnath

Legacy Member
mensen die leemans heten moet ge idd echt wel mee oppassen :p,

nee k zou t echt nie doen tenzij het echt onvermijdelijk is, ander zou ik gewoon werken en sparen :)

Karre

Legacy Member
seb2709 zei:
mja, wagen heb ik echt dringend nodig! rijd momenteel me kapotte ingedeukte deur, en tregent zelf binnen :s:p en tis dus echt wel dringend..

goede carossier is ook altijd welkom :) wie weet is zijn prijs wat zachter...

reparatie zou gebeuren bij bmw, want ons pa werkt daar ( nene gene hoge piet ze :), gwn wagens vervoeren ) en zij jah hebben men wagen al eens onderhanden genome... en jah zij maken nog een speciale prijs omwille da men pa daar werkt.. ma tzijn meer de werkuren die de prijs laten stijgen, en ze zeide da et toch 4000-5000€ zou kosten...
Laat uw auto opknappen in een school waar ze daar voor studeren, mijn nonkel heeft dat laten doen en dat bespaart je pakken geld en je moet enkel de stukken kopen die ervoor nodig zijn.

Kurobu

Legacy Member
Careless zei:
Laat uw auto opknappen in een school waar ze daar voor studeren, mijn nonkel heeft dat laten doen en dat bespaart je pakken geld en je moet enkel de stukken kopen die ervoor nodig zijn.

das een goed idee dat,
en aangezien hij op leercontract zit kan hij dat laten doen door zijn eigen school.

kgeloof dat u school ook syntra zal zijn ?
ik zat op syntra west in kortrijk. en daar deden ze dat.

Tyfius

Legacy Member
Als ik me goed herinner moet je op jongere leeftijd ook iemand hebben die borg staat voor je lening.

seb2709

Legacy Member
jah da dacht ik ook...

en jah zal probere eens nog te gaan polsen bij andere mensen die het mss zien zitte om het te doen... op school wilk da ni echt laten doen, vertrouwk gwn ni echt...

niemand bereid? :p of iemand die iemand kent?

Quilombo

Legacy Member
seb2709 zei:
en wie hangt er al eens de zot ni uit als hem jong is...


- een auto is niet onmisbaar
- nee, als je jong bent hoef je niet ne keer zot te doen :wtf: als je met de auto rijdt, laat staan als het nat is :x ik krijg het schijt van mensen als jij. (wrom dacht ik eigenlijk meteen aan een tuner die vroeger op scooters heeft gereden? klopt nog ook in je profiel!)
- koop/krijg geen auto als je 't nie kunt veroorloven: naft, herstellingskosten, verzekering, ...

tot zover mijn hulp :rofl:

wat een idee ook, een auto kopen (krijgen) als je d'r niks mee kan voorhebbe of je moet gaan lenen .. ok 4000 euro is wel veel maar m'n broer heeft ook in z'n auto op een jaar bijna 2000 euro kosten gehad en die is nergens tegengebotst

MAXXUR

Legacy Member
laat uw ouders ergens anders een lening aangaan, en betaal die dan terug aan uw ouders
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan