Gentille
Legacy Member
Naar aanleiding van de nieuwe steekpartij in Binche en het volgende artikel:
Ik vroeg mij af wie er nu met een wapen ( alles wat als wapen aanzien kan worden of waarmee je anderen kan bezeren) uitgaat. Als we dit artikel moeten geloven lopen er heel wat jongeren met een wapen op zak misschien wel jij zelf of één van je vrienden. Ikzelf heb geen wapen op zak en niemand van mijn vrienden zover ik weet. Mijn vraag is nu "bewapen" jij ze zelf als je uitgaat of hebben je vrienden wapens bij zich?
Het begrip "wapen" mag je in een grote context zien. Alles wat je bij je hebt om je zelf te verweren dat kan van peperspray tot een pistool gaan (laat ons hopen van niet
)
EDIT: typo in poll geslopen
. Derde optie moet zijn: Nee maar ik heb wel weet van vrienden die een wapen dragen (opdracht voor de mods
)
Eén op twintig tienerjongens heeft altijd wapen op zak
In 2006 heeft elf procent van de jongens tussen twaalf en achttien jaar in Wallonië en Brussel minstens één keer per maand een wapen mee naar school genomen. Vijf procent verklaarde ten minste zes keer per maand een wapen te hebben meegenomen naar school. Dat blijkt uit cijfers van de Promes-cel die verbonden is aan de ULB.
"Dat komt erop neer dat 5 procent van de jongens tussen twaalf en achttien altijd een wapen draagt", aldus professor Danielle Piette, de directrice van Promes. "Dat is uiteraard een enorm aantal, want dat betekent één op twintig jongens."
Vechtpartijen
Uit het onderzoek, dat werd uitgevoerd via een geschreven vragenlijst bij 4.193 jongens uit het middelbaar onderwijs in Wallonië en Brussel, komt ook naar voor dat ongeveer één op tien jongens een wapen droeg of meebracht in de maand die voorafging aan de enquête. Het onderzoek toont bovendien aan dat 21 procent van de jongens tussen twaalf en achttien jaar minstens vier keer per jaar gevochten zouden hebben. Die vraag werd gesteld aan 5.683 adolescenten. (belga/hln)
Ik vroeg mij af wie er nu met een wapen ( alles wat als wapen aanzien kan worden of waarmee je anderen kan bezeren) uitgaat. Als we dit artikel moeten geloven lopen er heel wat jongeren met een wapen op zak misschien wel jij zelf of één van je vrienden. Ikzelf heb geen wapen op zak en niemand van mijn vrienden zover ik weet. Mijn vraag is nu "bewapen" jij ze zelf als je uitgaat of hebben je vrienden wapens bij zich?
Het begrip "wapen" mag je in een grote context zien. Alles wat je bij je hebt om je zelf te verweren dat kan van peperspray tot een pistool gaan (laat ons hopen van niet
)EDIT: typo in poll geslopen
. Derde optie moet zijn: Nee maar ik heb wel weet van vrienden die een wapen dragen (opdracht voor de mods
)
) Is ook niet echt nodig in mijn streek. Als ik naar grootsteden ga, ga ik zeker ook geen wapen meepakken hoor.
* Heb ik maar heel men passer (&cuttermes
) achtergelaten 