Archief - Jongeren en wapens?

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Draag je een "wapen" tijdens je uitgaansleven


  • Totaal aantal stemmers
    501
  • Opiniepeiling gesloten.

Gentille

Legacy Member
Naar aanleiding van de nieuwe steekpartij in Binche en het volgende artikel:

Eén op twintig tienerjongens heeft altijd wapen op zak


In 2006 heeft elf procent van de jongens tussen twaalf en achttien jaar in Wallonië en Brussel minstens één keer per maand een wapen mee naar school genomen. Vijf procent verklaarde ten minste zes keer per maand een wapen te hebben meegenomen naar school. Dat blijkt uit cijfers van de Promes-cel die verbonden is aan de ULB.

"Dat komt erop neer dat 5 procent van de jongens tussen twaalf en achttien altijd een wapen draagt", aldus professor Danielle Piette, de directrice van Promes. "Dat is uiteraard een enorm aantal, want dat betekent één op twintig jongens."

Vechtpartijen
Uit het onderzoek, dat werd uitgevoerd via een geschreven vragenlijst bij 4.193 jongens uit het middelbaar onderwijs in Wallonië en Brussel, komt ook naar voor dat ongeveer één op tien jongens een wapen droeg of meebracht in de maand die voorafging aan de enquête. Het onderzoek toont bovendien aan dat 21 procent van de jongens tussen twaalf en achttien jaar minstens vier keer per jaar gevochten zouden hebben. Die vraag werd gesteld aan 5.683 adolescenten. (belga/hln)

Ik vroeg mij af wie er nu met een wapen ( alles wat als wapen aanzien kan worden of waarmee je anderen kan bezeren) uitgaat. Als we dit artikel moeten geloven lopen er heel wat jongeren met een wapen op zak misschien wel jij zelf of één van je vrienden. Ikzelf heb geen wapen op zak en niemand van mijn vrienden zover ik weet. Mijn vraag is nu "bewapen" jij ze zelf als je uitgaat of hebben je vrienden wapens bij zich?

Het begrip "wapen" mag je in een grote context zien. Alles wat je bij je hebt om je zelf te verweren dat kan van peperspray tot een pistool gaan (laat ons hopen van niet :))

EDIT: typo in poll geslopen :p. Derde optie moet zijn: Nee maar ik heb wel weet van vrienden die een wapen dragen (opdracht voor de mods :p)

MaDDie

Legacy Member
Ik ben nog nooit met een wapen weg geweest.
Maar ik denk als ik savons door Brussel Noord ofzo zou moeten dat ik me toch een mes meeneem:)

stay away from me, or ill stab you!

stoffer

Legacy Member
nog nooit gedaan maar als ge hoort wat er tegenwoordig zo allemaal aant gebeuren is stel ik me serieus vragen

Stancke

Legacy Member
Wapen?

Men vuisten en de rest van men zakken zitten vol met andere dingen dus heb ik geen plaats om er een sniper-riffle of mes in te steken

deyoeri

Legacy Member
'k heb nooit een wapen bij. Ben van mening dat je conflicten enkel erger kan maken als je bv. een mes bovenhaalt. Soms heb'k wel eens de drang om "in't vervolg" mijn mes mee te nemen ja, maar 'k zalt nooit doen eigenlijk.
Denk ook niet dat ook maar één van mijn vrienden een wapen op zak heeft, wij zijn niet bepaald probleemzoekers en waar we uitgaan hebben we ook nog nooit last gehad, laat staan dat het hier "gevaarlijk" is.

Conqie

Legacy Member
Hoe kan je in 's hemelsnaam nu nog maar fun beleven aan je avond als je aan zo'n dingen moet gaan denken...

Robust²

Legacy Member
Nope, en vond het ook erg die cijfers te horen :s
Maat van mij heeft wel aan zijn sleutelbos zo een mini zakmeske hangen, maar daar kunt ge me moeite nen plak kaas mee snijden om het zo te zeggen en ik denk ook niet dat hij er zelfs aan zou denken als hij ergens in terecht zou komen :p

wouter_dc

Legacy Member
Nooit gedaan en ook geen behoefte aan. Ook vrienden dragen geen wapen (I hope :D) Is ook niet echt nodig in mijn streek. Als ik naar grootsteden ga, ga ik zeker ook geen wapen meepakken hoor.

en: Stancke: sniper-rifle in u zak steken :oink:

robust²: Ge kunt met alles wel 'iets' uitrichten hoor, ook al kunt ge er geen kaas mee snijden. *denkt terug aan luchthavensecurity die de punt van mijn passer eruit draaiden (mogelijk wapen) en deze punt wilden terugsturen naar mijn thuisadres voor 5€ ofzo :(* Heb ik maar heel men passer (&cuttermes :unsure:) achtergelaten :D

w00tw00t

Legacy Member
als ge sleutelhangers als wapen bezie danja :D want heb er nogal veel zware rommel aan hangen
maar idd tegenwoordig met al da geweld...

[EZ]

Legacy Member
'k Heb zo'n klein meske (4 cm ofzo) in mijne pennezak steke, ma da's meer om te prutse (potlode scherpe en al :p), 'k hebbet nog nooit naar bove gehaald in een conflict (en 'k heb ook ver nooit conflicte), 'k denk nie da - buite mijne gebuur - zelfs iemand weet da'k da heb...

Ma 'k heb op nee gestemd omda da nie echt in mijn zakke zit en omda'k da dus enkel bijheb als'k mijnen boeketas bijheb...

Flipkikker

Legacy Member
Ik draag enkel wapens bij me als ik ga trainen, maar heb op straat nooit een wapen bij

Heb vandaag wel gezien wat eventueel kan meegedaan worden als wapen, als je ermee kunt omgaan tenminste:
een kort houten stokje waar je een vuist rond maakt, en langs beide kanten een cm ofzo uitsteekt
soort vervanger voor een boksijzer dus, die persoon hield da bij in zen auto (tegen eventuele verkeersagressie ofzo)
hij zou dat nooit zomaar meenemen op straat, is ne rustige veertiger waar ik ook mee train :)

Ik heb dus op Nee gevote

Robust²

Legacy Member
wouter_dc zei:
robust²: Ge kunt met alles wel 'iets' uitrichten hoor, ook al kunt ge er geen kaas mee snijden. *denkt terug aan luchthavensecurity die de punt van mijn passer eruit draaiden (mogelijk wapen) en deze punt wilden terugsturen naar mijn thuisadres voor 5€ ofzo :(* Heb ik maar heel men passer (&cuttermes :unsure:) achtergelaten :D
Ja ge kunt er wel iets me uitrichten, maar iemand die ietwat kan vechten is toch veel beter af met zn eigen handen dan gij met zo een stomp meske van ochot 3-4cm :s
Ale, alsde dan echt iets wilt zoekt u nen groten stok ofzo die ergens buiten int rond ligt he :/

enZiiime

Legacy Member
Ehm, ben tegen wapens, maar op het moment draag ik mes...

Meisje waar ik 6 maand gevoelens voor heb, maar 1 maat die het weet, en die mij hele tijd probeert te helpen... En kom dan laatste dagen te weten dat ze gevoelens voor elkaar hebben, en da het hun ni intresseert me wa ik mijne kop zit, kdacht ook is menne "enigste" beste maat te vertrouwen :)

Ben er zwaar aan het neffeslagen:)

Conqie

Legacy Member
Mr_Anderson zei:
Ehm, ben tegen wapens, maar op het moment draag ik mes...

Meisje waar ik 6 maand gevoelens voor heb, maar 1 maat die het weet, en die mij hele tijd probeert te helpen... En kom dan laatste dagen te weten dat ze gevoelens voor elkaar hebben, en da het hun ni intresseert me wa ik mijne kop zit, kdacht ook is menne "enigste" beste maat te vertrouwen :)

Ben er zwaar aan het neffeslagen:)
tegen wapens, en dat mes gaat alles oplossen?

Cazzz

Legacy Member
Nope, soms wel aan gedacht want ik woon nu niet bepaald in de meest veilige buurt maar altijd nee tegen gezegd uit principe. Ik wou mezelf niet echt een onveiligheidsgevoel geven.

DA_MadAce

Legacy Member
Heb lang wapens gedragen waaronder knip, vlinder en breekmessen. En een korte ketting in een rugzak één keer, maar da was meer toeval da da als wape werd gebruikt. :p Maar natuurlijk was ik slim genoeg om eerst te proberen om te gaan lopen. :)
Maar uiteindelijk ben ik een drietal keer (oppervlakkig) gesneden met mijn eigen spul en toe heb het maar achterwege gelaten. ^^

Gentille

Legacy Member
DA_MadAce zei:
Heb lang wapens gedragen waaronder knip, vlinder en breekmessen. En een korte ketting in een rugzak één keer, maar da was meer toeval da da als wape werd gebruikt. :p Maar natuurlijk was ik slim genoeg om eerst te proberen om te gaan lopen. :)
Maar uiteindelijk ben ik een drietal keer (oppervlakkig) gesneden met mijn eigen spul en toe heb het maar achterwege gelaten. ^^

Dat is al een heel arsenaal wat jij daar opnoemt :eek:

Robust²

Legacy Member
DA_MadAce zei:
Heb lang wapens gedragen waaronder knip, vlinder en breekmessen. En een korte ketting in een rugzak één keer, maar da was meer toeval da da als wape werd gebruikt. :p Maar natuurlijk was ik slim genoeg om eerst te proberen om te gaan lopen. :)
Maar uiteindelijk ben ik een drietal keer (oppervlakkig) gesneden met mijn eigen spul en toe heb het maar achterwege gelaten. ^^

Aja zo heb ik ook al paar keer toevallig met een fietsketting in mn rugzak rondgelopen maar da was gewoon omdat die in 2 gebroken was, had daar zelfs nie aan gedacht :p

FEW

Legacy Member
ik heb bijna nooit een conflict met andere mensen. ik snap niet dat er mensen zijn die vaak in gevechten terrecht komen.

en als ge in een conflict terrecht komt en een van de partijen heeft een wapen, dan kan het alleen nog MEER uit de hand lopen. blote vuisten gebruiken (of gewoon praten) lijkt me nog steeds de beste oplossing

DA_MadAce

Legacy Member
gentille zei:
Dat is al een heel arsenaal wat jij daar opnoemt :eek:

Haha. Niet allemaal tegelijk, 2 messen of zo ten hoogste.

Eigenlijk niet zo prettig dat ik (of iemand anders) dat ooit nodig heeft gehad.
Is maar om duidelijk te maken dat het de situatie alleen maar kan laten escaleren. Beste wat je kan doen is het afbollen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan