Archief - Internetproviders moeten filter plaatsen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

cram

Legacy Member
Spaanse providers mogen downloaders beschermen
Tegenvaller voor muziekindustrie

paanse internetaanbieders hoeven in burgerlijke rechtszaken de identiteitsgegevens van P2P-gebruikers niet te overhandigen aan auteursrechtenorganisaties. Dat stelt een advocaat-generaal van het Europese Hof van Justitie. Haar advies is een tegenvaller voor de muziekindustrie.

Spaanse ISP's zijn in twee gevallen wettelijk verplicht om de identiteitsgegevens van gebruikers vrij te geven aan betrokken partijen. Enerzijds als de nationale veiligheid in gevaar is, anderzijds als het een strafrechtelijke zaak betreft.

Promusicae, zeg maar het Spaanse Sabam, wil die gegevens ook gebruiken om de identiteit te achterhalen van internetgebruikers die op Kazaa illegaal muziek verspreiden. Met die gegevens in de hand kan de belangenvereniging van de muziekindustrie burgerlijke rechtszaken aanspannen tegen de muziekpiraten.

Maar de belangenvereniging van de muziekindustrie ving bot bij Telefonica, de belangrijkste internetaanbieder van Spanje. Telefonica stelde dat het wettelijk niet verplicht is om aan IP-adressen gekoppelde persoonsgegevens te overhandigen aan Promusicae in civiele zaken. Promusicae trok dan maar naar de rechter om zijn gelijk af te dwingen.

Niet-bindend advies

De Spaanse rechtbank vroeg op zijn beurt raad aan het Hof van Justitie, het hoogste rechtscollege van de Europese Unie. Die belastte advocaat-generaal Juliane Kokott om de zaak uit te spitten. In een woensdag vrijgegeven advies stelt Kokott dat er niets fout is met de Spaanse wet.

Internetaanbieders op het Iberische schiereiland kunnen dus niet verplicht worden om de persoonsgegevens van klanten vrij te geven bij overtredingen van het auteursrecht in burgerlijke zaken. Dat kan wel in strafrechtelijke zaken, bijvoorbeeld als de Spaanse gerechtelijke politie de zaak aanhangig maakt.

Het advies van Kokott is niet bindend. Het rechtscollege van het Europese Hof van Justitie kan nog altijd een ander vonnis vellen. In het verleden volgde het Hof evenwel veelal het advies van de advocaat-generaal.

Gevolgen voor Europa

Als dit gebeurt, dan kan het voor de muziekindustrie een pak moeilijker worden om individueel achter illegale downloaders van muziek aan te gaan - althans in Spanje. Auteursrechtenorganisaties moeten dan rekenen op de bereidheid van Justitie om een strafrechtelijk onderzoek op te starten.

Het is echter maar de vraag of de overbelaste politiediensten staan te popelen om tijd en middelen te investeren in het vervolgen van burgers die wat illegale muziekbestanden uitwisselen op het internet. Een uitspraak van het Hof van Justitie wordt over enkele weken verwacht.

Een woordvoerder van de auteursrechtenorganisatie SABAM was niet onmiddellijk bereikbaar voor commentaar.

bron www.zdnet.be

killgore

Legacy Member
Het wordt HOOG tijd dat de belgische overheid SABAM ontbindt en een nieuwe organisatie op poten zet.

De machtsgeilheid en wanpraktijken zijn inmiddels gewoon schandalig geworden. Zij voeren geen eerlijk en geen consistent beleid.

Zij kunnen ONMOGELIJK zo een filter eisen, omdat men zeker niet kan detecteren wanneer het illegaal is. Daarnaast kan men zeker niet alle mp3's blokken gezien sabam verre van alle rechten heeft. Hoe ga jij nagaan dat een mp3 die verzonden wordt zeker niet mag verzonden worden? De id3-tags zijn een begin, maar deze zijn zelden goed ingevuld, dus je kan hierop al niet deftig nagaan of het om illegale zaken gaat of niet.

Ik ben sabam gewoon kotsbeu.
-Hoge prijzen vragen aan studentenverenigingen voor films waar 10 man naar toe komt (ahja, grote oppervlakte he, ze spelen het af in een aula :ironic: ).
-Geld vragen voor optredens van groepjes die hun eigen muziek spelen waar SABAM nota bene geen rechten op heeft. Het erge is dat ik vaak hoor dat sommige mensen dit nog betalen ook.
-Voor compleet gelijke evenementen verschillende prijzen aanrekenen.
-...

En zover ik weet profiteren de auteurs zeer zelden van sabam zijn acties.

edit: verder is dit nog eens een aanslag op net neutrality.

jeroenvde

Legacy Member
baahaha belachelijk :D er zijn zoveel manieren om muziek te downloaden
steekt ze desnoods gewoon in een rar bestand met passwoord op voor je ze op u server zet...

there's no way you can stop \/\/@R3Z :evil:

migelle

Legacy Member
k vindt het best lollig, wie haalt er in deze tyd nog iets binne via p2p :p:p:p:p

DevFred

Legacy Member
migelle zei:
k vindt het best lollig, wie haalt er in deze tyd nog iets binne via p2p

Heb net nog World of Warcraft gedownload met behulp van P2P technologie (gedeeltelijk, iedereen die het standaard niet uitschakeld download content van Blizzard zo grotendeels als Blizzard hun P2P download manager gebruikt).

De nieuwste Worms game online bestaat volledig uit data verzenden tussen clients via P2P zodat een behoefte voor dedicated servers uitgeschakeld is (niet dat het beter is).

Dus deze technologie is "lollig" voor u?

Annun

Legacy Member
P2P wordt ook gebruikt voor IPTV zoals bijvoorbeeld Joost. Deze technologie is dus zeker niet achterhaald.

killgore

Legacy Member
migelle zei:
k vindt het best lollig, wie haalt er in deze tyd nog iets binne via p2p :p:p:p:p

P2P is mits goed gebruik nog steeds 1 van de snelste technologieën gezien je zo een gigantisch aandeel van bronnen hebt die samengevoegd worden.

Enkel bij publieke p2p technologieën (zoals de meesten voor warez dus) kom je met leechers te zitten, ofte: mensen die niet uploaden maar enkel downloaden. Daardoor gaat het trager natuurlijk.

Maar zodra je op privé p2p-netwerken komt gaat alles wel aan top-speed hoor (mits ze wat deftig zijn). Joost & de nieuwe vrt-broadcast systemen zijn daar een perfect voorbeeld van.

zaffah

Legacy Member
killgore zei:
P2P is mits goed gebruik nog steeds 1 van de snelste technologieën gezien je zo een gigantisch aandeel van bronnen hebt die samengevoegd worden.

Enkel bij publieke p2p technologieën (zoals de meesten voor warez dus) kom je met leechers te zitten, ofte: mensen die niet uploaden maar enkel downloaden. Daardoor gaat het trager natuurlijk.

Maar zodra je op privé p2p-netwerken komt gaat alles wel aan top-speed hoor (mits ze wat deftig zijn). Joost & de nieuwe vrt-broadcast systemen zijn daar een perfect voorbeeld van.

desalniettemin, blijft p2p heel onaantrekkelijk voor de belgen met hun (relatief) trage uploadsnelheid en vooral met de limieten.

hatetn

Legacy Member
neomitochondria zei:
voor elk probleem is er een oplossing :) zou mij daar nu niet teveel zorgen over maken, als het niet meer op limewire gaat, dan neem je gewoon iets anders, simpel as that



lol limewire
ge weet toch da bijna alle p2p op gnutella zitten
dus als ge da plat legt ligt heel de boel al bijna plat
en de enige reden da die filters volledig gaan werken is als ze massa's site's gewoon onbereikbaar maken

virtualdude

Legacy Member
dead_stop zei:
muziek is gewoon veel te duur. Je kan wel zeggen dat mp3 downloaden stelen is, maar wie is er begonnen met stelen? Ik noem 20 euro voor een cd ook diefstal.

Zoek dan andere winkels op.
Vele nieuwe cd's worden in bepaalde winkels tegen een prijs <15€ gelaunched.

zaffah

Legacy Member
we worden al beperkt in limiet, nu worden we nog eens beperkt in wat we mogen doen op het internet.
p2p is niet altijd illegaal.
Ze bezitten niet alle mp3's van de wereld ...

Ze moeten niet op de kap van het internet zitten, ze moeten gewoon betere artisten vinden en de cd's echt goedkoper maken. Ik las (gisteren ofzo) in de krant dat de DVD en games verkoop met 6% is gestegen. Je moet gewoon kunnen innoveren, niet de zoveelste britney spears brengen enzo.

GuntherDW

Legacy Member
en dan nog,
als ze een filter gaan plaatse, gaan ze onnodig gebruik maken van resources eigenlijk
een encryptie op uw traffiek zette me uw appje et voila, filter "for now" bypassed

imo is het vrij onozel van een filter te plaatsen want, hoe gaat die filter weten welke packets legaal zijn en welke niet?
SABAM heeft het echt wel een beetje te hoog in hun koppie gestoken nu,
ze denken al dat ze de grote spelers op de markt zomaar kunnen bevelen geven

imo, moest ik van hun zijn zou ik hun "up yours" toeroepe, moeste *ZIJ* da betalen, mss dan wel, maar doen ze het? nee, nee voor hun dus ook :p

-Helld0g-

Legacy Member
tgaat allemaal om geld...

en er gaat echt niet zoveel geld verloren aan illegale downloads, er wordt gewoon veel meer muziek afgehaald die mensen anders nooit zouden kopen/beluisteren buiten op de radio dan...

GeTa

Legacy Member
Nen tijd geleden is een aflevering van southpark gekeken die ging over het illegaal downloaden van liedjes. Die geeft eigenlijk heel goe weer hoe het daar mee zit. Die aflevering heb ik stiekem illegaal gedownload (moeha).
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan