Archief - iedereen naar de MAAN!!!!!

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

twoen

Legacy Member
Bamboelip zei:
zalig :d ik heb plezier om deze thread te lezen :D

ik vind deze thread nochtans zeer interessant..interessanter dan al die andere "laten we op studierichtingen bashen"-threads

Hollow

Legacy Member
Dr.White widow zei:
den dag van vandaag gaat alles wel wireless hé :p

Hebbe ze ooit eens niet een experiment gedaan om energie draadloos te versturen, via radiogolven ofzo :unsure:
dacht dat ze zo een gloeilamp konden laten branden, maar wel op een zeer beperkte afstand. kan ook goed zijn dat ik helemaal fout ben hoor :unsure: ...

twoen

Legacy Member
Hollow zei:
Hebbe ze ooit eens niet een experiment gedaan om energie draadloos te versturen, via radiogolven ofzo :unsure:
dacht dat ze zo een gloeilamp konden laten branden, maar wel op een zeer beperkte afstand. kan ook goed zijn dat ik helemaal fout ben hoor :unsure: ...

Je kan altijd energie opwekken met golven...dus dat zal wel kunnen.
Het is belangrijk dat het principe werkt en dan kunnen ze er op doorzoeken en verder uitwerken.

Kwertie

Legacy Member
Hollow zei:
Hebbe ze ooit eens niet een experiment gedaan om energie draadloos te versturen, via radiogolven ofzo :unsure:
dacht dat ze zo een gloeilamp konden laten branden, maar wel op een zeer beperkte afstand. kan ook goed zijn dat ik helemaal fout ben hoor :unsure: ...
... wat enorm kankerverwekkend was fzo?

anyway denk da er zeker nadelen aan verbonden waren, anders werd het nu zeker al gebruikt of er is onderzoek naar

Dr.White widow

Legacy Member
Kwertie zei:
... wat enorm kankerverwekkend was fzo?

anyway denk da er zeker nadelen aan verbonden waren, anders werd het nu zeker al gebruikt of er is onderzoek naar

Ja da geloof ik best da het ewa kankerverwekkend is :p

Fighting Hobbit

Legacy Member
Hollow zei:
Hebbe ze ooit eens niet een experiment gedaan om energie draadloos te versturen, via radiogolven ofzo :unsure:
dacht dat ze zo een gloeilamp konden laten branden, maar wel op een zeer beperkte afstand. kan ook goed zijn dat ik helemaal fout ben hoor :unsure: ...
Waarom radiogolven gebruiken als het ook met gammastralen kan :evil:

Anoniem0

Legacy Member
allezins zou het heel wat problemen oplossen.
-geen olieafhankelijkheid meer.
-cleanere energie
-huge space boost.

negatief.

gegarandeerd ambras van wie de maan is.
ongelukken gaan er zeker gebeuren.

Preske

Legacy Member
twoen zei:
Ik ben nog altijd "voorstander" van energie te produceren op de maan en dan naar de aarde te transporteren.
Niet met Batterijen (gewicht, beperkte capaciteit,...)
Wat wel mogelijk moet zijn, is het gebruik van lasers. Aangezien we vanop aarde altijd dezelfde kant van de maan zien is het mogelijk op een laserstraal vanop de maan naar verschillende stations op aarde te sturen.

Een laser is een monochratische lichtbron (dus licht in een richting en niet in alle richtingen zoals bv een gloeilamp) zodat een laserstraal met een diameter van pakweg 100 meter al heel wat energie (warmte/licht) kan verzenden. Omdat de aarde draait moeten deze "ontvangers zich kunnen draaien naar de laserstraal en zijn er verschillende ontvangers nodig over de gehele wereld.

Nadelen :
Stel je eens voor dat Lex Luthor controle krijgt over die straal dan kan hij alles verbranden wat hij maar wil (zelfs superman) :p

superman is eens in de zon gaan zitten en hij kwam er nog ongedeerd uit :p

Anyways, dat vand ie laser is alleens niet zo stom weet ge.
Ze experimenteren nu met lazers om raketten te lanceren. Natuurlijk staat dit nog serieus in de kinderschoenen, maar ze maken redelijk snel vorderingen.
Waar ze vroeger enkele centimeters raakten, komen ze al 10tallen meters hoger.

Dit is trouwens een burger projectje door een of andere leraar aan een technische unief, en waarschijnlijk ook gefundeerd door die unief.

Maar als ze serieuze fondsen en backup krijgen van bv het leger, wie weet waar ze er dan wel niet mee komen...

passero

Legacy Member
Het is nie omdat ge met laser, raketten kunt afschieten, dat ge daarom energie kunt ontvangen via laser zoals twoen zegt hé.

Ge moet er maar keer een tekening bij maken ;)
De maan draait constant rond de aarde, de aarde draait nog eens rond zijn eigen as.
Stel je voor dat je een laser hebt op de maan die richting aarde gaat dan moet
1) die bundel al enorm sterk zijn om aarde te bereiken
2) wordt die lichtbundel niet gebroken door atmosfeer enzo??
3) door de draaing van de aarde en maan kan je toch maar een fractie van een seconde de laser op een ontvanger richten en dan schijnt de laser op een ander punt.

twoen

Legacy Member
passero zei:
Het is nie omdat ge met laser, raketten kunt afschieten, dat ge daarom energie kunt ontvangen via laser zoals twoen zegt hé.

Ge moet er maar keer een tekening bij maken ;)
De maan draait constant rond de aarde, de aarde draait nog eens rond zijn eigen as.
Stel je voor dat je een laser hebt op de maan die richting aarde gaat dan moet
1) die bundel al enorm sterk zijn om aarde te bereiken
2) wordt die lichtbundel niet gebroken door atmosfeer enzo??
3) door de draaing van de aarde en maan kan je toch maar een fractie van een seconde de laser op een ontvanger richten en dan schijnt de laser op een ander punt.

ja kan de laser toch laten richten vanop de maan (dus een bewegende laser) en de ontvangers op de aarde ook laten "roteren"?

volgens mij bestaan er al lasers die tot op de maan kunnen schijnen? (soort van ruimteonderzoek?)

ze kunnen het gat in de ozonlaag gebruiken lol ;) daar weet ik geen antwoord op

passero

Legacy Member
je snapt het niet denk ik.

De maan is niet constant in bereik van een bepaalde ontvanger doordat de maan rond de aarde draait.
Wat je eigenlijk zou moeten verwezenlijken is een ontvanger maken die beweegt met een snelheid dat de aarde draait om de beging te compenseren zodat de laser tov maan constant blijft. dit is onmogelijk eigenlijk...
Allé kdenk niet dat je de problematiek goed begrijpt :s

twoen

Legacy Member
passero zei:
je snapt het niet denk ik.

De maan is niet constant in bereik van een bepaalde ontvanger doordat de maan rond de aarde draait.
Wat je eigenlijk zou moeten verwezenlijken is een ontvanger maken die beweegt met een snelheid dat de aarde draait om de beging te compenseren zodat de laser tov maan constant blijft. dit is onmogelijk eigenlijk...
Allé kdenk niet dat je de problematiek goed begrijpt :s

ik snap wat je wilt zeggen ff verder uitdiepen, correct me where im wrong :p


- we zien altijd dezelfde kant van de maan (vanop die kant wordt de laser verstuurd
-de aarde draait om haar as
-als we de wereld in 4 partjes indelen dan plaatsen we 4 ontvangers in elk van de partjes
-de maan draait rond de aarde dus we kunnen de maan altijd zien als we op een van die partjes staan (theoretisch moeten we de aarde maar in 2 delen)
-we laten de laser op de maan richten naar een van de ontvangers
-door zowel de laser als de ontvanger te roteren/richten kan de straal op de ontvanger blijven
-wanneer de aarde zoveel is gedraaid dan kiest de laser voor de tweede ontvanger enz

ik ben alleen niet zeker hoe de maan rond de aarde draait maar aangezien het 28 dagen duurt eer de maan een keer rond de aarde is gedraaid en een omwenteling van de aarde 1 dag duurt komen er geen probs denkek

viewer

Legacy Member
Zeta Reticula zei:
الجمهورية قمر

We maken een islamitsche deel en een ander deel. Het islamtisch deel krijgt deze keer geen resources. De rollen eens omdraaien ;)


:lol:

Legatus

Legacy Member
hopelijk een major boost voor space kolonisatie tech.

first come first serve

d4_ev1l

Legacy Member
Fighting Hobbit zei:
Waarom radiogolven gebruiken als het ook met gammastralen kan :evil:

radiostralen en gammastralen zijn alle 2 dezelfde harmonische trillingen, alleen hebde bij radiogolven een véééél kleinere periode. dr komt eerst nog is licht erges tussen. maarja, ge hebt dan weer het probleem van afstand me golven.
men heeft ooit al is gedacht om zonnecollectoren de ruimte in te schiete dichter bij de zom en dan zo me microgolven de energie naar de aarde t sture, maar twerd ook niks :)

djbramz

Legacy Member
morph123 zei:
en hoe gaan ze da doen?me ne verlengkabel naar de aarde zeker...

er was toch al sprake van een lift naar het ruimtestation, terwijl ze bezig zijn kan er nog een verlangkabeltje bij ook zekers...

Lol het gedacht alleen al hoeveel keer die kabel eraan zou gaan door meteorieten rondvliegend tuig en afval...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan