Archief - iedereen naar de MAAN!!!!!

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Santa

Legacy Member
Zeg misschien eens waar je thread over gaat.. Want als je gewoon pakken links zet en wij moeten ons verhaaltje vormen.. dan gaat er veel geflamed worden :]

killgore

Legacy Member
er zijn 10-tallen jaren geen maanlandingen geweest en nu inneens organiseren "alle" space organisations weer maanlandingen, dat zijn zen eerste links.

Reden zou helium-3 zijn, dat is de laatste link.

trouwens: werkte rusland nie samen met esa?

Santa

Legacy Member
Zozo.. laat ze dan maar doen he. Iedereen werkt tegen elkaar voor zijn eigen profijt en iedereen wordt er beter van.

Anoniem0

Legacy Member
mij baart vooral de ethische/territoriale redenen....

van wie is de maan???


kan hier oorlog van komen. (hence oorlog om olie->helium 3)

quote
Helium-3 (He3) a rare particle on Earth but abundant on the Moons lunar surface (He3 is required for a fusion reactant - safe nuclear energy) has an energy value in today's dollars is $5.7 million per kilogram when compared to the value and energy potential of oil.

http://www.direct.ca/trinity/helium3.htm

Santa

Legacy Member
Nja das dan weer de keerzijde :x

Het internationaal 'ruimtelichamen'verdrag stelt wel dat geen territoriale aanspraken mogelijk zijn op de maan en andere hemellichamen. Dus het zou vooral een kwestie zijn van zo veel mogelijk zo snel mogelijk te ontginnen, aangezien iedereen overal kan ontginnen :)

Zeta Reticula

Legacy Member
Helium-3. Allemaal goed en wel. Maar zonder enige bron te raadplegen of één van de geposte links te lezen, ben ik er zeker van dat het goedkoper is om het hier op Aarde aan te maken in plaats van het te gaan halen op de Maan.

Santa

Legacy Member
Zeta Reticula zei:
Helium-3. Allemaal goed en wel. Maar zonder enige bron te raadplegen of één van de geposte links te lezen, ben ik er zeker van dat het goedkoper is om het hier op Aarde aan te maken in plaats van het te gaan halen op de Maan.
Kunnen ze dat zomaar? Een stof die hier (bijna) niet voorkomt aanmaken? :x
Moet toch ook putain veel geld kosten.

Zeta Reticula

Legacy Member
Santa| zei:
Nja das dan weer de keerzijde :x

Het internationaal 'ruimtelichamen'verdrag stelt wel dat geen territoriale aanspraken mogelijk zijn op de maan en andere hemellichamen. Dus het zou vooral een kwestie zijn van zo veel mogelijk zo snel mogelijk te ontginnen, aangezien iedereen overal kan ontginnen :)
Zoals het verdrag van Genève dat regels op legt aan oorlog voeren. Als uw oorlog menens is, dan veegt ge uw gat aan de regels.

Zeta Reticula

Legacy Member
Santa| zei:
Kunnen ze dat zomaar? Een stof die hier (bijna) niet voorkomt aanmaken? :x
Moet toch ook putain veel geld kosten.
Niet aanmaken, maar isoleren uit de rest van helium. Ja, hoor dat kan.

Santa

Legacy Member
Zeta Reticula zei:
Niet aanmaken, maar isoleren uit de rest van helium. Ja, hoor dat kan.
Zozo; weer iets bijgeleerd. Maar er moet toch nog heel wat meer bij komen kijken als ze daar zelf niet op komen :x
Als ze het transport tussen maan en aarde kunnen vereenvoudigen, zal de verhouding prijs/kwantiteit waarschijnlijk wel omdraaien.

Zeta Reticula

Legacy Member
Santa| zei:
Zozo; weer iets bijgeleerd. Maar er moet toch nog heel wat meer bij komen kijken als ze daar zelf niet op komen :x
Als ze het transport tussen maan en aarde kunnen vereenvoudigen, zal de verhouding prijs/kwantiteit waarschijnlijk wel omdraaien.
Ik heb het eens opgezocht. 't Wordt wel degelijk "geproduceerd" en niet uit de rest van het helium gehaald omdat het zo zeldzaam is.
http://en.wikipedia.org/wiki/Helium-3 zei:
Due to the rarity of helium-3 on Earth, it is typically manufactured instead of recovered from natural deposits. Helium-3 is a byproduct of tritium decay, and tritium can be produced through neutron bombardment of lithium, boron, or nitrogen targets. Current supplies of helium-3 come, in part, from the dismantling of nuclear weapons where it accumulates [1]; approximately 150 kilograms of it have resulted from decay of US tritium production since 1955, most of which was for warheads.[2]. However, the production and storage of huge amounts of the gas tritium is probably uneconomical, as roughly eighteen tons of tritium are required for each ton of helium-3 produced. Commercial use of fusion reactors would require tens of tons of helium-3 each year to produce a fraction of the world's power.[2] Breeding tritium with lithium-6 consumes the neutron, while breeding with lithium-7 produces a low energy neutron as a replacement for the consumed fast neutron. Note that any breeding of tritium on Earth requires the use of a high neutron flux, which proponents of helium-3 nuclear reactors hope to avoid.

Fighting Hobbit

Legacy Member
Een fusiereactie met helium dus? ik dacht dat men momenteel in de rendabele kernfusiereactoren met waterstofkernen werkte, of zit ik hier verkeerd?

Anoniem0

Legacy Member
ja maar moest ge helium 3 op de maan winnen zijn de byproducts h2o en oxygen. (wel redelijk interessant aangezien water een perfect radiatieschild is)+ ge moet voor dit te bekomen stof opwarmen tot 800°C geen deeltjesversnellers en andere serieuze toepassingen.
in principe zou een groot vergrootglas op de maan en de zon voldoende zijn.

TheOrdreMan

Legacy Member
Fighting Hobbit zei:
Een fusiereactie met helium dus? ik dacht dat men momenteel in de rendabele kernfusiereactoren met waterstofkernen werkte, of zit ik hier verkeerd?

Waterstof is nogal explosief.

Permanente aanwezigheid van de mens op het maanoppervlak zou ik een prestatie vinden. Amerika heeft er al rondgelopen. Al is het wel redelijk ironisch dat de mensjes van de NASA technologie uit de jaren seventig zitten te bestuderen om er terug te geraken. Bah, ze hadden er nooit mogen weg gaan. Zoveel tijd verloren, het is achterlijk.

Dirty_Col

Legacy Member
Dit zou wel eens de oplossing kunnen wezen voor de toekomstige energieproblemen :)

killgore

Legacy Member
Dirty_Col zei:
Dit zou wel eens de oplossing kunnen wezen voor de toekomstige energieproblemen :)
wa?

vreselijk veel rommel de lucht in blazen om ruimtevluchten te maken om zo wat He³ te hale?

twoen

Legacy Member
killgore zei:
wa?

vreselijk veel rommel de lucht in blazen om ruimtevluchten te maken om zo wat He³ te hale?

of energie opwekken op de maan en transporteren naar de aarde
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan