Archief - Hoogte en dieptevrees

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Heb jij last van hoogte en/of dieptevrees


  • Totaal aantal stemmers
    194
  • Opiniepeiling gesloten.

Godzilla*Akira

Legacy Member
Dieptevrees lijkt mij meer te maken te hebben, met water ofzo.
Maar heb wel hetzelfde als Spineless, als ik op brug ofzo ben, heb ik altijd de gedachte dat ze zal instorten of dat ik mij ga verstuiken en over de railing ga vallen ofzo. Bevriezen doe ik wel niet, meer wat benauwt voelen enzo.
Maar als ik bv in een apartement zit, heb ik geen probleem met op de balkon ofzo te gaan staan.

Starrk

Legacy Member
Ik heb last van beide en redelijk veel. Behalve die dieptevrees eigenlijk, dat heb ik een beetje maar niet zo extreem.

Zelfs toen we het Vlaams Parlement bezochten kreeg ik het al benauwd van over een glazen vloer te lopen met een 5tal meter onder die vloer een zaaltje.
Het is niet dat ik kortademig word, of dat ik begin te hyperventileren ofzo, ik krijg het gewoon benauwd en onaangenaam als ik over hoogtes loop.

Wil niet zeggen dat ik het niet probeer te overwinnen: Ik heb bv. al een bungee-jump gemaakt.

EternalSilence

Legacy Member
Shellshock zei:
Ik heb er ook last van en dat kan soms belachelijke vormen aannemen; zo heb ik bij het beklimmen van een trappenhal waar je naar beneden kan kijken (zoiets als dit bedoel ik) er al last van. Ik ga dan altijd zo dicht mogelijk langs de muur en als ik stilsta ben ik helemaal gespannen en durf ik nauwelijks mijn hoofd -en lichaam te bewegen.

ik vind om de 1 of andere reden het een enorme kick hebben om op een hoog gebouw te staan, en over de leuning te kijken naar de afgrond.
gaat men hart als een gek tekeer .. :scream: ^^
miss komt het omdat ik al van jongs af aan in bomen klauterde, en kampen bouwden die enkele meters boven de grond uitkwamen.
en dan op latere leeftijd met mijn vader op daken liep van onze hangars, om dakpannen te rapereren/vervangen.
en op reusachtige silo's staan om daar iets op te bevestigen enzo.
ook al verschillende keren de eifeltoren beklommen.
vind het panorama wel sjiek, en ik kijk ook steeds naar beneden.

ik denk, als ik weet dat ik vast sta, en op iets stevigs, ik niet bang ben van hoe hoog ik moet gaan ofzo.
heb je dan hoogtevrees, of niet?

ik denk dat je meer hoogtevrees hebt dan dieptevrees (nog nooit van dieptevrees gehoord ... is da nie het zelfde infeitelijk .. tis toch al te zien van welk standpunt je het bekijkt, hoe je het benaderd enzo)

sneax

Legacy Member
ik heb geen hoogtevrees, vroeger dacht ik van wel omdat ik soms bang had om op een hoge ladder te kruipen, om op de hoogste trede te staan van ne verfladder zo etc... maar ik definieer dit niet als hoogtevrees, ik vind op ne ladder kruipen al een vorm van acrobatie, iets dat ge moet leren om u stabiel te voelen

toen ik tot dat besef kwam 'leerde' ik mij vertrouwd voelen op die tuigen (aan een touw hangen, nen touwladder, een verfladderke dat wankel staat, ...) en dat was de schrik weg

ik heb totaal NIKS van angst om bomen te beklimmen zelfs als die hoog zijn, waarschijnlijk omdat ik dat als kind veel deed en dus gewoon ben aan deze vorm van 'acrobatie' - tis maar een tip die ik geef aan mensen die hetzelfde hebben als ik (had): geen échte hoogtevrees (van een hoog gebouw zonder probs over de leuning hangen en genieten) maar wel angst bij het beklimmen of gebruiken van tuigen

als ik dan weer met een beveiliging vasthang dan kan het mij allemaal ni schelen, de schrik is er wel maar het rationele overmeestert dat easy

Fighting Hobbit

Legacy Member
Toch wel beiden. vroeger had ik er zo geen last van, maar dat is door een flauwe grap veranderd. We stonden vrij hoog op een paleis in avignon op schoolreis, iets van een 10 a 15 meter schat ik. Nu de rand was vrij laag daar en opeens geeft er iemand mij zo een fakeduw als grap. Ik ben daar toen zo erg van geschrokken dat ik sinds diene cht wle bang ben van diepten een hoogten.

NSA.Rhinox

Legacy Member
Bij mij hetzelfde als F. Hobbit. Van alletwee schrik door dezelfde reden: een fakeduw. Bij mij was het wel iets hoger/dieper als 10-15m.

Wat ik ook steeds meer en meer heb is extreme angst van haaien, hoewel hier helemaal geen haaien zitten. Dan zie ik een grote duisternis met de snuit van een opdoemende haai die recht in mijn ogen kijkt of langszwemt. Mijn hartritme gaat dan naar de 140 zonder inspanning en ik begin te hyperventileren. Normale hartslag is rond de 60 bij mij. Enig idee hoe dit noemt? (Buiten extreem lastig enzo :p, verklaring mag ook altijd) Kheb nochtans altijd goed overweg gekunnen met haaien, idzv interesse, geen schrik aan aquaria etc.

Sorry als dit threadkaping is ;) Goeie topic wel!

Pana

Legacy Member
Ik heb hoogtevrees. Vroeger dacht ik altijd van niet, tot ik eens aan de rand van de grand canyon stond. K durfde niet dichter dan 1.5 meter bij die rand komen :p.

Hellrabbit

Legacy Member
PapaGanz zei:
Als het steil naar beneden gaat, begin ik wat te panikeren.
Zoals de Dom in Firenze :sad: (vanbinnen).

Daar had ik dus helemaal geen last van hoogtevrees ... Laat mij echter niet op een bank staan of een ladder van 3 meter beklimmen ...

tca

Legacy Member
Enige vrees/fobie waar ik last van heb, ergste is als ge in de bergen wandelt, dan kan ik onmogelijk vlak aan de rand van een afgrond gaan staan. Als je ziet dat die afgrond 50 centimer diep is, dan kan je ook vallen, maar dan is er geen probleem. Als die afgrond 10 meter is, dan denk je constant dat je gaat vallen als je te dichtbij komt.

Je kan dat niet rationeel verklaren. Je weet dat je niet gaat valln, en toch. Op gebouwen is het nog simpelder, de denkt constant dat dat gebouw gaat omvallen. Het klinkt idioot, maar het werkt zo.

Dirty_Col

Legacy Member
Het enige moment waar ik ooit last heb gehad van hoogtevrees (of dieptevrees) is wanneer ik over een wiebelige houten brug over een ravijn heb gewandeld ergens in Frankrijk. Fuck man, never again :p

Oct

Legacy Member
Ik heb wa last van hoogtevrees, nie als het gaat om 5 meter ofzo, maar als ik aan het muurklimmen ben en ik hang helemaal bovenaan krijg ik het toch wel serieus benauwd.

ByT3 Me

Legacy Member
't is niet echt hoogtevrees wat ik heb, eerder schrik om te vallen, bvb een wankelende ladder,...
Ik kan gerust boven op een brug gaan staan, als ik weet dat het geen kwaad kan, doet het mij niks.

^MystiQ

Legacy Member
Ik heb bij-o-fobie. Ik ben dus ontzettend bang van bijen, wespen en hommels. Het geeft meestal belachlijke plaatjes, ik die van tafel wegloop omdat er een bij rond de tafel komt zoemen of ik ben als een gek rond te lopen op het voetbalplein omdat ik een wesp of een bij zag en ze achter mij kwam vliegen.

Mensen vinden dit grappig maar ik voel mij heel angstig en benauwd als die beesten in mijn buurt komen. Ik kan bijvoorbeeld in een park liggen maar als daar op dat plekje een bij vliegt te zoemen neem ik mijn biezen en leg ik mij elders.

boostah

Legacy Member
geen van beide hier, maar boy oh boay wat haat ik om op een ladder te staan

Project Zero

Legacy Member
Heb zelf niet echt last van hoogtevrees ofzo.. Claustrofobie heb ik echter wel een beetje last van -en dat heb ik pas de laatste 2-3 jaar ondervonden-.

Drukke fuiven/discotheken: BAH, dan kan ik mij nu eens echt niet amuseren.
Ook ben ik in november naar rome geweest, daar ben ik bovenop de st. pieters basiliek geweest, heeeeelemaal tot het topje buiten. Wel die trappen op het laatste zijn echt echt vies: superklein, superdruk en je kan er niet terugkeren, je MOET naar boven..

Ik was blij toen ik terug naar beneden kon :)

(het uitzicht echter :o:o : http://www.astronomy.com/asy/objects/images/st_peters_square_900.jpg)

Wesdude

Legacy Member
Vroeger ook veel last van hoogtevrees, laatste jaren minder en minder. Op vakantiewerk ook dikwijls heel hoog moeten schilderen enzo maar geen enkel probleem. Concentreer me dan op wat ik moet gaan doen en niet op waar ik me bevind.

Pred

Legacy Member
Math'ke zei:
Ik heb bij-o-fobie. Ik ben dus ontzettend bang van bijen, wespen en hommels. Het geeft meestal belachlijke plaatjes, ik die van tafel wegloop omdat er een bij rond de tafel komt zoemen of ik ben als een gek rond te lopen op het voetbalplein omdat ik een wesp of een bij zag en ze achter mij kwam vliegen.

Mensen vinden dit grappig maar ik voel mij heel angstig en benauwd als die beesten in mijn buurt komen. Ik kan bijvoorbeeld in een park liggen maar als daar op dat plekje een bij vliegt te zoemen neem ik mijn biezen en leg ik mij elders.

idem, maar dan alleen voor wespen, van bijen heb ik geen schrik, die doen normaal niks, maar wespen...
toen ik klein was heel veel wespensteken gehad (ook al een keer op een wespennest gelopen => not fun)
Nu heb ik al een jaar of 8-9 geen wespensteek gehad, ik zou er beter nog eens ene krijgen want volgens mij doet da nu veel minder pijn dan ik me voorstel. Toen ik klein was deed dat natuurlijk enorm veel pijn dusja, nu denk ik dus dat da nog altijd enorm veel pijn doet :p

En als die Horzels/paardenwespen in de buurt zijn, dan ben ik helemaal direct weg.

EternalSilence

Legacy Member
zoals te lezen valt worden veel fobieën ontwikkelt als je nog klein bent, peuter, kleuter.

ik heb gelukkig nooit iets ergs tegen gekomen in die tijden, dus geen enkele fobie hier.
ja ik ga natuurlijk niet als een gek met mijn handen achter wespen slaan, maar ik ga er ook niet als een gek van weglopen
meestal wat blazen en ze zijn weeral weg :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan