Shellshock
Legacy Member
Sommigen onder jullie zullen het wel kennen; hoogtevrees.
Ik heb er ook last van en dat kan soms belachelijke vormen aannemen; zo heb ik bij het beklimmen van een trappenhal waar je naar beneden kan kijken (zoiets als dit bedoel ik) er al last van. Ik ga dan altijd zo dicht mogelijk langs de muur en als ik stilsta ben ik helemaal gespannen en durf ik nauwelijks mijn hoofd -en lichaam te bewegen.
Nu zocht ik onlangs wat informatie over hoe er vanaf te geraken, en op wikipedia kwam ik het volgende tegen:
UIt nieusgierigheid keek ik ook eens bij dieptevrees:
Dit deed me twijfelen; heb ik nu hoogtevrees en/of dieptevrees? Wat verder zoeken leerde me dat mensen met hoogtevrees al bang krijgen als ze een hoog gebouw van vlakbij zagen. (Het kan zijn dat ik verkeerd geïnformeerd ben) Nu bij mij is dat niet het geval.
Dus ik denk dat ik alleen last heb van dieptevrees; als ik op hoogtes ben, heb ik bijna altijd bang om in de diepte te vallen, terwijl ik weet dat er geen énkele reden is om bang te zijn, ik heb het toch.
Heeft iemand tips om dit te verminderen of er vanaf te geraken?
Ik heb er ook last van en dat kan soms belachelijke vormen aannemen; zo heb ik bij het beklimmen van een trappenhal waar je naar beneden kan kijken (zoiets als dit bedoel ik) er al last van. Ik ga dan altijd zo dicht mogelijk langs de muur en als ik stilsta ben ik helemaal gespannen en durf ik nauwelijks mijn hoofd -en lichaam te bewegen.
Nu zocht ik onlangs wat informatie over hoe er vanaf te geraken, en op wikipedia kwam ik het volgende tegen:
Vrijwel iedereen heeft in min of meerdere mate angst voor hoogten, maar wanneer deze vrees pathologische vormen aanneemt, spreekt van van Acrofobie, beter bekend als hoogtevrees. Acrofobie heeft veel gemeen met bathofobie, de vrees voor diepten. Beide fobieën houden verband met de vrees om te vallen.
Mensen die aan acrofobie lijden, kunnen vaak gewend raken aan bepaalde hoge plekken, zoals een woning in een flat, maar de angst keert terug als zij ergens anders naartoe gaan.
UIt nieusgierigheid keek ik ook eens bij dieptevrees:
Dieptevrees of bathofobie is een abnormale vrees voor diepten. Mensen die aan deze fobie lijden, ervaren bezorgdheid of angst in de aanwezigheid van diepten, alhoewel zij weten dat er geen reëel gevaar is. Net als bij hoogtevrees (acrofobie) heeft dieptevrees vaak te maken met de angst om te vallen, maar kan bijvoorbeeld ook optreden in diep water (zie ook hydrofobie) en in lange gangen.
Dit deed me twijfelen; heb ik nu hoogtevrees en/of dieptevrees? Wat verder zoeken leerde me dat mensen met hoogtevrees al bang krijgen als ze een hoog gebouw van vlakbij zagen. (Het kan zijn dat ik verkeerd geïnformeerd ben) Nu bij mij is dat niet het geval.
Dus ik denk dat ik alleen last heb van dieptevrees; als ik op hoogtes ben, heb ik bijna altijd bang om in de diepte te vallen, terwijl ik weet dat er geen énkele reden is om bang te zijn, ik heb het toch.
Heeft iemand tips om dit te verminderen of er vanaf te geraken?
. Ikzelf heb van geen van beide last.
maar ik heb het toch.
