Archief - hoeveel vragen voor computerhulp

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

metaphore

Legacy Member
bLz zei:
Ik heb McAfee Securty Center met alles modules erop en eraan gekocht. Dat is het enige wat ik gebruik.
mja maar houdt die houdt dan ook gewoon de spyware enzo tegen wss ...
firewall heb ik precies echt nie nodig, kotnet is volgens mij wel vrij safe

maar het geen gij dan tegenhoudt met firewall verwijder ik later met anti-spyware :)

bLz

Legacy Member
metaphore zei:
mja maar houdt die houdt dan ook gewoon de spyware enzo tegen wss ...
firewall heb ik precies echt nie nodig, kotnet is volgens mij wel vrij safe

maar het geen gij dan tegenhoudt met firewall verwijder ik later met anti-spyware :)

mijn provider zet gewoon alle poorten open en NIETS van beperkingen. :)
De eerste keer dat ik mijn computer aansloot, lag hij after 2 dagen lam.
Geen exe's opstarten, elke 3 seconden een virus warning, etc etc.

dan format gedaan en die McAfee erop, en sindsdien geen probs meer gehad. :)

$anka

Legacy Member
metaphore zei:
maar het geen gij dan tegenhoudt met firewall verwijder ik later met anti-spyware :)

ieder zijn manier van werken, ma ik hou het liever tegen dan het achteraf te moeten verwijderen.
als ik nu met ad-aware of dergelijke scan, dan vind die max 5 dingen die zelfs nog ni critical zijn. lijkt me wel ok dan

eniac

Legacy Member
Wel, kheb eens de proef op de som genomen. Mijn XP install is nu +- een half jaar oud, en altijd 100% onbeschermd gedraaid (geen firewall, geen virusscanner, geen spywarescanner, niets). Enige voorzorgsmaatregel: Opera ipv IE.

Net even Ad-Aware geïnstalleerd en gescand. Resultaat? "8 New Critical Objects". Wat waren het? Cookies :)

ComputerVISTA

Legacy Member
eniac zei:
Wel, kheb eens de proef op de som genomen. Mijn XP install is nu +- een half jaar oud, en altijd 100% onbeschermd gedraaid (geen firewall, geen virusscanner, geen spywarescanner, niets). Enige voorzorgsmaatregel: Opera ipv IE.

Net even Ad-Aware geïnstalleerd en gescand. Resultaat? "8 New Critical Objects". Wat waren het? Cookies :)


Als ik er nen nieuwe windhoos opzet installeer ik direkt (eerst downen natuurlijk) hitman pro en elke week 1 keer laten lopen.

Goidse

Legacy Member
Ik denk dat firewall belangrijker is dan virusscanner, want een firewall blokkeert ook die domme spyware die heel u computer naar de kl*ten helpt.
Virussen zijn in het algemeen moeilijker op te lopen vind ik...

jodeman

Legacy Member
metaphore zei:
hoe maakt gij ne lijst u muziek of film?

gewoon xcopy locatie ofwa?

btw: in de windows dos werken in nie echt moeilijk hé :D
ge typt help en ge krijgt alle basis commands
typt help command en ge krijgt den uitleg van de command

(mja da werkt wel nie als ge nie in windows zit, maar ik weet nie hoe ge dos opstart zonder windows te starten :( vroeger F8 dachtek maar da macheert nimeer)

ga naar uw directory van uw legale films :p

dan : dir /on /b *.* > c:\films.txt

ge hebt uw lijst :)

metaphore

Legacy Member
heb nu toch firewall geinstalleerd, :)
beter voorkomen dan genezen

ben nu van plan om pc wa beter te onderhouden
alles mooi in onderverdeelde mappen steken enzo :P
elke week adaware laten scannen
elke week defraggen
nog wa tweaks geinstalleerd

en nu zal laptop wel lekker vlot blijven draaien
btw: kheb zo een memory defrag tooltje en da doet echt wel vele hier, na het spelen van een spel is pc direct terug explore-baar etc.

ComputerVISTA

Legacy Member
eniac zei:
Ik dus niet. En blijkbaar komt me dat niet kwalijk uit :p


Nuja hitman pro installeerd ad-aware maar nog een hele boel andere programma's die vanalles scannen en allemaal automatisch zonder dat ge iets moet doen.

Als ge het niet kent raad ik u aan het is te proberen.

BraveHeart

Legacy Member
72 € per uur, waar zijn we mee bezig.

Ik vraag niks voor ne software recovery (os, drivers, software).

Krijg ik geld dan geven ze mij dat zelf in mijn handjes, maar ik negeer om geld aan te nemen, tot ze het in mijn handen stoppen.
Ik werk op computers voor het plezier, wat maakt mij dat nu uit om ne PC compleet leeg te maken, ja leeg maken.
De meesten houden dat voor het laatste ik begin daar juist mee.
Mensen die aan mijn deur komen hebben pc's die al jaren gebruikt zijn en waar de HD al volstaat met rommel zodat het OS toch eens zal instorten.
Ik zie dat al direct aan de werking van een pc en hoe de staat van het os is hoe rijp die computer is voor een format c.

Uren werk zeg je, dat hangt er vanaf.
Ne pro heeft alles bij zich.
Ne pro houdt zijn installatie software voor computers uptodate, ffe ghosten kost u nog geen 15 min.
Je kan liggen prutsen met koffers vol CD's en DVD's en de reeks software van de pc bezitter om die ook nog eens stuk voor stuk op de computer te zetten.
Daar hou ik mij niet mee bezig.
Als Pro investeer je eerst in jezelf om het voor je zelf prettiger te maken en ook voor de gene die problemen heeft met zijn pc.
Prutsen met diskettes, CD's, DVD's, die tijd is over voor mij.
Ik heb mij ne notebook aangeschaft, die staat stampvol met software dat is voorzien met de recentste patches en updates, iedere maand worden die programma's bijgewerkt zodat ik niks anders moet doen dan ffe ghosten en linken.
Met een autoinstall script laat ik alles gewoon doen, en dat is klaar op een paar min.
Je kan zeker gaan liggen DJ'n.
Installeer MSDOS/Windows 3x/9x voor stokoude pc's.
Drivers en software op diskette of CD-Rom op 12x max.
Op modernere pc's kwam er windows 2000 of XP op.
Al de software wat ik bij mij heb is 4 talig.
Nederlands
Frans
Duits
Engels
Je kan al raden met wat ik sleepte per week, koffers vol CD's, toen CD-Branders en DVD-Branders nog niet bestonden, een ware hel.
CD-Branders en DVD-Branders hebben mijn leven als pc technieker eenvoudiger gemaakt, maar toch is het ver van de perfectie.
Vroeger werd software voorzien van een update om het half jaar.
Nu ben je om de maand aan het bijbenen.
En dat is met CD-RW & DVD-RW schijfjes niet te volgen.
Het kost u een pak aan CD's en DVD's.
Je hebt uren werk om de software opnieuw te reburnen naar CD of DVD na een nieuwe fix, update wil je voor iedereen het zo upto-date mogelijke software pakket afleveren.
Een losse DVD of CD met alleen de updates is ook een optie maar dan heb je een dbase nodig om het allemaal onder controle te houden.
Nu losse externe HD's niks meer kosten en budget notebooks genoeg spierballen hebben om te gebruiken tijdens een sessie PC herstellen ben ik van het klasieke Diskette, CD & DVD geswap afgestapt.
Wat ik bij mij heb is niet meer dan een notebook, een paar externe USB storage devices waar ik op voorhand thuis al alles heb klaargezet voor installatie voor die computers.
Ik hoef niet meer te doen dan de boel in te pluggen en een script of batch file op te starten, waarom u het eigen moeilijk maken als je het ook zo kunt doen.
Geen geprul achteraf.

Ik heb zeker nog diskettes, CD's en DVD's bij, maar dat is dan ook voor de gevallen waar ik niet kan booten via USB.
Maar dan zijn die CD's ook voorzien van een ghost boot image om een pc vanaf 0 te herstellen.
Alle fixes, alle prullenmenten, het staat allemaal al vast je hoeft niks te configureren of in te stellen.
Ik ben op een 2 tal uurtjes klaar op een modern systeem, bij een oude pc kan daar nog een uurtje bijkomen.

5 uur werk, 3 dagen werk, voor alles upto date te maken, dat staat bij mij al startklaar.
Zo werkt ne pro, ik ben met PC's bezig sinds de IBM Personal Computer 8088 met hercules kaart.
Ik heb AMIGA gehad, de Apple II, Commodore, niks is mij onbekend buiten de buizencomputer van voor de'n oorlog :rofl:

Natuurlijk doe ik niet altijd dit werk gratis, als ik te maken heb met ne prutser die zijn gerief naar de knoppen helpt zonder er zelf voor te zorgen mag hij opdraaien voor zijn gesmodder.

Zo heb ik iemand geweten die zijne pc kwam brengen, ik werd al verwelkomd met een hoop vunzige boel tijdens het booten van de PC.
Ik wist al genoeg dat die pc vol stond met rommel.
Bootlogo windows, prOn.
Windows login, desktop, prOn.
Geluidsthema in windows, prOn.
Windows Theme, prOn.

Outlook & IE, tja wat zou je krijgen als je dat opendeed.

Die PC was traag, 286 met 4MB ram zo draaide die P4 1.6Ghz met Windows XP.

Die HD was bezaaid met rommel, een backup maken dat kon ik doen maar dan moest ik de pc booten met een afgeschermde windows op CD waar een virus niet kan op wegschrijven, daar liet ik de virusscanner op los om de rotzooi op te ruimen.
680 infecties.
Hitman pro brak alle records 153578 aan spyware.
PrOndailers en trojans kon je verzamelen op die HD.
Dat backup en recovery grapje heeft mij 2 dagen gekost.
Dan heb ik die pc nog niet leeg gemaakt.
Daar was ik ook nog eens een 2 dagen aan bezig.

Nu zul je denken, ze hebben hun les geleerd, ik doe die moeite om al die gegevens te redden, de boel op te kuisen voor een veilige backup, niks mag helpen, een 3 weken later stond m weer aan mijn deur.
Weer van dat.
3 Dagen bezig geweest voor hetzelfe, 4 weken weer van hetzelfde.
Iov de boel weer te recoveren en te scannen, heb ik de borstel genomen en de boel leeg geveegd.
Ik kon die vleesbak de volgende avond al terug brengen, maar ik hield m nog 2 dagen extra in mijn bezit.
Ik hief gewoon prOn belasting, voor ieder stukje gedigitaliseerd vlees zal er betaald moeten worden.
Ik pikte het niet meer langer om nog te zwemmen in digitale vleeswaar, de borsten, billen kon ik bijna in een electronisch rekenblad verwerken, pi kon het weten (3,14).
30 € per dag heb gevraagd, en hij betaalde ook die 30 € per dag.
Om het af te werken pakte ik zijn vleesbak in met papier waar een grote playboy bunny op afgebeeld stond.
Ge weet ik lever geen half werk af :evil:
Ik had die avond alvorens die format een playboybunny afgedrukt op papier wat ik wou gebruiken voor de final touch een paar dagen later als die pc zou afzijn.
Een koekje van eigen deeg.
Want het was een jonge snotter die nog bij zijn ouders woont.
Hij loopte daar compleet met rode wangen de woonkamer binnen.
Want papa en mama waren op dat moment ook binnen en hij had zijn speelgoed vast.
De ingepakte PC met Playboy bunny geprint papier.
De ouders keken naar die pc, je kon m draaien als je m wou maar dat papier stond er vol van.
Dan keken de ouders naar hem.
OEPS, you did it again :D

Priceless :lol:

Hij pakte zijn pcke mee de kamer op, en wij 3 moesten daar eens zwaar om lachen.
Ik kende die mensen goed, de ouders hadden zo'n vermoeden waarom die pc altijd zo rap omzeep was en traag.
Hij was ook zo'n pervert geval, je kon het al zien aan de soort boeken wat in zijn kast lag rond te slingeren.
Mijn knutselwerk heeft weer de nodige lol opgeleverd.
Na een paar tassen koffie en een stukje taart heb ik dat geld terug gegeven aan de ouders (hij zat op dat moment op zijn kamer met die ingepakte pc, waar m ffe werk aan had om die open te maken).
Ik legde mijn geval uit en ze gaven mij groot gelijk.
Ze gaven mij 50 € voor de geleverde moeite, ook zegde ik dat het niet nodig was mocht ik die 50 € hebben.
Ik maakte grapjes over een nieuwe belasting ivm met pc's.
Vlees is duur dezer dagen, zelfs computer bezitters mogen betalen voor wat vleespixels.
En die schoten daar in de lach, nie normaal.
De regering heeft nieuwe belasting bekend gemaakt, pronbelasting.
zoveel € cent per pixel vleeswaar.

:rofl:

Gelukkig is die perverte kuur over en gebruikt hij zijn pc voorwat het gekocht werd.
School en bezigheid als m vrije tijd heeft.
Problem solved :cool:

eniac

Legacy Member
BraveHeart zei:
Je kan liggen prutsen met koffers vol CD's en DVD's en de reeks software van de pc bezitter om die ook nog eens stuk voor stuk op de computer te zetten.
Daar hou ik mij niet mee bezig.

Dan ben je gewoon niet de pro die je zo vol zelfvertrouwen verklaart te zijn. "Pro's" (ik haat deze term btw) doen wat hun klanten willen. En valt daar de installatie van 10 software suites onder, dan doet die dat gewoon.

Maar om het gratis te doen? Sorry, dan gaan ze gewoon profiteren van u.

BraveHeart

Legacy Member
eniac zei:
Dan ben je gewoon niet de pro die je zo vol zelfvertrouwen verklaart te zijn. "Pro's" (ik haad deze term btw) doen wat hun klanten willen. En valt daar de installatie van 10 software suites onder, dan doet die dat gewoon.

Maar om het gratis te doen? Sorry, dan gaan ze gewoon profiteren van u.

Lees nog eens opnieuw, ik doe alles hetzelfde als vroeger maar ik werk anders.
Als de klant een software suite wil, krijgt de klant ook deze, maar ik ga niet liggen swappen als een DJ.
Ze krijgen van mij jaren dezelfde service.
De perfectie zelve, ik heb nog nooit moeten terug komen voor ne pc die ik zelf gefixt heb en ze zijn allemaal zo zot van mij dat ik bij hun kennisen, buren, vrienden mag langs gaan.
Ik krijg overal goede reclame van mijn daden als pc technieker.
Ik heb nog nooit moeten horen dat ik ne prutser ben, mijne pc is kapot gegaan na die gast is langs geweest of mijne pc kan ik weer leegvegen of het is erger, neen zelfs, hun pc blijft mooi een tijd draaien wat ze anders niet gereed krijgen zonder de boel te vernielen (os verminken door virussen en spyware).
Nu mag het 2 a 3 jaar duren alvorens ne format c aan bod komt, ze hebben eens plezier aan hun pc waar het ook voor dient.
En die ervaring geef ik hun al jaren.
Ne nieuwe PC, komt de deze maar opvissen thuis; zo beroemd ben ik.
Nog erger als ne BV op VTM of één, ze kennen mij overal.
Waarom zelf ne pc installeren, samenstellen als ne perfectionist het voor u in elkaar steekt en zorgt dat ge er jaren plezier aan hebt.
Buiten de plaatselijke support geeft de deze ook hulp op afstand.
Vroeger op ICQ, nu op MSN en e-mail.
Buiten pc's maken sla ik ook eens een praatje met al die mensen, of ik ga iets eten.
Niet alleen mijn kennis is er mee gebaat, maar ook het sociaal aspect.
Wie goed doet goed ontmoet.
Mensen waarderen de tijd waar ik er insteek om hun pctje te fixen.
Nog nooit ontgocheld buitengestapt na een reparatie dat ik te maken had met profiteurs.
je doet het nog steeds uit eigen wil, je kan op voorhand ook zeggen, zoveel per uur dan weten ze wat het kost.
Maar daar hou ik mij niet mee bezig.
Tenzij er echte stukken bij gemoeid zijn laat ik hun de keuze, ik ben geen pusher die geld uit iemands zak klopt.
Neen er moet een reden zijn om te zeggen het is zinvol om daar in te investeren.
Ook zijn er veel mensen die willen betalen voor hardware upgrades of ne pc die ze hebben gezien om dit of dat te doen.
Maar dan ben ik zo eerlijk om voor hun budget een beter en krachtiger alternatief aan te bieden, of hun voorstel af te keuren als dit de verwachtingen die ze hebben niet te gemoet komt.
Veel geld geven voor een upgrade en je hebt maar een paar percent winst.
Wat levert het op om mensen dingen aan te smeren, je kan de problemen wat je krijgt met die dingen ook nog eens oplossen.
Daar help je je zelf alleen maar een slechte naam op je hals, oh die heeft mij een hoop rommel aangeraden terwijl het dit of dat zou moeten doen.

Wat je nu wil zeggen over die software suite, de klant krijgt deze evenzeer, maar dan ...

Nieuwere versie
Upto-date
Online support bij mij via e-mail

Gekloot kunnen ze nooit zijn hé :lol:
Klant kan nieuwe versie van de software uitproberen zonder warez downloads.
Is deze geïntreseerd dan krijgt deze een legale kopie tegen bodemprijs, niet iedereen springt op de nieuwste versies, maar de klant mag deze uitproberen zonder aankoopverplichtingen, de versie werkt 3 maanden, genoeg om te testen.
Ook krijgt de klant zijn bestaande suite op zijn pc maar dan uptodate en startersklaar.
Niet moeilijk als je zo kunt werken met een notebook.
zie je nu het nut in waarom ik niet wil slepen met koffers vol cd's ?
De notebook staat al startklaar en ik hoef maar wat te kopieeren of te linken.
Niemand moet voor mij zwaar in de buitel tasten, ze krijgen de beste software, service en de info die ze nodig hebben en gratis cursus.
Ik kom graag af om mensen aan huis verder te helpen, al steek ik daar een avond tijd in.

eniac

Legacy Member
Jawatte, wat een stoefpostje op je eigen. Tbh, ik kan net hetzelfde over mezelf zeggen als jij doet. Ik krijg splinternieuwe PC's uit de winkel binnen "om te kijken of hij wel in orde staat". Soit, geen zin om met dergelijke stoeferijen te beginnen.

Dat je hardware-upgrades gaat aan- of afraden of betere alternatieven gaat voorstellen is ook nogal wiedes, als je dat niet doet waag je je beter niet aan dat werk. In principe is al hetgeen je zegt vrij logisch en begrijp ik niet dat er mensen zijn die anders werken, uitgezonderd met betrekking tot de verloning. Wil jij het allemaal gratis doen? Goed voor jou, maar deftig werk is geld waard, en mijn tijd is dat ook. Ik vraag er wel geld voor, het is ook perfect gedaan, en men is ook tevreden (en ze blijven terugkomen, weliswaar na een tijdje, want na installatie van FF, spyware en antivirus progs sluipt er niet al teveel adware/malware/spyware/virussen meer binnen op een PC).

Nu, je zei wel degelijk eerst dat je je niet bezighoudt met de software van de gebruiker stuk per stuk op zijn PC te zetten, en daar ging ik specifiek op in.

$anka

Legacy Member
eniac heeft hier ff mooi omschreven hetgeen ik bedoel. alles wat jij aanhaalt (dat bij jou zogenaamde perfectie hoort) doen de meeste van ons wel hoor. als er iemand aan mij vraagt of een bepaalde upgrade zin heeft ga ik daar ook ni voor liegen als da ni is ze

Mégane

Legacy Member
50 Euro vind ik toch niet overdreven om een computer volledig in orde te zetten.

Ik denk er sterk over na om een computer repair service op te starten, dan vraag ik 50 Euro en laat het werk in onderaanneming aan 10 Euro (of beter nog, gratis) opknappen. Dikke winst :p

BraveHeart

Legacy Member
Stoef of niet, eigendunk of niet, moesten die mensen telenet games kennen en deze thread weten te staan en weten dat ik op het internet zit met die nickname dan kunnen ze dat bevestigen.
Waarom denk je dat mijn pc kamer iedere week vol staat met pc's ?
Niet dat ik ze moet hebben allemaal, ik heb ne computer.
Maar ik ben gewild, gevraagd en ze weten mij wonen.
En ze zijn allemaal van harte welkom hoe klein of hoe groot dat pc probleem ook is, ook voor ander dingen wat niet persé pc rated is wil ik graag mensen verder helpen als ik het kan.
Zelfs mensen van turnhout kunnen dat bevestigen of de koop van mijn oude amd 1800+ pc gekocht door iemand uit antwerpen via buy it sell it forum.
Wat een service, zo in de wolken zo blij als een kind.
Ik zie ze graag liever tevreden de deur uit gaan dan ze helemaal niet meer te zien of te horen via internet (email / msn).
Daarom ben ik ook ze gelukkig als een verkoop via TNG goed afloopt en dat de persoon in kwestie ook tevreden is.
Idem met het herstellen van pc's, de perfectie zelve met minder neem ik niet genoegen en ik haal dan ook alles uit mijn kast om de klant naar zijn zin te maken.
Zelfs het kleinste kind vraagt of ik nog eens op bezoek kom, kindervriend nr1.
Ffe op kinderen passen terwijl de ouder(s) ffe naar de winkel zijn terwijl ik op de pc wat zit te tokkelen, mensen vertrouwen mij 100%.

2 Computers software installeren, 1ne laptop backuppen, 3 kinderen rond u die willen spelen en nog een baby in huis, kickeuuuuuuuh.
De deze heeft zijn handen vol en krijgt zijn uren om.
Dan zijn het nog klein gasten van 7 jaar of jonger.
Een baby op uwe schoot die ligt te snurken terwijl ge wat ligt te DJ"n met UT 2004 CD-ROM editie voor de papa.
En dan nog die CDkey induwen, hnnnnnnnnnnfffffff.
/Me geeft vergrootglas aan baby, hou dat eens vast "Dr Watson". :p
Buuuuuuuuuuuuuurp :eek:
Wij verstaan elkaar j/k


Kinderen zijn nog het meest geïntreseerd hoe ge die pc maakt.
Kinderopvang en pc opvang, hoe complexer de problemen hoe liever ik het heb.
Ondertussen bekommer je nog over de kat of de hond die ook nog bij u komt zitten / liggen.
Zalig toch, zeker als de ouder(s) thuiskomen en ge zit daar met uw kroost :rofl:

Wil je met mij toy story / finding nemo spelen ?
Ok geen probleem, pakt volgende recovery dvd en duwt op next.
Me pakt zijn zorgenkind op schoot met de papfles op het computerbureau en speelt een potje toy story / finding nemo met de kinderen.

"Klap eens in je handjes...." :music:

:D
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan