Archief - hoeveel vragen voor computerhulp

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

$anka

Legacy Member
BraveHeart zei:
...
terwijl ge wat ligt te DJ"n met UT 2004 CD-ROM editie voor de papa.
...
Ok geen probleem, pakt volgende recovery dvd en duwt op next.
...

en ik dacht da ge geen cd's / dvd's meer gebruikte? oeps ben je daar ff in de fout gegaan mister god

voor de rest, veel plezier in je eigen heldendroomwereldje. er kan toch niemand aan u typen. slukes

yaris

Legacy Member
BraveHeart zei:
Stoef of niet, eigendunk of niet, moesten die mensen telenet games kennen en deze thread weten te staan en weten dat ik op het internet zit met die nickname dan kunnen ze dat bevestigen.
Waarom denk je dat mijn pc kamer iedere week vol staat met pc's ?
Niet dat ik ze moet hebben allemaal, ik heb ne computer.
Maar ik ben gewild, gevraagd en ze weten mij wonen.
En ze zijn allemaal van harte welkom hoe klein of hoe groot dat pc probleem ook is, ook voor ander dingen wat niet persé pc rated is wil ik graag mensen verder helpen als ik het kan.
Zelfs mensen van turnhout kunnen dat bevestigen of de koop van mijn oude amd 1800+ pc gekocht door iemand uit antwerpen via buy it sell it forum.
Wat een service, zo in de wolken zo blij als een kind.
Ik zie ze graag liever tevreden de deur uit gaan dan ze helemaal niet meer te zien of te horen via internet (email / msn).
Daarom ben ik ook ze gelukkig als een verkoop via TNG goed afloopt en dat de persoon in kwestie ook tevreden is.
Idem met het herstellen van pc's, de perfectie zelve met minder neem ik niet genoegen en ik haal dan ook alles uit mijn kast om de klant naar zijn zin te maken.
Zelfs het kleinste kind vraagt of ik nog eens op bezoek kom, kindervriend nr1.
Ffe op kinderen passen terwijl de ouder(s) ffe naar de winkel zijn terwijl ik op de pc wat zit te tokkelen, mensen vertrouwen mij 100%.

2 Computers software installeren, 1ne laptop backuppen, 3 kinderen rond u die willen spelen en nog een baby in huis, kickeuuuuuuuh.
De deze heeft zijn handen vol en krijgt zijn uren om.
Dan zijn het nog klein gasten van 7 jaar of jonger.
Een baby op uwe schoot die ligt te snurken terwijl ge wat ligt te DJ"n met UT 2004 CD-ROM editie voor de papa.
En dan nog die CDkey induwen, hnnnnnnnnnnfffffff.
/Me geeft vergrootglas aan baby, hou dat eens vast "Dr Watson". :p
Buuuuuuuuuuuuuurp :eek:
Wij verstaan elkaar j/k


Kinderen zijn nog het meest geïntreseerd hoe ge die pc maakt.
Kinderopvang en pc opvang, hoe complexer de problemen hoe liever ik het heb.
Ondertussen bekommer je nog over de kat of de hond die ook nog bij u komt zitten / liggen.
Zalig toch, zeker als de ouder(s) thuiskomen en ge zit daar met uw kroost :rofl:

Wil je met mij toy story / finding nemo spelen ?
Ok geen probleem, pakt volgende recovery dvd en duwt op next.
Me pakt zijn zorgenkind op schoot met de papfles op het computerbureau en speelt een potje toy story / finding nemo met de kinderen.

"Klap eens in je handjes...." :music:

:D


Hmm zoek hulp voor het te laat is. Ik ben geen psycholoog maar er schort iets zwaar aan uw "kijk" op het echte leven.

Ge hebt geen vriendin hé, nee als ge een vriendin zou hebben zoudt ge zo niet doen en ook geen tijd hebben om elke week 10 pc's te maken. Ge woont nog thuis hé, ja dat kan niet anders want anders heb je centen nodig en nu niet. Door die computers zijn er mensen voor u bereikbaar die anders niet bereikbaar zouden zijn. Dude stop met dat fake kicken, ge gaat nog hard en zwaar vallen.

eniac

Legacy Member
BraveHeart zei:
Waarom denk je dat mijn pc kamer iedere week vol staat met pc's ?

Omdat je gratis werkt en ze daarvan profiteren. Ongeacht of je het nu graag doet of niet.

Het is natuurlijk je eigen keuze. In elk geval, ik heb geen zin om er stoef tegen stoef van te maken (de jaren van "ik ben beter dan jij" zijn bij mij al lang gepasseerd tbh).

CAS

Legacy Member
$anka zei:
lol @ CAS. jij hebt hem zelf gekocht, nu ben je pro-er als pergeke. kom jij naar mijn pc zien als hij kapot is? want na mijn 10 jaar "pro" ervaring snap ik er nog steeds niks van :D

Vanaf nu vraag ik wel 75euro per uur :niceone:

Goidse

Legacy Member
OK, kan nu ff iedereen stoppen met te zeggen hoe goed hij/zij wel niet is ipv iemand te helpen...
Ik heb een vraag gesteld over een probleem en iedereen weet het hier precies "beter", maar daar zie ik niet veel van.


Bij familie en vrienden heb ik ook al verschillende keren ne pc moeten repareren en ik vraag er altijd €0 voor, omdat ik het graag doe.
Desalniettemin krijg ik wel eens wat geld toegestopt of filmtickets, niet veel maar toch een teken van dank. Het feit dat ze je eeuwig dankbaar zijn telt ook al vind ik. Als je dan zelf iets nodig hebt, hoef je het maar te vragen en ze zullen er wel op antwoorden.
Je verdient respect en/of geld, het is maar hoe je het bekijkt.

eniac

Legacy Member
Goidse zei:
OK, kan nu ff iedereen stoppen met te zeggen hoe goed hij/zij wel niet is ipv iemand te helpen...

1) slechts 1 iemand is zo bezig
2) deze thread gaat wel degelijk over het bieden van computerhulp en hoeveel daarvoor aan te rekenen, dus is het zelfs ontopic. Vragen om hulp passen beter in het hardwareforum.

Je verdient respect en/of geld, het is maar hoe je het bekijkt.

Hey, ik ben geen geldwolf en voor goede vrienden en familie zal ik ook niet doorrekenen hoor (maar ik krijg toch bijna altijd wat). Voor derden waar je geen band mee hebt daarentegen... Ik ben geen non-profit organisatie op m'n eentje hoor :)

BraveHeart

Legacy Member
Moest ik nu geld vragen voor een herstelling had ik evenzeer klanten, ze kennen mij jaren en ze weten wat voor service ik bied.
Iedere week 10 pc's, :help:
Zo'n vaart loopt het nu ook weer niet, ik heb niet de tijd van de wereld om iedere keer 10 pc's te fixen.
Er komen inderdaad iedere week pc's binnen, maar dat is niet hetzelfde aantal.
4 a 5 PC's max en dan is het nog niet iedere week dat er zoveel binnenkomen, perfect bij te houden en ik zeg altijd dat er geen haast bij is, alleen de drukste gevallen die af moeten worden gefixt de rest volgt.

Ik ben beter dan de rest, sure als gij dat zo beweert, het zijn uw woorden hé :)

De perfectie zelfde = ik wil mijn werk zo goe mogelijk doen en het resultaat ervan zo goed mogelijk afleveren, de waardering en de goede reclame betaalt genoeg, dat verdient nog niet eens een pc winkel met hardware & software verkocht aan woekerprijzen.
Ga eens naar een PC store, koop daar een PC of breng m binnen, ik denk dat ge met 100 € niet toe komt voor een recovery en herstel als de pc niet in garantie valt.
Je weet direct wat garantie en wat complimenten ze maken met uw binnengebrachte spullen.
Of wel gaat het naar het fabriek of moogde dokken per uur.
Of je mag betalen voor garantie verlengingen (laptops/ merk pc's)
Dan smeren ze u ook nog de grootste smoesjes aan, de klant betaalt toch.
(dat is kapot, en dat is defect en dat is vervangen)
Bij mij speelt dat geen rol of die pc nu 1 jaar of 10 jaar oud is.
Ik heb plezier aan mijn werk, en dat doe ik graag.
Kwaliteit betaalt zich zelf, en dat ziet ge ook aan mensen.
Is het nu een klein bedrag, een gezellige avond, een etentje, een dag uitstapje, ik neem alles aan.
Het gebaar is wat telt, maar dat moeten mensen nog leren dezer dagen, als ik dat allemaal lees is het precies of een groot stuk van deze thread volgeschreven door computer herstellers met een hoog ego, ze zijn pas content met wapperende briefjes.
Zeker als je ziet wat ze vragen, krijgen voor ne pc te maken, bedragen van boven de 40 €.
Een PC winkel thuis vraagt nog geen 20 € aan onkosten (pc diagnose, herstelling en recovery van de software in 1).
En dat is niet per uur maar gewoon voor alles !!!
Om even terug te komen over het gejammer dat ik alles voor nop doe...
Die 50 € is leuk, ben ik dan gelukkiger neen, ik ga liever een tasje koffie drinken, wat uit eten of ergens naar toe met die mensen.
Dat levert mij meer een geslaagde avond op of een dag op dan te liggen wapperen met gekregen briefjes.
Het is mooi dat ze mij betalen, maar ik eis het niet, ze mogen het ze moeten niet.
Dat ze het waarderen, respecteren dat ge daar uwe tijd in steekt.
Dat is wat mij motiveert.
Wie stoeft er nu ?
Al die ego's met hun euro's die ze hebben vergaard is hun motivatie om een pc te herstellen.
Iets anders zit er niet in, geen geld geen tijd, tenzij men het tegendeel beweert dat het niet puur om de'n euro draait.
Wil ik stoefen Eniac, kan ik ook gaan gooien met bedragen wat ik het max heb gekregen en dat is nog hoger dan wat men hier heeft geschreven.
Ga ik dat nu aan de bel hangen en zeggen, kijk hoe ik hier lig te stinken met mijn xxxx €'s en blij ik ben als een klein kind, neen mijn beste.
Geld is voor mij bijzaak als ik iets doe in mijn vrije tijd, ik ben nog steeds tegen mensen bezig die vrijwillig naar mij toekomen en ingaan op mijn aangeboden service, en ik ga die niet behandelen als geldkoeien omdat ze goed betalen.
Iedereen die pc's binnenbrengt is vrij te nemen en te laten wat ze willen zonder dat ik sta te wapperen met een tegoed bonnetje om mijn euro's op te eisen.
Denk je nu dat je met geld verdienen geen profiteurs hebt ?
Wat heb je aan geld als je daar uren aan werkt aan een pc, dezelfde persoon komt iedere keer met zijne pc voor het probleem wat je al zoveel keren hebt opgelost, denk je dan dat ze niet profiteren van je vrije tijd dat je daar insteekt ?
Neem nu dat prOnPC probleem hierboven wat ik heb gepost, het idiaal voorbeeld hoe het bewijst dat geld eisen voor de schade niks garandeert dat je met rust gelaten wordt.
Het is de jongen die zijn pc omzeep helpt, het is niet de pc technieker zijn verantwoordelijkheid, hij kan daar juist niks aan doen dat die iedere keer aan de deur staat, je mag nog geld vragen voor een pc te herstellen of vragen na een herstelling, ze blijven komen.
Het probleem met de wortel aanpakken waar het zit, bij de opvoeding.
Ffe die pc inpakken met aangepast papier, mijn idee om de oorzaak in het licht te brengen zonder veel te doen heeft gewerkt.
Die persoon is een pak veranderd, nu kan die ook wel eens afkomen, maar dat ik te maken heb met een viruspc is een pak minder.

Geld is geen garantie dat ze u met rust laten als ge met een prutser te maken hebt.
Ok de prijs opdrijven of u zodanig gaan gedragen dat ge met iedereen prul krijgt door een paar probleem gevallen ?
Is dat het waard om je opgebouwde reputatie die je jaren hebt vergaard te doen kelderen door even te gaan bitchen ?
Neen, dat levert meer nadeel voor mij op dan voordeel.

Amai die is duur geworden.
Amai die was vroeger toch anders (sociaal redenen, gebeurtenissen zodat ze je niet meer moeten voor een pc herstelling zodat ze naar een ander gaan).
Je verliest vaste contacten, mensen die de rug naar je keren is zeker niet mijn doel omdat de deze nu door jouw gedachtengoed hogere noten op zijn zang heeft.
Bij mij draait het niet om die'n euro(cent).
Dat is net gaan werken en je word betaald en je bent pas tevreden als je genoeg krijgt.
Als je alleen pc's maakt voor de centen, stop er dan maar mee.
Werken moet je doen voor je plezier, het moet je aanstaan, boeien en blijven motiveren tot meer zonder zelf hoog te gaan doen.
Ik ben het minst eisend van allen, moest ik zo groot doen als je het zo voorstelt zou ik al lang ergens zitten met hopen geld op mijn bankaccount en een leven hebben waar geld rolt.
Dan was ik de stoefkont, de god zoals ze het hier zo graag zien.
Geld is ook niet alles, je hebt ook vrienden welke vrienden en wat voor vrienden /vriendinnen, zolang je geeft en blijft geven ben je goed gezien, draai je de kraan dicht ben je nergens nog de vriend die je toen was.
Dan kan je zeggen dat er van u geprofiteerd wordt en dan niet even serieus.

Hebzucht, dat is de drijfveer voor velen.
Pas tevreden als er met geld gesmeten wordt, je een hoop luxe kunt veroorloven en kunt laten zien wat je allemaal hebt en koopt.
Dat zie ik meer en meer dat men met de simpele dingen des levens niet meer tevreden is.
Ik ga hier zwaar o/t het een brengt het ander mee.
Je wil zo graag het matrealistische gedeelte van je post in de kijker zetten, maar je schrijft niet de schaduwzijde wat een matrealistich gedachtengoed met zich meebrengt.

Mijn posts over pc's herstellen en voor mensen iets doen hoeft niet iets te kosten en je kan het ook zo gereed krijgen, je loon is hoger dan eender welke rotte € cent op deze aarde waard is.
Aan geld is ook een limiet hoor, en dat blijft ook niet uw drijfveer om pc's te maken of dingen te doen voor anderen.
Je vraagt naar meer, je bent met minder niet tevreden en ze betalen je tot het voor hun ook welletjes wordt.
Als dat verdwijnt weet ik niet wie dan het zwaarst getroffen zal worden.
Mensen die niks verlangen of mensen die meer en meer moeten hebben en die nooit zullen krijgen wat een niks verlangend persoon heeft.
Ze zeggen wel van God Gat Geld, (de 3 G's waar de maatschappij al eeuwen op draait), maar dat wil niet zeggen dat het beter is.
Geen van de 3 maakt u een beter persoon, ook al draait de maatschappij al eeuwen op deze molen zie je wel dat we nog niet aan ons proefstuk toe zijn.

Dat je 5 a 10 € verdient leuk.
Bedragen tot boven de 30 €, als mensen daar voor willen betalen hun keuze.
Maar bedragen vanaf 40 € tot bijna 80 € dat is nu ergens een beetje teveel van het goede.
Wie toch zo graag hoog wil vliegen, start een eigen zaak en maak daar uw levenswerk van.
Studeer, start een zaak en draai een winkel en neem mensen aan met hoge kennis van zaken, dan zitten we op een andere golflengte.
Het privé hoog verdienen blijft duren zolang mensen zo vrij zijn om zoveel te geven, dat blijft ook niet duren.
Nog een nadeel, je leert er niks bij.
"in het algemeen, neem dit onderstaande niet persoonlijk op" :lol:

Ik zeg altijd hoe dikker je portomonee, hoe dikker je nek.
je kweekt alleen matrealistische zakken die met minder niet genoegen nemen.

Hoe diep ging ik weer vallen ?
Je ziet toch met welke levensmotivatie mensen op deze wereld rondlopen.
Laat mij maar in mijn zogeheten droom wereldje, en de diepe put waar ik zo ga in vallen om er nooit meer uit te komen, ik kan niet wachten op d-day.
Jammer dat vrijdag de 13 al voorbij is, de zwarte gaten zijn dicht.

BraveHeart

Legacy Member
/offtopic

2 min 56 sec.
Ik kan het nog rapper ze :)

Longposten, wie dat uitgevonden heeft :angry:
dat was ikkeuh :evil:
Longpost, the one and only me (c) 2001-2006); het wordt eens tijd dat ik daar een patent op aanvraag :love:

;)

eniac

Legacy Member
BraveHeart zei:
Wie stoeft er nu ?

Wel, hetgeen wat jij neerschreef was leek toch hard op stoefen. "Ik ben bekender dan een BV", "ik ben de perfectie zelve", dergelijke dingen.

Al die ego's met hun euro's die ze hebben vergaard is hun motivatie om een pc te herstellen.

Ik heb er geen problemen mee om te zeggen dat ik PC's herstel om een centje bij te verdienen ja. Het leven is kostelijk, wil je allerlei dingen kunnen doen dan heb je daar geld voor nodig. Dat wil niet zeggen dat je daarvoor mensen erop moet leggen, maar voor wat hoort wat.

Neem nu dat prOnPC probleem hierboven wat ik heb gepost, het idiaal voorbeeld hoe het bewijst dat geld eisen voor de schade niks garandeert dat je met rust gelaten wordt.

Jamaar, het is niet mijn doel om met gerust gelaten te worden he. Ik wil mensen helpen. Echter, voor kennissen van kennissen van kennissen ga ik dat zeker niet onbezoldigd doen.

Ok de prijs opdrijven of u zodanig gaan gedragen dat ge met iedereen prul krijgt door een paar probleem gevallen ?
Is dat het waard om je opgebouwde reputatie die je jaren hebt vergaard te doen kelderen door even te gaan bitchen ?

Uiteraard niet, maar dat zeg ik ook niet he. Gewoon eerlijk zijn, eerlijk rekenen en de mensen zullen evenzeer bij je blijven terugkomen.

Als je alleen pc's maakt voor de centen, stop er dan maar mee.
Werken moet je doen voor je plezier, het moet je aanstaan, boeien en blijven motiveren tot meer zonder zelf hoog te gaan doen.

Oh, het boeit me wel degelijk. Ik ben er graag mee bezig. Edoch, ik vind niet dat ik dat daarom maar meteen gratis moet doen. Zoals de meerderheid dat wel zal vinden tbh :)

Maar bedragen vanaf 40 € tot bijna 80 € dat is nu ergens een beetje teveel van het goede.

Hier ga ik wel degelijk akkoord mee. Ik heb nog maar 2 keer een dergelijk bedrag gevraagd, maar dan moest ik er wel 200km voor rijden.

Doorgaans is het heel wat dichter in de buurt en dan vraag ik begot nooit 40 euro.

Studeer, start een zaak en draai een winkel en neem mensen aan met hoge kennis van zaken, dan zitten we op een andere golflengte.

Ik heb geen winkel en het is niet mijn beroep, maar dat is dan ook de reden dat ik aan een tiental euro per uur werk. Mensen die dit als beroep hebben en PC-winkels vragen een meervoud daarvan.

NightRaver

Legacy Member
Als ik ergens een pc herstel vraag ik der nix voor, als ze mij iets willen geven weiger ik, als ze aandringen dan aanvaard ik da. Soms is da 10, soms kan da 50 zijn.

Beetje extra zakgeld is natuurlijk altijd welkom.

Ter zijn natuurlijk altijd van die mensen die erin slagen hun pc elke 2-3 maand te verkloten met porn en vanalle shit te installeren... Als da té erg wordt, zeg ik da gewoon (op een deftige manier natuurlijk).


@BraveHeart: ik denk da gij veel te veel tijd hebt als gij graag 'betaald' wordt met etentjes, daguitstappen en zo.
Da is nu eenmaal niet te combineren met vrienden en lief..

eniac

Legacy Member
NightRaver zei:
Als ik ergens een pc herstel vraag ik der nix voor, als ze mij iets willen geven weiger ik, als ze aandringen dan aanvaard ik da. Soms is da 10, soms kan da 50 zijn.

Nu een vraag voor jou: is dat dan niet meestal bij vrienden en familie?

Of vraag jij ook bij mensen die je van haar noch pluimen kent niets?

Musback

Legacy Member
als ge zo soms 1x gratis doet, dan krijgde om de 5 botte telefoon... heb zo ook periodes gehad. en dat was niet fijn!
reken pakt 12,5euro/u aan of zo, dan doede niemand kwaad, tis tenslotten een vak waarvoor jij héél veel tijd hebt moeten spenderen eer je het kan, investeren in nieuw materiaal en zo...
dan zou't maar flauw zijn mocht je gewoon voor niet iedereen gaan helpen

ik deed zo ook vaak gratis grafische projectjes (nu nog) maar op den duur is da van "ik moet een titelblad hebben voor een word-document..."
funk you denk ik dan

Brock

Legacy Member
Ik heb ook niet direct de neiging om een prijs te zeggen, maar ik vind het enigsinds wel normaal dat je iets krijgt.
Ik moet wel zeggen dat ik meestal dezelfde avond afkom als ze mij bellen.

Als het vrienden/buren/familie van mijzelf zijn, dan doe ik dat met veel plezier voor niets. Als je zelf later ooit eens in de problemen komt, is het ook leuk dat je geholpen wordt zonder dat daar altijd iets in de plaats voor moet komen.

Als het echter buiten de kring van vrienden/buren/familie gaat, vind ik het maar normaal dat ze iets betalen. Dat getuigt van respect voor de persoon die je tenslotte uit de nood komt helpen zonder dat je:

- je hoeft te verplaatsen ( wat een luxe, thuisbediening ! )
- een gepeperde rekening krijgt van een pc winkel
- je pc een week kwijt bent

De persoon bij wie je gaat mag blij zijn dat ze iemand kennen die dit voor hen wil afhandelen en zijn tijd erin wil steken.
Als je betaald voor zo iemand kan je er ook van op aan dat je altijd/meestal snel geholpen zal worden daar het voor de persoon in kwestie een leuke bonus bovenop z'n zakgeld is. Fixer = content, klant = content => win-win !

Goidse

Legacy Member
Voor een vreemde is het wel eventjes normaal dat je iets vraagt...

Vlaams_front

Legacy Member
Omg, ben dus net terug van een maat van ne maat. Ne vreemde dus.
Had vanalle instellingen zitten verkloten op zn pc. Van zo'n dingen krijg ik dus echt het ******. Dat is zo'n klote prutswerk om alles trug tegoei te zetten.

Nuja, na +- 15 minuutjes wask gelukkig genoeg wask al klaar en hebbek er 50€ aan over gehouden.

yaris

Legacy Member
Vlaams_front zei:
Omg, ben dus net terug van een maat van ne maat. Ne vreemde dus.
Had vanalle instellingen zitten verkloten op zn pc. Van zo'n dingen krijg ik dus echt het ******. Dat is zo'n klote prutswerk om alles trug tegoei te zetten.

Nuja, na +- 15 minuutjes wask gelukkig genoeg wask al klaar en hebbek er 50€ aan over gehouden.

Lol let them bleed :p.

Vlaams_front

Legacy Member
yaris zei:
Lol let them bleed :p.

Lol het ging zo:

I = Ik
K = Klant

I: Ja ik ben er klaar mee, test maar even om te zien of alles is zoals vroeger.
*K begint te klikken enzo*
*K staat recht*
K: Ja bedankt, kheb weer vanalles fout gedaan.
I: Ja iedereen maakt wel eens fouten maar voor de toekomst best één ding per keer veranderen zodat je, indien het fout loopt dat ene ding terug kan zetten en dat je niet een hoop instellingen wegveegt.
K: Ja ik zal er aan denken. Wat moet ik u?
I: Bwa het was ma 15 minute werk en ...
* K onderbreekt mij*
K: Neenee, ge doet da ni gratis hé. Hier voor u miserie
* K geeft mij 50 €*
I: Ok, zeer bedankt. Nog veel plezier met u computer en tot ziens.
*I vertrekt met een smile*

Kwou eigelijk 5€ vragen ofzo. :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan