Archief - Gezond eten

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

PureFun

Legacy Member
Simpelste gezond dieet is gewoon minder eten maar steeds gevarieerd. Tracht niet constant je hongergevoel te stillen, wat lichte honger hebben is de default toestand en je echt verzadigd voelen moet je vermijden. Als je lichaam na verloop van tijd toch bepaalde tekorten begint te vertonen zal je het wel merken en kan je die aan die tekorten werken.

De mens eet steeds meer, voeding is het ideale consumptiemiddel : Het wordt gekocht, gebruikt, tot niets bruikbaar herleid en dit alles aan een zeer hoge snelheid. Light producten kan je vermijden, waarom iets eten (en natuurlijk $$) als het niet vult of je geen bruikbare voedingsbestanddelen geeft.

Liefst deze raad niet tot het extreme volgen en probeer je bmi toch boven de ana-grens te houden :p

Conqie

Legacy Member
morph123 zei:
copy/paste

Symptomen van het pantherina of iboteenzuur syndroom lijken op die van overmatig alcoholgebruik: een diepe roes waarbij het centraal zenuwstelsel is aangedaan, gevolgd door een diepe slaap. Vergiftigingen van dit type worden vooral door vliegezwammen, amanieten veroorzaakt. Het bekendst is de vliegezwam, Amanita muscaria en de Panteramaniet, Amanita pantherina. Na een latente periode van 1/2 tot 2 uur treden de eerste symptomen op, die lijken op een alcoholroes: verwarring, het spreken met een dubbele tong, motorische stoornissen, moeilijkheden met zien, en stemmingswisselingen: van diepe depressie tot euforie dat zich kan uiten in huilbuien, schreeuwen, lachen zingen en dansen. Het effect van het eten van Amanita muscaria is al heel lang bekend: al in een 300 jaar oud Indiaas geschrift wordt melding gemaakt van de werking van deze paddestoel, die soma wordt genoemd. In Siberië leefden stammen die het nuttigen van vliegezwammen tot een sociaal ritueel hadden verheven. Bekend was dat de werkzame stof het lichaam onveranderd via de urine verlaat. Dit leidde ertoe dat wanneer in tijden van schaarste de paddestoel alleen beschikbar was voor de elite, het gewone volk de urine van deze hooggeplaatsten dronk om zelf in een roes te geraken. Verse vliegezwammen hebben een wisselend gehalte aan iboteenzuur. Gebleken is dat gedroogde vliegezwammen veel effectiever zijn, en hun potentie vele jaren behouden. Het gebruik van vliegezwammen voor het bereiken van een roes is doorgaans niet gevaarlijk, maar er zijn een aantal gevallen bekend waarbij de gebruiker aan de gevolgen van het eten van een tiental exemplaren van de vliegezwam overleed. De veel voorkomende nadruk op de giftigheid van de vliegezwam is dus volkomen overdreven.

dus zolang ge er geen 10 op eet zijn ze niet dodelijk.
Ik spreek me niet uit over de hoeveelheid maar het is wel toxisch, of denk je dat halucinaties uit het niets komen?
Toxisch is het sowieso, hoeveel je er moet hebben om dood te vallen, tja dunno..

Le Roy Landis

Legacy Member
Voor mensen die zich echt interesseren voor gezonde voeding raad ik het volgende boek aan: Eet, drink en blijf slank & gezond van W. Willett.

Daar worden alle mythes ontkracht en word je duidelijk uitgelegd hoe je gezond moet eten. Dit zegt niet wat je moet eten, het zegt enkel welk effect bepaalde voedingstoffen hebben op je lichaam. Het zegt niet enkel dat je transvetten ten alle koste moet vermijden, het zegt ook hoe je nagaat of iets transvetten bevat. Zo bevatten de gezond ogende oplossoepjes en diepvriesvis niet zelden de slechtste vetten.

Ik ben zonder enige beweging 2 kilo afgevallen in de laatste 3 maand. Het is iets dat je voor het leven meedraagt. Je gaat geen honger lijden, je leert gewoon hoe je veel maar gezond kan eten.

Ik zou dus niet te veel waarde hechten aan wat sommigen hier zeggen want na 2 tzal posts heb ik al veel zever gelezen. Zo is aspartaam helemaal niet kankerverwekkend en kan je niet zomaar eender welke rijst of pasta eten. Patatten eet je best niet in overdaad en 300 gram vlees is veeeeel te veel. Kaas en confituur op je boterham zijn dan ook niet echt gezond aangezien die vol verzadigde vetten en snelle suikers zitten...

alsook zijn vitaminesupplementen helemaal niet overbodig ... je kan onmogelijk alle vitaminen uit je dagelijkse voeding halen .. of je moet al maniakaal bezig zijn met eten.

Le Roy Landis

Legacy Member
Gromme zei:
Ik leef wel redelijk gezond alleen ben ik bang dat ik teveel koffie drink. En dat meen ik.
koffie op zich is niet ongezond, integendeel. Wel moet je oppassen van de nadelige effecten van overmatig gebruik..

Le Roy Landis

Legacy Member
morph123 zei:
in de meeste en goede kwaliteit sinaasappelsappen steken alleen maar appelsienen in en dat is het.in ne sinaasappel en appels en peren enz...
steken van nature al vrij veel suikers in.of gade zeggen dat da ook allemaal ongezond is.
Er zitten evenveel suikers in ja.
Daarom zijn appelsapjes, sinaasappelsapjes niet echt aan te raden. Als je een gewone appel eet daarentegen krijg je vezels binnen, wat dit alles compenseert. Best van al drink je gewoon water en eet je (sinaas)appels.

morph123

Legacy Member
als ik aan één ding verslaafd ben dan is het wel koffie.maar ik denk toch dat ik ga moeten minderen,geen problemen met slapen ofzo maar soms zo gestresseerd geraken voor niets met alle gevolgen vandien.dat is volgens mij wel van de koffie.

Cartek

Legacy Member
Quilombo zei:
en nie willen luisteren eh...
*zucht*
VAN NATURE UIT, zonder toevoeging van suiker bevatten die sappen al meer suiker dan cola
get it?


ge gelooft da toch zelf nie hoop ik?

Le Roy Landis

Legacy Member
Wat ik ook vaak zie is dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen bruine rijst / volkeren pasta en gewone rijst / gewone pasta. De volkoren versie van dit eten is het beste aangezien deze trage suikers bevatten (iedereen weet wel wat deze zijn veronderstel ik), de andere versie is héééél slecht omdat deze snelle suikers bevatten.

Dit onderscheid tussen trage en snelle suikers betekent dat je gerust voedsel kan eten dat voor 60% uit koolhydraten bestaat, tenminste, als het trage suikers zijn... hetzelfde met brood.

Wat vetten betreft: er zijn gezonde en slechte vetten. De slechte moet je als de pest vermijden, de heel slechte (transvetten) als de dood. De gezonde vetten verwelkom je met open armen omdat ze positieve effecten hebben op je lichaam en zelfs het gewichtverlies bevorderen! (mits niet te overdrijven ermee). Vb: noten, olijfolie, etc ..

PaJaMa

Legacy Member
Cartek zei:
ge gelooft da toch zelf nie hoop ik?
nochtans is het wel zo!


^^transvetten zijn idd slecht, bovendien zijn er meer en meer studies die geen verband zien tussen verzadigd vet en hart en vaatziekten

Le Roy Landis

Legacy Member
PaJaMa zei:
nochtans is het wel zo!


^^transvetten zijn idd slecht, bovendien zijn er meer en meer studies die geen verband zien tussen verzadigd vet en hart en vaatziekten
daar wil ik dan wel eens iets van zien want naar mijn wete was dat overduidelijk wél het geval.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan