Archief - Geluidsmuur

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Quilombo

Legacy Member
viewer zei:
Recente proeven hebben ook aangetoond dat het mogelijk is om de groepsnelheid van licht boven c te brengen. Een experiment zorgde ervoor dat een laserstraal door een cesiumwolk vloog over een zeer korte afstand met een snelheid van 300 × c. Maar spijtig genoeg is deze techniek niet bruikbaar om informatie te verzenden sneller dan het licht.

bron: wikedia.

di zal bij nader inzien toch wel geen verhoging zijn van de lichtsnelheid, maar een leep truckske om een lazersnel sneller te laten gaan :p

:offtopic: wlibaers, het kan dan wel kloppen, in de Nederlandstalige versie van wiki zie ik toch vaak tekortkomingen staan of gewoon flagrante (of iets minder flagrante) fouten. ook staat er bij het desbetreffende tekstje natuurlijk geen referentie want daar doet de Nl-talige wiki precies niet aan mee :sop:

de engelstalige wikipedia is dan (meestal) wel weer een goede bron, met veel referenties en dergelijke.

HavaLinka

Legacy Member
killgore zei:
wat is er van ?

Zulke snelheden zorgen nogal voor turbulentie waardoor er al eens sneller iets kan mislopen :).

persoonlijk vind ik dat er geen ':)' bij moet, er is tenslotte iemand dood...

PapaGanz

Legacy Member
Per Mach ga je zo'n geluidsknal horen :).
(Eigenlijk 2, eens de voorkant van het vliegtuig en dan de achterkant)

PapaGanz

Legacy Member
The explosion was caused by an engine compressor failure, both crewmembers ejected safely, but the pilot was killed in another crash the following year.

Jupla

J-Style

Legacy Member
PapaGanz zei:
Per Mach ga je zo'n geluidsknal horen :).
(Eigenlijk 2, eens de voorkant van het vliegtuig en dan de achterkant)


Ik snap niet waar mensen zoiets vandaan halen..:sop:

killgore

Legacy Member
J-Style zei:
Ik snap niet waar mensen zoiets vandaan halen..:sop:

eh, als je aan n x uw golfvoorplantingssnelheid gaat gaat uw contructieve interferentie wel maximaal zijn volgens mij hoor.

J-Style

Legacy Member
killgore zei:
eh, als je aan n x uw golfvoorplantingssnelheid gaat gaat uw contructieve interferentie wel maximaal zijn volgens mij hoor.

Constructieve interferentie zal hoogstens zorgen voor een (kleine) toename van het lawaai dat het gevechtsvliegtuig maakt, en zeker niet voor een nieuwe 'sonic boom'.

Constructieve interferentie kan ook voorkomen bij Mach 1.3 of 1.74 of zelfs Mach 0.294... Wat ik dus wil zeggen is dat constructieve interferentie niet eigen is aan het Machgetal dat je vliegt.

Die knal die je hoort bij "het doorbreken van de geluidsmuur" (wat een belachelijke uitdrukking by the way) is gewoon de opbouw van een drukfront voor het vliegtuig wanneer je Mach 1 bereikt. De geluidsgolven hopen zich op, en dat hoor je als een knal.
Wanneer je nu aan een Machgetal van >1 gaat vliegen, haal je die geluidsgolven in, maar ze hopen zich dus niet op. Geen nieuwe knal bij Mach 2, 3, 4,.. dus.

D@SîR0

Legacy Member
idd, ipv dichter bij elkaar, gaan ze alsmaar verder uit elkaar liggen.

je hoort enkel een knal bij het doorbreken en terugthrottlen en als je constant exact de geluidssnelheid vliegt (wat quasi onmogelijk is wegens dichtheidsveranderingen in de lucht enz)

killgore

Legacy Member
J-Style zei:
Constructieve interferentie zal hoogstens zorgen voor een (kleine) toename van het lawaai dat het gevechtsvliegtuig maakt, en zeker niet voor een nieuwe 'sonic boom'.

Constructieve interferentie kan ook voorkomen bij Mach 1.3 of 1.74 of zelfs Mach 0.294... Wat ik dus wil zeggen is dat constructieve interferentie niet eigen is aan het Machgetal dat je vliegt.

Die knal die je hoort bij "het doorbreken van de geluidsmuur" (wat een belachelijke uitdrukking by the way) is gewoon de opbouw van een drukfront voor het vliegtuig wanneer je Mach 1 bereikt. De geluidsgolven hopen zich op, en dat hoor je als een knal.
Wanneer je nu aan een Machgetal van >1 gaat vliegen, haal je die geluidsgolven in, maar ze hopen zich dus niet op. Geen nieuwe knal bij Mach 2, 3, 4,.. dus.

constructieve interferentie heeft wel degelijk te maken met uw snelheid hoor, snap niet waar je dat haalt dat dat bij gelijk welke snelheid kan voorkomen ...

Dat er geen zal zijn bij >1 mach kan ik inkomen, maar dat is eerder omdat die drukgolven elkaar zullen tegenwerken :).

Sertu

Legacy Member
killgore zei:
constructieve interferentie heeft wel degelijk te maken met uw snelheid hoor, snap niet waar je dat haalt dat dat bij gelijk welke snelheid kan voorkomen ...

hij heeft gelijk hoor :p

Enkel golflengte speelt een rol.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan