Archief - Geluidsmuur

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Schralen Barrie

Legacy Member
Hoe ontstaat de knal die je hoort als er iets door de geluidsmuur gaat/vliegt ? Daarstraks bij chemie een discussie over gehad, maar niemand wist het zeker ..

jormund

Legacy Member
ik weet het ook niet in detail, maar als een vliegtuig vliegt met zo'n snelheden dan verplaatst het een drukfront voor zich uit; het verplaatst lucht, als je 1224 km/uur bereikt kunnen die drukgolven niet meer uitlopen op het vliegtuig en haalt het vliegtuig die golven dus in. als dit gebeurt ontstaat er een kegelvormige schokgolf achter het vliegtuig waarbij die dat typische geluid maakt. die zou je trouwens ook moeten kunnen zien want de lucht condenseert dan eventjes door de lagere druk. des te aerodynamischer het vliegtuig des te zachter en kleiner de drukgolf is

Fighting Hobbit

Legacy Member
Schralen Barrie zei:
Hoe ontstaat de knal die je hoort als er iets door de geluidsmuur gaat/vliegt ? Daarstraks bij chemie een discussie over gehad, maar niemand wist het zeker ..

Het is in feite één van de mooiste en meest duidelijke toepassingen van het dopplereffect bij mechanische golven. Wat houdt dit nu in? Doppler stelt dat wanneer een bron een golf uitzendt, wat je ongeveer kan zien als een bol rond de bron, de verplaatsing van de bron, of van de waarnemer een effect heeft op de waarneming van de golven. Door de geluidsmuur gaan is dus duidelijk de bron die zich verplaatst. je kan het je vrij simpel voorstellen, om de zoveel tijd zend die bron in dit geval een geluidsgolf oftewel een drukgolf uit. Omdat de bron zich verplaatst gaat ze eigenlijk in die bol die dan zogezegd de golf is zich verder verplaatsen. Wanneer je door de geluidsmuur vlieg, vlieg je even snel als de voorplantingssnelheid van die golven die je uitzendt, wat dus betekent dat je eigenlijk op de rand van die bol blijft vliegen, terwijl je extra golven blijft uitzenden. Dit betekent dat al die drukgolven zich daar opstapelen, wat voor een knal zorgt.
Het is vrij lastig dit zonder tekening uit te leggen, ik hoop dat het duidelijk is.

DéWé

Legacy Member
jean_005 zei:
http://www.youtube.com/watch?v=uQ2pkmISOLM&mode=related&search=

Hier zie je het gemakkelijk(zie ook tekening hierboven). Je hoort het geluid veel later aankomen omdat de straaljager het gewoon inhaalt. Al die geluidsgolven die hij produceert (langs de voorkant) proppen zich vanvoor op en komen uiteindelijk samen en geven die luide knal.

Die luide knal komt als je door de geluidsmuur breekt... Daarvoor haalt hij toch geen geluid in?

tgc_9012

Legacy Member
DesertWolf zei:
Die luide knal komt als je door de geluidsmuur breekt... Daarvoor haalt hij toch geen geld in?
Als je door de geluidsmuur breekt, wil dat zeggen dat je je sneller dan het geluid gaat verplaatsen, je haalt het geluid dus bij wijze van spreken wel in...

Boris Barowski

Legacy Member
buiten de trillingen in het vliegtuig zelf zou een piloot dus zijn eigen motoren niet meer horen ? :)

DéWé

Legacy Member
tgc_9012 zei:
Als je door de geluidsmuur breekt, wil dat zeggen dat je je sneller dan het geluid gaat verplaatsen, je haalt het geluid dus bij wijze van spreken wel in...

Dat weet ik... maar de poster waarop ik reageerde zei dat die knal erkwam door het geluid dat werd verzameld terwijl je sneller gaat dan het geluid maar je gaat pas sneller na de knal ;)

simpele duif

Legacy Member
In principe kun je dan het vliegtuig horen crashen vooraleer je het hoort vliegen. :p (als het heel snel crasht natuurlijk :unsure:)

Jarexx

Legacy Member
zien crashen voor je het hoort crashen bedoel je wss?

edit: heb nog eens je zin gelezen en snap het totala niet :unsure:

simpele duif

Legacy Member
Het vliegtuig gaat sneller dan de geluidsgolven die het produceert. Op plaats A is het vliegtuig nog aan het vliegen, stel nu dat het op plaats B crasht aan mach 1, dan zullen de geluidsgolven van de crash (A) je eerder bereiken dan de eerdere geluidsgolven (B).

Of sla ik de bal volledig mis hier? :p

killgore

Legacy Member
FroFro zei:
das ni pas vanaf die knal da ge sneller ga ze :) ge zult in zo'n filmkes ook vaak een serie van knallen horen.

@Boris, idd

all hail wiki! http://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidsmuur

die serie komt door constructieve interferenties die bij bepaalde opeenvolgende snelheden zullen gebeuren ... Maar ipc zal de sterkste constructieve interferentie toch gebeuren @ geluidssnelheid.

jean_005

Legacy Member
DesertWolf zei:
Die luide knal komt als je door de geluidsmuur breekt... Daarvoor haalt hij toch geen geld in?
Ja, srry kwas vergeten erbij te zeggen dat hij weldegelijk sneller gaat dan het geluid dat hij produceert eens hij hoger dan een snelheid boven MACH 1 (1224 km/u, snelheid van het geluid) aan het vliegen is.

Btw, bedoel je met "geld", "geluid"? :p

DéWé

Legacy Member
jean_005 zei:
Ja, srry kwas vergeten erbij te zeggen dat hij weldegelijk sneller gaat dan het geluid dat hij produceert eens hij hoger dan een snelheid boven MACH 1 (1224 km/u, snelheid van het geluid) aan het vliegen is.

Btw, bedoel je met "geld", "geluid"? :p

ja :P zag het nu ook net :)

Dreetn

Legacy Member
Stel nu dat je sneller dan het licht gaat, op het moment dat je dus sneller gaat zou je dan in theorie een flits zien?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan