Archief - Gedachtekracht

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

denkimi

Legacy Member
grey-turtle zei:
Dit heb ik uit een ander forum gehaald.

Er is hier al vaker gesproken over gedachtekracht en het scheppen van onze eigen werkelijkheid. Maar nog nauwelijks over hoe dat precies in zijn werk gaat. Alles wat wij in ons leven meemaken, bestaat éérst in onze geest. Wij scheppen ons leven met onze geest, onze gedachten. Deze scheppingskracht is het grootste geschenk dat wij ooit hebben gekregen, helaas weten veel mensen niet eens dat ze het hebben...
Het scheppen is niet iets dat wij af en toe doen, bijvoorbeeld als we een speciale wens hebben. Wij scheppen continu, ieder moment van ons leven. Ook zonder dat we het merken. Het is een beetje in de mode om op het denken neer te kijken en veel meer belang te hechten aan gevoel en gevoelens. Sommige mensen streven ernaar om het denken compleet uit te zetten. Maar wij zijn denkende mensen en het denken uitzetten zal nooit helemaal lukken. Althans niet voor langere tijd. Dat hoeft ook geen doel te zijn. Wel is het goed om je gedachten vóór je in plaats van tegen je te laten werken. En dat is niet eens zo moeilijk.

In een notendop mijn visie:

* Je krijgt wat je gelóóft, dat is de hoofdwet
* Je bent vrij om te geloven wat je maar wilt
* Dus je kunt scheppen wat je maar wilt

Wat zijn de dingen die je gelooft? Heel simpel: alles waarvan je denkt dat het wáár is. En daarin ga ik heel ver. Misschien woon je in een mooi huis. Dat lijkt dan gewoon een feit. Maar het is alleen een feit doordat je het gelooft. Ooit - voordat je er kwam wonen - ben je begonnen dat te geloven... En er is natuurlijk geen reden om het niet te blijven geloven. Vaak houden we iets voor waar, omdat het een vaststaand feit lijkt, zonder in de gaten te hebben dat het slechts een overtuiging is. Maar met een andere overtuiging in onze geest zouden we een heel ander 'feit' waarnemen. Wij zien onze overtuigingen omtrent de werkelijkheid aan voor kenmerken van die werkelijkheid...

Dit staat natuurlijk in contrast met de gangbare visie dat er een objectieve werkelijkheid zou bestaan. In mijn ogen bestaat er geen objectieve werkelijkheid. Ons lichaam is bijvoorbeeld een gevolg van processen in ons bewustzijn. Onze omstandigheden scheppen we, net als ons lichaam, op elk moment zelf. Dat waar we ons een voorstelling van maken en wat we vervolgens beginnen te geloven, zal onze werkelijkheid zijn. Het draait om overtuigingen. Het is belangrijk te weten dat alles wat we meemaken een uitdrukking is van onszelf, van de manier waarop we tegen onszelf en tegen de wereld aankijken. Onze overtuigingen bepalen onze gezondheid en de situatie waarin we verkeren en de ervaringen die op onze weg komen. Elk moment opnieuw vormen we ons lichaam en als magneten trekken we de gebeurtenissen aan die op een bepaald moment bij ons passen.

Als je bijvoorbeeld gelooft dat roken ongezond is, zul je nadelige gevolgen van het roken ondervinden. En vervolgens zeg je: zie je wel, ik wist het wel... Je ziet de uitkomst als bewijs voor de juistheid van je overtuiging. Want met zo'n overtuiging kún je gewoon niet iets anders zien. Maar het is net andersom. Het gelóóf dat roken ongezond is, maakt ziek. Niet het roken zelf. Als je even sterk zou geloven dat roken gezond is, zou je er geen last van hebben. Maar je moet natuurlijk wel sterk in je schoenen staan om dat te blijven geloven in een wereld waarin je gebombardeerd wordt met met de tegenovergestelde mening. Al die waarschuwingen tegen het roken zijn krachtige suggesties en helaas... ze maken mensen ziek.
Ik hoop niet dat ik met dit voorbeeld meteen iedereen afschrik (en steek er nog een op).

Nu zijn onze overtuigingen niet iets waar we aan vastgebakken zitten. We hebben onze gedachten, we zijn niet onze gedachten. Daarover een volgende keer meer.

Wat vinden jullie ervan?

het is voor het grootste deel dikke zever.
over dat roken bijvoorbeeld: je wordt niet ziek omdat je denkt dat roken slecht is. je wordt gewoon ziek door te roken. je kan evengoed zeggen: ik snij men longen eruit en als ik niet wil doodgaan zal ik nie doodgaan :doh:

dikke zever dus

Hmgrwngd

Legacy Member
C|n zei:
Denk jij nu echt dat ik dag en nacht met wetenschappen bezig ben? Vergelijk jij wetenschap als geloof? Dan ben je toch even verkeerd bezig... Wetenschap levert namelijk bewijzen, dat heb ik geen enkele andere religie zien doen...

Stellen dat wetenschap mijn zwakte is vind ik een rare stelling.. Hoezo? Ik weiger gewoon in "sprookjes" te geloven omdat - als je rationeel nadenkt het toch allemaal niet waar is. - Ik stel inderdaad wetenschap bovenaan, maar dat een 'debiele manier' noemen getuigd van ... Als jij het Katholisisme bovenaan stelt ga ik jou geen debiel noemen, het is zoals jezelf wilt.

Ik ben perfect gelukkig en denk enorm veel na over het leven en de betekenis ervan. Ik ben gewoon een realist en zie de zaken zoals ze zijn. En als jij denkt dat ik daar zonodig bewijzen voor heb, awel dan mag jij daarin geloven !

En wat ik doe met de dingen die de wetenschap niet kan begrijpen? Awel dan filosofeer ik wat het eventueel zou kan zijn. Ik ben oud genoeg om te beseffen dat er veel te veel dingen zijn die de mens nooit zal snappen, het verschil is dat ik geen onnozele verklaringen ga zoeken :)

Wel; als ik wetenschap de bovenste plank geven een debiele manier van leven noem, dan getuigt dat van een mening die de relativiteit van de belangrijkheid van wetenschap benadrukt. ;)
Tis niet alsof ik jou een debiel noem é; ik vind het gewoon een redelijk lullige manier van leven; en dat heb ik dan ook gezegd.

NIEMAND is perfect gelukkig, dus stop met jezelf leugens in te pompen. :D

Dus alles wat in bijv. het christelijke geloof vermeld is, is niet waar? Vanuit je wetenschappelijke ingesteldheid zou je moeten weten dat dit onzin is!
Als iets lang genoeg herhaald wordt, dan WORDT het waar.
Die waarden die in de bijbel staan; die hebben wij nu nog allemaal é. We verwerpen het geloof; maar alle boodschappen die in de bijbel staan , leven we nu nog allemaal na. En ik vind dat je dus wel mag stellen dat we het geloof waargemaakt hebben. (alhoewel de verhalen natuurlijk vol symboliek zitten, maar de verhalen maken niks uit, you should know that)

Bacon

Legacy Member
C|n zei:
De gedachte dat er een geest in mijn lichaam zou zitten *shiver*

Hou toch op..

Een samenspel van zenuwcellen & neurotransmitter-s-(stoffen)

DAT is jouw geest ! :p

Ik dacht er ook zo over enkele jaren terug, dus ik weet wat je bedoelt, maar geloof me, je hoeft de wetenschap niet af te schrijven om tot die conclusie te komen. Je zou zelfs verschieten hoeveel wetenschappelijk onderzoek hier al naar gedaan is.

Cin

Legacy Member
Hmgrwngd zei:
NIEMAND is perfect gelukkig, dus stop met jezelf leugens in te pompen. :D

You know what I mean :D

Hmgrwngd zei:
Dus alles wat in bijv. het christelijke geloof vermeld is, is niet waar? Vanuit je wetenschappelijke ingesteldheid zou je moeten weten dat dit onzin is!

Ik herinner me niet dat ik dat ooit gezegd heb !

Ik ben één van de eerste om te zeggen dat Geloof ook goede dingen in de maatschappij geïntroduceerd heeft. De 10 geboden zijn daar een mooi voorbeeld van. En dan heb ik het niet alleen over het Christendom. Ook de Islam & het Jodendom hebben deze dingen gemeen; Geen varkensvlees eten, dus een koosjere keuken. Besef dat de huidige Europese wetgeving omtrent hygiëne in restaurants bijna koosjer is! (dwz. Zuivelproducten & vlees altijd gescheiden houden...)

Maar deze dingen hebben voor mij niets te maken met een geloof. De 10 geboden, de koosjere keuken zijn een manier van leven;
een levensbeschouwing.

We hebben de levensbeschouwing waargemaakt.

Wat ik versta onder Geloof (of Religie, wat je zelf wilt..) Zijn de Genesis, de Bijbelse Adam & Eva, de Islamitische Mohammed, de Joodse Messiah (die nog moet komen..) Dat zijn voor mij verhalen die een verklaring willen bieden voor allerlij aardse fenomenen die we niet konden / kunen verklaren. Hetzij het ontstaan van de aarde, een Heilige Geest, of een Reiki-behandeling (was van een post daarstrax maar hij's blijkbaar verwijderd..)

Hmgrwngd zei:
Als iets lang genoeg herhaald wordt, dan WORDT het waar.
Is dat niet wat filosofisch?

Hmgrwngd zei:
Die waarden die in de bijbel staan; die hebben wij nu nog allemaal é. We verwerpen het geloof; maar alle boodschappen die in de bijbel staan , leven we nu nog allemaal na. En ik vind dat je dus wel mag stellen dat we het geloof waargemaakt hebben. (alhoewel de verhalen natuurlijk vol symboliek zitten, maar de verhalen maken niks uit, you should know that

Ik refereer naar wat ik hierboven heb geschreven maar ik kan je redenering best wel volgen. Al tref ik weer een onderscheid tussen het geloof en de levensbeschouwing :)

Ssup

Legacy Member
Hustla zei:
Denk niet dat dat zomaar gaat hoor..

Ik hoop nu al 3 maanden zéér fel dat ik WinForLife ga winnen, en koop elke week 2 of 3 kaartjes maar heb nog niet gewonnen?

Een tijd geleden had ik exact hetzelfde voor,ik was er bijna van overtuigd dat ik dat ging winnen.

Ik speel normaal nooit met zoiets en toch voelde ik mij aangetrokken tot dat specifiek (gok)spel.

Ik ben er bijna zeker van (en zeker nu) dat dat komt door het feit dat ze er veel overtuigende reclame voor maken met de uitspraak "er is een winnaar per maand" waardoor ge denkt "als ik nu genoeg bonnekes koop kan ik bijna niet anders dan winnen"Hiermee ziet ge wel hoe gemakkelijk een mensenverstand kan gemannipuleerd worden met zelfs korte uitspraken.

Ge kunt uw gedachtengang dan ook nooit helemaal zelf bepalen hoe hard ge ook wilt,factoren van buitenaf hebben meer invloed dan ge zelf denkt of wilt.

Ik heb zo is iets gezien van iemand die reclamemakers vroeg om iets te tekenen nadat hij zonder dat die reclamemakers het wisten hun gedachten gemannipuleerd had met eenvoudige zaken zoals bepaalde tekeningen regelmatig te laten opduiken tijdens hun rit naar de plaats van het gebeuren,hij had zelf ook een tekening gemaakt die enorm gelijkte op de tekening die de reclamemakers getekend hadden.

Yo-Han

Legacy Member
geloof betekend niet altijd religie..ge kunt geloven in ware liefde, in sprookjes etc etc..en als dat uw leven makkelijker maakt.. waarom niet..als ge in niets gelooft kunt ge u ferm eenzaam voelen als mens, en dat is het doel niet van een menselijk leven

ik hou van filosofie die raakvlakken heeft met wetenschap en psychologie..zo van die filosofische gedachten die alle exacte wetenschappen constant tegenspreken,nah,dat noem ik net oeverloos gefilosfeer

een vb van een mooi filosofische uitsprak waar psychologische kennis de achtergrond van is

vrij vertaalde quote
"verlangen we niet constant naar dingen die we dagelijks in ons eigen herkennen en gewoon zijn te zien..voelen we onze blik daar niet alle dagen op vallen,naar zoeken...voelen we ook niet de blikken van anderen die op ons vallen,anderen die naar ons verlangen"

marcus arelius (gebruikt in silence of the lambs door dr hannibal lector by the way) doch mooi uitspraakje van een nu al eeuwen oud filosoof die nadenkt over de dingen die tellen in t'leven en daarmede geen 700 wetenschappers gaat gaan tegenspreken

zo hebt ge snel 2 stromingen filosofen..het leven is 'moeilijke abstracte worrden en gedachten ...hier' en dan degene die hen tegenspreken en zeggen, bewijs maar! Straatje zonder einde dus

Bacon

Legacy Member
Velen verwarren geloof met hoop. Een mens handelt voor 95% onbewust, 5% van je tijd neem je bewust keuzes. Hier ligt volgens mij het grote verschil tussen hopen dat iets gebeurt (bewust aan denken) of onderbewust weten. Je kan je onderbewustzijn maar overtuigen door een doel waar je bewust in gelooft tot een goed einde te brengen.
1 keer je geloof "uittesten" heeft dus weinig nut. Net zoals leren lopen, spreken, fietsen of wat dan ook vergt geloven in iets oefening.

Gentille

Legacy Member
is zeer moeilijk om dat de bereiken omdat men steeds beïnvloed/gemanipuleerd wordt door buitenaf

lttuvix

Legacy Member
Ik denk dat je ergens geloof moet hebben voordat je in iets kunt slagen.
Zolang je ergens in gelooft heb je hoop. En hoop doet veel goed maar soms is het gewoon tijd om in te zien dat ontdankst je gelooft en hoopt je een andere weg moet zoeken (thats life i gues)

Bauwens666

Legacy Member
Je denkt op een dag gewoon zoveel, als er dan eens iets uitkomt. Dan denk je van "ziejewel" , gewoon toeval denk ik

Parnakra

Legacy Member
Bauwens666 zei:
Je denkt op een dag gewoon zoveel, als er dan eens iets uitkomt. Dan denk je van "ziejewel" , gewoon toeval denk ik

En voor deze nutteloze bijdrage moet je een thread van 4 maand oud oprakelen?

Dieleman_F

Legacy Member
grey-turtle zei:
Zoals ik al eerder zei, heb ik dat gehaald uit een ander forum en bovendien ben ik niet de schrijver van die tekst.
De schrijfster van die tekst gelooft dus dat roken ongezond is omdat we het allemaal geloven en dat de maatschappij ons dat voortdurend zegt dat we ziek woren van roken en waardoor we dit gaan geloven.
Ik heb er eerlijk gezegd niet zo veel efect mee gehad.
Volgens mij bepalen je gedachtes toch een stuk van je leven en vooral hoe je er tegen over staat.

En in de tijd dat ze niet wisten dat roken ongezond was stierf er natuurlijk niemand aan de gevolgen é ;)
(zoals eerder al gezegd)

blacky

Legacy Member
Zou er iemand mij hier kunnen zeggen, wat er mooier is dan het geloof en dat niet aan elkaar gebonden is.
Ik persoonlijk denk dat het onmogelijk is. :)
Het geloof is zo mooi.
Je kan het geloof zo ver en zo kort trekken als je zelf maar wil, als je er maar in geloofd. Je kan bv. realiteit gaan vervangen door
fantasie en zoveel meer. Nu gaan er velen zeggen, wa voor ne gezever is da.
Maar als je de feiten samen neemt. Is het al 'bewezen' dat je door te geloven zeer ver kan gaan. Je zou kunnen zeggen dat je er ziektes mee kan weghalen en dergelijke.... Dit is dan wel nooit echt bewezen omdat de wetenschap het beziet als pure nontie. Maar toch bestaan er verhalen over Jezus die zieke mensen heeft genezen.
Nu effe terug naar het hoofdstuk van hierboven. Dat het bewezen is dat je zeer ver kan gaan door het geloven.
Kijk naar de zovele mensen die een denkbeeldige vriend/vriendin hebben.
Kijk naar de zovele mensen die autistisch zijn.
Kijk naar de zovele mensen die in een gekke huis vast zitten.

Zijn deze mensen wel echt ziek? Of zitten ze gewoon vast tussen de wereld van de realiteit en de fantasie. Wie zal het zeggen....

De mensheid zal ten ondergaan als men stopt met geloven.....


nu de andere versie van het 'geloof' Het mooiste geloof dat er op aarde is vind ik persoonlijk het boeddhisme............

En weer kan ik hier blijven door gaan toch stop ik :p

apella

Legacy Member
blacky zei:
Kijk naar de zovele mensen die autistisch zijn.

erm... kerel, wat hebben wij jou misdaan? Ik ben autistisch (kan ik ook niet aan doen, whatever), maar ik geef de vele andere mensen hier wel gelijk die stellen dat in iets geloven het niet gelijksteld als een universele waarheid. In mijn ogen zijn religie en wetenschap dingen die elkaar aanvullen, om samen opgeteld tot "de waarheid" te kunnen komen (samen met filosofie etc., maar die horen een beetje bij beiden, dus ja).
Vroeger was er nog niet bepaald iets als wetenschap, dus zaken de mensen overal tussenkomst van de goden in. Nu is bv. de bliksem verklaard, dus is er geen nood meer aan een god als Thor, of de bliksem zien als een straf van God/ JHWH/ Allah/ wie dan ook. Naarmate de wetenschap vooruit gaat, verliest religie terrein. Desondanks zien we een opstoot van religies in de new-age bewegingen... De reden is dat veel mensen de wetenschap zien als iets kil en harteloos, en dat willen mensen niet, ze willen warmte, hoop, iets om naar uit te kijken en te volgen (zoals de katholieken Jezus volgen). Maar ik dwaal af.
De wilskracht van een mens is inderdaad sterk. Dat is ook de reden dat men bij proeven voor medicijnen altijd een controlegroep heeft die placebo's krijgt. Ik gebruik expres het woord "wilskracht", omdat het woord "geest" iets omschrijft dat er naar mijn mening niet is (lees in de topic over geestelijke zelfmoord waarom). Dat de mens een sterke wilskracht heeft, betekend niet dat deze onuitputtelijk is. Dat je plots zou denken/geloven/... dat je drie armen hebt, betekend niet dat je er ook drie hebt. De wilskracht is in staat om kleine veranderingen in je metabolisme teweeg te brengen, zoals een stofwisseling bij jezelf stimuleren, niet de werkelijkheid te vervormen.
Ik ook heb vertrouwen in de wetenschap, en ga daarvan uit, niet van één of andere religie (heb ze wel bekeken, maar ik zie het nut er niet van in).
Blacky, als je over religie spreekt, spreek dan niet over het boedhisme. Bij religie is er een noodzaak dat je één of ander hoger iets hebt, bij boedhisme is dit niet het geval, daar doe je alles zelf. Het is een levensbeschouwing (een mooie trouwens, dit terzijde).
Goed, back on topic.
Wat de TS (of zijn/haar bron althans) probeert te zeggen, is dat de hele wereld gecreëerd is door onze gedachten. Dat betekend niet dat als we geloven dat roken gezond is, omdat de reclame dat zegt, het zo is, maar omdat in onze (of mijn) realiteit alles gecreëerd is door onze gedachten. Het scherm waar ik nu naar staar: een waanbeeld. De bomen die waaien in de wind buiten: zelf gemaakt. Alles wat ik waarneem, is door mijn gedachten zelf gemaakt. Als ik iets tegenkom dat ik niet ken, ken ik het eigenlijk wel, maar heb ik het zelf nog niet door dat ik het niet ken. In het onbewuste van me was het echter wel al aanwezig.
Als we op dit geloven, is wat de TS verteld dus juist. We kunnen zelf iets veranderen in de wereld met onze gedachten. Die reclame die ons zegt dat roken ongezond is, is gemaakt door onze gedachten. We zeggen onszelf dus dat we geloven dat roken ongezond is, ongeacht dit zo is of niet.
Goed, dit is dus echter niet wat ik geloof.
Degenen die dit hebben uitgelezen: wow. Ik weet echter niet of iemand dat zou doen:) (of je hebt te veel tijd, zoals ik nu.)

blacky

Legacy Member
apella zei:
erm... kerel, wat hebben wij jou misdaan? Ik ben autistisch (kan ik ook niet aan doen, whatever),

Heb toch niks negatief verteld over autistishe mensen ? :oink:
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan