Archief - Gedachtekracht

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

grey-turtle

Legacy Member
Dit heb ik uit een ander forum gehaald.

Er is hier al vaker gesproken over gedachtekracht en het scheppen van onze eigen werkelijkheid. Maar nog nauwelijks over hoe dat precies in zijn werk gaat. Alles wat wij in ons leven meemaken, bestaat éérst in onze geest. Wij scheppen ons leven met onze geest, onze gedachten. Deze scheppingskracht is het grootste geschenk dat wij ooit hebben gekregen, helaas weten veel mensen niet eens dat ze het hebben...
Het scheppen is niet iets dat wij af en toe doen, bijvoorbeeld als we een speciale wens hebben. Wij scheppen continu, ieder moment van ons leven. Ook zonder dat we het merken. Het is een beetje in de mode om op het denken neer te kijken en veel meer belang te hechten aan gevoel en gevoelens. Sommige mensen streven ernaar om het denken compleet uit te zetten. Maar wij zijn denkende mensen en het denken uitzetten zal nooit helemaal lukken. Althans niet voor langere tijd. Dat hoeft ook geen doel te zijn. Wel is het goed om je gedachten vóór je in plaats van tegen je te laten werken. En dat is niet eens zo moeilijk.

In een notendop mijn visie:

* Je krijgt wat je gelóóft, dat is de hoofdwet
* Je bent vrij om te geloven wat je maar wilt
* Dus je kunt scheppen wat je maar wilt

Wat zijn de dingen die je gelooft? Heel simpel: alles waarvan je denkt dat het wáár is. En daarin ga ik heel ver. Misschien woon je in een mooi huis. Dat lijkt dan gewoon een feit. Maar het is alleen een feit doordat je het gelooft. Ooit - voordat je er kwam wonen - ben je begonnen dat te geloven... En er is natuurlijk geen reden om het niet te blijven geloven. Vaak houden we iets voor waar, omdat het een vaststaand feit lijkt, zonder in de gaten te hebben dat het slechts een overtuiging is. Maar met een andere overtuiging in onze geest zouden we een heel ander 'feit' waarnemen. Wij zien onze overtuigingen omtrent de werkelijkheid aan voor kenmerken van die werkelijkheid...

Dit staat natuurlijk in contrast met de gangbare visie dat er een objectieve werkelijkheid zou bestaan. In mijn ogen bestaat er geen objectieve werkelijkheid. Ons lichaam is bijvoorbeeld een gevolg van processen in ons bewustzijn. Onze omstandigheden scheppen we, net als ons lichaam, op elk moment zelf. Dat waar we ons een voorstelling van maken en wat we vervolgens beginnen te geloven, zal onze werkelijkheid zijn. Het draait om overtuigingen. Het is belangrijk te weten dat alles wat we meemaken een uitdrukking is van onszelf, van de manier waarop we tegen onszelf en tegen de wereld aankijken. Onze overtuigingen bepalen onze gezondheid en de situatie waarin we verkeren en de ervaringen die op onze weg komen. Elk moment opnieuw vormen we ons lichaam en als magneten trekken we de gebeurtenissen aan die op een bepaald moment bij ons passen.

Als je bijvoorbeeld gelooft dat roken ongezond is, zul je nadelige gevolgen van het roken ondervinden. En vervolgens zeg je: zie je wel, ik wist het wel... Je ziet de uitkomst als bewijs voor de juistheid van je overtuiging. Want met zo'n overtuiging kún je gewoon niet iets anders zien. Maar het is net andersom. Het gelóóf dat roken ongezond is, maakt ziek. Niet het roken zelf. Als je even sterk zou geloven dat roken gezond is, zou je er geen last van hebben. Maar je moet natuurlijk wel sterk in je schoenen staan om dat te blijven geloven in een wereld waarin je gebombardeerd wordt met met de tegenovergestelde mening. Al die waarschuwingen tegen het roken zijn krachtige suggesties en helaas... ze maken mensen ziek.
Ik hoop niet dat ik met dit voorbeeld meteen iedereen afschrik (en steek er nog een op).

Nu zijn onze overtuigingen niet iets waar we aan vastgebakken zitten. We hebben onze gedachten, we zijn niet onze gedachten. Daarover een volgende keer meer.

Wat vinden jullie ervan?

Hustla

Legacy Member
Denk niet dat dat zomaar gaat hoor..

Ik hoop nu al 3 maanden zéér fel dat ik WinForLife ga winnen, en koop elke week 2 of 3 kaartjes maar heb nog niet gewonnen?

Zeta Reticula

Legacy Member
Gedachten kunnen veel creëren, maar zeker niet zoals beschreven in deze thread. Dit is debiel. Dit gaat eerder over smaak en subjectiviteit.

Locus

Legacy Member
kwakzalverij. wat ik wel geloof is dat ge met uw gedachtengang het lichaam een klein beetje kunt sturen (buiten de normale motorische functies dan :p ). als je je constant slecht voelt dan begint je lichaam ook te sukkelen enzovoorts of als je een gebrek hebt maar je voelt je goed dan krijg je dat ook makkelijker overwonnen. mja, vergelijkbaar met een placebo effect.

Monkey

Legacy Member
Wat je zegt over roken is bijzonder vreemd.

Het is lang niet altijd zo geweest dat roken door iedereen als ongezond werd aanzien; oorspronkelijk werden zelfs geneeskrachtige eigenschappen aan tabak toegeschreven. Op een bepaald moment (kort na WOII) rookte 55% van onze mannelijke bevolking als een gek zonder zich van enig kwaad bewust te zijn. Daarom stierven er niet minder mensen aan de gevolgen ervan...

Delirium

Legacy Member
grey-turtle zei:
In een notendop mijn visie:

* Je krijgt wat je gelóóft, dat is de hoofdwet
* Je bent vrij om te geloven wat je maar wilt
* Dus je kunt scheppen wat je maar wilt

In een droomwereld kan dit misschien, maar de realiteit werkt dit spijtig genoeg niet.
Ik heb al dingen gekregen zonder dat ik ooit zou kunnen denken ze ooit te krijgen.
Beter zou dan al zijn "je krijgt wat je verdient", hoewel da ook nie 100% accuraat is.
Ge moet ook nog rekenen dat je met stoorfactoren zit, mensen die misschien hetzelfde willen als jij.

Moest het leven zo makkelijk zijn zat ik nu wel met een cocktailke op een parelwit strand in Hawaii.

Sorry maar om iets te krijgen moete er tegenwoordig serieus voor werken, en "geloven" dat ge het krijgt is gewoon puur doorzettingsvermogen, verlangen & passie.

*Argos*

Legacy Member
ik denk niet echt dat hij bedoelt ,van als we blijven geloven in de lotto dat we morgen allemaal miljonairs zullen zijn.

ik ga eigenlijk volledig akkoord dat onze geesteskracht enorm onderschat word, mensen die zichzelf bv. slecht in hun vel voelen grijpen al direct naar een handvol pillen in de hoop dat ze zichzelf snel weer de oude zullen voelen ,maar dit effect is meestal maar tijdelijk.

je moet in uwzelf geloven, neem bv een blad en schrijf al uw slechte kwaliteiten op en al uw goede kwaliteiten(iets waar je eens echt over kunt nadenken) en focus u dan op uw goede kwaliteiten, en zeg het dagenlijks tegen uwzelf :
ik ben grappig...ik voel me goed... mensen zien mij graag aankomen ...enz...

binnen de kortste keren geloof je weer in uw eigen kunnen en sta je sterker in het leven .
neem er maar eens wat tijd voor :)

.Acku.

Legacy Member
Dit gaat over een eigen subwereld in de realiteit, dit geloof is een reden waarom er instellngen bestaan om mensen te beschermen van deze zotten. Ik moet, in mijn realiteit, nog steeds iemand tegenkomen die overhet waterkan lopen. Is dat omdat ik het niet geloof? Nauwelijks. Wel omdat ik er emperisch nog geen enkele waargenomen heb. En van die van wie ik het heb willen waarnemen, heb ik altijd gehoopt dat ze goed konden zwemmen.

.Acku.

Legacy Member
*Argos* zei:
je moet in uwzelf geloven, neem bv een blad en schrijf al uw slechte kwaliteiten op en al uw goede kwaliteiten(iets waar je eens echt over kunt nadenken) en focus u dan op uw goede kwaliteiten, en zeg het dagenlijks tegen uwzelf :
ik ben grappig...ik voel me goed... mensen zien mij graag aankomen ...enz...
binnen de kortste keren geloof je weer in uw eigen kunnen en sta je sterker in het leven .
neem er maar eens wat tijd voor :)

Het paradoxale is dat zolang je deze techniek bewust beseft, je onderbewust ook weet dat het niet zo is, en je het dus ook niet bent.

equal

Legacy Member
Gedachten bepalen zeer veel, maar 't is nie zo als je denkt da je gezonde longen zal hebben als je 3 pakjes per dag rookt dat dit ook zo zal zijn.

Al kan het volgens mij wel het verschil uitmaken tussen wel of niet kanker krijgen.

gregory804

Legacy Member
grey-turtle zei:
Als je bijvoorbeeld gelooft dat roken ongezond is, zul je nadelige gevolgen van het roken ondervinden. En vervolgens zeg je: zie je wel, ik wist het wel... Je ziet de uitkomst als bewijs voor de juistheid van je overtuiging. Want met zo'n overtuiging kún je gewoon niet iets anders zien. Maar het is net andersom. Het gelóóf dat roken ongezond is, maakt ziek. Niet het roken zelf. Als je even sterk zou geloven dat roken gezond is, zou je er geen last van hebben. Maar je moet natuurlijk wel sterk in je schoenen staan om dat te blijven geloven in een wereld waarin je gebombardeerd wordt met met de tegenovergestelde mening. Al die waarschuwingen tegen het roken zijn krachtige suggesties en helaas... ze maken mensen ziek.
Ik hoop niet dat ik met dit voorbeeld meteen iedereen afschrik (en steek er nog een op).

Nu zijn onze overtuigingen niet iets waar we aan vastgebakken zitten. We hebben onze gedachten, we zijn niet onze gedachten. Daarover een volgende keer meer.

Wat vinden jullie ervan?

Dat klopt toch helemaal niet, als je gelooft dat het niet ongezond is, kun je nog altijd kanker krijgen en ziek worden.

vyeate

Legacy Member
Hustla zei:
Denk niet dat dat zomaar gaat hoor..

Ik hoop nu al 3 maanden zéér fel dat ik WinForLife ga winnen, en koop elke week 2 of 3 kaartjes maar heb nog niet gewonnen?


Ty,ik geloof nu al paar maanden dat een bepaald meisje naar me toestapt,didn't happen yet >-<

Bart Religion

Legacy Member
"geestkracht" ik geloof er toch niet in. de "geest" is niet meer (of minder) dan chemische stoffen en dergelijke in je hersenen

*Argos*

Legacy Member
.Acku. zei:
Het paradoxale is dat zolang je deze techniek bewust beseft, je onderbewust ook weet dat het niet zo is, en je het dus ook niet bent.

lol daar zeg je weer zoiets:)

Firefoxbt

Legacy Member
*Argos* zei:
ik denk niet echt dat hij bedoelt ,van als we blijven geloven in de lotto dat we morgen allemaal miljonairs zullen zijn.

ik ga eigenlijk volledig akkoord dat onze geesteskracht enorm onderschat word, mensen die zichzelf bv. slecht in hun vel voelen grijpen al direct naar een handvol pillen in de hoop dat ze zichzelf snel weer de oude zullen voelen ,maar dit effect is meestal maar tijdelijk.

je moet in uwzelf geloven, neem bv een blad en schrijf al uw slechte kwaliteiten op en al uw goede kwaliteiten(iets waar je eens echt over kunt nadenken) en focus u dan op uw goede kwaliteiten, en zeg het dagenlijks tegen uwzelf :
ik ben grappig...ik voel me goed... mensen zien mij graag aankomen ...enz...

binnen de kortste keren geloof je weer in uw eigen kunnen en sta je sterker in het leven .
neem er maar eens wat tijd voor :)

dat is idd waar... Er zijn zelf zulke therapiëen :)

Firefoxbt

Legacy Member
Een goede proef om te tonen dat mensen een zeer sterke gedachtekracht kunnen hebben waarmee ze fysiek iets kunnen bereiken is hetvolgende :

Je kan als je een beetje krampen ofzo hebt gedurende uren constant denken dat je serieuse buikpijn hebt en dan je begint misselijk te worden. Wanneer je je hier echt op toelegt is de kans groot dat het echt ook gebeurd ;) . Misschien niet in die mate dat je echt ziek wordt, maar genoeg om je echt slecht te voelen.

Het is mij al enkele keren gelukt vroeger wanneer ik om bepaalde redenen (herhalingstoetsen enzo) niet naar school wou gaan :) .
Omgekeerd kan je als je ziek bent ook geloven dat je echt goed aan het genezen bent, je zal dan sneller genezen omdat je je beter gaat voelen.

.Acku.

Legacy Member
Het gaat erniet om jezelf iets wijs te maken an sich, wel om uw filters bij te stellen. De indrukken die je krijgt, de feedback, om die beter te nuanceren en het goede wat meer aandacht te geven. Dat is oefening.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan