grey-turtle
Legacy Member
Dit heb ik uit een ander forum gehaald.
Er is hier al vaker gesproken over gedachtekracht en het scheppen van onze eigen werkelijkheid. Maar nog nauwelijks over hoe dat precies in zijn werk gaat. Alles wat wij in ons leven meemaken, bestaat éérst in onze geest. Wij scheppen ons leven met onze geest, onze gedachten. Deze scheppingskracht is het grootste geschenk dat wij ooit hebben gekregen, helaas weten veel mensen niet eens dat ze het hebben...
Het scheppen is niet iets dat wij af en toe doen, bijvoorbeeld als we een speciale wens hebben. Wij scheppen continu, ieder moment van ons leven. Ook zonder dat we het merken. Het is een beetje in de mode om op het denken neer te kijken en veel meer belang te hechten aan gevoel en gevoelens. Sommige mensen streven ernaar om het denken compleet uit te zetten. Maar wij zijn denkende mensen en het denken uitzetten zal nooit helemaal lukken. Althans niet voor langere tijd. Dat hoeft ook geen doel te zijn. Wel is het goed om je gedachten vóór je in plaats van tegen je te laten werken. En dat is niet eens zo moeilijk.
In een notendop mijn visie:
* Je krijgt wat je gelóóft, dat is de hoofdwet
* Je bent vrij om te geloven wat je maar wilt
* Dus je kunt scheppen wat je maar wilt
Wat zijn de dingen die je gelooft? Heel simpel: alles waarvan je denkt dat het wáár is. En daarin ga ik heel ver. Misschien woon je in een mooi huis. Dat lijkt dan gewoon een feit. Maar het is alleen een feit doordat je het gelooft. Ooit - voordat je er kwam wonen - ben je begonnen dat te geloven... En er is natuurlijk geen reden om het niet te blijven geloven. Vaak houden we iets voor waar, omdat het een vaststaand feit lijkt, zonder in de gaten te hebben dat het slechts een overtuiging is. Maar met een andere overtuiging in onze geest zouden we een heel ander 'feit' waarnemen. Wij zien onze overtuigingen omtrent de werkelijkheid aan voor kenmerken van die werkelijkheid...
Dit staat natuurlijk in contrast met de gangbare visie dat er een objectieve werkelijkheid zou bestaan. In mijn ogen bestaat er geen objectieve werkelijkheid. Ons lichaam is bijvoorbeeld een gevolg van processen in ons bewustzijn. Onze omstandigheden scheppen we, net als ons lichaam, op elk moment zelf. Dat waar we ons een voorstelling van maken en wat we vervolgens beginnen te geloven, zal onze werkelijkheid zijn. Het draait om overtuigingen. Het is belangrijk te weten dat alles wat we meemaken een uitdrukking is van onszelf, van de manier waarop we tegen onszelf en tegen de wereld aankijken. Onze overtuigingen bepalen onze gezondheid en de situatie waarin we verkeren en de ervaringen die op onze weg komen. Elk moment opnieuw vormen we ons lichaam en als magneten trekken we de gebeurtenissen aan die op een bepaald moment bij ons passen.
Als je bijvoorbeeld gelooft dat roken ongezond is, zul je nadelige gevolgen van het roken ondervinden. En vervolgens zeg je: zie je wel, ik wist het wel... Je ziet de uitkomst als bewijs voor de juistheid van je overtuiging. Want met zo'n overtuiging kún je gewoon niet iets anders zien. Maar het is net andersom. Het gelóóf dat roken ongezond is, maakt ziek. Niet het roken zelf. Als je even sterk zou geloven dat roken gezond is, zou je er geen last van hebben. Maar je moet natuurlijk wel sterk in je schoenen staan om dat te blijven geloven in een wereld waarin je gebombardeerd wordt met met de tegenovergestelde mening. Al die waarschuwingen tegen het roken zijn krachtige suggesties en helaas... ze maken mensen ziek.
Ik hoop niet dat ik met dit voorbeeld meteen iedereen afschrik (en steek er nog een op).
Nu zijn onze overtuigingen niet iets waar we aan vastgebakken zitten. We hebben onze gedachten, we zijn niet onze gedachten. Daarover een volgende keer meer.
Wat vinden jullie ervan?
Er is hier al vaker gesproken over gedachtekracht en het scheppen van onze eigen werkelijkheid. Maar nog nauwelijks over hoe dat precies in zijn werk gaat. Alles wat wij in ons leven meemaken, bestaat éérst in onze geest. Wij scheppen ons leven met onze geest, onze gedachten. Deze scheppingskracht is het grootste geschenk dat wij ooit hebben gekregen, helaas weten veel mensen niet eens dat ze het hebben...
Het scheppen is niet iets dat wij af en toe doen, bijvoorbeeld als we een speciale wens hebben. Wij scheppen continu, ieder moment van ons leven. Ook zonder dat we het merken. Het is een beetje in de mode om op het denken neer te kijken en veel meer belang te hechten aan gevoel en gevoelens. Sommige mensen streven ernaar om het denken compleet uit te zetten. Maar wij zijn denkende mensen en het denken uitzetten zal nooit helemaal lukken. Althans niet voor langere tijd. Dat hoeft ook geen doel te zijn. Wel is het goed om je gedachten vóór je in plaats van tegen je te laten werken. En dat is niet eens zo moeilijk.
In een notendop mijn visie:
* Je krijgt wat je gelóóft, dat is de hoofdwet
* Je bent vrij om te geloven wat je maar wilt
* Dus je kunt scheppen wat je maar wilt
Wat zijn de dingen die je gelooft? Heel simpel: alles waarvan je denkt dat het wáár is. En daarin ga ik heel ver. Misschien woon je in een mooi huis. Dat lijkt dan gewoon een feit. Maar het is alleen een feit doordat je het gelooft. Ooit - voordat je er kwam wonen - ben je begonnen dat te geloven... En er is natuurlijk geen reden om het niet te blijven geloven. Vaak houden we iets voor waar, omdat het een vaststaand feit lijkt, zonder in de gaten te hebben dat het slechts een overtuiging is. Maar met een andere overtuiging in onze geest zouden we een heel ander 'feit' waarnemen. Wij zien onze overtuigingen omtrent de werkelijkheid aan voor kenmerken van die werkelijkheid...
Dit staat natuurlijk in contrast met de gangbare visie dat er een objectieve werkelijkheid zou bestaan. In mijn ogen bestaat er geen objectieve werkelijkheid. Ons lichaam is bijvoorbeeld een gevolg van processen in ons bewustzijn. Onze omstandigheden scheppen we, net als ons lichaam, op elk moment zelf. Dat waar we ons een voorstelling van maken en wat we vervolgens beginnen te geloven, zal onze werkelijkheid zijn. Het draait om overtuigingen. Het is belangrijk te weten dat alles wat we meemaken een uitdrukking is van onszelf, van de manier waarop we tegen onszelf en tegen de wereld aankijken. Onze overtuigingen bepalen onze gezondheid en de situatie waarin we verkeren en de ervaringen die op onze weg komen. Elk moment opnieuw vormen we ons lichaam en als magneten trekken we de gebeurtenissen aan die op een bepaald moment bij ons passen.
Als je bijvoorbeeld gelooft dat roken ongezond is, zul je nadelige gevolgen van het roken ondervinden. En vervolgens zeg je: zie je wel, ik wist het wel... Je ziet de uitkomst als bewijs voor de juistheid van je overtuiging. Want met zo'n overtuiging kún je gewoon niet iets anders zien. Maar het is net andersom. Het gelóóf dat roken ongezond is, maakt ziek. Niet het roken zelf. Als je even sterk zou geloven dat roken gezond is, zou je er geen last van hebben. Maar je moet natuurlijk wel sterk in je schoenen staan om dat te blijven geloven in een wereld waarin je gebombardeerd wordt met met de tegenovergestelde mening. Al die waarschuwingen tegen het roken zijn krachtige suggesties en helaas... ze maken mensen ziek.
Ik hoop niet dat ik met dit voorbeeld meteen iedereen afschrik (en steek er nog een op).
Nu zijn onze overtuigingen niet iets waar we aan vastgebakken zitten. We hebben onze gedachten, we zijn niet onze gedachten. Daarover een volgende keer meer.
Wat vinden jullie ervan?
). als je je constant slecht voelt dan begint je lichaam ook te sukkelen enzovoorts of als je een gebrek hebt maar je voelt je goed dan krijg je dat ook makkelijker overwonnen. mja, vergelijkbaar met een placebo effect.
