Archief - Gedachtekracht

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Yo-Han

Legacy Member
och ja oeverloos gefilosofeer..ik hou me liefst bezig(of filsofeer liefst over) met de dingen die tellen in t'leven..geluk liefde goede gezondheid,de natuur om je heen en harmonie ermee

betreft geest en ziekte: 70-80 pro van veel westerse ziekten zijn psychosomatisch,dus veroorzaakt door slecht evenwicht tussen gedachten en lichaam,stress etc,combineer daarmee nog eens ongezonde voeding alcohol etc...

geesteskracht bestaat..simpel,waar een wil is is een weg,maar dit betekend niet dat we in het star wars universum zitten hé..use the force (star wars is een goede metafoor,een sci fi sprookje, en sprookjes slaan altijd wel ergens op een soort realiteit)the force ...da natuur en z'n kracht die je er in vind(fysisch en mentaal) de jedi(soort sci fi samurai)...shaolin monniken bvb kunnen enorm krachtige daden doen door wilskracht en training,het breken van 5 cm betonblok met hun vuist bvb etc....

GMotha

Legacy Member
Onze geesteskracht manifesteert zich enkel en alleen in onze kop, en't maximum dat ge verder direct kunt beïnvloeden is uw eigen lichaam. Geen telekinetisme of helderziendheid.

Tis altijd wel fun en mooi in toververhaaltjes te geloven, maar de realiteit is nu eenmaal een beetje 'simpeler'.

Cin

Legacy Member
De gedachte dat er een geest in mijn lichaam zou zitten *shiver*

Hou toch op..

Een samenspel van zenuwcellen & neurotransmitter-s-(stoffen)

DAT is jouw geest ! :p

Gamedude

Legacy Member
C|n zei:
De gedachte dat er een geest in mijn lichaam zou zitten *shiver*

Hou toch op..

Een samenspel van zenuwcellen & neurotransmitter-s-(stoffen)

DAT is jouw geest ! :p
De geest is een benaming voor hetgeen dat in een andere "dimensie" zichtbaar is. (En dus niet in de onze)

Hiapoe

Legacy Member
Grey turtle, ik ga akkoord dat werkelijkheid iets is wat je hersenens vertellen wat het is. Bvb. Je bent gelukkig als je 'gelooft' dat je gelukkig bent.

Maar fysische dingen die gebeuren liggen vast in natuurwetten, zo simpel is het.

De vraag of je huis mooi is of niet ligt niet vast in natuurwetten en kan je inderdaad zelf geloven zoals je het wil: mooi of niet mooi...
Maar roken is ongezond... een appel valt naar beneden. Zelfs al maak je jezelf wijs dat roken helemaal niet ongezond is of dat een appel omhoog valt, dan zal het per natuurwet wel nog altijd ongezond zijn en naar beneden vallen, maar jij persoonlijk zal dat niet (meer) 'geloven' en 'zeker weten' op jouw manier dat het omgekeerde waar is.

Hiapoe

Legacy Member
Nog een extra opmerking:

Je kan het inderdaad tot het uiterste uiterste drijven en zeggen dat we niks 'zeker' zijn... ook niet de natuurwetten.

Maar we hebben als maatschappij conventies nodig, anders is alles anarchie en chaos en kunnen we als maatschappij niet functioneren!
De natuurwetten 'werken' in onze maatschappij op dit moment! Dus houden we ze aan.

.Acku.

Legacy Member
Over dat roken is gezond gedoe:
Je gaat uiteindelijk gewoon de nefaste effecten ervan ontkennen door ee vortdurende suggestie. De kracht van ontkenning is groot. Zo zijn er mensen die zich dagelijks bijna doodhoesten maar telkens vertellen dat het niet zo erg is, een 'vallinkje'. Je zal zolang kunnen ontkennen tot het je echt in je gezicht komt slaan.
Je kan een amputatie ook best ontkennen, tot je probeert te wandelen.

TheCrow7

Legacy Member
Geloof is het creëeren van morele ankerpunten waarop motivatie kan stoelen. Hetgeen de TS komt te beweren klinkt mij veel te newage hocuspocus-achtig, en zoals het SKEPP al meermaals heeft bewezen: bullocks.

.Acku.

Legacy Member
TheCrow7 zei:
Geloof is onder andere het creëeren van morele ankerpunten waarop motivatie kan stoelen. Hetgeen de TS komt te beweren klinkt mij veel te newage hocuspocus-achtig, en zoals het SKEPP al meermaals heeft bewezen: bullocks.

Fixed. mooie definities moeten ook juist zijn :)

Yo-Han

Legacy Member
GMotha zei:
Onze geesteskracht manifesteert zich enkel en alleen in onze kop, en't maximum dat ge verder direct kunt beïnvloeden is uw eigen lichaam. Geen telekinetisme of helderziendheid.

Tis altijd wel fun en mooi in toververhaaltjes te geloven, maar de realiteit is nu eenmaal een beetje 'simpeler'.

idd het is uw vuist die nog altijd de steen breekt geholpen daar wat extra wilskracht en ademhalingstechniek in kung fu bvb..geen bovennatuurlijke geesteskracht ..er is ook geen gevlieg zoals ge in veel wuxia(touwwerk kung fu films) verhaaltjes ziet bvb..de wuxia zijn ook metaforen..het touwwerk staat voor de uitzonderlijke soms bijna bovennatuurlijke kracht 'lijkende' macht van de meester krijgers die de simpele boer/mens maar moeilijk konden begrijpen...soms leek het alsof ze wel echt zouden kunnen vliegen,maar dat was niet waar natuurlijk..mythe fabeltjes en realiteit lopen snel door elkaar in verhalen..doch vergeet niet tot wat een mens in staat is met wat de natuur ons gegeven heeft..onze moderne hi tech samenleving heeft gewoon wat oerinstincten verzwakt,zoals het beter aanvoelen van naderend gevaar en onheil bvb(dieren hebben het allemaal)

geloof tjah

moe aan 'Signs' denken, deze week was ie nog eens op canvas..het is erg een geliefde te verliezen,maar het is erger je geloof in alles om je heen te verliezen(moe daarom nie altijd religie zijn)

de realiteit?
het is niet omdat je gelooft in aliens dat ze op een dag voor uw neus gaan verschijnen hé(zolang ge geestelijk gezond blijft nat. en geen ilusies ziet)..ze kunnen er natuurlijk zijn die aliens,maar volgens mij zien zien er niet uit zoals wij ze ons inbeelden,we beelden ze allemaal veel te 'menselijk' uit..hoe hard ge ook gelooft ,een echte alien zien zal misschien nooit gebeuren of je zal em misschien zelfs niet kunnen zien daar hij te anders is

net zoals graancirkels(gisteren docu op nat geo)..VEEEL te menselijk om 'alien' te zijn..de menselijke veerbeeldingskracht is groot,maar niet groot genoeg om te weten wat er bvb voorbij de grens van het universum ligt ;dus uit die verbeeldig zich veelal in typsich aardse dingen(hoe vreemd ze ook lijken soms,er is altijd wel een link met iets bestaand)

pit24

Legacy Member
Dus als je gelooft in een mens dan zal deze bestaan, als deze mens gelooft dat jij niet bestaat, besta je niet.

Je kunt met deze theorie je eigen weg geloven, klopt dus niet.

Geen enkele theorie of geloof, ook wetenschap geeft de waarheid, men kan alleen de waarheid zoeken en benaderen, "de waarheid" bestaat niet.
Lang leve het post-modernisme.

Hmgrwngd

Legacy Member
C|n zei:
Een samenspel van zenuwcellen & neurotransmitter-s-(stoffen)

Het is wel een gedachte om mee door het leven te gaan.
"ik ben een verzameling neurotransmitters."
"Ik voel me nu gelukkig omdat ik veel serotonine heb."
"Ik sport, dat verhoogt mijn dopamine en zorgt voor welbehagen."
"Het idee dat ik nu vorm wordt door 50.000 neuronen georganiseerd."

Brrr, hoe kun je nu zo leven.

Voor mij maakt het nie uit waje gelooft eigenlijk; zolang je maar kracht voelt. Emoties uiten en opvangen. Want het is zowiezo al een koele wereld, laat mensen dus maar gerust geloven dat ze met hun eigen verstand alles kunnen doen. (but you still cannot fly! :p )

Cin

Legacy Member
Hmgrwngd zei:
Brrr, hoe kun je nu zo leven.

Simpel hoor :-)


Liever dit dan één of ander opgeblazen verhaal over een Heilige Geest of eentje uit een andere dimensie, U staat vrij te geloven wat U wilt. Maar de wetenschap heeft al zoveel dingen weerlegt en ik ben nu eenmaal een wetenschapsman.


Ik zie geloven als een zwakte.. Ik weet dat dit extreem over komt maar zo voel ik het nu eenmaal. Je kan ofwel niet aanvaarden dat de natuur zo werkt, en zoek je een verklaring omdat je het niet verwerkt krijgt ofwel geloof je echt in "dat" soort dingen (en daar heb ik geen verklaring voor...)

Maar wat mij betreft heb ik geen probleem met andere meningen of gedachtengoed; Laat dat duidelijk zijn.

TheCrow7

Legacy Member
C|n zei:
Ik zie geloven als een zwakte..

Religie, bedoel jij waarschijnlijk. Als je niet zou geloven in zijn oorspronkelijke betekenis dan geef ik je nog enkele jaren, tenzij je nu al met suiciüdale of tenminste misantrofe gedachten rondloopt.

thugangel

Legacy Member
Firefoxbt zei:
Een goede proef om te tonen dat mensen een zeer sterke gedachtekracht kunnen hebben waarmee ze fysiek iets kunnen bereiken is hetvolgende :

Je kan als je een beetje krampen ofzo hebt gedurende uren constant denken dat je serieuse buikpijn hebt en dan je begint misselijk te worden. Wanneer je je hier echt op toelegt is de kans groot dat het echt ook gebeurd ;) . Misschien niet in die mate dat je echt ziek wordt, maar genoeg om je echt slecht te voelen.

Het is mij al enkele keren gelukt vroeger wanneer ik om bepaalde redenen (herhalingstoetsen enzo) niet naar school wou gaan :) .
Omgekeerd kan je als je ziek bent ook geloven dat je echt goed aan het genezen bent, je zal dan sneller genezen omdat je je beter gaat voelen.

Idd , dit heb ik ook.
Als ik denk dat ik ziek wordt en ik hou mij aan dat gedachte... dan wordt ik ook meestal ziek (voel ik mij slecht)...

Langs 1e kant geloof ik dus dat er een kern van waarheid in zit.
Maar het is natuurlijk niet zo dat je zelf dingen gaat toveren..

Hmgrwngd

Legacy Member
C|n zei:
Ik zie geloven als een zwakte.. Ik weet dat dit extreem over komt maar zo voel ik het nu eenmaal.

Je gelooft toch in je wetenschap ?
De wetenschap is jouw zwakte .
Iets wat niet bewezen kan worden door jouw wetenschappen, wat doe je daarmee?

Vind het zowiezo maar een debiele manier om tegen het leven aan te kijken hoor; rationeel-wetenschappelijke op de bovenste plank zetten.
Je verstand is een goed hulpmiddel, gemaakt om te overleven.
De wetenschap is een manier om bepaalde, specifieke theoriëen te bewijzen/toetsen.
Als je je te zeer beperkt tot het geloven in die wetenschap, mis je heel veel denkik.

Gamedude

Legacy Member
Hmgrwngd zei:
Je gelooft toch in je wetenschap ?
De wetenschap is jouw zwakte .
Iets wat niet bewezen kan worden door jouw wetenschappen, wat doe je daarmee?

Vind het zowiezo maar een debiele manier om tegen het leven aan te kijken hoor; rationeel-wetenschappelijke op de bovenste plank zetten.
Je verstand is een goed hulpmiddel, gemaakt om te overleven.
De wetenschap is een manier om bepaalde, specifieke theoriëen te bewijzen/toetsen.
Als je je te zeer beperkt tot het geloven in die wetenschap, mis je heel veel denkik.
amen!

grey-turtle

Legacy Member
Zoals ik al eerder zei, heb ik dat gehaald uit een ander forum en bovendien ben ik niet de schrijver van die tekst.
De schrijfster van die tekst gelooft dus dat roken ongezond is omdat we het allemaal geloven en dat de maatschappij ons dat voortdurend zegt dat we ziek woren van roken en waardoor we dit gaan geloven.
Ik heb er eerlijk gezegd niet zo veel efect mee gehad.
Volgens mij bepalen je gedachtes toch een stuk van je leven en vooral hoe je er tegen over staat.

Cin

Legacy Member
Hmgrwngd zei:
Je gelooft toch in je wetenschap ?
De wetenschap is jouw zwakte .
Iets wat niet bewezen kan worden door jouw wetenschappen, wat doe je daarmee?

Vind het zowiezo maar een debiele manier om tegen het leven aan te kijken hoor; rationeel-wetenschappelijke op de bovenste plank zetten.
Je verstand is een goed hulpmiddel, gemaakt om te overleven.
De wetenschap is een manier om bepaalde, specifieke theoriëen te bewijzen/toetsen.
Als je je te zeer beperkt tot het geloven in die wetenschap, mis je heel veel denkik.

Denk jij nu echt dat ik dag en nacht met wetenschappen bezig ben? Vergelijk jij wetenschap als geloof? Dan ben je toch even verkeerd bezig... Wetenschap levert namelijk bewijzen, dat heb ik geen enkele andere religie zien doen...

Stellen dat wetenschap mijn zwakte is vind ik een rare stelling.. Hoezo? Ik weiger gewoon in "sprookjes" te geloven omdat - als je rationeel nadenkt het toch allemaal niet waar is. - Ik stel inderdaad wetenschap bovenaan, maar dat een 'debiele manier' noemen getuigd van ... Als jij het Katholisisme bovenaan stelt ga ik jou geen debiel noemen, het is zoals jezelf wilt.

Ik ben perfect gelukkig en denk enorm veel na over het leven en de betekenis ervan. Ik ben gewoon een realist en zie de zaken zoals ze zijn. En als jij denkt dat ik daar zonodig bewijzen voor heb, awel dan mag jij daarin geloven !

En wat ik doe met de dingen die de wetenschap niet kan begrijpen? Awel dan filosofeer ik wat het eventueel zou kan zijn. Ik ben oud genoeg om te beseffen dat er veel te veel dingen zijn die de mens nooit zal snappen, het verschil is dat ik geen onnozele verklaringen ga zoeken :)

TheCrow7 zei:
Religie, bedoel jij waarschijnlijk. Als je niet zou geloven in zijn oorspronkelijke betekenis dan geef ik je nog enkele jaren, tenzij je nu al met suiciüdale of tenminste misantrofe gedachten rondloopt.


ge·lo·ven1 (onov.ww.)
1 er vast van overtuigd zijn dat iem. of iets niet alleen in de verbeelding, maar in werkelijkheid bestaat
2 gelovig zijn


Nope.

En nee ik ben nog niet suïcidaal.

(en waarom misantrofe gedachten :wtf: ?)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan