TheFallen zei:
Ingevuld.
Al vond ik niet direct een antwoord dat me echt lag bij de vraag (ben nr vergeten)
- sancties verhogen
- online distributie vergemakkelijken
Dit is nu wel ietwat op mijn gevoel af maar volgens mij downloaden veel mensen muziek en dergelijke omdat het een berekend risico is. De pakkans is HEEL klein, bijna niet bestaande, dus trekken de meeste mensen er zich niets van aan. Als boetes en de pakkans verhogen dan verminderen ook dit soort 'misdrijven'. Dit leid ik af uit 'soortgelijke' misdrijven: verkeerd parkeren, te snel rijden, afval op straat gooien, ...
De online distributie vergemakkelijken is iets dat ik persoonlijk gemerkt heb. Ik koop veel meer games sinds Steam. Het is ZO makkelijk en vaak goedkoper. Bij ons zijn er nog veel mensen die het gebruik van een kredietkaart een te grote stap vinden maar als dit allemaal zou vergemakklijkt worden dan denk ik wel dat online distributie het illegaal downloaden kan verminderen.
Combineer de twee en de resultaten werken op elkaar in. Nu moet ge afwegen: 15EUR voor ne cd met 6 favo liedjes ofwel illegaal downloaden en de kans dat ik gepakt quasi onbestaande. OF: 6EUR voor mijn 6 favo liedjes ofwel illegaal downloaden en de kans dat ik gepakt wordt 1/10 met een boete van 150EUR.