Archief - Eerste planeet ontdekt die op de aarde gelijkt

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Vlad Tepes

Legacy Member
Hoe komt het dat hier geen thread van is geplaatst :oink: heb ik hem gemist misschien? anyway tis een heel interessante ontdekking.

Europese astronomen hebben voor het eerst een op de Aarde gelijkende planeet buiten ons zonnestelsel gevonden die in een levensvatbare zone rond haar moederster vertoeft, zo heeft de Europese Zuidelijke Sterrenwacht ESO woensdag bekendgemaakt. Mogelijk bevat ze vloeibaar water. De astronomen stootten met de telescoop van La Silla in Chili op een object rond de rode dwergster Gliese 581 in het sterrenbeeld Weegschaal op slechts 20,5 lichtjaar van ons. Rond de ster bleek niet alleen een eerder gevonden planeet met zowat de massa van Neptunus te draaien, maar ook een soort super-Aarde met ongeveer vijf keer de massa van onze eigen planeet. Het is de kleinste planeet buiten ons zonnestelsel ooit gevonden. Ze draait in dertien dagen een baan rond haar ster, veertien keer dichter dan wij rondom de Zon. Gezien Gliese 581 kleiner, kouder en minder helder dan onze ster is, bevindt het object zich dus binnen de levensvatbare zone van het stelsel. De overwegende temperatuur schommelt tussen de 0 en 40 graden Celsius, zodat aanwezig water vloeibaar moet zijn. De straal zou 1,5 keer die van de Aarde zijn. Het zou ofwel een gesteenteplaneet zijn zoals de onze ofwel een die met oceanen is bedekt. Vloeibaar water is een determinerende factor voor leven. (AdValvas met Belga)

Advalvas met engelstalige Youtube filmpje
Metro Time
De Morgen
20,5 lichtjaar verder is toch wel erg ver, om hem grondig te "gaan" onderzoeken zou volgens mij moeilijk zijn voor de technologie die wij momenteel hebben, juist of niet ? :help:
Ben benieuwd, hopelijk klopt hun theorie dat als er vloeibaar water is en zo'n temperatuur dat er leven is. Zo niet, dan mogen ze die theorie al gaan schrappen.

Gentille

Legacy Member
Heel interessant dat er een gelijkaardige planeet als de aarde is ontdekt, jammer genoeg ligt die planeet enkele lichtjaren van ons :p. Ik denk dat het nog eff zal duren voor we meer antwoorden en gegevens zullen ontvangen van die planeet. Hoe vlugger, hoe liever van mijn part :)

boogje

Legacy Member
Heb het ook gelezen. héél indrukwekkend. Stel u maar eens voor dat we in de toekomst een ruimteschip naar heen kunnen sturen oO. ( hoewel dat zowiezo niet gaat gebeuren wss ^^). Die bemanning aan boord moet nogal iets meemaken : dan kom je daar aan en zie je gigantische oceanen, een tweede aarde.

Thales

Legacy Member
is er daar zuurstof aanwezig?
heb gelezen dat een jaar daar 14 dagen duurt. is da dan niet fucked up voor de beplanting? dan heb je toch geen 4 seizoenen? of moet dat niet hetzelfde zijn als op aarde? of is bijv 1 seizoen van hier dan gelijk aan 9 jaar daar... zodat dat dan 9x 14 => 126 dagen ofzo => 3 maand => min of meer gelijk met aardse seizoenen.

Gentille

Legacy Member
Thales zei:
is er daar zuurstof aanwezig?
heb gelezen dat een jaar daar 14 dagen duurt. is da dan niet fucked up voor de beplanting? dan heb je toch geen 4 seizoenen? of moet dat niet hetzelfde zijn als op aarde? of is bijv 1 seizoen van hier dan gelijk aan 9 jaar daar... zodat dat dan 9x 14 => 126 dagen ofzo => 3 maand => min of meer gelijk met aardse seizoenen.

een jaar duurt daar 13 dagen volgens de bron die ik gelezen heb

EternalSilence

Legacy Member
ja gisteren gelezen ..

en idd een jaar duurt maar 13 dagen ..

hoeveel jaar zou ik dan al zijn op die planeet ... 2000 jaar? :D :D


njah ... wij zullen het nooit meemaken, maar er zullen daar wel astronauten op landen, en er zullen wel dingen op gebouwt worden.
wetenschappelijk dan wel ..
zal alleszin een groot prijskaartje aanhangen :oink:

sneax

Legacy Member
Thales zei:
is er daar zuurstof aanwezig?
heb gelezen dat een jaar daar 14 dagen duurt. is da dan niet fucked up voor de beplanting? dan heb je toch geen 4 seizoenen? of moet dat niet hetzelfde zijn als op aarde? of is bijv 1 seizoen van hier dan gelijk aan 9 jaar daar... zodat dat dan 9x 14 => 126 dagen ofzo => 3 maand => min of meer gelijk met aardse seizoenen.

das toch minste van de zorgen eh, het enige belangrijke is hoe we daar ooit geraken :) ik stel het mij al voor zo een groot ruimteschip met 5000 bemaningsleden ofzo, een volledige stad op zichtzelf (een beetje gelijk een cruiseschip), 100 jaar op reis naar die planeet

da moet vangen zijn voor de mensen die op da schip sterven (als ze vertrekken wetende dat ze nooit aankomen) en voor de mensen die op da schip geboren worden (de uitkijk naar de nieuwe planeet, het leren over 'de aarde' de oorsprong van de mens, enz... moet fantastisch zijn, échte science fiction)

da lijkt allemaal ni zo ver af nimeer ... nog een paar honderd jaar

Vlad Tepes

Legacy Member
Thales zei:
is er daar zuurstof aanwezig?
heb gelezen dat een jaar daar 14 dagen duurt. is da dan niet fucked up voor de beplanting? dan heb je toch geen 4 seizoenen? of moet dat niet hetzelfde zijn als op aarde? of is bijv 1 seizoen van hier dan gelijk aan 9 jaar daar... zodat dat dan 9x 14 => 126 dagen ofzo => 3 maand => min of meer gelijk met aardse seizoenen.

Misschien dat het toch heel soort andere planten zijn dan wij hier hebben die aangepast zijn aan die 14 dagen :)

[TFT]Poky

Legacy Member
en massa 5x die van de aarde?

Heeft dit niet sterke gevolgen voor de zwaartekracht?

Dr_pimpie

Legacy Member
Thales zei:
is er daar zuurstof aanwezig?
heb gelezen dat een jaar daar 14 dagen duurt. is da dan niet fucked up voor de beplanting? dan heb je toch geen 4 seizoenen? of moet dat niet hetzelfde zijn als op aarde? of is bijv 1 seizoen van hier dan gelijk aan 9 jaar daar... zodat dat dan 9x 14 => 126 dagen ofzo => 3 maand => min of meer gelijk met aardse seizoenen.

op de evenaar heb je als ik mij niet vergis ook geen seizoenen en die planten groeien der ook dus ik denk da da geen probleem zal geven

Bose

Legacy Member
sneax zei:
das toch minste van de zorgen eh, het enige belangrijke is hoe we daar ooit geraken :) ik stel het mij al voor zo een groot ruimteschip met 5000 bemaningsleden ofzo, een volledige stad op zichtzelf (een beetje gelijk een cruiseschip), 100 jaar op reis naar die planeet

da moet vangen zijn voor de mensen die op da schip sterven (als ze vertrekken wetende dat ze nooit aankomen) en voor de mensen die op da schip geboren worden (de uitkijk naar de nieuwe planeet, het leren over 'de aarde' de oorsprong van de mens, enz... moet fantastisch zijn, échte science fiction)

da lijkt allemaal ni zo ver af nimeer ... nog een paar honderd jaar

goesting om een filmke daarover te draaien ofzo :). zalig verhaal

en on topic: fantastische ontdekking vind ik persoonlijk.

Yo-Han

Legacy Member
De seizoenen ontstaan door de elipsvormige baan van de aarde rondom de zon...

De planeet kan dus afhankelijk van haar baan minder seizoensgebonden zijn...de polen kunnen wel ijskoud zijn en de evenaar warm
...wat is haar verticale tilt hoek,draait ze om haar as... maw dag nacht of donkere zijde

Meest belangrijk, HEEFT ze een intact magnetisch veld? ..Misschien hebben levensvormen zich aangepast aan geschifte dagen en nachten en cosmische stralingsstormen...

daar bemand raken zie ik niet snel gebeuren..onbemand misschien wel binnen 100 ? 200 jaar? de verste tuigen zoals voyager etc. zijn ons stelsel nog maar met moeite uit

20 lichtjaar ...aantal seconden in 20 jaar!!! X 300 000 km :unsure:

*meer hier

http://en.wikipedia.org/wiki/Gliese_581_c

Thales

Legacy Member
ik vind het ongeloofelijk erg dat we da ni meer zullen meemaken.
das toch iets huge en we zullen er nooit het fijne van weten.
ze zeggen binnen niet veel tijd staan we daar, binnen paar honderd jaar. binnen paar hodnerd jaar ben ik al lang dood. we kunnen met moeite naar mars, laat staan naar die planeeet dan...
kvin da echt jammer. ik hoop echt dat ze binnen een paar jaar een superontdekking doen qua snelheid en weet ik veel wat en da ik het toch nog kan meemaken

Anoniem04

Legacy Member
Het kan toch al zijn dat die planeet al lang verdwenen is :unsure:

allé, beetje onwaarschijnlijk natuurlijk.

Hamon

Legacy Member
Kan iemand uitleggen waarom er juist water moet zijn? Is het niet mogelijk dat andere wezens uit iets anders zijn ontstaan en helemaal geen behoefte aan water hebben?

prozackx

Legacy Member
met de huidige technologie (30.000km/u) geraken we er over 720.000 jaar :cool:

als we dit jaar vertrekken natuurlijk

ze gaan moeten oppassen met inteelt terwijl ze onderweg zijn.
en ze gaan ook nen hoop eten moeten meepakken :unsure:

Finarfin

Legacy Member
Dillyracer zei:
Het kan toch al zijn dat die planeet al lang verdwenen is :unsure:

allé, beetje onwaarschijnlijk natuurlijk.

Goh, in een periode van 20 jaar? Weinig waarschijnlijk.

Messias.

Legacy Member
prozackx zei:
met de huidige technologie (30.000km/u) geraken we er over 720.000 jaar :cool:

Het recept om oneindig veel energie voor onbeperkte tijd op te wekken is helaas nog niet bekend.

prozackx

Legacy Member
Messias. zei:
Het recept om oneindig veel energie voor onbeperkte tijd op te wekken is helaas nog niet bekend.

in de ruimte heb je geen energie nodig om gewoon rechtdoor te vliegen. wel om te sturen/optrekken/afremmen.


en om de lampjes te laten branden natuurlijk anders moet je eten in het donker :(.

ugh

Legacy Member
een jaar is daar 13 dagen. Maar wekje 'dagen'? aardse dagen of dagen van ginder
(dag is de tijd die de planeet nodig heeft om 1 keer om zijn as te draaien)
dus als 1 dag daar overeenkomt met 20 dagen van hier bvb.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan