Archief - DT regel afschaffen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Conradus

Legacy Member
TatuObsessed zei:
3 tegen 1 dat de meeste dat dit doen ASO doen en wsl nog latijn wiskunde :sleep:

En wat is er dan wel tegen mensen die Latijn-Wiskunde doen?

Hou die regel toch gewoon, als je hem niet kan, leer hem, daar is niks lastigs aan.

hatetn

Legacy Member
da is toch nie moeilijk
ofwel wete et als ge twee sec nadenkt ofwel weet je het direct
lukt het u toch nie probeer ze te vermijden op bepaalde manieren
bv formuleer u zin dat er geen dt in voorkomt
en als je dan nog dt fouten maakt verdien je het om afgeschoten te worden

TatuObsessed

Legacy Member
Time^- zei:
Dus jij bent voorstander van zinnen als:
'Jij maak voor mij'
'Jij krijg van mij'
'Hij koop boek'
...
Jij vindt daar niks abnormaals aan klinken?:)

Vergeet niet dat daarmee de 'd of t' in voltooide deelwoorden nog blijft voortbestaan he. Dat is nog iets anders dan de dt-regel.
dat zijn voorbeelden die natuurlijk niet kloppen
iedereen weet dat je achter deze werkwoorden een t moet zeggen, het gaat over waneer je er dt achter moet zetten, niet hoe buitenlanders nederlands spreken

QplQyer

Legacy Member
TatuObsessed zei:
dat zijn voorbeelden die natuurlijk niet kloppen
iedereen weet dat je achter deze werkwoorden een t moet zeggen, het gaat over waneer je er dt achter moet zetten, niet hoe buitenlanders nederlands spreken
Door voor die woorden een uitzonderingsgeval van te maken maak je de taal net ingewikkelder ...

Gavin

Legacy Member
TatuObsessed zei:
dat zijn voorbeelden die natuurlijk niet kloppen
iedereen weet dat je achter deze werkwoorden een t moet zeggen, het gaat over waneer je er dt achter moet zetten, niet hoe buitenlanders nederlands spreken
en wil je dan in die gevallen de t of de d weglaten?

JanVH

Legacy Member
TatuObsessed zei:
dat zijn voorbeelden die natuurlijk niet kloppen
iedereen weet dat je achter deze werkwoorden een t moet zeggen, het gaat over waneer je er dt achter moet zetten, niet hoe buitenlanders nederlands spreken
Je moet er nooit -dt aan toevoegen, alleen maar -t.
En serieus, hoe moeilijk kan het zijn.
Een fractie van een seconde nadenken en je weet het.

>P>Barney

Legacy Member
Time^- zei:
Dus jij bent voorstander van zinnen als:
'Jij maak voor mij'
'Jij krijg van mij'
'Hij koop boek'
...
Jij vindt daar niks abnormaals aan klinken?:)

Vergeet niet dat daarmee de 'd of t' in voltooide deelwoorden nog blijft voortbestaan he. Dat is nog iets anders dan de dt-regel.

Natuurlijk klinkt dat abnormaal maar er zal dat zoiezo niemand zeggen of schrijven omdat het niet klopt (tenzij in zuid-afrika). Het gaat erover, wat je erachter plaatst: jij maakd of maakt voor mij / jij krijgd of krijgt van mij

Time

Legacy Member
TatuObsessed zei:
dat zijn voorbeelden die natuurlijk niet kloppen
iedereen weet dat je achter deze werkwoorden een t moet zeggen, het gaat over waneer je er dt achter moet zetten, niet hoe buitenlanders nederlands spreken
Ah, dus je gaat ipv gewoon elke keer de logische T, een uitzondering invoegen bij werkwoorden waarvan de stam op D eindigt. Dus je gaat een regel die geen regel is vervangen door een echte regel. Ik dacht dat je het eenvoudiger wou maken? Voor mensen die onze taal nog moeten regelen is dit moeilijker.
>P>Barney zei:
Het gaat erover, wat je erachter plaatst: jij maakd of maakt voor mij / jij krijgd of krijgt van mij
Wel, wat zou jij kiezen? Een D of een T? Iedereen gebruikt die T al en is ze gewoon, waarom het nog veranderen?

Dirty_Col

Legacy Member
TatuObsessed zei:
dat zijn voorbeelden die natuurlijk niet kloppen
iedereen weet dat je achter deze werkwoorden een t moet zeggen, het gaat over waneer je er dt achter moet zetten, niet hoe buitenlanders nederlands spreken

die -dt erachter zetten bestaat niet eens, de -d is een deel van de stam van uw werkwoord en dan zet je er gewoon een -t achter zoals altijd....

>P>Barney

Legacy Member
awel dan kunnen we toch achter iedere d een -t zetten (er zullen dan geen fouten meer gemaakt worden)

ik word / ik wordt
jij word / jij wordt

hij werkt blijft dan natuurlijk hij werkt omdat het niet werkd is.

Dirty_Col

Legacy Member
>P>Barney zei:
awel dan kunnen we toch achter iedere d een -t zetten (er zullen dan geen fouten meer gemaakt worden)

ik word / ik wordt
jij word / jij wordt

hij werkt blijft dan natuurlijk hij werkt omdat het niet werkd is.

heu? Sorry maar ik kan uw logica echt niet volgen hoor... wat is er mis met het huidige systeem? Ik maak al geen 'dt-fouten' meer sinds het vierde leerjaar...

TatuObsessed

Legacy Member
dat komt dan ook omdat ik de regel zelf niet meer ken, ik heb al in geen jaren nederlands gevolgd en aangezien ik taal niet nodig heb in men werk, toch niet om men werk uit te oefenen vestig ik er ook niet veel aandacht aan
waneer zet je dan bij werkwoorden eindigend met d er een t achter
bv met word, is het
ik wordt
hij wordt

of

ik word
hij wordt

Dirty_Col

Legacy Member
TatuObsessed zei:
dat komt dan ook omdat ik de regel zelf niet meer ken, ik heb al in geen jaren nederlands gevolgd en aangezien ik taal niet nodig heb in men werk, toch niet om men werk uit te oefenen vestig ik er ook niet veel aandacht aan
waneer zet je dan bij werkwoorden eindigend met d er een t achter
bv met word, is het
ik wordt
hij wordt

of

ik word
hij wordt

het laatste

zarathustra

Legacy Member
TatuObsessed zei:
dat zijn voorbeelden die natuurlijk niet kloppen
iedereen weet dat je achter deze werkwoorden een t moet zeggen, het gaat over waneer je er dt achter moet zetten, niet hoe buitenlanders nederlands spreken


aangezien ik latijn wiskunde heb gedaan (paar jaar terug) zal ik maar het volgende zeggen: 'beetje simpel ofzo? Ergens dt achter zetten.. zet jij ooit ergens dt achter? Ik ken geen enkel geval waar je ergens dt achter zou zetten. Het enige wat men doet is ergens een t achter zetten.'

Anyway, je moet bij alle werkwoorden altijd op het zelfde moment een t zetten. Het feit of daar een d of een k voor staat is irrelevant.

zarathustra

Legacy Member
>P>Barney zei:
awel dan kunnen we toch achter iedere d een -t zetten (er zullen dan geen fouten meer gemaakt worden)

ik word / ik wordt
jij word / jij wordt

hij werkt blijft dan natuurlijk hij werkt omdat het niet werkd is.


en waarom dan ook niet ik loopt/ ik stapt/ ik eett/ etc :ironic:

leve de veridioting van de maatschappij (en ja ik weet dat veridioting geen echt woord is)

QplQyer

Legacy Member
>P>Barney zei:
awel dan kunnen we toch achter iedere d een -t zetten (er zullen dan geen fouten meer gemaakt worden)

ik word / ik wordt
jij word / jij wordt

hij werkt blijft dan natuurlijk hij werkt omdat het niet werkd is.
Dan maak je weer uitzonderingen voor werkwoorden met een stam die op d eindigt ...
Want bij bijvoorbeeld drinken is het plots "ik drink" en niet "ik drinkt".

hatetn

Legacy Member
>P>Barney zei:
awel dan kunnen we toch achter iedere d een -t zetten (er zullen dan geen fouten meer gemaakt worden)

ik word / ik wordt
jij word / jij wordt

hij werkt blijft dan natuurlijk hij werkt omdat het niet werkd is.


wel bij jij wordt is het dan ook altijd al met een t geweest
maar waarom dingen aan veranderen
gebruik u grijze hersenmassa in de plaats

Time

Legacy Member
>P>Barney zei:
awel dan kunnen we toch achter iedere d een -t zetten (er zullen dan geen fouten meer gemaakt worden)

ik word / ik wordt
jij word / jij wordt

hij werkt blijft dan natuurlijk hij werkt omdat het niet werkd is.
De meeste fouten worden niet gemaakt bij de ik-vorm (zucht, ze stampen het er al in van zodra je amper kan schrijven: 'ik' krijgt nooit dt achteraan), maar bij de jij- en hij-vorm wanneer de stam op D eindigt.

Sorry, maar dit is gewoon te belachelijk voor woorden.

Project Loony

Legacy Member
Wat een idiote thread. >_>

Ik zou zeggen, emigreer naar een land waar men Esperanto spreekt (Natuurlijk is dit hypothetisch...), maar waarschijnlijk ben je ook te lui om die taal te leren.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan