Archief - DT regel afschaffen

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Tom!

Legacy Member
>P>Barney zei:
Wie niet akkoord is, geef mij dan eens een zeer goed argument waarom we het niet zouden doen.
Om het domme plebs van het minder domme plebs te kunnen onderscheiden natuurlijk :ironic:

PureFun

Legacy Member
Door simpelweg een ander werkwoord te gebruiken zoals drinken zou iedereen meteen moeten aanvoelen/horen welke de juiste vorm is. Enkel mensen die een andere moedertaal hebben, hebben een excuus. Dt fouten zijn ook zeer handig om snel een post te beoordelen zonder de hele inhoud te moeten lezen, zodra je er een tegen komt kan je al stoppen.

SIO

Legacy Member
op den tijd daje uwen tread ad gemaakt zouje uw 'regel' beter geleerd hebben :p
en ge kunt maar beter zien dat ge geen dt-fouten schrijft voor uw eigen goedwil, ik denk bv aan nen thesis..


btw: wa voor mentaliteit is da nu :) ik kan geen wiskunde, laten we wiskunde afschaffen, al wie niet wil geef me een goede reden waarom niet :unsure:

Messias.

Legacy Member
Weet je wat? Waarom schrijven we niet eens allemaal hoe we zelf willen en denken? Dàt zou zalig zijn. Totaal inconsistent, iedereen schrijft anders, maar gemakkelijk dat dat zou zijn, niet te doen.


Standaardtaal is zo passé.


Ohja, en 't ergste van al zijn van die idioten die d/t fouten maken tegen andere woorden dan werkwoorden. Vooral nederlanders hebben daar een handje van weg. (cfr Tweakers.net soms)

TatuObsessed

Legacy Member
uw idee zelf is een beetje idioot :p maar je hebd idd gelijk met dat al die klein kindjes eens moeten kappen met uw DT fout te corrigeren
als je les wil geven doe het dan in de klas vanvoren en niet op een forum
en me dunkt ook dat hier een massa personen zijn die een, imo, iets te hoge dunk hebben van zichzelf
een betere wereld begint bij jezelf zeggen ze altijd, als jij perfect bent mag je van mij zoveel bekritiseren als je wilt, indien niet stfu

>P>Barney

Legacy Member
Messias. zei:
Weet je wat? Waarom schrijven we niet eens allemaal hoe we zelf willen en denken? Dàt zou zalig zijn. Totaal inconsistent, iedereen schrijft anders, maar gemakkelijk dat dat zou zijn, niet te doen.


Standaardtaal is zo passé.


Ohja, en 't ergste van al zijn van die idioten die d/t fouten maken tegen andere woorden dan werkwoorden. Vooral nederlanders hebben daar een handje van weg. (cfr Tweakers.net soms)

Ik ben juist bezig over de DT "AFSPRAAK" (want een regel is het blijkbaar niet)
Ik zei toch niet, dat we allemaal moeten schrijven zoals we willen.

Tom!

Legacy Member
Wat dan in de plaats? Want als je nog steeds wil dat iedereen ongeveer hetzelfde schrijft, heb je wel een afspraak nodig.

>P>Barney

Legacy Member
TatuObsessed zei:
uw idee zelf is een beetje idioot :p maar je hebd idd gelijk met dat al die klein kindjes eens moeten kappen met uw DT fout te corrigeren
als je les wil geven doe het dan in de klas vanvoren en niet op een forum
en me dunkt ook dat hier een massa personen zijn die een, imo, iets te hoge dunk hebben van zichzelf
een betere wereld begint bij jezelf zeggen ze altijd, als jij perfect bent mag je van mij zoveel bekritiseren als je wilt, indien niet stfu

Dank u,
ik kom hier gewoon een vraag voorleggen (of hoe je het ook noemt) en sommige (waarschijnlijk allemaal geleerden die zelf nooit iets mistypen) bekijken u direct als een debiel die te lui is om de DT "afspraak" te leren.

Messias.

Legacy Member
TatuObsessed zei:
als jij perfect bent mag je van mij zoveel bekritiseren als je wilt, indien niet stfu
Alright, zalige instelling! Indien niet perfect, stfu. Right on!

Gavin

Legacy Member
voor dt is het toch niet nadenken, enkel in van die tricky zinnen soms..
maar ze hebben gelijk, laten we algemeen dit aannemen

ik lopen
jij lopen
hij lopen
wij lopen
jullie lopen
zij lopen

hier in genk doen ze soms toch al hun best om dit systeem tot in de puntjes te gebruiken :unsure:
en zeg nu zelf, wat een meerwaarde aan de taal! esthetisch verantwoord tot en met!

Zero Grav

Legacy Member
Het niet willen aanleren van de dt-regel getuigt gewoon van luiheid. Het stoort mij als ik hier de zoveelste dt-fout moet lezen in een gemakkelijke zin. "Ik heb gezegt" is een fout die gewoon na 2 seconden logisch denken vermeden kan worden.

Daarbij vind ik het ieders goed recht om een opmerking over dt-fouten te maken, het zijn fouten tegen de taal, net zo erg als eender welke andere fout.

TatuObsessed zei:
uw idee zelf is een beetje idioot maar je hebd idd gelijk met dat al die klein kindjes eens moeten kappen met uw DT fout te corrigeren

als je les wil geven doe het dan in de klas vanvoren en niet op een forum

en me dunkt ook dat hier een massa personen zijn die een, imo, iets te hoge dunk hebben van zichzelf

een betere wereld begint bij jezelf zeggen ze altijd, als jij perfect bent mag je van mij zoveel bekritiseren als je wilt, indien niet stfu

Wat een enorme nonsens, het gaat hier niet om les geven, het gaat hier om mekaar wat in toom te houden met het taalgebruik en zo een betere omgeving te creëren. Er bestaan nu al genoeg internetafkortingen en dergelijke, de taal hoeft echt niet verder verkracht te worden.

En mensen die liever hebben dat ge de woorden schrijft zoals ze geschreven dienen te worden hebben geen hoge dunk van zichzelf, die vinden zo'n dingen gewoon belangrijk. Ik heb echt een hekel aan mensen die anderen gaan verwijten voor dikke nek gewoon omdat ze het juist willen doen en wéten hoe het moet.

Ow, en uw argument van "enkel perfecte mensen mogen kritiek geven". .. Grappig

Re@V0r

Legacy Member
als ge de dt-regel afschaft omda ge wilt typen zoals ge het hoort kunt ge evengoe gans de spelling afschaffen en vanaf nu alles typen zoals ge het uitspreekt of hoort :p

twoen

Legacy Member
Re@V0r zei:
als ge de dt-regel afschaft omda ge wilt typen zoals ge het hoort kunt ge evengoe gans de spelling afschaffen en vanaf nu alles typen zoals ge het uitspreekt of hoort :p

Dan sgr(ei/ij)ven we binnenkor(d/t) alle(m/mm)aal zoo dat nieman(d/t) onz no(ch/g) verstaa(d/t).

Ik vin(d/t/dt) dit één van de domste trets oojt

NinjaTune

Legacy Member
Re@V0r zei:
als ge de dt-regel afschaft omda ge wilt typen zoals ge het hoort kunt ge evengoe gans de spelling afschaffen en vanaf nu alles typen zoals ge het uitspreekt of hoort :p

idd. ik denk dat het nogal meer verwarrend zou zijn zonder dt-regel dan met. die spelling qua tussen 'n' of niet, dat is wel bullshit, maar dt-regel is nu toch niet zo moeilijk

Gavin

Legacy Member
twoen zei:
Dan sgr(ei/ij)ven we binnenkor(d/t) alle(m/mm)aal zoo dat nieman(d/t) onz no(ch/g) verstaa(d/t).

Ik vin(d/t/dt) dit één van de domste trets oojt
ironische is dat dit tegenwoordig in 50% van de msn-nicks staat

misschien een nieuw smileysysteem invoeren
als je de infinitief tussen haakjes typt komt er vanzelf het juist vervoegde voltooid deelwoord..en aanbieden op jamba
waarschijnlijk nog het gat in de markt

>P>Barney

Legacy Member
twoen zei:
Dan sgr(ei/ij)ven we binnenkor(d/t) alle(m/mm)aal zoo dat nieman(d/t) onz no(ch/g) verstaa(d/t).

ZUCHT.....
Dat zeg ik toch helemaal niet (het gaat hem juist over de dt-afspraak)

twoen zei:
Ik vin(d/t/dt) dit één van de domste trets oojt

Dank u, daar ben ik nu eens trots op !!

TatuObsessed

Legacy Member
kijk en dat is die instelling van wat ik zeg "een te hoge dunk he"
omdat ik het wel weet mag ik u wat afbreken en u op uw fout wijzen
ik kom hier niet om bekritiseerd te worden of me te laten wijzen op een foutje in de dt regel
3 tegen 1 dat de meeste dat dit doen ASO doen en wsl nog latijn wiskunde :sleep:

forloRn_

Legacy Member
Mensen die dt-fouten schrijven zijn gewoon lui. Het is toch geen kernfysica zeker! Het is verdomme je moedertaal, heb er wat respect voor. Zouden Franstaligen ook zo zitten zeuren over au/aux, of Engelstaligen over you're/your?

Time

Legacy Member
>P>Barney zei:
ZUCHT.....
Dat zeg ik toch helemaal niet (het gaat hem juist over de dt-afspraak)
Dus jij bent voorstander van zinnen als:
'Jij maak voor mij'
'Jij krijg van mij'
'Hij koop boek'
...
Jij vindt daar niks abnormaals aan klinken?:)

Vergeet niet dat daarmee de 'd of t' in voltooide deelwoorden nog blijft voortbestaan he. Dat is nog iets anders dan de dt-regel.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan