Garmir
Legacy Member
Een thread over kerst en alles er rond, vind ik toch passen in deze periode.
Wat je er nu nog bij mag nemen is dat door de reclame van Coca-Cola in der tijd de kerstman ontstaan is als een oude vriendelijke man die graag kadootjes uitgeeft. Ook is door het invloed van de dranken gigant Coca-Cola kerst in een Rood jasje gestoken, al was het vroeger gecombineerd met de groene kleur.
Genoegd gezever over de betekenins en de afkomst van kerst. Waarvoor ik deze draad start, is om jullie een paar vragen te stellen, en eventueel het te laten leiden tot een telenet-debat
Wie doet er mee aan deze kerstperiode? Zijn jullie ook zo verzot op de kerstinkopen gelinkt met de kadootjes en de gezellige diner achteraf met de gehele familie...
Wie zet er hier een kerstboom, al dan niet echt? en overbelasten jullie ook de takken met allerlei prulletjes en praaltjes
Nu heb ik wel genoegd gezegd en laat ik het woord aan jullie over.
vriendelijke Kerstgroeten
Garmir
Wikipedia zei:Kerstmis (veelal zo aangeduid door rooms-Katholieken) of kerst(feest) (veelal zo aangeduid door protestanten) is een belangrijk christelijk feest in het kerkelijk jaar.
Met Kerstmis wordt de geboorte van Jezus Christus gevierd. De evangeliën van Lukas en Mattheus beschrijven de geboorte van Jezus. Vooral Lukas geeft brede aandacht aan de geboorte van Jezus in Bethlehem.
Het kerstfeest wordt in de christelijke wereld gevierd op 25 december, maar in de oosters-orthodoxe kerken (zoals de Russisch-orthodoxe Kerk), wordt de Juliaanse kalender gebruikt, zodat het daar twee weken later valt. In veel streken zijn er tevens speciale vieringen op de avond ervoor (kerstavond, middernachtsmis) en/of op de dag erna. In Nederland en Vlaanderen / België wordt 25 december als 1e Kerstdag en 26 december als 2e Kerstdag beschouwd.
Het feest is in West-Europa in hoge mate geseculariseerd en veel elementen in de wijze waarop men Kerstmis viert gaan terug op prechristelijke en Germaanse tradities.
Hoewel Pasen theologisch gezien veel belangrijker is, wordt buiten de Liturgie het Kerstfeest in het Westen veel uitbundiger gevierd. In het christelijke Oosten is ook buiten de Kerk het Paasfeest belangrijker en speelt daarnaast het feest van Epifanie een belangrijkere rol.
Wat je er nu nog bij mag nemen is dat door de reclame van Coca-Cola in der tijd de kerstman ontstaan is als een oude vriendelijke man die graag kadootjes uitgeeft. Ook is door het invloed van de dranken gigant Coca-Cola kerst in een Rood jasje gestoken, al was het vroeger gecombineerd met de groene kleur.
Genoegd gezever over de betekenins en de afkomst van kerst. Waarvoor ik deze draad start, is om jullie een paar vragen te stellen, en eventueel het te laten leiden tot een telenet-debat

Wie doet er mee aan deze kerstperiode? Zijn jullie ook zo verzot op de kerstinkopen gelinkt met de kadootjes en de gezellige diner achteraf met de gehele familie...
Wie zet er hier een kerstboom, al dan niet echt? en overbelasten jullie ook de takken met allerlei prulletjes en praaltjes

Nu heb ik wel genoegd gezegd en laat ik het woord aan jullie over.
vriendelijke Kerstgroeten
Garmir
ad:
Sad but true
, anders liggen alle naalden weer op de grond.