Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 5

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

bassie82

Legacy Member
Maver!ck zei:
Wel veel gezaagd op de burgemeesters hier.

Iedereen raad af om naar de kust te komen. (Virologen en politici) en de NMBS legt gwn extra treinen in...

Zelf als de burgemeesters dan vragen om dat te stoppen of ten minste de treinen echt te gaan controleren (de extra treinen zijn bedoeld om mensen minder op elkaar te proppen NIET om meer mensen te vervoeren) dan weigert de NMBS dat gewoon. En dan sluiten die burgemeesters maar hun stations he.

Vind ik zeer logisch. De meeste kustgemeenten zijn klein en worden nu overspoeld. Dat terwijl we al maanden social distancing promoten...

Zelfde met die Antwerpenaren die lekker besmet naar Middelkerke gaan. Ahja er is een avond klok in Antwerpen...

En dan lees je dat de treinen met 115% capaciteit reden dus volledig hun doel van spreiding missen.

Zoals hier al eerder gezegd : dagjestoeristen brengen praktisch niks op voor de kustgemeenten. Kosten baten gerekend kost het de kustgemeenten enkel geld.
Lippens is al jaren tegen frigoboxtoeristen. Hij roept dat al 30 jaar ofzo dus het is niet iets nieuws voor hem.

nestorius

Legacy Member
Hawk zei:
Blijkbaar willen ze in Den Haag op 23 augustus opnieuw protesteren tegen de coronamaatregelen. --> https://www.hartvannederland.nl/nie...ld-voor-demonstratie-tegen-coronamaatregelen/

Protestgroep Viruswaarheid..

Ik herinner mij de protesten in Duitsland van begin augustus.

Ik vraag me af wat die mensen drijft? Zijn ze echt begaan met onze vrijheden of willen ze gewoon "ergens" tegen protesteren en de boel wat opstoken?

Ok ik vind de maatregelen niet fijn, maar ik ga er niet in zo'n menigte (zonder social distancing) voor kruipen met het bijkomend risico om het virus daar op te lopen.
En ik dacht dan nog dat de maatregelen in Nederland niet zo vergaand waren. Het grooste probleem van die organisaties is volgens mij dat ze in die maatregelen ergens een complot zien van de overheid om mensen hun vrijheden serieus te gaan beperken om ze onder de duim te houden. Net zoals je dit ook zag toen het ging over het klimaat, toen had je ook weer personen die zo'n zaken gingen uitkramen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

Hawk

Legacy Member
nestorius zei:
En ik dacht dan nog dat de maatregelen in Nederland niet zo vergaand waren.
Inderdaad! Ik woon niet zo ver van de grens en heb dit zelf ondervonden.

In (vb) Sluis, waar ik regelmatig kom is er weinig sprake van social distancing en wanneer ik daar twee weken geleden rondliep (en de winkels binnenging) met een mondmasker kreeg ik vreemde blikken toegeworpen.

Voor die mensen was ik met een mondmasker precies een alien of iemand met lepra, echt raar om dat te zien.

Ha, blijkbaar hebben ze daar ook een krantenartikel over geschreven: https://www.ad.nl/binnenland/in-het...ers~a96b6683/?referrer=https://www.google.be/

nestorius zei:
Het grooste probleem van die organisaties is volgens mij dat ze in die maatregelen ergens een complot zien van de overheid om mensen hun vrijheden serieus te gaan beperken om ze onder de duim te houden. Net zoals je dit ook zag toen het ging over het klimaat, toen had je ook weer personen die zo'n zaken gingen uitkramen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
Ja, en Donald Trump heeft daar in het begin ook serieus aan bijgedragen.

MiniJeffrey

Legacy Member
ugar zei:
We testen niet "veel meer". Tenzij je vergelijkt met maart. Maar de twee eerste weken van mei werd er meer getest dan de twee laatste weken van juli

En de evolutie van de voorbije dagen toont duidelijk aan dat het het juiste moment was om de regels terug aan te passen. Met de R-waarde van einde juli heb je geen controle, dan zit je in exponentiële groei. En dus worden de regels aangeschroefd.

Ondertussen worden Belgen zowat de paria's van Europa, onze buurlanden zullen gewoon terug de deur op slot doen voor Belgen (zoals ze dat nu voor Antwerpenaren doen).

En neen, dat heeft niets met onze overheid te maken. De regels in de buurlanden zijn vaak nog wat minder streng. En toch loopt het hier eerder uit de hand...


Weet je wat mensenlevens gaat kosten? Het feit dat door de huidige werkdruk zowat de hele zorgsector tegen een burn-out aan zit te werken.
Dus stuur nog wat meer mensen naar de ziekenhuisbedden, op een bepaald moment breekt die veer.

De maatregels zijn gewoon nodig om die mensen te beschermen.
En die zijn in vm onze buurlanden disproportioneel. Maar ons gedrag is dat blijkbaar ook, wanneer we de evolutie van de besmettingen zien.

Alsof de zorgsector de enige sector is waar je economisch en menselijk rekening mee moet houden... Altijd dat zelfde riedeltje.

MiniJeffrey

Legacy Member
bassie82 zei:
En dan lees je dat de treinen met 115% capaciteit reden dus volledig hun doel van spreiding missen.

Zoals hier al eerder gezegd : dagjestoeristen brengen praktisch niks op voor de kustgemeenten. Kosten baten gerekend kost het de kustgemeenten enkel geld.
Lippens is al jaren tegen frigoboxtoeristen. Hij roept dat al 30 jaar ofzo dus het is niet iets nieuws voor hem.

En wat denk je, dat als NMBS minder treinen inlegt dat mensen dan plots gaan zeggen: oei minder treinen dan gaan we niet hoor. Je zal dan NOG meer volk samengepropt krijgen op de reguliere treinen. Dus welk probleem los je eigenlijk precies op door de NMBS de schuld te geven? De trein is het groot probleem, de duizenden auto's die de kust binnenrijden natuurlijk niet...

the_fox

Legacy Member
MiniJeffrey zei:
En wat denk je, dat als NMBS minder treinen inlegt dat mensen dan plots gaan zeggen: oei minder treinen dan gaan we niet hoor. Je zal dan NOG meer volk samengepropt krijgen op de reguliere treinen. Dus welk probleem los je eigenlijk precies op door de NMBS de schuld te geven? De trein is het groot probleem, de duizenden auto's die de kust binnenrijden natuurlijk niet...

Om nog maar te zwijgen van de burgemeesters/gouverneur van west-vlaanderen die denken dat ze inspraak hebben in het vastgelegde vervoersplan. Als de NMBS hun gehoor zou geven, zouden er sancties volgen vanuit de federale overheid...
Toont wel perfect aan hoe België "werkt" als die mensen zelfs hun eigen bevoegdheden niet kennen.

ugar

Legacy Member
MiniJeffrey zei:
Alsof de zorgsector de enige sector is waar je economisch en menselijk rekening mee moet houden... Altijd dat zelfde riedeltje.

Neen, laat die mensen maar hun gezondheid en de gezondheid van hun familie op spel zetten. Ik heb in mijn afdeling 3 medewerkers gehad (50+) die behoorlijk ziek zijn geweest (bij twee van de drie de echtgenotes ook, één is zelf opgenomen). Allemaal besmet door hun asymptomatische (inwonende) kinderen die in de kliniek werken.
Dat is blijkbaar een vrij algemeen probleem over het land.

Indien je niet begrijpt dat de voorbije maanden voor deze mensen emotioneel heel zwaar zijn geweest, dan heb je echt wel een probleem volgens mij.

Ik heb trouwens zelf helemaal niets met de zorgsector te maken

En over de rest van de onwaarheden die je vertelde ("We testen veel meer" zie ik je niet meer reppen).

Conradus

Legacy Member
Hawk zei:
Amai, dat zou nogal een precedent zijn als de rechter daarin zou meegaan.


Ik heb daar overlaatst (via het forum) een interessant artikel over gelezen. Helaas achter een paywall.

Dit is wat Vandelanotte vb over de zogenaamde avondklok zegt (onwettig): --> https://www.standaard.be/cnt/dmf20200805_94926383

Conradus : benieuwd wat hij denkt.

Wie ben ik om Vandelanotte te corrigeren. De man heeft al decennia ervaring met grondwettelijk recht (en mijn grootste ervaring ermee komt uit zijn cursussen :D) en de redenering die hij maakt snijdt hout. Een aantal van de maatregelen die genomen worden (door gouverneurs, burgemeesters, whatever) vind ik als jurist dubieus, maar het zijn uitzonderlijke tijden, dus ik verwacht eerlijk gezegd niet dat een rechtbank daar snel komaf mee zal maken. Want je moet het juridische hier natuurlijk aan een aantal andere parameters gaan afwegen. Ik vermoed dat het feit dat VDL niet meer in de actieve politiek zit (en dat de SPA uberhaupt niet echt actief ergens aan de knoppen zit), ook wel meespeelt met de commentaar die hij hier maakt.

nestorius

Legacy Member
the_fox zei:
Om nog maar te zwijgen van de burgemeesters/gouverneur van west-vlaanderen die denken dat ze inspraak hebben in het vastgelegde vervoersplan. Als de NMBS hun gehoor zou geven, zouden er sancties volgen vanuit de federale overheid...
Toont wel perfect aan hoe België "werkt" als die mensen zelfs hun eigen bevoegdheden niet kennen.

Goch, het gaat hem hier niet enkel om bevoegdheden he. Moest de gouverneur een crisisbestrijdingsplan uitroepen dan kan die gerust wel de nmbs verbieden van treinen door de provincie te laten rijden. Imo is het grote probleem niet die treinen of de massa volk maar gewoon de bevolking die toch maar blijft weigeren om de huidige maatregelen na te volgen. We weten al weken dat er momenten zullen komen waarop er te veel volk aan de zee zal zijn en men dan de mensen zal vragen om niet meer te komen (met het prachtige systeem van kustbarometer, het zou fantastisch werken moesten mensen hem ook wel degelijk volgen/ de raadgevingen naleven), maar men is allemaal liever egoïstisch en stelt het eigen dagje naar zee natuurlijk boven het maatschappelijk nut om bij te hoge drukte toch niet naar zee te gaan. Maar anders zijn er ook nog mooie plekken hoor in belgie, maar die zijn waarschijnlijk alleen voor in de magazines en wanneer er gepraat wordt over geld voor de kustgemeenten of hoe goed het wel niet is in stedelijk gebied.

Makita

Legacy Member
Vile zei:
De Belgische Kust heeft voor het grootste deel maar 1 economische sector en dat is het toerisme. Het is de verantwoordelijkheid van de burgemeesters om de veiligheid van de toeristen te kunnen waarborgen ook in Corona tijden. Bepaalde gemeenten ‘op slot’ zetten getuigt gewoon van amateurisme. Dan ben je gewoon incompetent om een gemeente/stad te leiden.

Je kan een open zandvlakte niet afsluiten? Wat kan een gemeente doen? Parkeerplaatsen verminderen? Stranden sluiten? Je kan 15000 man niet tegenhouden hoor, mensen gaan zelf in de woonwijken parkeren om nadien naar het strand te gaan. De kust barst uit zijn voegen. Er heerst een ieder voor zich mentaliteit en s avonds laten ze hun vuil gewoon achter. Niet alle overlastfeiten komen in de krant hoor.


*zwerfvuil op stranden en in struiken in de duinen
*sluikstorten langs invalswegen en op parkings (de gekende pamper die onder de wagen wordt geleged en dan wegrijden)
* laag geletterden die afzakken naar de kust en in mouwloze t-shirts of zonder t-shirt over straat lopen en zo het straatbeeld onfraai maken
* veel aanrijdingen en schade aan andere wagens door brokkenpiloten of kinderen met schoppen en andere strandspullen
* lawaai door radio's op de stranden
* groepen die grote stukken strand inpalmen met zeilen, parasols, arrogant gedrag vertonen, voetballen tussen mensen
* gespannen sfeer in horecazaken door toeristen die plaatsen van lokale bevolking innemen, je voelt de spanning en frustratie hangen alsof er elk moment een gevecht kan uitbreken


Bovendien klopt die kustbarometer niet, voor mij is 100 mensen op een strand al druk, men zou die getallen moeten bijstellen en gewoon wagens/treinen terugsturen, ook zou men het aantal verblijfplaatsen moeten reduceren...

MiniJeffrey

Legacy Member
ugar zei:
Neen, laat die mensen maar hun gezondheid en de gezondheid van hun familie op spel zetten. Ik heb in mijn afdeling 3 medewerkers gehad (50+) die behoorlijk ziek zijn geweest (bij twee van de drie de echtgenotes ook, één is zelf opgenomen). Allemaal besmet door hun asymptomatische (inwonende) kinderen die in de kliniek werken.
Dat is blijkbaar een vrij algemeen probleem over het land.

Indien je niet begrijpt dat de voorbije maanden voor deze mensen emotioneel heel zwaar zijn geweest, dan heb je echt wel een probleem volgens mij.

Ik heb trouwens zelf helemaal niets met de zorgsector te maken

En over de rest van de onwaarheden die je vertelde ("We testen veel meer" zie ik je niet meer reppen).

Je bedoelt:

In juni gemiddeld 15.000 testen en sinds eind juli en zeker in augustus dik 20.000 testen? Zoals te lezen op: https://covid-19.sciensano.be/sites/default/files/Covid19/Meest recente update.pdf

We testen zelfs duidelijk meer dan op de piek van de eerste golf.

?

GSCqJ17.png


QkT1tuq.png

zarathustra

Legacy Member
Hier in mijn kleine noorse regio alle creches enzo terug toe >.<

Chance dat we nog een week verlof te gaan hebben

nestorius

Legacy Member
Conradus zei:
Wie ben ik om Vandelanotte te corrigeren. De man heeft al decennia ervaring met grondwettelijk recht (en mijn grootste ervaring ermee komt uit zijn cursussen :D) en de redenering die hij maakt snijdt hout. Een aantal van de maatregelen die genomen worden (door gouverneurs, burgemeesters, whatever) vind ik als jurist dubieus, maar het zijn uitzonderlijke tijden, dus ik verwacht eerlijk gezegd niet dat een rechtbank daar snel komaf mee zal maken. Want je moet het juridische hier natuurlijk aan een aantal andere parameters gaan afwegen. Ik vermoed dat het feit dat VDL niet meer in de actieve politiek zit (en dat de SPA uberhaupt niet echt actief ergens aan de knoppen zit), ook wel meespeelt met de commentaar die hij hier maakt.

Heeft men ook niet het voordeel dat door hoe ons rechtsysteem werkt (niet echt van de snelste) men ook weet dat wanneer de rechtszaken effectief voor komen en hoopt dat die maatregelen tegen dan niet meer nodig zijn en al effectief afgeschaft zullen zijn? Bepaalde zaken zie ik nu eenmaal ook geen maanden duren, zoals die avondklok.

nestorius

Legacy Member
zarathustra zei:
Hier in mijn kleine noorse regio alle creches enzo terug toe >.<

Chance dat we nog een week verlof te gaan hebben

Is de toestand dan terug aan het wijizgen in noorwegen?

Conradus

Legacy Member
Dat speelt ook sowieso mee ja. Is dat de fraaiste afweging, misschien niet, maar als corona ons één ding geleerd heeft is dat we niet op het gezond verstand van iedereen moeten voortgaan.

nestorius

Legacy Member
desperate times call for desperate measures zeker.
Volgens mij weet de poltiek niet echt hoe reageren op al hetgeen zich nu afspeelt, veel beleidsmakers zitten toch met de handen in het haar als je ziet welke maatregelen gemeenten nu durven nemen. Het grootste probleem is dat dit alles voor iedereen nieuw is natuurlijk en niemand weet wat komen zal.

zarathustra

Legacy Member
nestorius zei:
Is de toestand dan terug aan het wijizgen in noorwegen?

Lokale uitbraak vooral, 40 gevallen op 40k mensen hier. Over het algemeen gaan de cijfers omhoog maar nog altijd maar 5/100k ofzo

dee

Legacy Member
Maver!ck zei:
Wel veel gezaagd op de burgemeesters hier.

Iedereen raad af om naar de kust te komen. (Virologen en politici) en de NMBS legt gwn extra treinen in...

Zelf als de burgemeesters dan vragen om dat te stoppen of ten minste de treinen echt te gaan controleren (de extra treinen zijn bedoeld om mensen minder op elkaar te proppen NIET om meer mensen te vervoeren) dan weigert de NMBS dat gewoon. En dan sluiten die burgemeesters maar hun stations he.

Vind ik zeer logisch. De meeste kustgemeenten zijn klein en worden nu overspoeld. Dat terwijl we al maanden social distancing promoten...

Zelfde met die Antwerpenaren die lekker besmet naar Middelkerke gaan. Ahja er is een avond klok in Antwerpen...

Het gezaag is toch ook omdat zij het volgende onderdeel zijn in onze politieke machine die niet werkt.

Covid is nu al bekend sinds maart.
Wat iedereen moest doen, van hoog naar laag, is een deftige risico analyse maken en maatregelen treffen.
Het is niet alleen het GEES die een exit strategie moet opstellen. Het is iedereen.
Je bent burgemeester van Oostende.
- het wordt zomer
- misschien terug een hitte golf
- we zitten met een virus waarbij we geen samenscholingen willen
Dat zijn geen zaken die pas gisteren bekend waren.

hmmm, wat zouden we nu best doen ... ah! wachten tot er iets voorvalt en dan klagen dat ze federaal gemeentelijke kwesties maar moesten zien aankomen. :niceone:

Er lijkt echt niemand bezig te zijn met te analyseren en te plannen.
De treinstations is een perfect voorbeeld van iets dat door meerdere partijen had opgevangen moeten worden.
Federaal had dit al sinds april op de agenda moeten staan gezien de grootte en belangrijkheid van de stations.
Stedelijk was dit nog gemakkelijk gezien er maar een x-aantal hotspots in een stad/gemeente zijn die men lokaal al lang kent.
1 + 1 = 2 en men kan samen verder om maatregelen te voorzien.

nestorius

Legacy Member
zarathustra zei:
Lokale uitbraak vooral, 40 gevallen op 40k mensen hier. Over het algemeen gaan de cijfers omhoog maar nog altijd maar 5/100k ofzo

Dus eigenlijk niks aan de hand als je het vergelijkt met belgie.

Diatonico

Legacy Member
Nahrtent zei:
Waar ik het héél moeilijk mee heb is dat het er op dit moment op lijkt dat volgend jaar ook al in het water gaat vallen.
Nóg een festivalzomer naar de kloten, nóg een jaar zonder concerten, nóg een jaar zonder mijn jaarlijkse opgravingscampagne, ...
Daar word ik allerminst vrolijk van, en de winter moet dan nog beginnen. Ik zie het somber in. :sad:

Nahrtent zei:
En de hele muziekindustrie, met uitstek één van de zwaarst getroffen én structureel meest gezonde sectoren, daar trekt ook niemand zich een zak van aan.

Wees gerust: de evenementensector is er sowieso aan voor de moeite. Zelfs al hebben we tegen het nieuwe jaar het perfecte vaccin, dan nog is zomer 2021 er wellicht aan voor de moeite. Het produceren en distribueren van vaccinaties gaat te lang duren om nog deftig iets te kunnen organiseren op tijd.

Tegen dan zijn de meeste trouwens al failliet en zijn de meeste mensen al actief in andere sectoren.

Dit creëert natuurlijk ruimte voor nieuwe ondernemers, maar die moeten ook nog het nodige kapitaal en de nodige ervaring bijeen krijgen — iets wat al een pak moeilijker wordt als je in volle economische depressie zit en veel ervaren rotten ondertussen een andere carrière hebben. Zomer 2022 wordt ook gene vetten.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan