Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 5

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Lots02

Legacy Member
ilgonwe zei:
En de duidelijkheid en uniformiteit van de regels wordt weer het raam uit gesmeten:

https://www.gva.be/cnt/DMF20200807_95282272

Iedereen doet maar wat, hoewel die burgemeester in Borsbeek met verplicht mondmasker in cabrio nog de beste was...

Daar zegt ze trouwens: "het is niet omdat het warm is dat daardoor het besmettingsrisico kleiner wordt."

Laten we toch maar die avondklok even on hold zetten. Onder het mom van warmte... :niceone:

Carrion

Legacy Member
Ik kan dat wel begrijpen. Het begint pas tegen 22:30-23:30 een beetje af te koelen met dit soort temperaturen. Dus het is begrijpelijk dat ze de mensen ook eventjes de kans willen geven om wat frisse lucht te halen.

Het is niet gewoon “warmte” eh, het is tegen de 35 graden overdag.

KnightOfCydonia

Legacy Member
De rechtzaak tegen haar uiterst dubieuze avondklok, toegepast in zowel Borgerhout met véél besmettingen als Bonheiden met geen/nauwelijks besmettingen zal misschien ook een rol spelen, maar dat zegt een beroepsleugenaar/politicus uiteraard niet luidop.

da_flux

Legacy Member
de hamster zei:
Ik denk eerder dat Astma patienten van in het begin gewaarschuwd zijn door hun arts en gewoon stukken voorzichtiger zijn in hun contacten en afstandsregels en handhygiene dan de doorsnee gezonde mens. Dat is hier toch het geval.
Inderdaad dat is het....
Dat zei mijn longarts toch zo'n 3 weken gelzden :)

En ik merk het zelf ook wel.

Sent from my SM-T720 using Tapatalk

LSDsmurf

Legacy Member
Ik denk toch ook dat de warmte een drogreden is om de avondklok te schrappen.

Vlijmscherpe kritiek op het beleid trouwens in de coronacommissie van de Kamer over het (aanvankelijk) minimaliseren van de pandemie, het slecht beheer van beschermingsmateriaal, de rampzalige communicatie, het steeds inschakelen van dezelfde kleine groep experten, de rol van de WHO, het gebruik van slechts één referentielabo bij het begin van de crisis, etc.

Opvallend is dat de drie experten alle drie opmerkingen en vragen hadden bij de manier waarop collega-experts zijn ingezet in de aanpak van de crisis.

Zo kunnen volgens prof. Coppieters vragen gesteld worden bij de manier waarop een beperkte groep experts het beleid heeft beïnvloed. “Alle beslissingen werden bepaald door een kleine groep wetenschappers, maar die beslissingen beantwoordden niet altijd aan wat wij nodig hadden op het terrein”, vulde prof. Belkhir aan.

Ook experte crisisbeheer Lams vindt het niet logisch om bij een brede en langdurige crisis zoals de coronapandemie met één beperkte groep experten te werken. Zij pleit voor een “transdisciplinaire flexibele expertengroep” waarbij een vaste groep experten afhankelijk van de fase van de crisis ad hoc wordt aangevuld met andere experten. “De coronacrisis is niet alleen een gezondheidscrisis, maar bijvoorbeeld ook een economische crisis. Dan moet je verder kunnen kijken dan enkel de gezondheidsaspecten”, aldus Lams.

https://www.hln.be/nieuws/binnenlan...d-door-kleine-groep-wetenschappers~a1b9020a2/

ugar

Legacy Member
nixie zei:
Iets positiefs.
Gisteren op controle bij de longarts.
Hij zei dat ze bij het begin van de pandemie schrik hadden om al hun astma patiënten te zien verschijnen in het ziekenhuis.
Maar er zijn nauwelijks astma patiënten die het virus hebben opgelopen (van zijn patiënten)

De theorie (maar is nog niet gestaafd) is dat astma patiënten om 1 of andere reden net beter beschermd zijn voor het virus.

Als dat effectief zo is (waar nog absoluut geen bewijs voor is) zou dat wel mooi meegenomen zijn voor mij :p

de hamster zei:
Ik denk eerder dat Astma patienten van in het begin gewaarschuwd zijn door hun arts en gewoon stukken voorzichtiger zijn in hun contacten en afstandsregels en handhygiene dan de doorsnee gezonde mens. Dat is hier toch het geval.

Neen, dat is het niet.
Astma-patiënten zijn duidelijk geen risico-patiënten in deze volgens mijn arts.
Is mij ook bevestigd (maar hij sprak niet over extra bescherming), gewoon niet meer risico als een ander.

nestorius

Legacy Member
puni zei:
Voila, dat was mijn punt dus eigenlijk ook. :)

Het zou an sich niet over handhaving mogen gaan op dat vlak, wel om meerwaarde en logica. Op dit moment wordt ge op straat als een paria bekeken als ge geen mondmasker draagt, zelfs als er voor de rest geen kat is en ge ruim voldoende afstand houdt.

Zeker al niet als de vroeger alle andere regels gewoon niet handhaafden. Om dan nu opeens alles in de mom te stellen van die handhaving vind ik gewoon hypocriet. Moest men de vroegere maatregelen strikter gevolgd hebben zaten we volgens mij nu niet in de huidige situatie.

Kennaah zei:
Opsakee: Berx snel hittegolf aanhalen als manier om uit de avondklok te stappen zonder te moeten toegeven dat het een overdreven en ridicule maatregel was.
Deze periode gebruiken als evaluatie en mid volgende week zeggen: Mensen hebben onze boodschap begrepen, we gaan de avondklok niet terug installeren.

Ik hoop dat de rechtzaken blijven doorgaan en dat dit niet herhaald wordt.

imo heeft die avondklok wel geholpen om de urgentie van de huidige situatie aan te kaarten bij veel mensen.

dee

Legacy Member
LSDsmurf zei:
Ik denk toch ook dat de warmte een drogreden is om de avondklok te schrappen.

Vlijmscherpe kritiek op het beleid trouwens in de coronacommissie van de Kamer over het (aanvankelijk) minimaliseren van de pandemie, het slecht beheer van beschermingsmateriaal, de rampzalige communicatie, het steeds inschakelen van dezelfde kleine groep experten, de rol van de WHO, het gebruik van slechts één referentielabo bij het begin van de crisis, etc.



https://www.hln.be/nieuws/binnenlan...d-door-kleine-groep-wetenschappers~a1b9020a2/

Die commissie zal ook weer een maat voor niets zijn.
De helft van de betrokkene doet vrijwilligerswerk.

Het zal mijn bias zijn maar de gemeenschappelijke deler in die verhalen is toch maar weer Van Ranst.

Als hoofd van het referentielabo zat hij in een adviserende rol mee aan de knoppen van ons testbeleid.
Kritiek hierop kwam nooit goed aan. Zie het relletje met Goossens. https://www.redactie24.be/news/31447/goossens-en-van-ranst-met-elkaar-in-de-clinch-geen-grote-supporter-van-hem-hij-heeft-echt-een-groot-probleem-veroorzaakt
Nu moet je weten dat KU Leuven ons enige labo was. Toen die over hun capaciteit gingen heeft men de voorwaarden aangescherpt zodat enkel specifieke situaties getest moest worden.
Uiteindelijk is dat uitgedraaid op een ramp in de WZC doordat zij niet als risico werden aanzien die getest moest worden. -> 4800 doden
In Duitsland was men ook al sinds januari en mass materiaal aan het bestellen en die hebben het heel goed gedaan mede dankzij hun testbeleid.
Maar ja, als het over verantwoordelijkheden gaat kijkt iedereen altijd naar de politiek.

Ondertussen zit hij ook nog maar in CELEVAL, GEES en adviseert hij allerhande organisaties.
Volgens mij komt hij daarmee zelfs in de situatie dat hij officieel advies aan zichzelf vraagt.

puni

Legacy Member
ugar zei:
Neen, dat is het niet.
Astma-patiënten zijn duidelijk geen risico-patiënten in deze volgens mijn arts.
Is mij ook bevestigd (maar hij sprak niet over extra bescherming), gewoon niet meer risico als een ander.

Ik denk dat die hypothese inderdaad al een tijd circuleert en volgens de huidige data lopen die idd niet meer risico dan een gezond persoon.

the_fox

Legacy Member
Hangt er vanaf hoe je risicopatiënt definiëert natuurlijk. Risico om het op te lopen, risico op zwaarder ziektebeeld of risico op verminderde levenskwaliteit door de permanente schade aan de longen (bovenop de astma).

dee

Legacy Member
ilgonwe zei:
En de duidelijkheid en uniformiteit van de regels wordt weer het raam uit gesmeten:

https://www.gva.be/cnt/DMF20200807_95282272

Iedereen doet maar wat, hoewel die burgemeester in Borsbeek met verplicht mondmasker in cabrio nog de beste was...

Dus Antwerpen stad waar het allemaal begonnen is handhaaft de mondmaskerplicht niet.
De andere gemeenten en steden die mee verplicht werden omwille van "duidelijkheid" handhaven nog wel.

Daar sta je dan in je gemeente van 0 besmettingen met een mondmasker op.
Tweemaal koud gepakt.
:lol:

knight-rider

Legacy Member
De registratie van de gegevens van de klanten in de horeca is toch ook een grote soep. Totaal geen uniformiteit, alle horecazaken doen maar iets.
Vorige week vrijdag iets gaan eten bij Trentanove, Italiaans restaurant in het nieuwe Quartier Bleu, registratie met QR code waarna je de kaart op de gsm kan bekijken.
Dan iets gaan drinken in De Kleine Hal, gegevens noteren op een klein blaadje papier dat goed weet waar beland.

Vandaag weer in Hasselt, frietje gaan eten bij Biertje naam en telefoonnummer invullen op een groot blad waar iedereen je gegevens op kan zien.
Dan iets gaan drinken in het Hemelrijk, gegevens invullen op een groot blad waarop iedereen alleen ziet en hier zelfs je volledige adres en telefoonnummer.
Dan nog in de Cambrinus geweest, hebben ze twee keer gezegd dat we een blad gingen krijgen om onze gegeven in te vullen en hebben we er 3 keer zelf naar gevraagd, maar niks gekregen, dus geen gegevens achter gelaten.
In De Kleine Hal hadden ze nu ineens wel een systeem met QR code heb ik gezien toen we er passeerden.

Dan ook dat systeem dat 1 persoon van het gezelschap zijn gegevens moet achter laten, als je met de familie gaat eten begrijp dat volledig, maar bij een groep vrienden zou eigenlijk best iedere persoon zijn gegevens noteren.
Ook zouden de tafels best een nummer krijgen en dat dat nummer ook genoteerd moet worden, want er is een groot verschil of er iemand besmet zou zijn die naast je gezeten heeft of iemand die aan de andere kant van de zaak zat.

kiewitcity

Legacy Member
knight-rider zei:
De registratie van de gegevens van de klanten in de horeca is toch ook een grote soep. Totaal geen uniformiteit, alle horecazaken doen maar iets.
Vorige week vrijdag iets gaan eten bij Trentanove, Italiaans restaurant in het nieuwe Quartier Bleu, registratie met QR code waarna je de kaart op de gsm kan bekijken.
Dan iets gaan drinken in De Kleine Hal, gegevens noteren op een klein blaadje papier dat goed weet waar beland.

Vandaag weer in Hasselt, frietje gaan eten bij Biertje naam en telefoonnummer invullen op een groot blad waar iedereen je gegevens op kan zien.
Dan iets gaan drinken in het Hemelrijk, gegevens invullen op een groot blad waarop iedereen alleen ziet en hier zelfs je volledige adres en telefoonnummer.
Dan nog in de Cambrinus geweest, hebben ze twee keer gezegd dat we een blad gingen krijgen om onze gegeven in te vullen en hebben we er 3 keer zelf naar gevraagd, maar niks gekregen, dus geen gegevens achter gelaten.
In De Kleine Hal hadden ze nu ineens wel een systeem met QR code heb ik gezien toen we er passeerden.

Dan ook dat systeem dat 1 persoon van het gezelschap zijn gegevens moet achter laten, als je met de familie gaat eten begrijp dat volledig, maar bij een groep vrienden zou eigenlijk best iedere persoon zijn gegevens noteren.
Ook zouden de tafels best een nummer krijgen en dat dat nummer ook genoteerd moet worden, want er is een groot verschil of er iemand besmet zou zijn die naast je gezeten heeft of iemand die aan de andere kant van de zaak zat.

Café kerkhof moet de tafelnummer op t blad staan,alleen stond er op de tafel geen nummer.
Vorige week op terras vanveldeke ook geen blad gehad,van die slome garcon..

apzoeir

Legacy Member
knight-rider zei:
De registratie van de gegevens van de klanten in de horeca is toch ook een grote soep. Totaal geen uniformiteit, alle horecazaken doen maar iets.
Vorige week vrijdag iets gaan eten bij Trentanove, Italiaans restaurant in het nieuwe Quartier Bleu, registratie met QR code waarna je de kaart op de gsm kan bekijken.
Dan iets gaan drinken in De Kleine Hal, gegevens noteren op een klein blaadje papier dat goed weet waar beland.

Vandaag weer in Hasselt, frietje gaan eten bij Biertje naam en telefoonnummer invullen op een groot blad waar iedereen je gegevens op kan zien.
Dan iets gaan drinken in het Hemelrijk, gegevens invullen op een groot blad waarop iedereen alleen ziet en hier zelfs je volledige adres en telefoonnummer.
Dan nog in de Cambrinus geweest, hebben ze twee keer gezegd dat we een blad gingen krijgen om onze gegeven in te vullen en hebben we er 3 keer zelf naar gevraagd, maar niks gekregen, dus geen gegevens achter gelaten.
In De Kleine Hal hadden ze nu ineens wel een systeem met QR code heb ik gezien toen we er passeerden.

Dan ook dat systeem dat 1 persoon van het gezelschap zijn gegevens moet achter laten, als je met de familie gaat eten begrijp dat volledig, maar bij een groep vrienden zou eigenlijk best iedere persoon zijn gegevens noteren.
Ook zouden de tafels best een nummer krijgen en dat dat nummer ook genoteerd moet worden, want er is een groot verschil of er iemand besmet zou zijn die naast je gezeten heeft of iemand die aan de andere kant van de zaak zat.

Dit is toch echt triestig... Kan niet begrijpen dat de horeca zaken dit niet iets beter kunnen organiseren.

Zelfs bij ons in het dorp op de zomerbar was het beter georganiseerd. Daar kreeg je ook een QR-code waarop je kon aanduiden wat je wilde bestellen. Vooraleer je de bestelling kon afronden moest je ook je gegevens invullen voor de contact tracing.
Als ze dat kunnen organiseren op een pop-up zomerbar (eerste keer georganiseerd op een locatie waar anders nooit events zijn), waarom kan de gemiddelde horeca zaak dit dan niet fiksen?

nestorius

Legacy Member
dee zei:
Tweemaal koud gepakt.
emoji38.png

Dat je dit nog durft zeggen gezien de laatste dagen :unsure:

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

apzoeir

Legacy Member
Persoonlijk vind ik het beleid in België toch echt wel een klucht worden. De communicatie die elke dag opnieuw wijzigt is toch echt om van te huilen.

- In het begin van de corona crisis zit half België achter hun naaimachine om mondmaskers te maken, want de overheid krijgt ze niet besteld en uitgedeeld.
- Wanneer iedereen dan meer mondmaskers in huis heeft dan onderbroeken, dan is het dragen van een mondmasker helemaal niet verplicht.
- Enkele weken na de versoepelingen wordt een mondmasker plots het belangrijkste item ter wereld. Alleen kunnen we niet effe uniform voor heel België beslissen, dus laat elke burgemeester maar zijn zin doen.
- Dan plots een avondklok in Antwerpen (tot eind augustus), enkele uren later wordt het al voor heel de provincie Antwerpen en 1 week later schaffen we ze dan weer effe terug af.
- Je gaat plots weer naar een bubbel van 5, als je naar een winkel gaat en beiden iets nodig hebt heb je pech, want je mag maar alleen binnen. Met diezelfde persoon mag je dan wel weer gewoon iets gaan drinken.
- Ze gooien ook dagelijks met andere getallen. Bubbel van 5, 10 extra mensen zien op afstand, maar op restaurant maar met 4.
- Registratieplicht in de horeca waar je gewoon aanvoelt dat er met jouw papiertje echt compleet niets gaat gebeuren mocht er ergens een besmetting zijn.
- Contact tracing werd al in maart aangekondigd. Ik vond het toen al straf dat de overheid zo snel een goedwerkende database zou hebben. Intussen zijn we augustus en staat het spel nog niet op punt.
- Overheid belooft gratis treintickets, maar oeps de NMBS wist van niets. Intussen is de uitdeling opgeschoven, want men heeft beseft dat mensen dan echt de trein gaan nemen (dus teveel volk op de trein).
- Na elke persconferentie zegt elke minister iets anders (effe overleggen voor je met een communicatie naar buiten komt kan niet?)

En zo kan ik nog wel even doorgaan...

Even voor alle duidelijkheid, ik ben geen viroloog en weet niet wat de beste manier is om dit virus te bestrijden. Ik probeer alle regels ook zo goed en zo kwaad als het kan op te volgen. Maar ik word echt compleet onnozel van de dagelijks wisselende communicatie in dit land. We zijn amper een scheet groot, hoe moeilijk kan het toch zijn om 1 persoon alle communicaties te laten doen en alles ook wat consistent te houden voor heel het land. Op deze manier kan ik goed begrijpen dat veel mensen een "Je m'en fou" gehalte beginnen krijgen.

ugar

Legacy Member
Er staat vandaag een onthutsend 'dagboek' van 3 Antwerpse huisartsen in de Standaard.

De enigste conclusie die je kan trekken is dat het nog allemaal één zootje is, onvoldoende coördinatie.

Enkele dingen die me echt bezorgd maken in die tekst
- mensen die niet in quarantaine willen omdat ze bang zijn hun job te verliezen (en ze blijkbaar ook soms écht verliezen)
- mensen die niet in 'corona' geloven en zich niet willen laten testen,... De vraag is hoe je vanop afstand, in een call-center dat soort mensen ooit gaat kunnen overtuigen om in quarantaine te gaan en zich te laten testen...
En ja, dat zijn enkelingen, maar "enkelingen' kunnen veel mensen besmetten.
- de druk op psychiatrische zorg, voor mensen die er onder door gaan wordt steeds groter

Het virus zit nu eerder door de 'arme' woonwijken van ons land, dat zijn mensen die niet zo maar even op hun spaargeld kunnen teren als ze een tegenvaller hebben.

MiniJeffrey

Legacy Member
Ik las gisteren een zeer interessant stuk van een arts gespecialiseerd in hart- en vaataandoeningen, maar ik weet niet meer precies waar ik dat gevonden had dus kan voorlopig niet linken. Kwam erop neer dat de arts stelt dat er dagelijks zoveel honderden mensen sterven aan aandoeningen, vaak hart-en vaatziekten, kanker etc. en dat we voor zo'n ziektes en aandoeningen een zekere mortaliteit hebben leren aanvaarden. Het was een lange tekst maar het komt erop neer dat hij stelt dat we moeten leren leven met Corona zonder de hele maatschappij in een wurggreep te leggen. Hij had het ook over de cijfers die buiten perspectief geplaatst worden. Als je een testdorp van 4.000 kits per dag installeert, ga je sowieso een piek zien in bevestigde gevallen. Als je in de media altijd gooit met percentages, krijg je een vertekend beeld. 3 doden in plaats van 2 is een stijging van 50% maar een 0,xxx% stijging ten opzichte van het totaal aantal besmettingen of bevolking.

Sylverscythe

Legacy Member
MiniJeffrey zei:
Ik las gisteren een zeer interessant stuk van een arts gespecialiseerd in hart- en vaataandoeningen, maar ik weet niet meer precies waar ik dat gevonden had dus kan voorlopig niet linken. Kwam erop neer dat de arts stelt dat er dagelijks zoveel honderden mensen sterven aan aandoeningen, vaak hart-en vaatziekten, kanker etc. en dat we voor zo'n ziektes en aandoeningen een zekere mortaliteit hebben leren aanvaarden. Het was een lange tekst maar het komt erop neer dat hij stelt dat we moeten leren leven met Corona zonder de hele maatschappij in een wurggreep te leggen. Hij had het ook over de cijfers die buiten perspectief geplaatst worden. Als je een testdorp van 4.000 kits per dag installeert, ga je sowieso een piek zien in bevestigde gevallen. Als je in de media altijd gooit met percentages, krijg je een vertekend beeld. 3 doden in plaats van 2 is een stijging van 50% maar een 0,xxx% stijging ten opzichte van het totaal aantal besmettingen of bevolking.

Als er geen vaccin komt zal dat zeker gebeuren, maar ik denk dat het nu wat voorbarig is om er gewoon mee te leren leven. De aandoeningen die de arts aanhaalt zijn ook niet besmettelijk.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan