Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 5

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Diatonico

Legacy Member
puni zei:
Mja, als dat van een contact tracer komt die dag in, dag uit mensen die besmet zijn of die in contact zijn gekomen met besmette personen opbelt, dan moogt gij dat van mij gerust anekdotisch noemen. Ik zal mijn eigen conclusies wel trekken. Het sluit alleszins perfect aan bij het feit dat bvb. bepaalde Antwerpse gemeentes dé probleemzones zijn.

En neen, ik wijs daarom niet een bepaalde gemeenschap aan als dé schuldige. Ik duid wel aan dat er binnen die gemeenschap een disproportioneel aantal besmettingen voordoen en dat dat ook niet toevallig is.

Het is wel jammer dat we zo politiek correct geworden zijn dat we niet mogen zeggen dat sommige bevolkingsgroepen disproportioneel veel besmettingen hebben.

Daarom zijn die groepen niet "slecht" hé. Hun sociaal weefsel is nu eenmaal veel sterker dan dat van de gemiddelde Vlaming, wat hen een gemakkelijk doelwit maakt voor een besmettelijk virus. Voeg daar dan aan toe dat ze vaak onze media niet volgen, waardoor ze vaak niet op de hoogte zijn van nieuwe regels (die al onduidelijk en wispelturig genoeg zijn) en je hebt het perfecte recept voor wat we nu zien.

phate_13

Legacy Member
puni zei:
Mja, als dat van een contact tracer komt die dag in, dag uit mensen die besmet zijn of die in contact zijn gekomen met besmette personen opbelt, dan moogt gij dat van mij gerust anekdotisch noemen. Ik zal mijn eigen conclusies wel trekken. Het sluit alleszins perfect aan bij het feit dat bvb. bepaalde Antwerpse gemeentes dé probleemzones zijn.

En neen, ik wijs daarom niet een bepaalde gemeenschap aan als dé schuldige. Ik duid wel aan dat er binnen die gemeenschap een disproportioneel aantal besmettingen voordoen en dat dat ook niet toevallig is.

Ik ben er ook vrij zeker van dat het in deze groepen in grotere mate aanwezig is. Er zijn hier namelijk heel veel, heel logische verklaringen voor, buiten eventuele culturele factoren.

- Er is een grotere groep mensen van niet-Belgische origine, die in armoede zitten, of toch zeker minder verdienen. Hiermee samenhangend, is er een grotere arbeiders-groep. Kijk naar alle nieuwtjes uit het buitenland van slachterijen bv. In deze werkomgevingen zitten weinig mensen van Belgische origine. Iemand die van thuis uit kan werken, of afgezonderd op een bureau kan werken, heeft een veel kleinere kans om besmet te worden dan iemand die schouder aan schouder in een productieomgeving staat. Ongeacht het al dan niet volgen van de maatregelen.
- De populatie van niet-Belgische origine is gemiddeld gezien een stuk jonger. Jongeren zitten veel sneller buiten hun bubbel en hebben hier ook meer nood aan. Hierdoor zal het aandeel ook stijgen.
- Deze populatie heeft gemiddeld gezien een grotere gezinssamenstelling, wat het risico nog verder verhoogd.

Pas op, ik ontken zeker niet dat er wellicht ook sprake is van een culturele factor. Maar dit is slechts één van de vele factoren die er mee gemoeid is.

contextbinder

Legacy Member
Squidward zei:
Hittegolf en verplicht mondmasker... pffft. Dat is echt niet te doen, ik bedoel, ik begrijp de nood maar boven de dertig graden is dat echt niet leefbaar. We zitten al noodgedwongen thuis, zelfs boodschappen doen is dan een uitje (alleen) maar je komt ziek van de hitte thuis met dat ding gedwongen op.

Bekijk het positief en dien een claim in, onze overheden zijn dusdanig gul dat je een hele reeks premies kan aanvragen - winkelen met mondmasker, 40% extra als het warmer is dan 30 graden, irritatie aan de huid, geurhinder omdat je scampi's met look hebt gegeten, per ongeluk een andere man/vrouw vastgepakt omdat je moeite had met herkenning, frustraties omdat je het mondmasker vergeten was, elastiekje gebroken terwijl je aan het oversteken was en daardoor een bijna dood ervaring, ...

mits je dat goed weet in te kaderen en goed wordt vertegenwoordigd kan je binnen 2 weken voor de rest van je leven rentenieren op kosten van de corona -generatie.

JorisBlack

Legacy Member
ugar zei:
Voilà. Confirmation bias heet zoiets. Ik zie een vreemdeling die zich niet aan de wet houdt, dan bevestigt die 'meting' je bias.

Dat is net zoals "BMW chauffeurs zijn agressief". Al die BMW chauffeurs die normaal rijden vallen je niet op, maar wanneer je een doodrijder met een BMW ziet bevestigd dat je bias.
Net zoals "Vrouwen kunnen niet met de auto rijden"

Doet me altijd denken aan mijn opa, die ooit een slechte ervaring had met een moslim, en die daar precies genoeg aan heeft gehad om zijn hele leven (licht) racistisch te blijven.
Als ge daar dan iets van zegt, vertelt hij altijd datzelfde verhaal opnieuw.

Werkt waarschijnlijk ook andersom, bv. iemand zwart die 1 keer in zijn leven gediscrimineerd wordt door een politieagent.
Maar dat is geen voer voor dit topic :p

zwarten zei:
voor de enkelingen die die opbellen. (lammeken. Van zijn vriendengroep was hij blijkbaar de enige) En artikels in het nieuwsblad waar blijkt dat de helft tijdens de uren zich steendood aan het vervelen is, aan het kaarten of netflix series erdoor aant jagen is lijkt me nu niet echt representatief voor de gehele bevolking.

Dat artikel is wel al een paar weken oud denk ik. Kan me niet voorstellen dat het nog altijd zo is (al weet ge nooit).

Nahrtent

Legacy Member
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/0...el-van-vijf-nu-zelfs-de-overheid-weet-het-ni/

Burgers contacteren mij omdat ze van de corona-infolijn horen dat de bubbels "schakelen" wel degelijk mag. Maar volgens de woordvoerder van Volksgezondheid zijn de bubbels wel degelijk “eilanden”. De woordvoerder zei dus iets anders dan de corona-infolijn. De lijst met veel gestelde vragen op info-corona.be geeft overigens geen uitsluitsel.

Dit is het niveau van crisiscommunicatie dat onze overheid bereikt, na ondertussen bijna een half jaar (!) :help:

Squidward

Legacy Member
contextbinder zei:
Bekijk het positief en dien een claim in, onze overheden zijn dusdanig gul dat je een hele reeks premies kan aanvragen - winkelen met mondmasker, 40% extra als het warmer is dan 30 graden, irritatie aan de huid, geurhinder omdat je scampi's met look hebt gegeten, per ongeluk een andere man/vrouw vastgepakt omdat je moeite had met herkenning, frustraties omdat je het mondmasker vergeten was, elastiekje gebroken terwijl je aan het oversteken was en daardoor een bijna dood ervaring, ...

mits je dat goed weet in te kaderen en goed wordt vertegenwoordigd kan je binnen 2 weken voor de rest van je leven rentenieren op kosten van de corona -generatie.

Lol Ik weet dat het gezaag is van mijn kant maar ik heb ademhalingsmoeilijkheden én ik kan niet rijden. Mijn man wel maar die is risico-patiënt dus doe ik liever te voet boodschappen hetgeen met maar half adem aan 35 graden niet aangenaam is. Ik weet het, klein bier maar blijft bleurgh.

knight-rider

Legacy Member
puni zei:
Dat is volgens mij ook gewoon niet legaal.

Soit, vandaag het relaas gehoord van iemand die bij contact tracing werkt. 95% van de namen die ze moeten bellen zijn 'van vreemde origine', dus het probleem zit wel degelijk in die gemeenschappen wat de clusters betreft. En het tweede probleem is dat die blijkbaar nog altijd de ernst van de situatie en hun gedrag niet inzien. Zij belt die mensen op, die beweren doodleuk aan de telefoon dat ze al twee weken met niemand in contact zijn geweest terwijl ze op de achtergrond duidelijk een hoop volk hoort, die hem zelfs actief aan het aanmoedigen zijn van hen vooral niet op te geven. Maar wat ze wel elke keer vragen is een attest om zeker niet te moeten gaan werken. :ironic:
Ik dacht dat je voor zo een attest bij de dokter moest zijn?
Wanneer je gaat om je te laten testen schrijft die toch een attest voor je werkgever?

Vile

Legacy Member
Ze zouden beter eens minder kleurboeken invullen. Zweden, Noorwegen, Frankrijk, Spanje, Zwitserland zijn Corona safe.

JorisBlack

Legacy Member
Vile zei:
Ze zouden beter eens minder kleurboeken invullen. Zweden, Noorwegen, Frankrijk, Spanje, Zwitserland zijn Corona safe.

Eigenlijk is het nergens helemaal 'safe' natuurlijk.
Maar ik stel me ook wel vragen over bv. een verblijf in de Zwitserse bergen = in quarantaine, maar een weekendje aan de Belgische kust tussen een paar honderd man = geen probleem.


Ach ja, als je mensen toelaat om te reizen wordt het sowieso ingewikkeld...

Vile

Legacy Member
België zou beter eens bepaalde bevolkingsgroepen Die in ons land wonen aanpakken ipv andere landen aan te pakken

Landtlord

Legacy Member
Vile zei:
Ze zouden beter eens minder kleurboeken invullen. Zweden, Noorwegen, Frankrijk, Spanje, Zwitserland zijn Corona safe.

Vile zei:
België zou beter eens bepaalde bevolkingsgroepen Die in ons land wonen aanpakken ipv andere landen aan te pakken

Zoals sommige forumleden ook beter bij hun kleurboeken blijven en de grote mensen niet onderbreken.

Vile

Legacy Member
Eerst alles hier in orde zetten! Corona zit overal. Met kleurencodes werken is onzin.

Diatonico

Legacy Member
Vile zei:
Eerst alles hier in orde zetten! Corona zit overal. Met kleurencodes werken is onzin.

Stel: we spelen russische roulette. Ik heb 2 revolvers met een capaciteit van 6 kogels elk. Eén heeft 1 kogel in de cilinder, met kleurcode oranje. Eén heeft 4 kogels in de cilinder, met kleurcode rood.

Jij gaat eerst, en mag daarom het geweer kiezen.

Maar geen nood: ik zal die onzinnige kleurcode eerst wel verwijderen.

nestorius

Legacy Member
Vile zei:
Eerst alles hier in orde zetten! Corona zit overal. Met kleurencodes werken is onzin.

Dus wat elk land doet is onzin?
Wie heeft dat dan bepaald.

Diatonico zei:
Stel: we spelen russische roulette. Ik heb 2 revolvers met een capaciteit van 6 kogels elk. Eén heeft 1 kogel in de cilinder. Eén heeft 4 kogels in de cilinder.

Jij gaat eerst, en mag daarom het geweer kiezen.

Welke kies je liefst om het spel te spelen?

het groene? :unsure:

Loser

Legacy Member
Vile zei:
België zou beter eens bepaalde bevolkingsgroepen Die in ons land wonen aanpakken ipv andere landen aan te pakken

Hele bevolkingsgroepen over 1 kam scheren, doe je maar elders.

puni

Legacy Member
Diatonico zei:
Stel: we spelen russische roulette. Ik heb 2 revolvers met een capaciteit van 6 kogels elk. Eén heeft 1 kogel in de cilinder, met kleurcode oranje. Eén heeft 4 kogels in de cilinder, met kleurcode rood.

Jij gaat eerst, en mag daarom het geweer kiezen.

Maar geen nood: ik zal die onzinnige kleurcode eerst wel verwijderen.

Uw vergelijking klopt wel niet, voor alle duidelijkheid. Beide pistolen hebben een kogel in de kamer, alleen heeft het ene kleurcode oranje en het andere kleurcode rood.

En zelfs dan, Zwitserland heeft de facto geen probleem want a) eigenlijk amper besmettingen en b) een veel betere en efficiëntere contact tracing dan ons. Dus zou ge zelfs kunnen stellen dat in dat geval het pistool met de rode kleurcode een losse flodder bevat. :)

Diatonico

Legacy Member
puni zei:
Uw vergelijking klopt wel niet, voor alle duidelijkheid. Beide pistolen hebben een kogel in de kamer, alleen heeft het ene kleurcode oranje en het andere kleurcode rood.

En zelfs dan, Zwitserland heeft de facto geen probleem want a) eigenlijk amper besmettingen en b) een veel betere en efficiëntere contact tracing dan ons. Dus zou ge zelfs kunnen stellen dat in dat geval het pistool met de rode kleurcode een losse flodder bevat. :)

Mja, dat er serieuze praktische problemen zijn met de kleurcodering is een feit, spijtig genoeg. Het idee erachter — gebieden met veel besmettingen identificeren om de nodige handelingen te kunnen stellen — is wél nuttig, wat Vile volgens mijn interpretatie van zijn post in twijfel trekt.

eS

Legacy Member
puni zei:
Die vergelijkig is wel volledig va de pot gerukt. :)

Tis bewust een hyperbool, maar uiteindelijk komt het wel daar op neer: blijf binnen en laat de specialisten (wetenschappers met een relevante medische achtergrond) hun werk doen.

puni zei:
Mja, als dat van een contact tracer komt die dag in, dag uit mensen die besmet zijn of die in contact zijn gekomen met besmette personen opbelt, dan moogt gij dat van mij gerust anekdotisch noemen. Ik zal mijn eigen conclusies wel trekken. Het sluit alleszins perfect aan bij het feit dat bvb. bepaalde Antwerpse gemeentes dé probleemzones zijn.

En neen, ik wijs daarom niet een bepaalde gemeenschap aan als dé schuldige. Ik duid wel aan dat er binnen die gemeenschap een disproportioneel aantal besmettingen voordoen en dat dat ook niet toevallig is.

Ik heb ook een kennis die als contact tracer werkt, en daar hoor ik hetzelfde relaas (inclusief geluiden van feestje/bbq op de achtergrond), maar dan evenzeer over typisch 'Vlaemsche' gezinnen.

Maar als ge het dan toch over die zogenaamde probleemzones wilt hebben, de verhalen die ze daar ook continu horen zijn 'mag ik nog gaan werken, want anders haal ik het einde van de maand niet' / 'Ik werk in retail/fastfood/'essentiële sector'... en zie honderden mensen per dag'

M.a.w. het probleem van arme (migranten)wijken als broeihaarden is complexer dan 'ze moeten maar geen feestjes geven'.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan