Archief - Corona: Maatregelen, Updates & Algemene Discussie - Deel 5

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

StruikGewas

Legacy Member
De cijfers van de recentste dagen zien er al terug wat beter uit. Zijn nog wel niet opgenomen in de weekgemiddeldes van sciensano.

AreVee

Legacy Member
JorisBlack zei:
the_fox horen makila en AreVee dan allebei thuis in categorie 1? Misschien was het alleen 'een gevoel van bijna bewusteloos vallen' en 'een gevoel van beperkt kunnen ademen'?

Ik kan daar dan nog bij zeggen dat ik wel degelijk goede maskers heb, vader werkt al close to 40 jaar in de chemie en die heeft er enkele meegebracht voor mij die gebruikt worden door mensen die daar met giftige en/of gevaarlijke stoffen moeten werken... . Hoe je het moet opzetten zou ik normaal gezien ook mogen weten, hoe mijn ademhalingstechniek is geen idee daar heb ik nog nooit aan gewerkt of mij afgevraagd of die wel correct is :p .

JPV

Legacy Member
StruikGewas zei:
De cijfers van de recentste dagen zien er al terug wat beter uit. Zijn nog wel niet opgenomen in de weekgemiddeldes van sciensano.

de cijfers van de recenste dagen zijn altijd onvolledig

eS

Legacy Member
JorisBlack zei:
the_fox horen makila en AreVee dan allebei thuis in categorie 1? Misschien was het alleen 'een gevoel van bijna bewusteloos vallen' en 'een gevoel van beperkt kunnen ademen'?

De kersen zijn rijp precies :p

De 2 voorbeelden die je aanhaalt zijn 2 situaties waar je ook zonder mondmasker al makkelijk last kunt krijgen van je ademhaling, omdat er in beide gevallen letterlijk minder zuurstof aanwezig is (benzinedampen, niet verluchte ruimte).

Dit wil niet zeggen dat je niet gelijk hebt dat uw grootmoeder van 80 jaar moeite heeft met een mondmasker, enkel dat je zo'n anekdote niet kunt gebruiken om alle klachten omtrent mondmaskers te proberen verantwoorden.


Maar misschien gaat een deel van de redenering ook verloren in de 'voornamelijk in deze categorieën' -> voor mij vallen mensen die om medische redenen al een suboptimale ademhaling hadden (waar een 80-jarige vrouw zeker bij kan horen alleen al door de leeftijd) zonder mondmasker daar buiten.

Noscoped420

Legacy Member
Ik vraag me af wat de ''correcte'' ademhalingstechnieken zijn voor zo een mondmasker op een trein zonder airco als het 30+ graden is, ter info zo een trein zonder airco is al een absolute bakoven en een echte hel tijdens een normale zomer met hete dagen zonder mondmasker plicht.

Oh en dan spreek ik over de correcte ademhalingstechnieken zodat je na een rit van 1+u op zo ne trein niet over uwe nek gaat van constant die hete adem te voelen in zo een masker, niet specifiek over flauw vallen.
Ik heb geen medische klachten of iets met mijn ademhaling maar hoe ik ook adem in zo een vod ik voel gewoon constant mijn warme adem, normaal geen issues mee maar met 30+ of zeker op een aircoloze trein is dat toch wel de hel en alles behalve aangenaam.

Geen idee hoe ik anders zou moeten ademen, volgende keer misschien eens ademen langs mn gat, zou aangenamer kunnen zijn.

kay-gell

Legacy Member
Snap al niet dat anno 2020 er nog treinen zonder airco zijn. Maar das een andere discussie.

the_fox

Legacy Member
JorisBlack zei:
the_fox horen makila en AreVee dan allebei thuis in categorie 1? Misschien was het alleen 'een gevoel van bijna bewusteloos vallen' en 'een gevoel van beperkt kunnen ademen'?
AreVee zat op een trein zonder airco, waar mensen al op flauwvallen in de zomer zonder mondmaskers... Dat zou ik niet echt op het mondmasker steken :p
Idem met makila, bij deze warmte geraakten mensen in het verleden ook bevangen door benzinedampen aan een tankstation.

Maarja, als we het op het mondmasker kunnen steken doen we dat maar!

eS zei:
Maar misschien gaat een deel van de redenering ook verloren in de 'voornamelijk in deze categorieën' -> voor mij vallen mensen die om medische redenen al een suboptimale ademhaling hadden (waar een 80-jarige vrouw zeker bij kan horen alleen al door de leeftijd) zonder mondmasker daar buiten.
100% correct!
Maar JorisBlack stookt graag als het over mondmaskers gaat. Dus ik voorzie hem maar al te graag van tegenwoord :) En zijn oma van 80 heeft hij er pas achteraf bijgesleurd, en nooit iets vermeld over verminderde ademhaling (los van de leeftijd).

JorisBlack

Legacy Member
eS zei:
De kersen zijn rijp precies :p

De 2 voorbeelden die je aanhaalt zijn 2 situaties waar je ook zonder mondmasker al makkelijk last kunt krijgen van je ademhaling, omdat er in beide gevallen letterlijk minder zuurstof aanwezig is (benzinedampen, niet verluchte ruimte).

Alleen ga ik er toch van uit dat makila in het verleden nog al eens heeft moeten tanken, en zonder masker geen last had (hij geeft zelfs letterlijk aan dat hij het masker onder zijn neus moest hangen om het probleem te verhelpen).
En dat AreVee nog wel eens in een warme trein heeft gezeten, en zonder masker geen last had.
the_fox ik heb de anekdote van mijn oma vermeld in mijn allereerste reactie op jouw post, misschien heb je het niet goed gelezen?
Voor de rest ga ik je vanaf nu negeren, ok thanks bye

Ohm

Legacy Member
Vandaag bij Hechi gaan eten.
In zo’n gebouw kun je gemakkelijk 100 man kwijt en normaal zit dat dus ook goed vol.

Nu? Een man of 15 toen we vertrokken om half 9.

Op de terugweg 2 cafe’s voorbij gereden waar altijd volk is, zeker op een vrijdag, maar die waren letterlijk leeg...


Het is eigenlijk triestig om te zien.

schumi2003

Legacy Member
Toch frustrerend dat weeral de 20-40 jarigen allemaal weer op nen hoop zit in de cafe's en bar's en mekaar vastpakt en knuffelt en kust enz.

Hardleers of gewoon idfaf about zu bubble of 5...

the_fox

Legacy Member
Ohm zei:
Vandaag bij Hechi gaan eten.
In zo’n gebouw kun je gemakkelijk 100 man kwijt en normaal zit dat dus ook goed vol.

Nu? Een man of 15 toen we vertrokken om half 9.

Op de terugweg 2 cafe’s voorbij gereden waar altijd volk is, zeker op een vrijdag, maar die waren letterlijk leeg...


Het is eigenlijk triestig om te zien.
schumi2003 zei:
Toch frustrerend dat weeral de 20-40 jarigen allemaal weer op nen hoop zit in de cafe's en bar's en mekaar vastpakt en knuffelt en kust enz.

Hardleers of gewoon idfaf about zu bubble of 5...
2 comments, 8min uit elkaar, compleet verschillend beeld van de huidige situatie.

Wat moet men hier vooral uit leren: anekdotische situaties zijn geen bewijs ;)

dee

Legacy Member
LSDsmurf zei:
Ondertussen in Oostende. Op het strand dreigt een boete als je zonder mondmasker aan het wandelen bent, in het station sta je schouder-tegen-schouder.

https://mobile.twitter.com/quinten_poppe/status/1289264395575422977

No panic.
Tommelein zit er op.

Bart Tommelein zei:
Burgemeester Bart Tommelein (Open Vld) van Oostende: “Vrijdag hadden we de handen vol in de stad en dan kwam dit er nog eens bij. Onze politiemensen hebben prima werk geleverd om de reizigers rustig hun trein te laten nemen.” Hij heeft zijn politiekorps gevraagd voortaan strenger op te treden zodat de mondmaskerplicht wordt gerespecteerd.

Volgende keer gaan ze echt echt echt echt echt echt echt strenger optreden.

makila

Legacy Member
JorisBlack zei:
Alleen ga ik er toch van uit dat makila in het verleden nog al eens heeft moeten tanken, en zonder masker geen last had (hij geeft zelfs letterlijk aan dat hij het masker onder zijn neus moest hangen om het probleem te verhelpen)
Ik tank wekelijks ..

Maar door het mondmasker rook ik de stank ineens veel sterker. Dat heeft mij verrast. Was precies 10x sterker. Vermoedelijk omdat ik ook niet gewend ben te tanken met een mondmasker op se.

Nu dat ik weet dat de stank versterkt wordt is de kans 99% dat ik straks ga tanken met mondmasker op zonder enig probleem.

Maar nu moest is echt even de neus vrijmaken. Ik was gewoon totaal verrast door de veel sterkere aanvoelende stank wat ik niet gewoon ben. Misschien heb ik gewoon wel een goed reukorgaan.

zarathustra

Legacy Member
niemandsland zei:
Paar dagen geleden zei ik hier dat Borgerhout in lockdown moet omdat het daar echt niet goed aan toe gaat. Ik heb zelf veel familie leden die besmet zijn, hopelijk gaat het het alsnog in Lockdown.

Het is nu wachten op extreem rechtse vuile praat.

Ik zie niet waarom een lockdown zou helpen. Als mensen zoals je daar zelf aanhaalt de regels toch niet volgen maakt het niet uit of je meer en meer regels gaat bij opleggen

ugar

Legacy Member
En tot zover de illusie - die bij sommige mensen nog leeft - dat kinderen mekaar niet kunnen besmetten

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/mm6931e1.htm?s_cid=mm6931e1_w

'A total of 597 Georgia residents attended camp A. Median camper age was 12 years (range = 6–19 years), and 53% (182 of 346) were female. The median age of staff members and trainees was 17 years (range = 14–59 years), and 59% (148 of 251) were female. Test results were available for 344 (58%) attendees; among these, 260 (76%) were positive. The overall attack rate was 44% (260 of 597), 51% among those aged 6–10 years, 44% among those aged 11–17 years, and 33% among those aged 18–21 years (Table). Attack rates increased with increasing length of time spent at the camp, with staff members having the highest attack rate (56%)'

Er was geen maskerplicht, de gebouwen werden niet geventileerd en er werd gezongen (wat sowieso een probleem is, meer virus-emissie). Het zomer kamp is dus na enkele dagen stilgezet, die kinderen hebben geen week samen gezeten, 3 tot 6 dagen meer bepaald, en minstens 51% van de kinderen tussen 6 en 10 waren besmet.

Het geeft in ieder geval aan dat we niet al te licht moeten omspringen met dit soort situaties.
Blijkbaar is er niemand echt zwaar ziek geworden, maar het kan dus wel een vector zijn om het virus terug te laten verspreiden...

Spiros

Legacy Member
ugar zei:
En tot zover de illusie - die bij sommige mensen nog leeft - dat kinderen mekaar niet kunnen besmetten

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/mm6931e1.htm?s_cid=mm6931e1_w

'A total of 597 Georgia residents attended camp A. Median camper age was 12 years (range = 6–19 years), and 53% (182 of 346) were female. The median age of staff members and trainees was 17 years (range = 14–59 years), and 59% (148 of 251) were female. Test results were available for 344 (58%) attendees; among these, 260 (76%) were positive. The overall attack rate was 44% (260 of 597), 51% among those aged 6–10 years, 44% among those aged 11–17 years, and 33% among those aged 18–21 years (Table). Attack rates increased with increasing length of time spent at the camp, with staff members having the highest attack rate (56%)'

Er was geen maskerplicht, de gebouwen werden niet geventileerd en er werd gezongen (wat sowieso een probleem is, meer virus-emissie). Het zomer kamp is dus na enkele dagen stilgezet, die kinderen hebben geen week samen gezeten.

Het geeft in ieder geval aan dat we niet al te licht moeten omspringen met dit soort situaties.
Blijkbaar is er niemand echt zwaar ziek geworden, maar het kan dus wel een vector zijn om het virus terug te laten verspreiden...

Dit onderzoek bevat personen +12 jaar..

Destel

Legacy Member
ugar zei:
Volgens mij zijn er ook in scholen mensen ouder dan 12 jaar.

Maar je kan jouw stelling (dat het niet waar is dat kinderen elkaar niet kunnen besmetten) niet bewijzen adhv de tekst die je post, je kan niet uitsluiten dat het de volwassenen waren die de kindjes besmet hebben.

Ik weet niet of kindjes minder of niet besmettelijk zijn, dat laat ik over aan onderzoekers die onderzoek doen wat wel steek houdt om die stelling te bewijzen of te ontkrachten.

ugar

Legacy Member
Destel zei:
Maar je kan jouw stelling (dat het niet waar is dat kinderen elkaar niet kunnen besmetten) niet bewijzen adhv de tekst die je post, je kan niet uitsluiten dat het de volwassenen waren die de kindjes besmet hebben.

Ik weet niet of kindjes minder of niet besmettelijk zijn, dat laat ik over aan onderzoekers die onderzoek doen wat wel steek houdt om die stelling te bewijzen of te ontkrachten.

Goed dat kan je niet bewijzen, ik had moeten schrijven dat dit resultaat aangeeft dat we moeten opletten met de idee dat kinderen op school of op kampen volledig zorgeloos is.


Deze dan toch maar er bij halen https://www.the-scientist.com/news-...arry-more-coronavirus-than-adults-study-67785
"Researchers in South Korea recently published a study looking at disease transmission in children and young adults, finding that those between 10 and 19 years old transmitted the disease just as frequently as adults, although children under nine were found to transmit COVID-19 less frequently, CNN reports."

Dus voor kinderen vanaf 10 jaar is er geen verschil. En voor de kinderen jonger dan 10 jaar weten we sinds deze wel dat kinderen tot 5 jaar even veel of zelfs meer virusdeeltjes met zich meedragen. Maar we denken dat ze de ziekte minder overdragen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan