Virz
Legacy Member
KULeest zei:Als je alcohol met een rietje drinkt, kun je wel degelijk iets sneller dronken worden. Nochtans krijg je niet meer alcohol binnen dan wanneer je ‘gewoon’ uit een glas drinkt. Wel komt de alcohol sneller in het bloed terecht, waardoor je ook wat sneller dronken wordt.
Wanneer je alcohol zonder rietje drinkt, stroomt de drank voornamelijk over de tong. Door met een rietje te drinken, komt de drank meer in contact met je gehemelte. Ter hoogte van het gehemelte is de huid erg dun en sterk doorbloed, waardoor stoffen gemakkelijk doorheen de huid in de bloedsomloop terechtkomen. De alcohol komt langs deze weg sneller in het bloed dan via de spijsvertering (wat een relatief trage manier is om stoffen op te nemen).
Bovendien zuig je, wanneer je met een rietje drinkt, de drank op door een lage druk in de mond te creëren. Als de druk lager is, verdampt de alcohol sneller. Alcoholdampen worden vlot opgenomen door inademing en komen zo via de longen in de bloedsomloop terecht.
bron: druglijn.be
Hier heb ik toch mijn twijfels over..
Een lage druk in de mond? Verdampen? Ik hou men bier geen 20min in mijn mond.. en je hangt toch ook geen ganse avond aan een rietje(=druk wordt terug normaal: mond en maag)?
Als ik drink laat komt mijn bier altijd tegen m'n gehemelte en ik word daarvan toch niet sneller dronken.
En ik heb al eens een hele avond met een rietje gedronken omdat er een paar aan tafel zaten die er steenvast van overtuigd waren dat hun 'flair-kennis' juist was.. en deed me niet echt iets speciaals.. Het drinken is alleen moeilijker.
.


) , 's ochtends relaxed opgestaan zo fris als'n hoentje...