Archief - 1-2 nov

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Fighting Hobbit

Legacy Member
alexii zei:
Dode mensen geven er niet om of je hen gaat bezoeken.

Ik vind het beetje nutteloos.
Maar ze geven wel om de herinnering en dat is wel zeer belangrijk, voor veel mensen is dit een manier om te tonen datze hun naasten herinneren na diens dood en dat is wel belangrijk.

jodeman

Legacy Member
alexii zei:
Dode mensen geven er niet om of je hen gaat bezoeken.

Ik vind het beetje nutteloos.

Je doet het ook niet voor de 'dode mensen' maar voor jezelf.

Bubba

Legacy Member
MaDDie zei:
Wie ga jij gaan bezoeken?
Ga je enkel op een van deze dagen naar het kerkhof?

Ik ga morgen mijn peter gaan bezoeken die 7 jaar geleden gestorven is.
Ik ga enkel op 1 november naar het kerkhof.
Je moet niet aan het graf staan om te herdenken vind ik.
En ik ga gewoon niet graag naar het kerkhof.
Maar ik ga puur omdat familie dat graag heeft.

Niemand.

Ik heb hier een foto staan van ozze "pa", das genoeg. Ik heb da echt ni nodig om rond zn graf te gaan staan.

Dirty_Col

Legacy Member
chosen1 zei:
ik ga naar mijn 4 van mijn overgrootouders aan mijn vaders kant (die van mijn moederskant zijn begraven in Bertem en dat is nogal ver)

waarom ga ik? omdat ik mee moet

mijn mening over kerkhoven: het minst nuttige gebruik van een ruimte die er kan zijn. mensen gaan dood, so what? tis leuk om naar iemand zijn halfvergane lijk te gaan kijken en wat na te denken over hoe hij/zij WAS :wtf:

kijk naar foto's en films maar ga in gods naam toch geen dode mensen stockeren onder de grond gwn om hun aanwezigheid te kunnen voelen (:wtf: )

Nu, ik ben gisteren ook naar het kerkhof geweest met wat familie om aan de ene kant mijn opa die ik nooit gekend heb en aan de andere kant een vriend die mij nauw aan het hart lag die een paar jaar geleden is overleden, te bezoeken. En ik kan je zeggen dat er een groot verschil was tussen de twee graven voor mij. Dat is niet om hun aanwezigheid te voelen, maar gewoon om wat tastbaars te hebben en sja... het voelt heel moeilijk uit te leggen, maar voor mij is er een wereld van verschil tussen een foto en een graf.

Uit jouw reactie krijg ik zo de indruk dat je nog nooit iemand hebt verloren die je erg nauw aan het hart lag... verbeter me als ik verkeerd ben. Vroeger was ik ook zo ingesteld, maar sinds dat die vriend overleden is, kijk ik daar helemaal anders naar.

chosen1

Legacy Member
Dirty_Col zei:
Nu, ik ben gisteren ook naar het kerkhof geweest met wat familie om aan de ene kant mijn opa die ik nooit gekend heb en aan de andere kant een vriend die mij nauw aan het hart lag die een paar jaar geleden is overleden, te bezoeken. En ik kan je zeggen dat er een groot verschil was tussen de twee graven voor mij. Dat is niet om hun aanwezigheid te voelen, maar gewoon om wat tastbaars te hebben en sja... het voelt heel moeilijk uit te leggen, maar voor mij is er een wereld van verschil tussen een foto en een graf.

Uit jouw reactie krijg ik zo de indruk dat je nog nooit iemand hebt verloren die je erg nauw aan het hart lag... verbeter me als ik verkeerd ben. Vroeger was ik ook zo ingesteld, maar sinds dat die vriend overleden is, kijk ik daar helemaal anders naar.

mijn bomma heb ik gekend en die lag mij nauw aan het hart maar dit wilt niet zeggen dat dit voor mij een reden is om naar stoffelijke resten te gaan kijken! ik weet van mezelf dat ik nogal cru ben op zo'n gebied maar ik zie echt geen nut om lijken te stockeren onder de grond.

Simonn

Legacy Member
Ik ga regelmatig naar het graf van m'n pa, maar daarom niet precies op 1 november.

Reinhart

Legacy Member
Ik weet dat mijn overgrootouders op het kerkhof liggen, vraag me wel nie waar in welke gemeentes enzo. Anyway daarvoor kom ik niet buiten. Niemand heeft daar trouwens baat bij. Ik vraag me zelfs af of andere familieleden er zich me gaan bezig houden. Mss mijn grootouders, omdat ze toch niets beters te doen hebben.

Akto

Legacy Member
Ik ga graag naar het kerkhof op 1 november, niet speciaal voor mijn bomma en bompa die daar liggen, maar voor de bloemenpracht en voor de dodencultuur die wij hier hebben, om die van dichtbij mee te maken... hoe mensen grafstenen verzorgen, wat er precies op zo'n steen staat. En dan verder mijmeren over Maria en August of Frans en Louise... die naast mijn bomma en bompa liggen. Denken aan vroegere tijden, en denken aan tragische ongelukken die pas gebeurd zijn. Dat is voor mij 1 november. Daar vind ik op andere dagen zo de tijd niet voor.

chosen1

Legacy Member
Akto zei:
Ik ga graag naar het kerkhof op 1 november, niet speciaal voor mijn bomma en bompa die daar liggen, maar voor de bloemenpracht en voor de dodencultuur die wij hier hebben, om die van dichtbij mee te maken... hoe mensen grafstenen verzorgen, wat er precies op zo'n steen staat. En dan verder mijmeren over Maria en August of Frans en Louise... die naast mijn bomma en bompa liggen. Denken aan vroegere tijden, en denken aan tragische ongelukken die pas gebeurd zijn. Dat is voor mij 1 november. Daar vind ik op andere dagen zo de tijd niet voor.

begrafenisondernemer mss?
:eek:

Akto

Legacy Member
Neehoor, gewoon een of andere 'zin' gegeven aan de dag, ik vond dat de tijd van "bweikes familiebezoek" lang genoeg geduurd had... ik vind het een mooie traditie zoals ik hem voor mezelf invul, maar ik zal geen droevig of gelovig gezicht faken, want aan serieus herdenken of bidden doe ik niet.

beton

Legacy Member
ik heb een dag bij mijn enige levende grootmoeder doorgebracht, en we zijn samen naar het kerkhof gegaan , om het graf van m'n grootvader te bezoeken
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan