uwe bokeh (onscherpte) hangt niet af van het aantal lamellen (hoe meer lamellen, hoe ronder uw diafragma). Met zo'n 3.5 kunt ge al redelijk wat spelen imo (maar op die lens in kwestie zult ge maar 5.6 kunnen benutten als ge volledig inzoomt, 3.5 zal maar tot een bepaalde brandpuntafstand beschikbaar zijn).
Om het simpel uit te leggen, hoe kleiner u F-getal (1.4 bvb) hoe meer onscherpte ge kunt creëren. De vorm van uw diafragma gaat ge dan wel zien bij lichtjes enz.
Voorbeeld met een 50 mm 1.4, die zoals ge ziet een redelijk rond diafragma heeft. Goedkopere lenzen kunnen een hoekiger effect geven.
Ge kunt zoiets zelfs ineen knutselen, ik was me onlangs aan het vervelen en ik heb wat zitten foefelen met karton: et
voila
Uw lichtjes nemen dan de vorm aan van het diafragma (of in dit geval het gat waar het licht doorkomt (excuses voor de rommelige tekst en uitleg én de foto's (het zijn maar wat probeerselkes

)
Dus om een antwoord te geven: 1.4 zal u meer mogelijkheden geven bij weinig licht én ge kunt meer spelen met onscherpte. Hoe hoger ge gaat, hoe goedkoper, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat die lenzen nutteloos zijn. 't is gelijk bij auto's. Ge kunt als eerste autooke een klein stadswagentje kopen en daarna nog altijd zien naar waar uw interesse uitgaat
(en beeldstabilisatie op zo'n lenskes is totaal nutteloos imo, tenzij ge parkinsons hebt. Op grotere zoomlenzen is zoiets natuurlijk al handiger)
@ vraag hier net boven: beeldstabilisatie laat u toe om scherpe foto's te maken met een tragere sluitertijd. Zonder IS zou je dan bvb op 1/60 sec moeten trekken en met IS kan je dan al op 1/45 sec. Maar zoals ik zei, ik vind het bij zo'n lenzen niet echt zijn meerprijs waard.