Archief - Welke reflex camera.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

TrsH

Legacy Member
ik zit al een tijdje in mijn gedachten om te beginnen met fotografie.
jammer genoeg kennek hier voorlopig weinig tot niets van op gebied van hardware.

mensen zeggen dat ik moet gaan voor een canon EOS (zijn de beste zeggen ze)
maar had graag jullie menig gehad.

ik zal een budget hebben tussen de 400 en 550 pleuro.

vereisten:

moet op een steun kunnen gemonteerd worden
er moeten andere lenzen op gemonteerd kunnen worden
reflex
tussen 400 en 550 pleuro (toestel alleen)

Frado2005

Legacy Member
Ik heb al een tijdje een canon 550d op het oog. Kost zo'n 570 voor enkel de body

TrsH

Legacy Member
Frado2005 zei:
Ik heb al een tijdje een canon 550d op het oog. Kost zo'n 570 voor enkel de body


werdt mij ook aangeranden door mijn moeder :)

heb juist eens gekeken bij vandenborre maar daar staan enkele soort 550D's

en de andere hebben dan enkele nummer achter zich staan.

vb Canon EOS 550D 18/55IS
of Canon EOS 550D 18-135IS

deze laatste zijn een 100 en 250 euro duurder, waar zit het verschil dan? in de lens?


edit: nvm, zie net dat bij deze laatste nog een extra lens bijgeleverd wordt.

Frado2005

Legacy Member
idd; 18-55 standaard kitlens. Je kan ook body kopen en een betere lens apart

TrsH

Legacy Member
Frado2005 zei:
idd; 18-55 standaard kitlens. Je kan ook body kopen en een betere lens apart


wat raadt je mij dan aan?

bedoeling is om portretten te maken van mensen, sport, enzovoort, EN naar verlaten plaasten te gaan vb oude fabriekspanden, verlaten panden.

geen natuurlandschappen of dergelijke.

Mr. Humphries

Legacy Member
Heb je de toestellen al eens vastgehad? Canon is niet bepaald beter dan bijv. Nikon ofzo. De keuze hangt vooral af van het gevoel dat je erbij hebt en het gevoel dat je in je hand hebt. De meesten raden wel aan dat je bij Canon of Nikon blijft, omdat de tweedehandsmarkt en 3rd party accessoires breder te verkrijgen zijn.

Kwa lenzen kan je beginnen met de kitlens of met een allround lens: 18-200 mm ofzo.

TrsH

Legacy Member
ja heb deze van mijn moeder al vastgehad en vind deze persoonlijk wel goed in de hand liggen.

jm188

Legacy Member
ga voor een canon 500D of 550D
indien je nieuw wilt kopen: Foto Konijnenberg - kenners kiezen konijnenberg

indien tweedehands : Aangeboden - Belgiumdigital forum - Digitale fotografie

18-55 is een standaard kitlens, kost 40 euro apart ofzo
voor wat meer bereik kan je (later) een 18-200 bijkopen

de meeste 18-200 lensen die betaalbaar zijn (200 euro voor de tamron) hebben helemaal ingezoomd en helemaal uitgezoomd wat last van vervorming maar voor een beginner is dat niet echt merkbaar, de kwaliteit is sowieso een pak beter dan een compact camera.

ikzelf heb een 550D tweedehands gekocht en ben er super tevreden van.

ook een goedkope aanrader= voor portretten kan je als extra lens een 50mm 1.8 kopen, die is relatief goedkoop voor mooie foto's met veel bokeh, let wel op: dat is dan als extra lens, aangezien je daar niet mee kan uitzoomen is dat geen vervanging van een gewone kitlens

Voodooghost

Legacy Member
TrsH zei:
ik zit al een tijdje in mijn gedachten om te beginnen met fotografie.
jammer genoeg kennek hier voorlopig weinig tot niets van op gebied van hardware.

mensen zeggen dat ik moet gaan voor een canon EOS (zijn de beste zeggen ze)
maar had graag jullie menig gehad.

ik zal een budget hebben tussen de 400 en 550 pleuro.

vereisten:

moet op een steun kunnen gemonteerd worden
er moeten andere lenzen op gemonteerd kunnen worden
reflex
tussen 400 en 550 pleuro (toestel alleen)


Kijk eerst eens goed na, mijn vrouw heeft een aantal jaren les gevolgd en in samenspraak met haar leerkracht heeft ze om te starten toen een Nikon D60 gekocht.

We hebben veel info gevonden omtrent allerhande modellen en merken op:
Info, reviews en user comments

jm188

Legacy Member
of canon of nikon de beste is, is een eeuwige discussie, ik persoonlijk vind de canon menus en knoppen layout veel makkelijker te gebruiken, maar bij beide merken zit je niet slecht

TrsH

Legacy Member
alsook zit er verschil in bepaalde SD-kaarten? welke zijn beter?
ik zie op dat forum dat er verschillende SD-kaarten gebruikt worden waaronder redelijk dure.

of is de goedkoopste SD-kaar ook goed?

jm188

Legacy Member
de prijs van een sd kaart wordt bepaalt door de snelheid waaraan deze foto's en video kan opslaan

deze zijn normaal wel voldoende (zowel grootte als snelheid)

16 gig is in jpg meer dan 1000 fotos of raw zon 500 bij de 550D

TrsH

Legacy Member
ok merci, denk dus dat het de canon EOS 550D gaat worden.

vandenborre een goede plaats om zoiets te kopen? of raadt je eerder een speciaal zaak aan voor zo'n dingen?

kwestie van garantie/service.

jm188

Legacy Member
ik raadde konijnenberg al aan, die zijn gespecialiseerd in fotografiemateriaal en gaan u altijd beter kunnen helpen dan een vandenborre verkoper, hun prijzen zijn trouwens ook redelijk correct denk ik

die hebben ook ne gewone winkel in belgie, ik ben vergeten waar

TrsH

Legacy Member
michielsjoris zei:
ik raadde konijnenberg al aan, die zijn gespecialiseerd in fotografiemateriaal en gaan u altijd beter kunnen helpen dan een vandenborre verkoper, hun prijzen zijn trouwens ook redelijk correct denk ik

die hebben ook ne gewone winkel in belgie, ik ben vergeten waar

ok merci eens opzoeken.

playforfun91

Legacy Member
Ik ga hier gewoon tegen iedereen in gaan. Kijk eens naar de Sony Alfa 33/Alfa 35. Waarom (deze) Sony ?

Voordelen van de Canon EOS 550D:

80% meer lenzen op de markt
20% kleiner dan de A35 en 30% dunner
Scherm met betere resolutie (1040k dots vs 921k dots)
24p filmkwaliteit aanwezig, bij de Sony niet.
Meer megapixels (17,9MP vs 16MP)
optische viewfinder (bij de Sony Digitaal wat veel batterij zuipt en minder detail zou bevatten)

Voordelen van de Sony Alfa 35:

3D foto's
Heeft HDR (meerdere foto's maken om zo een beter beeld te vormen)
panorama foto's met het grootste gemak
stabilisatie in de body
Continue automatische focus tijdens het filmen
betere fotokwaliteit (volgens tests) (74/100 vs 66/100)
meer kleuren worden waargenomen (23,3 bits vs 22,1 bits)
hogere maximale ISO-waarde (12800 vs 6400)
Hoger dynamisch bereik (12,7EV vs 11,5EV)
betere ISO boost (25600 vs 12800)
meer focus punten (15 vs 9)
sneller fotograferen (5,5fps vs 3,7fps)
minder gewicht (415gr vs 530gr)
meer cross-type focus punten (3 vs 1)
grotere sensor (10%)

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/1515438/sony-slt-a33-body.html
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/1567508/sony-slt-a35-body.html
http://www.letsgodigital.org/nl/29549/sony-a35/

Heb de A33 zelf en heb hem even terug 599 betaald met lens. Zelf zou ik kiezen voor de nieuwere A35. Dit is één van de laatste nieuwe toestellen van Sony.

Citaat: "Niet voor niets won de SLT-A35 met deze technologie een 2011 TIPA Award voor Best Imaging Innovation."

Bosvos

Legacy Member
Hebt ge geen mediamarkt/saturn in de buurt? Daar kunt ge gemakkelijk alle courante modellekes eens vastpakken. Niet teveel blindstaren op de specs, in principe is dat allemaal één pot nat als het maar voor een beginnende hobby is.

Het belangrijkste blijft: elke instapper in uw prijsklasse eens vastnemen en wat door de menu's bladeren. Ik heb het ook zo gedaan en uiteindelijk beslist dat Nikon mij het beste ligt qua knoppenconfiguratie, menu's, ...

En als je er niet teveel van kent ga je best naar Konijnenberg (Turnhout geloof ik?) of een gelijkaardige winkel waar ze er iets van kennen. Verkopers bij Vandenborre e.d. zeveren er maar op los om te kunnen verkopen (wat niet wil zeggen dat ze daar niks weten hé :p)

edit: eigenlijk herhaal ik gewoon wat Mr. Humphries zei :)

playforfun91

Legacy Member
Bosvos zei:
Hebt ge geen mediamarkt/saturn in de buurt? Daar kunt ge gemakkelijk alle courante modellekes eens vastpakken. Niet teveel blindstaren op de specs, in principe is dat allemaal één pot nat als het maar voor een beginnende hobby is.

Het belangrijkste blijft: elke instapper in uw prijsklasse eens vastnemen en wat door de menu's bladeren. Ik heb het ook zo gedaan en uiteindelijk beslist dat Nikon mij het beste ligt qua knoppenconfiguratie, menu's, ...

En als je er niet teveel van kent ga je best naar Konijnenberg (Turnhout geloof ik?) of een gelijkaardige winkel waar ze er iets van kennen. Verkopers bij Vandenborre e.d. zeveren er maar op los om te kunnen verkopen (wat niet wil zeggen dat ze daar niks weten hé :p)

edit: eigenlijk herhaal ik gewoon wat Mr. Humphries zei :)

Ge weet toch dat men bij VDB opleiding geeft over reflex ? (door Sony, guess why ik Sony aanraad, maar das niet de enige reden ze). Maar het neemt niet weg dat de meeste daar inderdaad staan te zeveren. Ik heb strijkijzer en stijltangen verkocht ... tuurlijk staat ge te zeveren :) Maar ben daar ondertussen (gelukkig) al weg. Mensen die op commissie werken meestal niet eerlijk.

Ik kan wel zeggen dat de mensen binnen VDB die wel bezig zijn met fotografie enorm te spreken waren toen over de A33 & A55.

Bosvos

Legacy Member
Maakt niet uit of ze er iets van kennen of niet, ik heb altijd het gevoel dat men me daar altijd iets wil aansmeren wat ik in feite niet moet hebben. "Ah kabeltje X hebben we niet in stock, maar ge kunt dit ook gebruiken hoor" en dan tonen ze mij iets wat in de verste verte niet te vergelijken valt met hetgeen ik moet hebben.

Soit. Sony is zeker geen slecht gerief hoor, maar 't is wel een feit dat ge gemakkelijker aan lenzen en accessoires geraakt van Nikon en Canon op de tweedehandsmarkt (zo redeneer ik toch als arme student)

playforfun91

Legacy Member
Bosvos zei:
Maakt niet uit of ze er iets van kennen of niet, ik heb altijd het gevoel dat men me daar altijd iets wil aansmeren wat ik in feite niet moet hebben. "Ah kabeltje X hebben we niet in stock, maar ge kunt dit ook gebruiken hoor" en dan tonen ze mij iets wat in de verste verte niet te vergelijken valt met hetgeen ik moet hebben.

Soit. Sony is zeker geen slecht gerief hoor, maar 't is wel een feit dat ge gemakkelijker aan lenzen en accessoires geraakt van Nikon en Canon op de tweedehandsmarkt (zo redeneer ik toch als arme student)

Goed da ge de verkopers zo goed aanvoelt. Ik verdedig VDB verre van. Ben daar zelf weg gegaan omdat ik niet wou verkopen op de manier waarom ze dat willen (lees: aansmeren waar de firma veel op verdiend) :) Ze verdienen dan ook meer op accessoires dan op de toestellen zelf, daarom dat ze dat doen.

Maar ontopic: Als je tweedehands wil gaan zit je inderdaad veel minder met Sony. Je kan wel de oude minolta lezen aankopen maar dan nog. Maar zelf koop ik alles nieuw aan dus Sony was voor mij een uitstekende keuze. Zeker de 7fps die ik haal met mijn A33 is voor de prijs toch wel enorm sterk.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan