Archief - Upgrade gfx cards

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

phate_13

Legacy Member
Ok, anders dan : Blijf dan weg van die asus. Normaal is het verschil belange niet zo groot. Het lijkt me zelfs straf dat het verschil effectief zo groot is. Ik had in dat geval een extra review exemplaar aangevraagd.

En 60 euro meer is toch belachelijk veel geld voor enkel een iets stillere kaart. In verhouding tot de standaard AMD koeler is het verschil eerder zo :http://images.anandtech.com/graphs/graph5314/43381.png

mdgf

Legacy Member
44dB vs 68sB das 251x luider, als da effectief het verschil is dan is die xfx koeler verdomme goed of de stock verschrikkelijk slecht. Maar ja 60€ extra is inderdaad wel serieus veel.

x8xGodx8x

Legacy Member
Ik heb uit eigen ervaring en de ervaring van mede gamers dat de asus en de clud kaarten op niets trekken er worden er veel van terug gestuurd en hun extra features zijn niet erg super.

ChickenTik

Legacy Member
Ik ben momenteel op zoek naar een nieuwe setup, maar twijfel nog over de graphic cards.

Ik kan een kaart aankopen aan groothandelprijzen, maar aanbod is wel beperkt. De enige interessante is de GTX580 die beschikbaar is voor zo'n 380 euro. Ze hebben ook de super overclocked versie voor 430. Is dat een interessante kaart?
Ik zou normaal gezien gewacht hebben op de hd7950, maar misschien dat zo'n gtx580soc interessanter is (aan deze prijs dan)?

phate_13

Legacy Member
Een HD7950 wordt verwacht zo'n 15% trager te zijn dan de HD7970 (welke gem. zo'n 20% sneller is dan de GTX580). Naast het perstatatieverschil in het voordeel van de HD7950, zal je ook een veel zuinigere en stillere kaart in huis halen dan de GTX580. Ten slotte is het overclockpotentieel van de HD7950 ook vele malen hoger. Je zult normaal zonder veel problemen de prestaties van een standaard HD7970 kunnen benaderen door de clockspeeds gewoon op het maximum te zetten in AMD Catalyst. (Als je Catalyst omzeilt zou je het nog hoger kunnen zetten zelfs.)

ChickenTik

Legacy Member
Ok, bedankt voor het advies. Die hd7950 ziet er idd zeer interessant uit.

Ik zie nu net wel dat ze de hd7970 ook aanbieden, komt op 430 euro... mss is dit dan ineens wel interessanter dan te wachten op de hd7950? :)

dawnzolino

Legacy Member
phate_13 zei:
Ten slotte is het overclockpotentieel van de HD7950 ook vele malen hoger. Je zult normaal zonder veel problemen de prestaties van een standaard HD7970 kunnen benaderen door de clockspeeds gewoon op het maximum te zetten in AMD Catalyst. (Als je Catalyst omzeilt zou je het nog hoger kunnen zetten zelfs.)

hangt van kaart tot kaart af en komt ook rechtstreeks door het bakprocede.
ik durf er mijn hoofd op wedden dat er kaarten gaan zijn dat voor geen meter overlocken dus je daarop baseren is hetzelfde als speculaties over einde van de wereld als waarheid beschouwen ^^ het kan maar is niet zeker.

de overclocks dat op de meeste reviewsamples gehaald werden waren in ideale omstandigheden. (geen case, fans erop gericht)

dus op goed overclocken zou ik me niet baseren. overigens, moest je mij laten kiezen tussen een gtx580 aan 380€ of een 7950 aan 450€ dan heb ik rak gekozen ;) gtx580 heeft ook wat overclock potentieel als we er ons toch op gaan richten.

mijn advies: wacht nog ten minst wanneer er benchmarks uit zijn en de officiele prijzen uit zijn van de 7950 en is de 7950 gelijk aan de gtx580 maar duurder dan is de keuze al gemakkelijker volgens mij :)

ChickenTik zei:
Ok, bedankt voor het advies. Die hd7950 ziet er idd zeer interessant uit.

Ik zie nu net wel dat ze de hd7970 ook aanbieden, komt op 430 euro... mss is dit dan ineens wel interessanter dan te wachten op de hd7950? :)

dan is de keuze nog gemakkelijker: 7970 voor dat kleine prijsverschil :)

phate_13

Legacy Member
Inderdaad, je moet wachten op de benchmarks en uiteindelijke prijzen. Maar 450€ is wel heel belachelijk. Anders moet je er ook maar vanuit gaan dat de GTX580 tegen dan met 200 euro daalt in prijs? [/Sarcasm]

Daarnaast, omtrent het overclocken : Ik ga er vanuit dat als men een HD7970 met stock koeler op 36% hogere clocks voor de stream processors en 25% hogere geheugen clock. Dat de 20% en 15% hogere clocks respectievelijk die het maximum zijn in AMD Catalyst bij de meeste exemplaren ook wel zonder problemen zullen lopen... Inderdaad, daar zal verschil tussen zitten hoe hoog elke kaart geraakt, dat is dan ook één van de redenen dat ik het enkel heb over AMD Catalyst en enkel als sidenote zet dat de kaart wellicht nog hoger geraakt als je dit omzeilt.

Anyway, ik snap je post niet. Dit lijkt me gewoon eentje zijn om moeilijk te doen? Het is de evidentie zelve dat je moet kijken naar de uiteindelijke prijzen en snelheden. Ik doe een voorspelling aan de hand van beschikbare gegevens en jij begint aan de hand van (wat verzonnen te hoge prijzen oa.) dit maar onderuit te halen? Fijn. Anders moet je bij al mijn posts beginnen van "Ja maar wat als dat nu zoveel kost." "Ja maar wat als nu dit gebeurt". ...

Ten slotte ben ik zelfs al conservatief, als je kijkt wat dat de (gemakkelijk) overgeclockte HD7970 zo'n 18% sneller is dan de niet overgelockte versie. Dan had ik even goed kunnen beweren dat je met de HD7950 een snellere kaart kunt hebben als je deze overclockt dan de HD7970.

En als je zo'n fundamentele discussie wilt voeren, doe dat dan in de AMD Radeon HD 7000 series topic.

Edit: Wellicht is het niet zo slecht bedoeld, maar het komt zo wel wat over. Ik zou het alleszins appreciëren als je zo'n bemerkingen op een minder fundamentele manier zou uitdrukken.

dawnzolino

Legacy Member
het probleem bij jouw is da ge u direct aangevallen voelt als iemand u mening in twijfel trekt. ik zeg gewoon dat je een hoge overclock niet mag veralgemenen voor alle kaarten die van de 7 reeks uitkomen. omdat je dat eens lelijk met je neus tegen de muur kan botsen.

en de prijzen was gewoon een voorbeeld voor dewelke je moet gaat als er inderdaad bij de launch (lees: hoge beginprijzen) een groot prijsverschil is voor weinig meer performantie (op papier) doordat hij ze aan aankoop prijs heeft.
nu gaat deze echt wel rond de 400e kosten en zeker in het begin.

was gewoon ter verduidelijking dat de 7950 geen 50e meer waard is dan de gtx580 :). en wees is wat verdraagzaam .. je moet je ni zo aangevallen voelen :wtf:

phate_13

Legacy Member
Ik ben gewoon "tegen slecht advies". Niet dat dat hier zo persé het geval is, maar zo zou het wel kunnen overkomen door het overdrijven. :)

Anyway, Ik ben er wel van overtuigd dat deze kaarten in praktisch alle gevallen vlot over te clocken vallen. En in dat geval zou ik zeggen dat die mogelijks wel die 50€ meer waard is, maar dat is een nutteloze discussie, want dat zijn puur verwachtingen. En daarvoor zullen we inderdaad moeten wachten op het verschijnen van de kaart zelf.

En sorry als ik misschien wat overdreef, maar er worden dan ook zoveel gekke conclussies getrokken in je post. Om toch nog even te overdrijven : "Not sure if trolling." (Niet alle tests gebeuren in een open omgeving ipv een case, van de meeste GPU's kun je wel per categorie zeggen of ze goed overclocken of niet, Het overdrijven met de prijzen...)

x8xGodx8x

Legacy Member
We zijn al een paar weken verder en nog steeds aant twijfelen nu zeker wanneer de 7950 reeks is gelanceerd.


die zien er goed uit en benchmarken ook zeer hoog voor een single GPU kaart. Ik ben een grotere fan van de 7950 aan het worden enkel en alleen dat deze beschikbaar is op de markt ipv de 7970 die overal altijd uit stock is met name de XFX ATI Radeon HD7970 Double Dissipation Edition.

is het soms beter om een referentie model te kopen en zelf een cooler er op te zetten ?

mdgf

Legacy Member
Dat zal meestal beter zijn, ja, maar ook duurder en het kost je je garantie.
Maar waarom zou je niet content zijn met de stockkoeler? Goed die is mss wel luid, maar zet gewoon een koptelefoon op of wen er gewoon aan? Qua temps maakt dat niks uit, die kaarten mogen warm worden (kan pas problematisch worden indien redelijk wat overklokt).

phate_13

Legacy Member
Er zullen zeer weinig HD7950's zijn met de stock koeler overigens.

x8xGodx8x

Legacy Member
computer staat in de woonkamer dus hoe minder geluid hoe beter

er is er ook een mooie van gigabyte uitgekomen met 3 coolers :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan