Archief - Aldi PC

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Zitaki

Legacy Member
phate_13 zei:
Ik ga sffs eens kijken op mijn pc als ik terug op kot zit, ik denk dat ik daar thans wel 4 bruikbare partities + die 100MB partitie heb. (Zoveel jaar geleden dacht ik nog dat het handig was om meer partities te hebben om een onderscheid te maken voor een paar dingen. Not true. ;) )

Ok dank je!
Geloof jij trouwens dat ik aan snelheid niets zou inboeten als ik mijn 1.8TB C-partitie zou 'volzetten' tot bvb. 270 GB over, in plaats van die op de D-partitie te zetten?

phate_13

Legacy Member
Hoe bedoel je precies? Ik snap je vraag niet goed denk ik. Zou je deze kunnen herformuleren?

Zitaki

Legacy Member
phate_13 zei:
Hoe bedoel je precies? Ik snap je vraag niet goed denk ik. Zou je deze kunnen herformuleren?

Is er volgens jou prestatie winst of verlies als je 1 HD in 1 of 2 partities verdeeld:

Situatie 1:
C-partitie (+- 50 GB) voor Win 7 en belangrijkste sofware + D-partitie (+- 1,8 TB) voor alle data (games, docs, mp3's, avi, foto's)

of situatie 2:
gewoon C-partitie (1,8 TB) die alles draait en waarop alles bewaard wordt.

Wat werkt het snelst met verloop van tijd?

Destiser

Legacy Member
Je vroeg het wel niet aan mij, maar volgens mij is er geen enkele winst/verlies. Wat ik je wel aanraadt is je schijf op te delen in 2, eentje voor win + proggies en de andere voor al je data. Moest je ooit niet meer in win kunnen booten door crash/virus dan ben je op z'n minst je data niet kwijt

phate_13

Legacy Member
In theorie zou situatie 1 vlotter moeten werken. Op deze manier staan alle veel gebruikte programma's, samen met windows, dicht bij elkaar op de harde schijf. Op die manier zal je leeskop veel minder afstand moeten overspannen en zal alles wat vlotter gevonden worden.

Dat terzijde is er echter een belangrijkere reden om een aparte partitie te hebben voor windows : Je kunt veel gemakkelijk je pc eens formateren wanneer er bepaalde problemen zouden optreden. Je kunt dan immers gewoon je gehele C schijf formateren, zonder dat je alle data kwijt speelt die op de D schijf staat. (Je mijn documenten ed. zul je natuurlijk wel nog eerst moeten back-uppen, maar deze nemen standaard niet zoveel ruimte in natuurlijk.)

Hier vind je overigens een overzicht van enkele voor en nadelen van partities : http://en.wikipedia.org/wiki/Disk_partitioning

Zitaki

Legacy Member
phate_13 zei:
In theorie zou situatie 1 vlotter moeten werken. Op deze manier staan alle veel gebruikte programma's, samen met windows, dicht bij elkaar op de harde schijf. Op die manier zal je leeskop veel minder afstand moeten overspannen en zal alles wat vlotter gevonden worden.

Dat terzijde is er echter een belangrijkere reden om een aparte partitie te hebben voor windows : Je kunt veel gemakkelijk je pc eens formateren wanneer er bepaalde problemen zouden optreden. Je kunt dan immers gewoon je gehele C schijf formateren, zonder dat je alle data kwijt speelt die op de D schijf staat. (Je mijn documenten ed. zul je natuurlijk wel nog eerst moeten back-uppen, maar deze nemen standaard niet zoveel ruimte in natuurlijk.)

Hier vind je overigens een overzicht van enkele voor en nadelen van partities : Disk partitioning - Wikipedia, the free encyclopedia

Exact!
Eindelijk wat ik er zelf ook van denk. Ik doe het al jaren zo!
Vandaar dat ik dus die 'grote klote 1.8Tb C-schijf Boot partitie' nog wil verdelen in een andere partitie maar dat lukt me dus niet hé.
Ik kan het volume verkleinen maar van de vrijgekomen ruimte kan ik geen partitie meer maken omdat er reeds 4 primaire stations/partities aanwezig zijn.

phate_13

Legacy Member
Wat staat er op de OEM partitie? Mogelijks kun je deze gewoon back-uppen en terug aanmaken indien er problemen zijn?

Zitaki

Legacy Member
Geen idee, ze heeft geen letter, ik zie enkel dat ze 1 Gb groot is.

Kan ik hier een afbeelding posten? Hoe doe je dat?
Dan post ik even wat ik zie in het schijfbeheer.

Zitaki

Legacy Member
Ik overweeg nu om het probleem anders aan te pakken.

Als ik me nu een snelle nieuwe bootschijf aanschaf, eventueel een SSD, zou ik de huidige C-partitie als DATA opslag gebruiken.

Kan ik zonder problemen via Norton Ghost 15.0 mijn huidige bootschijf kopiëren naar die nieuwe HD?
Als ik dan via het BIOS deze als eerste zet, lukt het dan volgens jullie om daarvan te booten en zo verder te werken?
Of dien ik op een of andere manier rekening te houden met die door Win 7 zelf aangemaakte kleine verborgen partitie? Of dien ik eveneens in schijfbeheer die nieuwe C/boot partite als actief op te geven?

mdgf

Legacy Member
Dat kan, maar dan moet je geloof ik nog manueel dingen aanpassen in het register om problemen met de AHCI mode van de SSD te vermijden.
Gewoon herinstalleren zou ik zeggen, het is nu niet dat dat zo lang duurt.

Dan extend je gewoon je Data partitie tot over je ganse schijf.

Zitaki

Legacy Member
mdgf zei:
Dat kan, maar dan moet je geloof ik nog manueel dingen aanpassen in het register om problemen met de AHCI mode van de SSD te vermijden.
Gewoon herinstalleren zou ik zeggen, het is nu niet dat dat zo lang duurt.

Dan extend je gewoon je Data partitie tot over je ganse schijf.

Herinstalleren via de recovery?
Of herinstalleren via bootable Win 7 HP, want die heb ik momenteel niet?

Als ik geen SSD gebruik maar een gewone HD, dan heb ik volgens u geen problemen met die AHCI mode?

mdgf

Legacy Member
Neen, met gewone win7 dvd. Zo'n recovery is om de fabriekstoestand te herstellen, ik betwijfel of dat gaat lukken op een extra SSD.

Als die gewone hdd in IDE staat niet zou ek nie weten waarom.

Zitaki

Legacy Member
Gisterenavond had ik niet veel tijd maar heb via Norton Ghost de huidige boot schijf (C-partitie van 1,8 TB waar slechts 30 GB van gebruikt is) gekopieerd naar een SATA schijf die ik in een andere PC geformatteerd had. Ik heb de optie, kopieer MBR en maak partie actief aangevinkt, maar toen ik dus van die reserve, nieuw bijgeplaatste schijf wou opstarten kreeg ik de melding ‘bootmgr’ is missing’.
Heeft dat te maken met die aparte partitie die een nieuwe Win 7 installatie aanmaakt en hier waarschijnlijk niet is gebeurd?
Via een bootable Win 7 (niet legaal) heb ik proberen te repairen, maar hij vond mijn origineel OS niet terug op die schijf. Dus ja….
(via http://www.howtogeek.com/...ng-to-boot-windows-vista/)

mdgf

Legacy Member
Die 100mb partitie is (soms? Nogal tegenstrijdige info, is in eerste instantie een onderdeel van bitlocker) nodig om te kunnen booten, als je die verwijdert hebt kun je de bootfiles normaal fixen met een repair, maar ik weet niet hoe dat zit als je dan ook nog eens van schijf verandert bent.

Je hebt de oorspronkelijke schijf nog veronderstel ik, dus probeer het nog eens met de 100MB?

mdgf

Legacy Member
Ja, uiteraard niet met alles max, maar een 550ti is voor een goedkope prefab pc een zeer degelijk kaartje.

Bram

Legacy Member
Voor zij die de pc ook gekocht hebben, deze thread nog volgen en der eventueel in geïnteresseerd zijn: ik heb vandaag er 8 gig ram ingelapt en een SSD ingestoken, allemaal pijnloos verlopen (behalve de ethernet driver, die doet ff moeilijk). Let wel dat ge een mounting rack koopt voor de SSD (der is nog plek voor 1 SATA aansluiting en in de HDD mount is ook nog plek vrij voor 1 schijf). Ik ben die rack vergeten en heb de schijf dan maar gewoon vastgeplakt met wat duck tape, it also works :p
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan