Archief - Aldi PC

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Bram

Legacy Member
Hi iedereen

Mijn laptopje is dringend aan vervanging toe en ik denk er al even over na om een nieuwe pc te kopen. Ik zag dat zaterdag in de Aldi een nieuwe pc in reclame staat, maar moet toegeven dat ik iets te weinig van de markt ken om vandaag de dag nog een deftige inschatting te kunnen maken.

Het gaat om deze reclame: ALDI - vanaf zaterdag 03/12/2011

Is dat iets waar ge op termijn nog nen ssd kunt insteken bv of de graka van kunt swappen of moet ge daar niet mee beginnen?

Doel van de pc: vooral multimedia gebruik (internet, office, photoshop) en de occasionele game (voornamelijk minecraft, mss eens een Mass Effect 2 ofzo).

phate_13

Legacy Member
Dat is zeker een deftige pc voor zijn prijs. En een ssd zal wel lukken. Maar veel meer upgraden zou in niet doen/er van verwachten.

Als je een upgrade-bare pc wilt, dan moet je zelf een pc samenstellen.

SpeedFreak.be

Legacy Member
Graka swappen kun je wss wel doen, maar wss zal de voeding zeer nipt bemeten zijn. ssd bijsteken gaat wss wel gaan. Dan de pc zelf ziet er niet slecht uit voor die prijs alhoewel zelf iets samenstellen beter is, maar persoonlijk denk ik dat je wat duurder gaat uitkomen.

Zitaki

Legacy Member
Wat vinden jullie van de grafische kaart?
Is die krachtig genoeg voor moderne spelletjes?
Vroeger werd wel eens een speciale reeks voor zo'n grootwarenhuis PC's gemaakt, is dat nu ook nog het geval?
Ik herinner me in de tijd officiële versies 9800, 9800 PRO, 9800 XT en voor de ALDI was er dan 9800 XL...

Joachim_staelen

Legacy Member
Zal deze Diablo 3 kunnen draaien? En what about WoW met Ultra Settings?

phate_13

Legacy Member
WoW draait op alles. Zelfs op een iGPU. Dus met elke discrete grafische kaart (die die naam waardig is) moet dat lukken.

Als Diablo 3 daar niet op draait, dan zullen ze deze game bitter weinig verkopen.

http://store.steampowered.com/hwsurvey/videocard/

63% heeft nog een DX10 kaart, 95% van de DX10 kaarten in gebruik zijn trager dan deze GTX550Ti.
En 25% van de DX11 kaarten zijn de HD5770 en GTX460 welke even snel/iets trager zijn dan de GTX550 Ti.

Verwacht nu zeker ook niet dat de GTX550 Ti de snelste kaart is, maar ik wil maar zeggen, het merendeel van de gamers heeft echt geen high-end kaart. En daar moeten de gameproducers rekening mee houden.

Bram

Legacy Member
Redelijk uitgebreide review van de graka: nVidia GeForce GTX 550 Ti: specificaties, reviews, aanbiedingen en meer | Hardware.Info België

Ziet er mij idd een deftig kaartje uit. Die cpu heeft geen hyperthreading, maar da ga ik eigenlijk toch niet nodig hebben. Tegenwoordig ziet ge al veel 8 gig ram steken, maar ik veronderstel dat dat ook wel binnen de upgrade opties ligt van da spel en mss ook niet echt nodig is.

Een SSD of HD bijsteken zou ik op termijn nog durven doen, hopelijk gaat da in die kast.

r1sthebest

Legacy Member
Bram zei:
Tegenwoordig ziet ge al veel 8 gig ram steken, maar ik veronderstel dat dat ook wel binnen de upgrade opties ligt van da spel en mss ook niet echt nodig is.

Een SSD of HD bijsteken zou ik op termijn nog durven doen, hopelijk gaat da in die kast.

Dit heb ik elders gelezen: "Het moederbord heeft maar 2 geheugensloten, dus je zal de reepjes echt moeten vervangen. Het meeste geheugen dat je op een 'unregistered' DD3-1333 latje kunt kopen is 8 GB. In theorie zou je dus maximaal 16 GB intern geheugen kunnen plaatsen in deze bak."
En ik ben ook van plan om er een SSD in te steken en dit antwoord kreeg ik: "Yep, is mogelijk. Heb ik al gedaan (vergeet de tweaks niet voor SSD toepassing)
Voor wat betreft WIndows 7. Deze heb ik geinstalleerd met de ene CD zonder problemen.
De andere CD bevat de drivers. Geen extra programma's nodig.
En hij is SNEL !"

En op mijn vraag welke HDD er in zit was dit het antwoord: "Er zit een Seagate Barracuda green in van 2000GB type ST2000DL003."

Ziezo hopelijk een beetje wijzer geworden. :)

Bram

Legacy Member
r1sthebest zei:
Het moederbord heeft maar 2 geheugensloten, dus je zal de reepjes echt moeten vervangen. Het meeste geheugen dat je op een 'unregistered' DD3-1333 latje kunt kopen is 8 GB. In theorie zou je dus maximaal 16 GB intern geheugen kunnen plaatsen in deze bak."

Daar vreesde ik al voor, waarschijnlijk zitten er momenteel 2 2gb latjes in. Nuja, 8 gig ram (2*4) kost bij Aios momenteel 37 euro. Niet het einde van de wereld :p

mdgf

Legacy Member
4GB is echt wel genoeg ze in 98% van de situaties, op termijn kun je dat mss overwegen te vervangen, maar nu is dat quasi altijd weggesmeten geld als gamer.

Veel mensen kopen 8GB geheugen omdat het toch geen geld kost, maar ik heb 4GB zitten en geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken van meer te steken. Voor multimedia gebruik kun je het gerust doen op 2GB, zolang je maar niet al te veel programma's open zet in combo met een zware browser.

Zitaki

Legacy Member
Kan je eigenlijk zonder problemen die HD partitioneren? Dat komt dan naast die recovery partitie door medion aangemaakt te staan?

Stel dat ik binnen 2 jaar een snellere bootschijf wil steken, een SSD misschien.
Lukt dat om met de bestaande bijgeleverde CD's Win 7 legaal op een andere Hard disk te installeren? Of dient daarvoor de hardware ongewijzigd te zijn gebleven om van die recovery CD's gebruik te kunnen maken?

Een andere standaard voeding past in zo'n kast mocht blijken dat er mee power nodig is om bvb. 2 of meerdere schijven te plaatsen?
Als ze uberhaupt in de kast passen?

Is die Seagate green een 7200 RPM schijf of een 5400 RPM omdat het een green is?
Wat is de snelheid van het geheugen? 1333 of 1666 Mhz?

Bram

Legacy Member
Ik zie op hardware.info dat de cpu maar 1333 aankan, dus dat zal wel de snelheid zijn van het geheugen. Opnieuw volgens hardware.info is de snelheid van de schijf 5900rpm.

Partitioneren is geen probleem eh, da's gewoon softwarematig, dus hardware heeft daar niets mee te zien. Windows moogt ge op elke pc dat ge wilt installeren als ge een legale key hebt (en natuurlijk slechts op 1 pc tegelijk).

Android

Legacy Member
Ik zie ook wel zitten om deze te kopen (ter vervanging van een single core 2.13 ghz, I know VERY OLD) ofwel zou ik vragen aan de mensen die er veel meer verstand van hebben om een configuratie te doen voor ca. dezelfde prijs of net iets meer.

Gebruik van de PC, zal vooral streaming zijn naar PS3, af en toe een game spelen (zou BF3 bijvoorbeeld hier op max kunnen draaien?), muziek, data-opslaan en internet enz.

phate_13

Legacy Member
Natuurlijk zal BF3 hier niet op max. kunnen draaien.

Voor de rest is dat geen slechte pc, zeker niet als je er nog een ssd zou bij in steken. Voor die prijs kun je moeilijk zelf een evenwaardige pc samenstellen.

Android

Legacy Member
phate_13 zei:
Natuurlijk zal BF3 hier niet op max. kunnen draaien.

Voor de rest is dat geen slechte pc, zeker niet als je er nog een ssd zou bij in steken. Voor die prijs kun je moeilijk zelf een evenwaardige pc samenstellen.

Alvast, ja sorry in hardware ben ik tegenwoordig echt een leek, heb het vroeger nog iet of wat kunnen volgen, maar nu... :p

Ssd? Wil zeggen solid state drive? Heb even google gebruikt, jawel. ;) Maar is dat dan nodig, of gewoon extra opslagruimte?

phate_13

Legacy Member
Dat is zeker niet "nodig". Maar dat zal de prestaties in alles (buiten games/videobewerking achtige dingen), en het algemene gebruiksgemak enorm verbeteren!

In die pc zit een grote, zuinige harde schijf, welke ideaal (en amper trager) is voor opslagdoeleinden. Voor kleine bestanden, waar windows continue mee werkt, ed. is dat echter niet zo geschikt. Naast dat een ssd op zijn eigen al veel sneller is dan een harde schijf voor zulke taken is het ook gewoon handig om windows op een andere "bron" te hebben staan. Op deze manier zal een bewerking/taak/copy-paste/... op je harde schijf de snelheid van je pc niet aantasten en kun je zonder snelheidsverlies gewoon verder werken.

Android

Legacy Member
Dus als ik het goed begrijp maak je best een partitie of plaats je windows op een stuk van de meegeleverde harde schijf (2tb) en dan koop je achteraf een ssd. Het is dan de bedoeling om op deze ssd zoveel mogelijk bestanden te plaatsen waarvan je weet dat ze je zal moeten gaan verplaatsen, of als doelbestand gebruiken voor downloads bijvoorbeeld, zodat deze de snelheid van de computer niet aantasten?

Hoe zou u trouwens de verdeling doen van een dergelijke schijf van 2tb met een partitie windows? Ik maak ook niet graag een te kleine partitie, want op de lange duur heeft windows dan geen vrije schijfruimte meer...

Ik vroeg me dan ook af of er extra plaats voorzien zou zijn in deze pc om één of meerdere van mijn huidige harde schijven (nog geen sata) in te werken of is dit af te raden en zet ik beter alle data over via een externe bron, wat heel wat uren in beslag zal nemen, want ik spreek toch gauw over 500gb-1gb denk ik.

phate_13

Legacy Member
Je zet best windows op de ssd. Deze heeft er het meeste baat bij.

Normaal is er zeker genoeg plaats om nog harde schijven te installeren in die pc.

Windows gaat er al standaard op staan, de kans is klein dat je zelf je partities gaat kunnen kiezen. Als je toch een format zou doen : Persoonlijk nam ik, voordat ik een ssd had, altijd 50GB voor mijn C-schijf voor windows en mijn programma's.

Bram

Legacy Member
Als je later een SSD steekt, installeer je best je Windows opnieuw op die SSD. Downloads, Mijn Documenten etc etc zet je allemaal op de 2tb schijf. Je Windows, programma's, games etc, die zet je op je SSD.

Verder partitioneer ik zelf niet, geen super fan van (was op de laptop ook niet nodig). Hoewel, 't zal mss wel nodig/handig zijn. Ik zou 100 gig voorzien voor windows+program files.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan