Archief - NMBS taal vraag

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

lem

Legacy Member
Hi, ik herinner mij dat op de NMBs site iets vermeld werd van een bepaald programma dat je kon downloaden om hiermee je Franse kennis mee te trainen/testen, maar kben de naam van het programma vergeten en ik vind niets meer terug op de site van de NMBS. Weet iemand hier op het forum van iets? thanks :)

joeylee

Legacy Member
bedoel je niet op de site van selor?
daar kan je programma ATLAS downl maar dat is een voorbereiding op taaltest van selor

lem

Legacy Member
Ja, het is dat programma :) thanks

Welke niveau (je kan bepaalde niveaus kiezen in Atlas) is vereist om goed te beheersen zodat je goed scoort op de taaltest waaraan je wordt onderworpen bij de NMBS?

joeylee

Legacy Member
lem zei:
Ja, het is dat programma :) thanks

Welke niveau is vereist om goed te beheersen zodat je goed scoort op de taaltest waaraan je wordt onderworpen bij de NMBS?

voor welke functie? dat is afhankelijk van functie en vereiste diploma
universitairen moeten de moeilijkste afleggen
je kan dat ook kiezen in dat programma welk niveau
ik ben niet zeker maar ik dacht dat universitairen niveau 1 hadden
anyway ik heb ooit dat programma eens geopend en na 10min gestopt, de test voor universitairen was veel te moeilijk voor mij

lem

Legacy Member
het is voor de functie Treinbegeleider/kaartjesknipper, goeie kennis frans is vereist voor da

joeylee

Legacy Member
lem zei:
het is voor de functie Treinbegeleider/kaartjesknipper, goeie kennis frans is vereist voor da

ik denk dat het zo is:
normaal is moeilijkste niveau: universitair/hogeschool lange type
het volgende niveau: hogeschool korte type
daarna: middelbaar
tenslotte: geen diploma

dus je zal moeten kijken naar diploma dat wordt gevraagd bij de vacature

Kenz0r

Legacy Member
Ben je al binnen bij de NMBS (dus al treinwachter)?
Zo ja: Wat werd er precies gevraagd/gedaan bij je solicitatie?

GaMe®

Legacy Member
Treinbegeleider is wel een sjieke job imo.. Ik reis zelf iedere dag met de trein en die mensen zijn altijd content over hun job.

Myst!Q

Legacy Member
GaMe® zei:
Treinbegeleider is wel een sjieke job imo.. Ik reis zelf iedere dag met de trein en die mensen zijn altijd content over hun job.

Ja, wa moeten ze doen ? :p

Ik kan soms twee keer met dezelfden ticket rijden op nen dag omdat ze den eersten keer nie zijn komen knippen.

GaMe®

Legacy Member
Myst!Q zei:
Ja, wa moeten ze doen ? :p

Ik kan soms twee keer met dezelfden ticket rijden op nen dag omdat ze den eersten keer nie zijn komen knippen.
Jah .. Hier ook hoor.. Ben ook al ff ni meer gecontroleerd geweest !
Zij staan hoofdzakelijk in om de veiligheid te garanderen voor de reizigers bij het in- en uitstappen van de trein. Dus als de trein stopt, open je de deuren, en als iedereen in is gestapt, kijk je of het perron vrij is, en laat je de trein vertrekken.
Voor de rest zit hij meestal in dat kotje, papierwerk te doen denk ik, maar ik heb ergens gelezen dat sinds kort op iedere trein ne computer voor de treinbegeleider is.. Wss zitte ze patience te spelen ofzo :D Ofwel zette ze hun bij de chauffeur in de "cockpit". Dus veel werk hebben ze eigenlijk niet he.. :unsure:

Annun

Legacy Member
Mijn pa is treinbegeleider en geloof me dat is alles behalve een fijne job. De uren trekken op niks (wisselende uren ofwel vroeg ofwel laat). Mijn pa doet dan nog zijn werk zoals hem het moet doen (wel iedereen controleren enzo) en dan is da wel zwaar werk. Bij ne drukke trein zit ge constant door die trein aant lopen. Daar bovenop komt nog eens dat de klanten vaak heel ambetant doen (niet alle klanten natuurlijk, maar er zijn er altijd wel een paar bij en dan is uwe dag weer om zeep). Die "computer" is hun toestel waar ze informatie op kunnen opzoeken en kaartjes afprinten enzo. Daar kunt ge nie echt iets anders mee doen. Daarbovenop komt het dat da werk ook nog gevaarlijk kan zijn ook. Ze hebben mijne pa al serieus vastgehad.

Hiermee wil ik alleen maar zeggen dat ge niet te rap conclusies moet trekken over andermans job.

EagleEye

Legacy Member
Het hangt er vanaf he, welke treinen dat ge doet... Als ge op drukke (overvolle) treinen zit zal da inderdaad nie plezant zijn, maar als gij enkel op van die platteland boemeltreintjes buiten de spitsuren werkt :p piece of cake

DaMob

Legacy Member
Maar als je nu bestuurder wilt worden? Gaat dit direct of moet je eerst beginnen bij conducteur en zo opklimmen?

Myst!Q

Legacy Member
DaMob zei:
Maar als je nu bestuurder wilt worden? Gaat dit direct of moet je eerst beginnen bij conducteur en zo opklimmen?

Conducteur en bestuurder zijn 2 aparte dingen hoor. Het is dus niet zo dat je eerst het ene moet volbrengen voor je kan beginnen met andere. :)

DaMob

Legacy Member
Dus examen voor bestuurder en je kan beginnen? Kzou er niets mee inzitten om het te doen, wel irritante uren, maar benner toch wel wat gefascineerd door

**Timme**

Legacy Member
Myst!Q zei:
Ja, wa moeten ze doen ? :p

Ik kan soms twee keer met dezelfden ticket rijden op nen dag omdat ze den eersten keer nie zijn komen knippen.
kzal da is aan mijne pa zeggen :p

(P.S. tis ne mooien job)

Edit: GameR je bent niet er goed geïnformeerd over het beroep van treinbegeleider :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan