Archief - Meest efficiente leger in de geschiedenis

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Exorikos

Legacy Member
Gromme zei:

Wat Caesar deed met de Helvetii is een mooi staaltje van divide et impera.

Nog een paar dingen die me zijn bijgebleven:
  • Lucius Quinctius Cincinnatus
  • De brug van Caesar over de Rijn

dee

Legacy Member
Silent Assassin zei:
Japanse samoerai primitief?U moet wel weten waar u over spreekt natuurlijk.
De daimyo van feodaal Japan waren heel strategisch en intelligent,en de krijgskunsten van de samoerai hebben hun waarde genoeg bewezen denk ik...kijk maar naar de vele sporten die afgeleid zijn van oude Japanse gevechtskunsten.Iaido werd kendo,ju-jitsu judo,karate werd naar een competite sport omgezet...

Silent Assassin zei:
En dan over hun botsing met de buitenlanders zoals u zegt,de Portugezen in 1542.Hun musketten herlaadden traag,waren onnauwkeurig op langere afstand en wnr het begon te gieten waren ze volledig nutteloos.Dan zijn die 'primitieve ' Japanse bogen toch de betere keuze denk ik;Accuraat tot op 180 meter,herlaad sneller,...

Vechtsporten/krijgskunsten hebben dan ook niets te maken met de efficiencie van een leger.

Ik zou niet weten wat hen zo strategisch superieur of intelligent maakte. De mongoolse invasie is enkel maar gestopt omdat de mongolen ver van huis waren zonder onderesteuning, geen eten en er een aantal kampen in hun eigen leger was. Japan in die tijd had helemaal geen idee van tactiek buiten hun eigen wat ook vrij logisch is. Die zaten in een totaal isolement. Op die manier is uw tactiek altijd de beste, er is er maar 1.
Daarna zijn ze iets slimmer geworden en dachten ze dat het toch verstandig was om ook eens naar de zee te kijken inplaats van enkel naar de buren maar de grote invasies zijn toch elke keer weer gestopt door het weer en de omstandigheden en in mindere maten door het tactisch vernuft van de samurai.

Dan is er niet veel meer te zeggen tot de introductie van de musket.
Bij goed gebruik ervan waren ze superieur. Traag en niet nauwkeurig? Hier is dan tactiek nodig. Men zette gewoon een 2-3 rijen op. Terwijl de ene aan het herladen was kon de andere schieten. Doordat ze op een rij stonden was de nauwkeurigheid ook al niet meer belangrijk. Een boog is trouwen hoogst onnauwkeurig in onervaren handen. Een musket daarentegen was zeer effectief in de handen van een onervaren iemand door de tactiek die ik hierboven heb gezet.

De samurai waren inferieur en zijn uiteindelijk tenonder gegaan aan die nieuwe tactieken en uitvindingen. Anders hadden ze de burgeroorlog wel gewonnen.
Zonder het isolement van japan hadden ze nooit zo lang kunnen bestaan.

DéWé

Legacy Member
^^pathfinder^^ zei:
Als Duitser moet da ook wel een ferme impact op u hebben, als gij veilig op u stelling zit en ge ziet daar een horde russen int rond schieten en op u afstormen.Hun rantsoen bestond ook grotendeels uit wodka.

het blijven rare jongens die Ruskies

De tanken door de Russen gebruikt werden trouwens aan de lopende band gemaakt. Ze moesten vertrouwen op hun snelheid om de flanken of liefst de achterkant van de Duitse Tijgertanken te raken. Hun kogels waren immers niet sterk genoeg om door panster vooraan de Duitse tanken te raken en een voltreffer van een Duitse tank betekende sowieso het einde van de Russische tanken...

DéWé

Legacy Member
dee zei:
Vechtsporten/krijgskunsten hebben dan ook niets te maken met de efficiencie van een leger.

Ik zou niet weten wat hen zo strategisch superieur of intelligent maakte. De mongoolse invasie is enkel maar gestopt omdat de mongolen ver van huis waren zonder ondersteuning, geen eten en er een aantal kampen in hun eigen leger was. Japan in die tijd had helemaal geen idee van tactiek buiten hun eigen wat ook vrij logisch is. Die zaten in een totaal isolement. Op die manier is uw tactiek altijd de beste, er is er maar 1.
Daarna zijn ze iets slimmer geworden en dachten ze dat het toch verstandig was om ook eens naar de zee te kijken inplaats van enkel naar de buren maar de grote invasies zijn toch elke keer weer gestopt door het weer en de omstandigheden en in mindere maten door het tactisch vernuft van de samurai.

Dan is er niet veel meer te zeggen tot de introductie van de musket.
Bij goed gebruik ervan waren ze superieur. Traag en niet nauwkeurig? Hier is dan tactiek nodig. Men zette gewoon een 2-3 rijen op. Terwijl de ene aan het herladen was kon de andere schieten. Doordat ze op een rij stonden was de nauwkeurigheid ook al niet meer belangrijk. Een boog is trouwen hoogst onnauwkeurig in onervaren handen. Een musket daarentegen was zeer effectief in de handen van een onervaren iemand door de tactiek die ik hierboven heb gezet.

De samurai waren inferieur en zijn uiteindelijk tenonder gegaan aan die nieuwe tactieken en uitvindingen. Anders hadden ze de burgeroorlog wel gewonnen.
Zonder het isolement van japan hadden ze nooit zo lang kunnen bestaan.

Samurai hadden wel degelijk goede tactieken, in Japan heerste er constant onderlinge oorlogen om de macht waarbij het land in twee verdeeld werd en ook ninja's ingezet werden. Hun grote fout was inderdaad hun isolement en gebrek aan inovatie. Tegen een goed getrained leger met musketten is gewoonweg geen kans, zelfs niet met de beste tactieken en trainingen die er zijn als je zelf geen gebruik van vuurwapens kan maken.
Maar de Japanners hebben voor de Mongoolse invasie tevens Chineese invasies weerstaan. Inferieur waren ze zeker niet :)

Conradus

Legacy Member
Avondland zei:
Weet iemand wat meer af van de Boerenoorlog? Hoewel het vrijwel vaststond dat de Britten zouden winnen, bleven de Boeren toch strijden voor hun vrijheid. Na de oorlog verloren was werden ze in concentratiekampen gestoken, een uitvinding van de Engelsen. Dit gebeurde in erbarmelijke condities.

"Ons vir jouw, Suid-Afrika!"

De Boeren hebben de Britten enkele zware nederlagen toegebracht (oa door het gebruik van 'loopgraven' eigenlijk een aarden/modderwal van oever waarachter ze zich opgesteld hadden. Voor de rest voornamelijk toepassing van guerilla technieken. Ze konden hun nederzettingen niet echt vrijwaren van de Britse troepen en moesten dus wel aan het kortste eind trekken.

Meest efficiënte leger ooit? Het hangt veelal af van de generaal.
Hannibal maakte van zijn huurlingenbende de geduchtste troepenmacht van zijn tijd. Caesars legioenen idem. Alexander nog zo'n militair genie met schitterende troepen. De Engelse handbogen in de ME, Napoleons ingrepen in militaire technieken (en natuurlijk ook zijn fouten, maar Austerlitz verdient toch een pluim) De Hunnen die zelfs na hun 'nederlaag' bij Catalaunische velden nog ongehinderd door Gallië konden trekken en het jaar erop Italië binnenvielen. Attila was een te duchten man, jammer dat zijn rijk dan onder zijn zonen is verdeeld en volkomen uiteengevallen. Genghis Khan die mongolenstammen verenigde in één goed geoliede oorlogsmachine die vele steden door de verhalen van haar wreedheden op de knieën dwong. De Zoeloe's die de Britten één van hun grootste koloniale verliezen toebrachten bij Ishlandwena en daarna de verdediging door de Britten van Rorke's Drift, beiden efficiënte legers. De Duitsers in WOII en natuurlijk hun geallieerde tegenstand. De lijst is eindeloos.

SilentSpring

Legacy Member
steckie zei:
Ik ga hier toch moeten kiezen voor iets dat niet echt een volk is, maar meer een idee: guerilla technieken.
Waarom: op alle tactieken van alle legers die hierboven genoemd zijn is wel een antwoord gevonden door de tegenstander of door latere tegenstanders.
Maar tegen de guerilla technieken is nog altijd geen echt antwoord gevonden.

En ja, ik weet dat "het verzet" of wat er ook in guerilla vecht meestal na een paar jaar gedaan is omdat ze gewoon geassimileerd worden, maar ik neem hier aan dat we met sterkste leger bedoelen dat een leger een ander leger op korte termijn kan overwinnen. (ja, WOII is ook korte termijn)

². Ziet maar naar Irak. Us Army heeft betere wapens, beter opgeleide manschappen, ... In een normale oorlog zouden de US snel winnen. Tegenover deze guerillastrijd staan ze praktisch machteloos. In een oorlog tegenover een ander land/leger zijn er ook doelen, die als ze uitgeschakeld worden, het einde van de oorlog kunnen inluiden. Op die guerillatechnieken heeft dat geen effect. Ze zien eruit als gewone burgers, duiken ergens op, richten een bloedbad aan en verdwijnen. Dat is de toekomst, kleine geoefende gropen die overal speldenprikken uitdelen. (imo)

Genious

Legacy Member
dee zei:
Dan is er niet veel meer te zeggen tot de introductie van de musket.
Bij goed gebruik ervan waren ze superieur. Traag en niet nauwkeurig? Hier is dan tactiek nodig. Men zette gewoon een 2-3 rijen op. Terwijl de ene aan het herladen was kon de andere schieten. Doordat ze op een rij stonden was de nauwkeurigheid ook al niet meer belangrijk

En ge zou eens moeten weten wie al heel vroeg efficiënte tacktieken toepaste met musketten. (en volgens een tijdschrift van wargames - die dan ook de historische achtergrond van de slag behandelen - , gebruikten ze daar wel degelijk al een tacktiek van werken in rijen)

Elfanor-

Legacy Member
Exorikos zei:
Het verhaal van de achtervolging op de Helvetiërs is een van die dingen die me zullen bijblijven uit de lessen Latijn. :)

Inderdaad, is eens wat anders dan die poëzie
Die tactiek van de veldslag wordt uitgelegd in enkele kanjers van zinnen. Je zit daar dan wel even op te leren en tegelijk zie je wat een prachtige tactiek die Caesar gebruikte.

dee

Legacy Member
Genious zei:
En ge zou eens moeten weten wie al heel vroeg efficiënte tacktieken toepaste met musketten. (en volgens een tijdschrift van wargames - die dan ook de historische achtergrond van de slag behandelen - , gebruikten ze daar wel degelijk al een tacktiek van werken in rijen)

Ja natuurlijk gebruikte zij dat. Die vochten 90% van de tijd alleen maar tegen elkander.

Fighting Hobbit

Legacy Member
De Britse vloot ten tijden van Nelson was toch ook wel een prachtig staaltje macht, discipline en efficiêntie als je het mij vraagt. Voor mij zal Nelson in elk geval altijd een militair genie blijven.
Natuurlijk was het leger van Napoleon -om in die tijd te blijven- ook een geweldig staaltje van militaire macht, howel dat echt kwam door hun leider en de motivatie en moraal die hij bij zijn mannen wist op te wekken.

Voor de rest zijn er natuurlijk nog zo veel legers die je kan ophemelen of afkraken, om het over divisies te hebben, denk maar aan zwitserse huurlingen vroeger in de Middeleeuwen, geducht in heel Europa en meer dan terecht ook.

Tweek

Legacy Member
Den Freddie zei:
². Ziet maar naar Irak. Us Army heeft betere wapens, beter opgeleide manschappen, ... In een normale oorlog zouden de US snel winnen. Tegenover deze guerillastrijd staan ze praktisch machteloos. In een oorlog tegenover een ander land/leger zijn er ook doelen, die als ze uitgeschakeld worden, het einde van de oorlog kunnen inluiden. Op die guerillatechnieken heeft dat geen effect. Ze zien eruit als gewone burgers, duiken ergens op, richten een bloedbad aan en verdwijnen. Dat is de toekomst, kleine geoefende gropen die overal speldenprikken uitdelen. (imo)



zoals een paar posts hiervoor al is gezegd , een oplossing tegen guerillatactieken is ze allemaal vermoorden.Dit zou wss vroeger zeker gedaan zijn, maar tegenwoordig is zoiets niet goed voor het publieke imago van de regering als de tv ploegen deze gruwel beelden tonen.

Atrox

Legacy Member
Of het volk aan uw kant krijgen.
Jammer genoeg voor de Amerikanen, is dit quasi onmogelijk...

Hellrabbit

Legacy Member
Elfanor- zei:
Inderdaad, is eens wat anders dan die poëzie
Die tactiek van de veldslag wordt uitgelegd in enkele kanjers van zinnen. Je zit daar dan wel even op te leren en tegelijk zie je wat een prachtige tactiek die Caesar gebruikte.

en hoe lelijk hij wel niet schreef :p

Dieleman_F

Legacy Member
Elfanor- zei:
Inderdaad, is eens wat anders dan die poëzie
Die tactiek van de veldslag wordt uitgelegd in enkele kanjers van zinnen. Je zit daar dan wel even op te leren en tegelijk zie je wat een prachtige tactiek die Caesar gebruikte.

Literair is caesar toch eerder saai te noemen :p

Sertu

Legacy Member
VS => gemiddeld iq van de soldaten is zo laag daar dat ze het verschil tussen nen taliban en een koei nog ni eens zien
romeinen => goeie wapens, redelijke tactieken maar als er 1 tacticus is die er boven uit stak is het wel
ALEXANDER DE GROTE

pvt. stengo

Legacy Member
Dieleman_F zei:
Ik denk dat Khan toch wel veel bereikt heeft in korte tijd (grootste rijk ooit), maar opkijken naar een leger als de mongolen, vergeet het. Ze slachtten gewoon af wat ze tegenkwamen...

Ik meen toch eens een docureeks te hebben gezien over Khan en qua bestuur zat dat rijk toch goed ineen.

Dieleman_F

Legacy Member
pvt. stengo zei:
Ik meen toch eens een docureeks te hebben gezien over Khan en qua bestuur zat dat rijk toch goed ineen.

Inderdaad, die heb ik ook gezien, indrukwekkend. Hoe een man met een visie een rijk kan uitbouwen (die na zijn leven nog twee generaties standhield?). Hij heeft ook een stad gesticht en het als hoofdstad van zijn rijk gemaakt, meen ik mij te herinneren.

Atrox

Legacy Member
Sertu zei:
VS => gemiddeld iq van de soldaten is zo laag daar dat ze het verschil tussen nen taliban en een koei nog ni eens zien

Man, zaag nie zo. :ironic:
Es kijke hoe gij zou reagere als ge beschoten wordt. Wss kwam ge met een natte broek trug.

pvt. stengo

Legacy Member
Dieleman_F zei:
Inderdaad, die heb ik ook gezien, indrukwekkend. Hoe een man met een visie een rijk kan uitbouwen (die na zijn leven nog twee generaties standhield?). Hij heeft ook een stad gesticht en het als hoofdstad van zijn rijk gemaakt, meen ik mij te herinneren.

En dat had een wijk waar bijvoorbeeld vooral mensen uit Europa zaten, ...
In ieder geval die hoofdstad was naar het schijnt nogal redelijk multicultureel.
Het was ook vrij groot zeker?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan