Exorikos
Legacy Member
Gromme zei:Vertel....
Wat Caesar deed met de Helvetii is een mooi staaltje van divide et impera.
Nog een paar dingen die me zijn bijgebleven:
- Lucius Quinctius Cincinnatus
- De brug van Caesar over de Rijn
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Gromme zei:Vertel....
Silent Assassin zei:Japanse samoerai primitief?U moet wel weten waar u over spreekt natuurlijk.
De daimyo van feodaal Japan waren heel strategisch en intelligent,en de krijgskunsten van de samoerai hebben hun waarde genoeg bewezen denk ik...kijk maar naar de vele sporten die afgeleid zijn van oude Japanse gevechtskunsten.Iaido werd kendo,ju-jitsu judo,karate werd naar een competite sport omgezet...
Silent Assassin zei:En dan over hun botsing met de buitenlanders zoals u zegt,de Portugezen in 1542.Hun musketten herlaadden traag,waren onnauwkeurig op langere afstand en wnr het begon te gieten waren ze volledig nutteloos.Dan zijn die 'primitieve ' Japanse bogen toch de betere keuze denk ik;Accuraat tot op 180 meter,herlaad sneller,...
^^pathfinder^^ zei:Als Duitser moet da ook wel een ferme impact op u hebben, als gij veilig op u stelling zit en ge ziet daar een horde russen int rond schieten en op u afstormen.Hun rantsoen bestond ook grotendeels uit wodka.
het blijven rare jongens die Ruskies
dee zei:Vechtsporten/krijgskunsten hebben dan ook niets te maken met de efficiencie van een leger.
Ik zou niet weten wat hen zo strategisch superieur of intelligent maakte. De mongoolse invasie is enkel maar gestopt omdat de mongolen ver van huis waren zonder ondersteuning, geen eten en er een aantal kampen in hun eigen leger was. Japan in die tijd had helemaal geen idee van tactiek buiten hun eigen wat ook vrij logisch is. Die zaten in een totaal isolement. Op die manier is uw tactiek altijd de beste, er is er maar 1.
Daarna zijn ze iets slimmer geworden en dachten ze dat het toch verstandig was om ook eens naar de zee te kijken inplaats van enkel naar de buren maar de grote invasies zijn toch elke keer weer gestopt door het weer en de omstandigheden en in mindere maten door het tactisch vernuft van de samurai.
Dan is er niet veel meer te zeggen tot de introductie van de musket.
Bij goed gebruik ervan waren ze superieur. Traag en niet nauwkeurig? Hier is dan tactiek nodig. Men zette gewoon een 2-3 rijen op. Terwijl de ene aan het herladen was kon de andere schieten. Doordat ze op een rij stonden was de nauwkeurigheid ook al niet meer belangrijk. Een boog is trouwen hoogst onnauwkeurig in onervaren handen. Een musket daarentegen was zeer effectief in de handen van een onervaren iemand door de tactiek die ik hierboven heb gezet.
De samurai waren inferieur en zijn uiteindelijk tenonder gegaan aan die nieuwe tactieken en uitvindingen. Anders hadden ze de burgeroorlog wel gewonnen.
Zonder het isolement van japan hadden ze nooit zo lang kunnen bestaan.

Avondland zei:Weet iemand wat meer af van de Boerenoorlog? Hoewel het vrijwel vaststond dat de Britten zouden winnen, bleven de Boeren toch strijden voor hun vrijheid. Na de oorlog verloren was werden ze in concentratiekampen gestoken, een uitvinding van de Engelsen. Dit gebeurde in erbarmelijke condities.
"Ons vir jouw, Suid-Afrika!"
steckie zei:Ik ga hier toch moeten kiezen voor iets dat niet echt een volk is, maar meer een idee: guerilla technieken.
Waarom: op alle tactieken van alle legers die hierboven genoemd zijn is wel een antwoord gevonden door de tegenstander of door latere tegenstanders.
Maar tegen de guerilla technieken is nog altijd geen echt antwoord gevonden.
En ja, ik weet dat "het verzet" of wat er ook in guerilla vecht meestal na een paar jaar gedaan is omdat ze gewoon geassimileerd worden, maar ik neem hier aan dat we met sterkste leger bedoelen dat een leger een ander leger op korte termijn kan overwinnen. (ja, WOII is ook korte termijn)
dee zei:Dan is er niet veel meer te zeggen tot de introductie van de musket.
Bij goed gebruik ervan waren ze superieur. Traag en niet nauwkeurig? Hier is dan tactiek nodig. Men zette gewoon een 2-3 rijen op. Terwijl de ene aan het herladen was kon de andere schieten. Doordat ze op een rij stonden was de nauwkeurigheid ook al niet meer belangrijk
Exorikos zei:Het verhaal van de achtervolging op de Helvetiërs is een van die dingen die me zullen bijblijven uit de lessen Latijn.![]()
Genious zei:En ge zou eens moeten weten wie al heel vroeg efficiënte tacktieken toepaste met musketten. (en volgens een tijdschrift van wargames - die dan ook de historische achtergrond van de slag behandelen - , gebruikten ze daar wel degelijk al een tacktiek van werken in rijen)
Den Freddie zei:². Ziet maar naar Irak. Us Army heeft betere wapens, beter opgeleide manschappen, ... In een normale oorlog zouden de US snel winnen. Tegenover deze guerillastrijd staan ze praktisch machteloos. In een oorlog tegenover een ander land/leger zijn er ook doelen, die als ze uitgeschakeld worden, het einde van de oorlog kunnen inluiden. Op die guerillatechnieken heeft dat geen effect. Ze zien eruit als gewone burgers, duiken ergens op, richten een bloedbad aan en verdwijnen. Dat is de toekomst, kleine geoefende gropen die overal speldenprikken uitdelen. (imo)
Elfanor- zei:Inderdaad, is eens wat anders dan die poëzie
Die tactiek van de veldslag wordt uitgelegd in enkele kanjers van zinnen. Je zit daar dan wel even op te leren en tegelijk zie je wat een prachtige tactiek die Caesar gebruikte.

Elfanor- zei:Inderdaad, is eens wat anders dan die poëzie
Die tactiek van de veldslag wordt uitgelegd in enkele kanjers van zinnen. Je zit daar dan wel even op te leren en tegelijk zie je wat een prachtige tactiek die Caesar gebruikte.

Dieleman_F zei:Ik denk dat Khan toch wel veel bereikt heeft in korte tijd (grootste rijk ooit), maar opkijken naar een leger als de mongolen, vergeet het. Ze slachtten gewoon af wat ze tegenkwamen...
pvt. stengo zei:Ik meen toch eens een docureeks te hebben gezien over Khan en qua bestuur zat dat rijk toch goed ineen.
Sertu zei:VS => gemiddeld iq van de soldaten is zo laag daar dat ze het verschil tussen nen taliban en een koei nog ni eens zien
Dieleman_F zei:Inderdaad, die heb ik ook gezien, indrukwekkend. Hoe een man met een visie een rijk kan uitbouwen (die na zijn leven nog twee generaties standhield?). Hij heeft ook een stad gesticht en het als hoofdstad van zijn rijk gemaakt, meen ik mij te herinneren.