Archief - De kerstthread

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Zet jij een kerstboom?


  • Totaal aantal stemmers
    202
  • Opiniepeiling gesloten.

Garmir

Legacy Member
Een thread over kerst en alles er rond, vind ik toch passen in deze periode.

Wikipedia zei:
Kerstmis (veelal zo aangeduid door rooms-Katholieken) of kerst(feest) (veelal zo aangeduid door protestanten) is een belangrijk christelijk feest in het kerkelijk jaar.

Met Kerstmis wordt de geboorte van Jezus Christus gevierd. De evangeliën van Lukas en Mattheus beschrijven de geboorte van Jezus. Vooral Lukas geeft brede aandacht aan de geboorte van Jezus in Bethlehem.

Het kerstfeest wordt in de christelijke wereld gevierd op 25 december, maar in de oosters-orthodoxe kerken (zoals de Russisch-orthodoxe Kerk), wordt de Juliaanse kalender gebruikt, zodat het daar twee weken later valt. In veel streken zijn er tevens speciale vieringen op de avond ervoor (kerstavond, middernachtsmis) en/of op de dag erna. In Nederland en Vlaanderen / België wordt 25 december als 1e Kerstdag en 26 december als 2e Kerstdag beschouwd.

Het feest is in West-Europa in hoge mate geseculariseerd en veel elementen in de wijze waarop men Kerstmis viert gaan terug op prechristelijke en Germaanse tradities.

Hoewel Pasen theologisch gezien veel belangrijker is, wordt buiten de Liturgie het Kerstfeest in het Westen veel uitbundiger gevierd. In het christelijke Oosten is ook buiten de Kerk het Paasfeest belangrijker en speelt daarnaast het feest van Epifanie een belangrijkere rol.

Wat je er nu nog bij mag nemen is dat door de reclame van Coca-Cola in der tijd de kerstman ontstaan is als een oude vriendelijke man die graag kadootjes uitgeeft. Ook is door het invloed van de dranken gigant Coca-Cola kerst in een Rood jasje gestoken, al was het vroeger gecombineerd met de groene kleur.


Genoegd gezever over de betekenins en de afkomst van kerst. Waarvoor ik deze draad start, is om jullie een paar vragen te stellen, en eventueel het te laten leiden tot een telenet-debat :)

Wie doet er mee aan deze kerstperiode? Zijn jullie ook zo verzot op de kerstinkopen gelinkt met de kadootjes en de gezellige diner achteraf met de gehele familie...
Wie zet er hier een kerstboom, al dan niet echt? en overbelasten jullie ook de takken met allerlei prulletjes en praaltjes :)


Nu heb ik wel genoegd gezegd en laat ik het woord aan jullie over.

vriendelijke Kerstgroeten
Garmir

poekie 2

Legacy Member
onze kerstboom is mooi versierd :)

Wij trekken briefjes wie voor wie een cadeautje koopt ( max 20 euro )

Garmir

Legacy Member
poekie 2 zei:
onze kerstboom is mooi versierd :)

Wij trekken briefjes wie voor wie een cadeautje koopt ( max 20 euro )


Heh is wel een originele manier dit, had ik nog noit gehoord. Hier thuis koop ik meestal voor ieder iets. Het kost nooit veel maar ze zijn er altijd content mee.
Het is niet de waarde dat telt maar de geste :)

Massis

Legacy Member
thuis sta er meestal wel ene (nep, verliest zo geen naalden) en op kot sta der ook ene gemeenschappelijke op't terras

Garmir

Legacy Member
punkrockdude zei:
thuis sta er meestal wel ene (nep, verliest zo geen naalden)
Feit
Vroeger stelde we altijd een echte kerstboom, maar die naalden waren zo ergelijk. het enige jammere aan de nepbomen is dat wanneer je smorgens opstaat en in de nabijheid van de boom komt dat hij die lekker frisse geur niet verspreid. :sad:

GhO$T

Legacy Member
Thuis staat er altijd een, een echte want die plastiek rommel is echt niet aangenaam.

Zelf heb ik zo'n mini-kerstboom-geval maar nog niet uitgehaald, ben in feite nog totaal niet in de kerstsfeer voor de moment.

ElBramo

Legacy Member
Het is echt wel gezellig om door mijn wijk te rijden savonds, die altijd mooi versierd is. Als het niet regent, en niet teveel waait, dan voel ik zo die kerstsfeer in mij opkomen en dan voel ik me gelukkig.
Het is een manier om de depressieve winterdagen door te komen, kerstmis is a joy :)

edit: vroeger organiseerde de wijk kerstboomverbranding, na kerstmis. Ik vond dat een van de meest sfeervolle momenten die er zijn... Laat opblijven, een glaasje glu wein zonder dat de ouders het zagen, met vriendjes spelen, praten met meisjes... Porren in het immens hoge vuur, glijden op het ijs...

Maar nu, sinds die nieuwe milieuwet, is dat verboden :( Sad but true

EverlastingHate

Legacy Member
Ne plastiquen, minder kuiswerk :p, anders liggen alle naalden weer op de grond.

killgore

Legacy Member
Op kot niets, zit hier te weinig imho + geen plaats.

Thuis staat er altijd nen kerstboom (geen namaak geval) waar mijn ma genoeg haar tijd in steekt om te versieren. Vroeger hielp ek daar mee, de laatste jaren ben ek bijna niet thuis wanneer ze da doen of heb ek et te druk :p.

Wat me wel wat tegensteekt is alle overdadige buitenversiering (zelfs bij mij thuis steekt dat al wat tegen en das nog vrij deftig) en natuurlijk al da fake gedoe en al die gejaagde mensen om op tijd hun cadeaukes te hebben.

Maar binnenshuis is da wel gezellige periode :). Ware het niet dat daar dan cursussen liggen te wachten. Ook altijd leuk is dat dit 1 van 2 momenten is (andere is in zomer) waarbij we echt nog eens met gehele familie samenkomen :).

Gavin

Legacy Member
een hele kleine, geen fancy ziever (het is door de mama, ik ben daar al helemaal ni mee bezig)


als ik hier de shopping inloop, word ik gek van die oeverloze rijen kerstbomen die daar staan
ook de kerstliedjes (jawel, vlaamsche schlagers zijn weer in) kan ik nimeer aanhoren

nee.. de kerstsfeer die er hangt, is er way over

Tweak37

Legacy Member
kerstboom staat er nog niet maar komt nog wel.

waar ik niet van hou zijn die vreselijke overdadige buitenhuis versieringen die de laatste tijd zo in zijn. (hell soms zijn er drie huizen in een straat met dezelfde "kerstman beklimt ladder" versiering)

onze boom zelf mag er meestal wel zijn, lekker rommelig maar dat past hier ook. Van die heel chique bomen waar uren werk in gekropen is, kunnen ook wel mooi zijn in sommige huizen, hangt er een beetje vanaf.

SweetEmmaRose

Legacy Member
Wij gaan na kerstmis naar londen, dus wij kunne ni echt van een kerstboom geniete. en moeste wij der 1 kope dan zou die der nog staan tot februari :D

RaZoR be

Legacy Member
hier vroeger altijd een kerstboom, toen een plastieken..

nu gene meer, maar wel wa versieringen... een beetje minder werk :D

Skoran

Legacy Member
Mijn ouders zetten een kerstboom en ik denk dat ik het later ook wel ga doen voor de gezelligheid maar zoals ik hier al ooit heb verkondigd vier ik de heidense feesten en niet de christelijke (deze zijn namelijk gepikt van de germanen, en ik ben daar totaal tegen)

Ik vier dus kerstmis mee met mijn familie maar ik vier eigenlijk Midwinter :p

Wij trekken btw namen in de familie wie voor wie een kado moet kopen en dan moeten we daar een verske bij verzinnen :p

EternalSilence

Legacy Member
is er niet iets als :: ja ik plaats een kerstboom omda het moe van moeder

mijn persoonlijke opinie :: neen ik zou geen kerstboom plaatsen .. en moest het toch ene zijn .. dan zal het ne echte zijn, die ik da plant in den hof, omda dan het jaar nadien weer te gebruiken..

bomen uit de grond trekken om maar 1 jaar te gebruiken vind ik verspilling van de natuur en geld.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan