Mobiliteit in campagnes: flitstolerantie, kilometerrijden, eigen wagen

Ok, andere eenvoudigere oplossing. Verplicht elke 2 jaar ofzo passeren bij een equivalent van de keuring, mss iets dat gedaan kan worden door garages. Die geven uw km stand door en je wordt op basis daarvan belast.

En het argument voor km gedaan buiten België, het is een milieubelasting en klimaatverandering kent geen grenzen.. :p
 
Maar je mag geen zaken 2x belasten in de EU, hoe ga je dat doen met EU landen die een wegenvignet hebben?
Er zijn bepaalde specifieke richtlijnen over specifieke belastingen die niet dubbel mogen in de EU maar er is geen algemene regel die dubbele belasting verbiedt in de EU. Je mag andere EU bedrijven en burgers niet benadelen tegenover je eigen burgers/bedrijven maar dat speelt hier niet, je benadeelt je eigen burgers en bedrijven en dat vindt de EU niet erg.
 
Ik ben nog altijd niet mee hoe dit iets met de gewesten te maken heeft.

Als Vlaanderen beslist het zo te belasten, hoe is dat fiscaal een probleem? De belasting blijft gewoon op basis van locatie. Enkel de manier van bereken veranderd.
Omdat je in Vlaanderen niet kan belasten voor kilometers gereden in het buitenland.
Dat is zoals ze u hier zouden belasten voor de energiefactuur van uw buitenverblijf in Spanje...
Klopt, dat is toch ook al. In landen met veel vignetten en tolwegen zal men hierdoor normaal minder belastingen betalen, die men in België wel reeds allemaal betaald heeft adhv BIV en verkeersbelasting.

Daar is niets nieuws aan. Maar natuurlijk zijn deze Europese conflicten op dat vlak al langer een thema.

Jij moet toch ook tol betalen op bepaalde plaatsen in België ondanks dat je dit al betaald?

De tol/peage/... Is voor het gebruik van die specifieke weg. De belastingen zijn voor andere wegen , het milieu, Parkings,... Whatever.

Ik vind het absurder dat de auto van de opa die 2k km per jaar doet even zwaar belast is als degene die 80k km doet per jaar.
Nee, dat is nu nog niet zo. Je betaalt BIV en VB omdat uw auto hier is ingeschreven. Dat is een forfetair bedrag voor het gebruik van de Belgische wegen. Dat er in het buitenland nog andere systemen zijn, dat is voor het gebruik in die landen, niet voor het gebruik van de wegen in België.

Tol op Belgische wegen is dan specifiek extra voor die specifieke weg te gebruiken, dat is ook niks vreemd.

En opa betaalt wel degelijk minder, aangezien uw brandstof ook belast wordt.
 
Ok, andere eenvoudigere oplossing. Verplicht elke 2 jaar ofzo passeren bij een equivalent van de keuring, mss iets dat gedaan kan worden door garages. Die geven uw km stand door en je wordt op basis daarvan belast.

En het argument voor km gedaan buiten België, het is een milieubelasting en klimaatverandering kent geen grenzen.. :p
Wat hiervoor (op de vorige pagina, post boven de jouwe) al aan bod gekomen is, daar is het probleem binnen België over de gewesten heen...
 
Omdat dan de bijzondere financieringswet aangepast moet worden, wat Vlaanderen niet éénzijdig kan doen...
En dat de andere gewesten hier moeilijk over kunnen doen. Wat ook de reden is dat elk voorstel tot nu toe voor kilometerheffing personenwagens in Vlaanderen al gedaan is op basis van werkelijk gereden kilometers op Vlaamse wegen. Want hier is dan een ander artikel van de Bijzondere financieringswet weer van belang:

Dus als Vlaanderen beslist voor gewoon per gereden kilometer en dan kom Brussel of Wallonië met een ander systeem, dan zit je met een dubble belasting...

Jouw voorstel is simpel, maar te simpel voor België gezien de opsplitsing van bevoegdheden. En zoals hierboven gezegd moet Vlaanderen daar ook rekening mee houden.
Als Vlaanderen met dat systeem komt en Brussel/Wallonië behoudt het huidig systeem, dan is er geen dubbele belasting.
 
Het péage systeem zoals in Frankrijk, zal hier nooit komen.
Ons op & af ritten zitten veel te kort op elkaar wat voor choas & nog meer stilstand zal zorgen.
Je kan niet iedere weg gebruiker eisen om een badge te gebruiken.
In Frankrijk zijn ze ermee gestart op 1 stuk en staat er file aan de automaten...

Je kan niet twee keer belasten. Of de verkeersbelasting gaat weg en komt vignet in de plaats.
Maar als vignet er komt, dan is het voor de meeste goedkoper. Goed vervuilende auto betaalt dan minder taksen...
De verkeersbelasting daarintegen kijkt naar alle normen.

Je kan ook niet iedereen op de fiets zetten.
Veel success voor mensen die op 1 week naar Maastricht moeten dag erachter naar Oostende & daarna Kortrijk.
Dan hebben die op 1 week de tour de france gereden...
En degene die beweert dat trein sneller is, komt bedrogen uit.
Op zo'n lange afstanden is dat tijd x2.

Ben wel voor om auto te weren uit centrums en grote rand parkings te voorzien. Om dan te voet naar het stad te gaan.
Ook grote winkelketens uit de stad trekken met grote apparatuur. Mediamarkt, ikea, albert heyn etc...
Maar laten we de auto aub niet verketteren als de duivel.
Laat ons eerst starten met de treinverbindingen binnen EU beter te maken.
Waarom kan ik niet met 1 trein van BXL naar Madrid?
Of van Madrid naar Parijs etc..
Zo'n lange afstanden is een trein zeer interessant.
En de vliegtuigen gebruiken voor de zeer lange vluchten naar USA, Azie etc...
 
Als Vlaanderen met dat systeem komt en Brussel/Wallonië behoudt het huidig systeem, dan is er geen dubbele belasting.
Maar zo werkt het niet. Ze zijn zowel in Brussel als Wallonië al aan het kijken naar een herziening van hun verkeersbelasting.
En als overheid moet je toekomstgericht denken, met de informatie (en mogelijkse plannen waar men weet van heeft) voor handen. Als men weet dat het systeem ook in Wallonië en Brussel nog gaat veranderen, is het belachelijk (en te kostelijk) om een herziening te doen die mogelijks maar enkele jaren stand houdt.

Dit staat ook in het rapport voor de Vlaamse Overheid dat ik hiervoor al gelinked heb, scroll maar even terug en lees. Staat zelfs in het stuk eruit dat ik gequote heb...
 
Omdat je in Vlaanderen niet kan belasten voor kilometers gereden in het buitenland.
Dat is zoals ze u hier zouden belasten voor de energiefactuur van uw buitenverblijf in Spanje...
Neen. Graag geen zaken in het belachelijke trekken door absurde vergelijkingen te maken.
Nee, dat is nu nog niet zo. Je betaalt BIV en VB omdat uw auto hier is ingeschreven. Dat is een forfetair bedrag voor het gebruik van de Belgische wegen. Dat er in het buitenland nog andere systemen zijn, dat is voor het gebruik in die landen, niet voor het gebruik van de wegen in België.

Tol op Belgische wegen is dan specifiek extra voor die specifieke weg te gebruiken, dat is ook niks vreemd.

En opa betaalt wel degelijk minder, aangezien uw brandstof ook belast wordt.
Dat is uw mening. Daarom geen feit.

Brandstof wordt ook belast, met btw en accijnzen. Inderdaad. Elektriciteit ook. Mijn loon ook, met rsz, met gewone belastingen, gemeentebelasting,... OEI, dubbel. Dat mocht toch niet?

'Het kan niet' is enorm zwakke argumentatie en een echte dooddoener voor de discussie.
 
Maar zo werkt het niet. Ze zijn zowel in Brussel als Wallonië al aan het kijken naar een herziening van hun verkeersbelasting.
En als overheid moet je toekomstgericht denken, met de informatie (en mogelijkse plannen waar men weet van heeft) voor handen. Als men weet dat het systeem ook in Wallonië en Brussel nog gaat veranderen, is het belachelijk (en te kostelijk) om een herziening te doen die mogelijks maar enkele jaren stand houdt.

Dit staat ook in het rapport voor de Vlaamse Overheid dat ik hiervoor al gelinked heb, scroll maar even terug en lees. Staat zelfs in het stuk eruit dat ik gequote heb...
Maar natuurlijk is die overeenstemming belangrijk. Dat spreek ik ook niet tegen. Maar het is absurd om te stellen dat het niet zou gaan hierdoor. Dat is extreem omgewenst, en liefst wil je inderdaad dat Wallonië en Brussel ook zo'n systeem zouden gebruiken dan. Dan zou het toch wel gaan?

Elk systeem heeft zijn voor en nadelen. Als je bij elk van de systemen een nadeel er uit pikt en gaat zeggen 'hierdoor gaat het niet' dan kunnen we beter gewoon niets doen inderdaad.
 
Neen. Graag geen zaken in het belachelijke trekken door absurde vergelijkingen te maken.

Dat is uw mening. Daarom geen feit.

Brandstof wordt ook belast, met btw en accijnzen. Inderdaad. Elektriciteit ook. Mijn loon ook, met rsz, met gewone belastingen, gemeentebelasting,... OEI, dubbel. Dat mocht toch niet?

'Het kan niet' is enorm zwakke argumentatie en een echte dooddoener voor de discussie.
Brandstof belasten, is niet het belasten van het gebruik van wegeninfrastructuur...
 
Maar natuurlijk is die overeenstemming belangrijk. Dat spreek ik ook niet tegen. Maar het is absurd om te stellen dat het niet zou gaan hierdoor. Dat is extreem omgewenst, en liefst wil je inderdaad dat Wallonië en Brussel ook zo'n systeem zouden gebruiken dan. Dan zou het toch wel gaan?

Elk systeem heeft zijn voor en nadelen. Als je bij elk van de systemen een nadeel er uit pikt en gaat zeggen 'hierdoor gaat het niet' dan kunnen we beter gewoon niets doen inderdaad.
Het is niet absurd, het is de realiteit. Ga terug naar alle eerdere voorstellen/discussies over dit onderwerp in Vlaanderen. Telkens wordt er rekening gehouden met de andere gewesten (en dit is meermaals al de reden geweest dat de vorige voorstellen nooit doorgegaan zijn). Had het allemaal zo simpel geweest als jij voorstelt, was dit er al lang doorgekomen. Maar de realiteit is dat de politiek en bevoegdheden in België dit een pak moeilijker maken en dat men niet zomaar een andere Belgische regering in het zak kan zetten.
En als Wallonië en Brussel ook zo een systeem gaan gebruiken, kan het. Maar enkel als ze hetzelfde systeem willen gebruiken. En in het verleden is al duidelijk geworden dat er geen consensus is over de gewesten heen over welk systeem... Zie wederom mijn eerste post in deze thread hierover.

Als je iets absurd wilt noemen, dan is het hoe de opsplitsing van bevoegdheden zaken zoals dit tegenwerkt.
 
Het is niet absurd, het is de realiteit. Ga terug naar alle eerdere voorstellen/discussies over dit onderwerp in Vlaanderen. Telkens wordt er rekening gehouden met de andere gewesten (en dit is meermaals al de reden geweest dat de vorige voorstellen nooit doorgegaan zijn). Had het allemaal zo simpel geweest als jij voorstelt, was dit er al lang doorgekomen. Maar de realiteit is dat de politiek en bevoegdheden in België dit een pak moeilijker maken en dat men niet zomaar een andere Belgische regering in het zak kan zetten.

Als je iets absurd wilt noemen, dan is het hoe de opsplitsing van bevoegdheden zaken zoals dit tegenwerkt.
Laat me mezelf corrigeren : Het is absurd voor die argumentatie te gebruiken als argumentatie tegen mijn voorstel, bekeken in vergelijking met de alternatieven (buiten niets doen). Die problematiek is er voor ELKE aanpassing op dat vlak. Zoals ik hierboven al zei, dat is ook een zeer actueel thema op Europees vlak.

Er zijn veel landen hun opties aan het bekijken en daar zijn aspecten zoals 'dubbel belasten' en 'discriminatie inwoners/niet inwoners' inderdaad zeer relevant.

Maar again, elke vorm van implementatie die niet hetzelfde is over verschillende gebieden zal tot deze problematiek leiden.

En een simpel systeem in opzet is dan des te makkelijker te harmoniseren over grenzen heen.
 
Laat me mezelf corrigeren : Het is absurd voor die argumentatie te gebruiken als argumentatie tegen mijn voorstel, bekeken in vergelijking met de alternatieven (buiten niets doen). Die problematiek is er voor ELKE aanpassing op dat vlak. Zoals ik hierboven al zei, dat is ook een zeer actueel thema op Europees vlak.

Er zijn veel landen hun opties aan het bekijken en daar zijn aspecten zoals 'dubbel belasten' en 'discriminatie inwoners/niet inwoners' inderdaad zeer relevant.

Maar again, elke vorm van implementatie die niet hetzelfde is over verschillende gebieden zal tot deze problematiek leiden.

En een simpel systeem in opzet is dan des te makkelijker te harmoniseren over grenzen heen.
Maar dat is ook niet correct. Dat probleem stelt zich niet als men het doet zoals in vorige voorstellen (en de studie van 2019). Als men enkel belast voor gereden kilometers op Vlaamse wegen is er geen enkel probleem. En dat is dan ook telkens het voorstel geweest. Zelfs Brussel wou meegaan in dit systeem in 2019, enkel Wallonië niet.
Jij komt nu met een ander voorstel af dat niet haalbaar is in Vlaanderen/België terwijl er andere systemen/voorstellen zijn die wel perfect haalbaar en wettelijk zijn.

Maar indien men enkel gereden kilometers in Vlaanderen wilt belasten, komen dan de technische problemen bij kijken die ik aankaartte in mijn originele post...
 
Maar dat is ook niet correct. Dat probleem stelt zich niet als men het doet zoals in vorige voorstellen (en de studie van 2019). Als men enkel belast voor gereden kilometers op Vlaamse wegen is er geen enkel probleem. En dat is dan ook telkens het voorstel geweest. Zelfs Brussel wou meegaan in dit systeem in 2019, enkel Wallonië niet.
Jij komt nu met een ander voorstel af dat niet haalbaar is in Vlaanderen/België terwijl er andere systemen/voorstellen zijn die wel perfect haalbaar en wettelijk zijn.
Ik ben nog altijd niet mee waarom dat niet haalbaar zou zijn?
Maar indien men enkel gereden kilometers in Vlaanderen wilt belasten, komen dan de technische problemen bij kijken die ik aankaartte in mijn originele post...
Akkoord trouwens hoor. En ook akkoord dat ook een simpel systeem snel complex wordt.

En ik ga ook akkoord dat er zeker goed moet nagedacht worden over afstemming. Maar er moet op een bepaald moment eens actie komen. Zoals je zegt, 2019. Dat is alweer vijf jaar geleden, en welke stappen zijn er nu eigenlijk concreet gezet?
 
Wat hiervoor (op de vorige pagina, post boven de jouwe) al aan bod gekomen is, daar is het probleem binnen België over de gewesten heen...
Maar je belast niet km gereden op dat grondgebied, je belast "km gedaan met voertuig met eigenaar die in vlaanderen woont". Irrelevant waar die km gedaan zijn, je zegt gewoon dat het doel is om minder autoverkeer te stimuleren, "waar dan ook".

en uiteraard gaan er mensen constructies opzetten om dat te ontwijken maar dat is de minderheid.
 
Ik ben nog altijd niet mee waarom dat niet haalbaar zou zijn?
Omdat alles rond bevoegdheden complex is. Ik heb het (met mijn beperkte kennis) proberen aantonen op basis van een relevante wettekst. Als dat niet voldoende is kan ik het wederom enkel hier bij houden: als de mensen met een betere kennis hiervan zelfs nog nooit met dat simpel voorstel afgekomen zijn, zal er wel een goede reden voor zijn.

Akkoord trouwens hoor. En ook akkoord dat ook een simpel systeem snel complex wordt.

En ik ga ook akkoord dat er zeker goed moet nagedacht worden over afstemming. Maar er moet op een bepaald moment eens actie komen. Zoals je zegt, 2019. Dat is alweer vijf jaar geleden, en welke stappen zijn er nu eigenlijk concreet gezet?
Er is concreet niets gebeurd want men is er vanaf gestapt:

En er gaat nu waarschijnlijk ook niks concreet gebeuren want het komt niet opnieuw naar boven in de aanloop naar de verkiezingen.
 
Maar je belast niet km gereden op dat grondgebied, je belast "km gedaan met voertuig met eigenaar die in vlaanderen woont". Irrelevant waar die km gedaan zijn, je zegt gewoon dat het doel is om minder autoverkeer te stimuleren, "waar dan ook".

en uiteraard gaan er mensen constructies opzetten om dat te ontwijken maar dat is de minderheid.
Zie wederom een aantal posts hierboven. Allemaal goed en wel, als ook het Brusselse en Waalse gewest dit zo zouden doen.
Maar indien zij voor een ander systeem gaan, is er een dubbele belasting en is dit tegen de Bijzondere financieringswet... En met die mogelijkheden moet men dus ook rekening houden bij voorstellen en beslissingen voor Vlaanderen.
 
Alle, na Groen lanceert nu ook Vooruit plannen om komaf te maken met de bedrijfswagen. Moesten jullie nog twijfelen om op 1 van deze partijen te stemmen u weze gewaarschuwd. Verkondig het ook in uw kennissenkring en op het werk.
 
Alle, na Groen lanceert nu ook Vooruit plannen om komaf te maken met de bedrijfswagen. Moesten jullie nog twijfelen om op 1 van deze partijen te stemmen u weze gewaarschuwd. Verkondig het ook in uw kennissenkring en op het werk.
Ah ja want salariswagens zijn slecht voor: de luchtkwaliteit (want uitstoot), het klimaat (want uitstoot) en de economie (want files). Het is een fiscaal cadeau voor wie veelal reeds een hoger inkomen geniet. Het is een verschrikkelijke koterij, betaal werknemers gewoon in euro's.

Of: bedrijfswagens zijn goed voor de luchtkwaliteit (want EV = geen uitstoot), het klimaat (want lagere CO2-uitstoot dan particuliere wagens) en de economie (want snellere rotatie van het wagenpark, sterke tweedehandsmarkt, jobkansen in ruimere regio, ...). Het is een salariscomponent die voornamelijk terechtkomt bij wie al een hoger loon heeft, d.w.z. al bovengemiddeld personenbelasting bijdraagt en vaak sowieso met de auto naar het werk zou rijden, zij het dan een ouder, goedkoper, meer vervuilend exemplaar. Het is een handig extralegaal voordeel dat werknemers praktisch en financieel ontzorgt en bovendien de transitie naar een schoner wagenpark versnelt en vergemakkelijkt.

Kies uw waarheid. :p
 
Terug
Bovenaan