Mobiliteit in campagnes: flitstolerantie, kilometerrijden, eigen wagen

Maar die 700€ kost van een bedrijfswagen geven aan 500€ bruto loon (fictieve cijfers) zodat voor het bedrijf de rekening neutraal is kan wel.

Alleen spijtig dat die kapot belast wordt momenteel...

De werkgever kost het evenveel en jij als werknemer blijft over met minder als 230€ netto.
Klopt, maar dan ga je er dus als werknemer effectief op achteruit zoals ik al aangaf en de "winst" of vooruitgang in belastingen/rsz is niet het verhoopte bedrag dat nu eventueel in wagens gestopt wordt, waarvan sommigen denken dat dit voor hen voor een belastingverlaging gaat zorgen + als je dan nog moet aannemen dat het een effect gaat hebben op het gebruik van -en aankoop van wagens is er dan ook parallel een daling aan btw en accijnzen.
Ook gaan er een aantal leasebedrijven overkop gaan, want die draaien hun omzet wel op bedrijfswagens en niet op de particuliere markt, met misschien wat werkelozen tot gevolg uiteraard, ook de elektrificatie van het wagenpark gaat drastisch vertragen (80% bedrijfswagens).
Ik denk eerlijk gezegd dat de win hier niet zo groot is als men zou willen laten uitschijnen.

Voor werknemers die nu een extralegaal voordeel krijgen die nog relatief laag verloond worden stelt het probleem zich minder, die kunnen nog op zoek naar beter betaalde jobs, voor de werknemers die tegen hun loonplafonds aanlopen natuurlijk die zijn weer eens gesjareld, want die moet alweer inleveren (categorie die nu al reeds het meeste bijdraagt van allemaal).
 
Laatst bewerkt:
Maar die 700€ kost van een bedrijfswagen geven aan 500€ bruto loon (fictieve cijfers) zodat voor het bedrijf de rekening neutraal is kan wel.

Alleen spijtig dat die kapot belast wordt momenteel...

De werkgever kost het evenveel en jij als werknemer blijft over met minder als 230€ netto.
Het gaat van beide kanten moeten komen. De werknemer heeft een heel voordelige manier gehad om een auto van het werk betaald te krijgen. De werkgever heeft een heel voordelige manier gehad om de werknemer uit te betalen in auto ipv daar een heel duur loon voor uit te keren.

Als ik de regering was en ik zou dit onderwerp serieus nemen. Dan zou ik gewoon stelselmatig (over een tijdspanne van minstens 5j) de belastingen verhogen zodat steeds minder mensen nog die bedrijfswagen willen. En eventueel een alternatief bieden volgens het Nederlands systeem. Met km registratie. Zo voorkom je dat mensen die veel werkgerelateerde kilometers moeten doen, de dupe worden.
 
https://www.bruzz.be/actua/mobilite...eel-brusselse-ring-kost-35-miljard-2024-05-17 ik blijf het ongelooflijk vinden hoe deze miljarden niet opgenomen worden telkens als het over subsidies en (openbaar) vervoer gaat. De metro is te duur, maar dit is geen probleem
Omdat 10 jaar lang er 1 tot 2 uur file bijkletsen voor wie de ring over moet de beste reclame is voor het OV ?
Op de brug van Vilvoorde is het maximum aantal wegenwerkers die ik bezig zag 3 man. Vrij zeker dat dat alles was, want een stuk van het zeil dat ze over hun stelling spannen was aan het wegvliegen en het was alle hens aan dek. En nog vaker is er geen kat te zien.
En dan in Wezembeek ook nogeens alles op 1 vak… Het begint nu al belachelijk te worden, en de “werken” zijn nog ni goe bezig.
Ik snap dat werken nodig zijn, maar deze aanpak is het perfect recept om te eindigen zoals het justitiepaleis waar ze eerst de stellingen moesten restaureren om de echte restauratie verder te zetten: een eindeloze werf
 
https://www.bruzz.be/actua/mobilite...eel-brusselse-ring-kost-35-miljard-2024-05-17 ik blijf het ongelooflijk vinden hoe deze miljarden niet opgenomen worden telkens als het over subsidies en (openbaar) vervoer gaat. De metro is te duur, maar dit is geen probleem
Als je het over de Brusselse metro en over subsiedies voor Brusselse (openbaar) vervoer hebt, dan is het antwoord simpel: welkom in België.

Bijna de gehele Brusselse ring ligt op Vlaams grondgebied. Sinds autosnelwegen en gewestwegen een bevoegdheid zijn van het gewest op wiens grondgebiet deze liggen, is dit dus een Vlaamse bevoegdheid.
Zijn dus andere budgetten en subsidies. De Vlaamse Overheid gaat niet investeren in dingen die hun bevoegdheid niet zijn. Idem met de Brusselse Hoofdstedelijke Regering.
 
Het gaat van beide kanten moeten komen. De werknemer heeft een heel voordelige manier gehad om een auto van het werk betaald te krijgen. De werkgever heeft een heel voordelige manier gehad om de werknemer uit te betalen in auto ipv daar een heel duur loon voor uit te keren.

Als ik de regering was en ik zou dit onderwerp serieus nemen. Dan zou ik gewoon stelselmatig (over een tijdspanne van minstens 5j) de belastingen verhogen zodat steeds minder mensen nog die bedrijfswagen willen. En eventueel een alternatief bieden volgens het Nederlands systeem. Met km registratie. Zo voorkom je dat mensen die veel werkgerelateerde kilometers moeten doen, de dupe worden.
Dit, dit is de kern.

De echte vraag echter is: "waarom was dat zo?". Uw voorstel is: pest de bedrijfswagen nog meer en dan... is dat opgelost?

Kijk, stel: De werkgever kan 700 euro kosten aan u maken als extra.

Daarmee kan hij

Optie 1:

Een bedrijfwagen ter beschikking stellen, inclusief tankkaart (laadkaart, tegenwoordig). Dit was 100% aftrekbaar en kosten-voordelig. De werknemer betaalt er gewoon VAA op (vroeger een pak voordeliger, ik betaalde 70 euro VAA anno 2011 voor een BMW3 als startende IT'er. Dat was voor Di Rupo daar was). Dus de oplossing van Di Rupo was: "belasten, die handel!". En er stond niets tegenover, typisch de sossen... Dus: VAA omhoog met heel dieje cirque van de CO2 uitstoot berekening en daar staan we vandaag nog. Dit voordeel gaat nu nog verder uitgehold worden, mark my words. Goede of slechte zaak, laat ik het midden.

Optie 2:
Bruto uitbetalen in loon: 700 euro wil zeggen 500 bruut erbij(sociale bijdragen van uw werkgever aan de staat). Die 500 euro wordt aan 50% belast(hoogste schijf, lig je snel aan). Dan is dat 250 euro netto, maar dan moet je op het einde van het jaar toesteken met de inkomsten belasting als werknemer. Dus pakweg... 200 euro effectief. Totaal kost per jaar voor uw werkgever: 8400 euro, waarvan je netto ongeveer 1200 euro ervan op uw rekening ziet. Winst voor de staat: 7200 euro. En op die 1200 betaal je nog keer 21% btw op de meeste zaken, dus eigenlijk 7500 euro winst voor de staat op termijn...

Optie 3:
Mobiliteitsbudget. Haalbaar voor sommigen, voor een hoop anderen niet. Niet iedereen woont op wandel-afstand van een station of in centrum Antwerpen/Brussel (bweikes).

Een mooi initiatief, maar is (weer) beetje schieten naast het doel naar mijn mening.

Optie 4 (geen enkele partij doet dit):

Haal de lasten op loon naar beneden. Maar dat niet met netto 200 euro (aka, de tax-shift), maar ernstig dan. Werken moet lonen, minimumloon moet serieus boven uitkering zitten (we hebben het hier niet over 400 euro netto eh, daar betaal je geen creche van tegenwoordig). Op die manier worden al die "voordelen" overbodig. Als een wagen dan toch zo voordelig/nadelig is, wijst de markt dat wel zelf uit.

Wie werkt, moet dat voelen dat het de moeite is. Want we gaan met z'n allen naar een Amerikaanse situatie waar we met een heleboel "working poor" zitten. Het is eigenlijk al zo, maar we noemen dat niet zo hier. We noemen dat iets in de trend van "we knopen de touwtjes nog net aan elkaar".

Daarom dat ik dan ook walg van artikels zoals die verstokte politici die met "amper" 7000 euro pensioen moeten rondkomen, onlangs. Die mannen worden met dat geld betaald eh.
 
Laatst bewerkt:
Dit, dit is de kern.

De echte vraag echter is: "waarom was dat zo?". Uw voorstel is: pest de bedrijfswagen nog meer en dan... is dat opgelost?

Kijk, stel: De werkgever kan 700 euro kosten aan u maken als extra.

Daarmee kan hij

Optie 1:

Een bedrijfwagen ter beschikking stellen, inclusief tankkaart (laadkaart, tegenwoordig). Dit was 100% aftrekbaar en kosten-voordelig. De werknemer betaalt er gewoon VAA op (vroeger een pak voordeliger, ik betaalde 70 euro VAA anno 2011 voor een BMW3 als startende IT'er. Dat was voor Di Rupo daar was). Dus de oplossing van Di Rupo was: "belasten, die handel!". En er stond niets tegenover, typisch de sossen... Dus: VAA omhoog met heel dieje cirque van de CO2 uitstoot berekening en daar staan we vandaag nog. Dit voordeel gaat nu nog verder uitgehold worden, mark my words. Goede of slechte zaak, laat ik het midden.

Optie 2:
Bruto uitbetalen in loon: 700 euro wil zeggen 500 bruut erbij(sociale bijdragen van uw werkgever aan de staat). Die 500 euro wordt aan 50% belast(hoogste schijf, lig je snel aan). Dan is dat 250 euro netto, maar dan moet je op het einde van het jaar toesteken met de inkomsten belasting als werknemer. Dus pakweg... 200 euro effectief. Totaal kost per jaar voor uw werkgever: 8400 euro, waarvan je netto ongeveer 1200 euro ervan op uw rekening ziet. Winst voor de staat: 7200 euro. En op die 1200 betaal je nog keer 21% btw op de meeste zaken, dus eigenlijk 7500 euro winst voor de staat op termijn...

Optie 3:
Mobiliteitsbudget. Haalbaar voor sommigen, voor een hoop anderen niet. Niet iedereen woont op wandel-afstand van een station of in centrum Antwerpen/Brussel (bweikes).

Een mooi initiatief, maar is (weer) beetje schieten naast het doel naar mijn mening.

Optie 4 (geen enkele partij doet dit):

Haal de lasten op loon naar beneden. Maar dat niet met netto 200 euro (aka, de tax-shift), maar ernstig dan. Werken moet lonen, minimumloon moet serieus boven uitkering zitten (we hebben het hier niet over 400 euro netto eh, daar betaal je geen creche van tegenwoordig). Op die manier worden al die "voordelen" overbodig. Als een wagen dan toch zo voordelig/nadelig is, wijst de markt dat wel zelf uit.

Wie werkt, moet dat voelen dat het de moeite is. Want we gaan met z'n allen naar een Amerikaanse situatie waar we met een heleboel "working poor" zitten. Het is eigenlijk al zo, maar we noemen dat niet zo hier. We noemen dat iets in de trend van "we knopen de touwtjes nog net aan elkaar".

Daarom dat ik dan ook walg van artikels zoals die verstokte politici die met "amper" 7000 euro pensioen moeten rondkomen, onlangs. Die mannen worden met dat geld betaald eh.
Je vergeet het zinnetje er na ook vet te drukken. Niet alleen de werknemer heeft voordeel gehad, de werkgever heeft ook voordeel gehad. Die 700 euro wordt misschien wel 1000 euro omdat de werkgever beseft dat zijn voordelig loon (die auto dus) verdwijnt en hij dus met een deftig loon over de boeg zal moeten komen.

Optie 4 is imo de enige juiste. Jammer genoeg lijkt dit nog altijd een utopie te zijn.
Alhoewel jammer… ik ben ook iemand die het voordeel geniet van de bedrijfswagen. Dus erg hard klaag ik natuurlijk niet ;).
 
Niet iedereen woont op wandel-afstand van een station of in centrum Antwerpen/Brussel
Moet ook niet. Ik ga gewoon voor cash gaan en de wagen kopen die ik wil. Voor het geld dat wij krijgen kan je dezelfde wagen kopen ongeveer en op 5j af betalen.

Mobiliteitsbudget is minder belast als loon.
 
Niet alleen de werknemer heeft voordeel gehad, de werkgever heeft ook voordeel gehad.

Als je ziet waarom die wagens er ooit in de eerste plaats zijn gekomen, dan is het meer dan dubieus om over voordeel tout court te spreken voor werkgever of werknemer :). De BE staat is niet entitled om een ridicuul hoge overheidsbeslag binnen te harken, they're entitled to nothing.
If anything zijn die wagens hoogstens een begin van een correctie back to normal.
 
Er is geen netto eerlijke oplossing mogelijk voor de fiscaliteit van bedrijfswagens - de haves and have nots is het grote probleem, of eenvoudiger doch grosso modo correct: privé VS overheid. De regering kan het er weliswaar doorduwen, de vakbonden in de privé zijn flauwe afkooksels van deze bij de overheden.
 
Moet ook niet. Ik ga gewoon voor cash gaan en de wagen kopen die ik wil. Voor het geld dat wij krijgen kan je dezelfde wagen kopen ongeveer en op 5j af betalen.

Mobiliteitsbudget is minder belast als loon.
Tgoch, dat betwijfel ik: nen EV (hoge aankoopprijs, ge kunt nie een goedkoop tweedehanske kopen al), plus verzekeringen, onderhoud en laden is duur ze, vooral particulier.
 
Tgoch, dat betwijfel ik: nen EV (hoge aankoopprijs, ge kunt nie een goedkoop tweedehanske kopen al), plus verzekeringen, onderhoud en laden is duur ze, vooral particulier.
Dan kan ik heel slecht tellen 😅.

Die hoge aankoopprijs is ook trouwens gedaan hoor. Er is tegenwoordig in elke categorie te shoppen en de ice/hybride varianten zijn ook bijna even duur geworden...

Buiten de aankoopprijs is de kost per gereden kilometer een pak lager. Dus tel het complete plaatje eens uit op 5j? Enkel een alleen op benzine ben ik 2500€ per jaar goedkoper uit. Dan nog veel minder onderhoud nodig.

En je betaald op je eigen wagen ook nog is geen VAA.
 
Dan kan ik heel slecht tellen 😅.

Die hoge aankoopprijs is ook trouwens gedaan hoor. Er is tegenwoordig in elke categorie te shoppen en de ice/hybride varianten zijn ook bijna even duur geworden...

Buiten de aankoopprijs is de kost per gereden kilometer een pak lager. Dus tel het complete plaatje eens uit op 5j? Enkel een alleen op benzine ben ik 2500€ per jaar goedkoper uit. Dan nog veel minder onderhoud nodig.

En je betaald op je eigen wagen ook nog is geen VAA.
Ja, eerlijk: ik heb het nog niet uitgerekend, was buikgevoel :)
 
Tgoch, dat betwijfel ik: nen EV (hoge aankoopprijs, ge kunt nie een goedkoop tweedehanske kopen al), plus verzekeringen, onderhoud en laden is duur ze, vooral particulier.
2e hands EV's ondertussen wel gewoon goedkoop te vinden hoor. En als particulier heb je nog niet zoveel nut aan een EV en kan je dus evengoed een ICE kopen.
Zeker als je niet veel km's doet, gaat dat mobiliteitsbudget veel beter uitkomen
 
2e hands EV's ondertussen wel gewoon goedkoop te vinden hoor. En als particulier heb je nog niet zoveel nut aan een EV en kan je dus evengoed een ICE kopen.
Zeker als je niet veel km's doet, gaat dat mobiliteitsbudget veel beter uitkomen
Ik heb het opgezocht, je wagen moet minder dan 95gram CO2 uitstoten. Dus inderdaad: een bescheiden wagen lukt hiermee. Zoals je zegt: vooral als niet veel kilometers doet.

Voor mensen die brussel moeten pendelen, is dat niet ideaal, echter.
 
Ik heb het opgezocht, je wagen moet minder dan 95gram CO2 uitstoten. Dus inderdaad: een bescheiden wagen lukt hiermee. Zoals je zegt: vooral als niet veel kilometers doet.

Voor mensen die brussel moeten pendelen, is dat niet ideaal, echter.
Dar klopt maar half he. Je krijgt een budget dat je mag spenderen aan een aantal dingen. Als je daar "hypotheek" kiest, komt er ergens anders budget vrij waar je mee mag doen wat je wil he...
 
Wat bedoel je?
Elke bedrijfswagen die ik gehad heb in de voorbije 9 jaar, waren de kosten een heel stuk hoger moest die particulier geweest zijn. Vooral wegens het risico van het vele pendelen van en naar Brussel. Denk aan: onderhoud, soms anderhalve tank per week diesel/benzine/electriciteit. Elk jaar ofzo 1 ongeval. Ik was nooit in fout, maar ik ben 5 keer in mijn gat gereden op de ring van Brussel tijdens schuivende file... Random gremlins waardoor de wagen een week in herstelling moest, you name it... Allemaal meegemaakt, verschillende keren. BMW nooit problemen gehad, audi wel, volkswagen ook, Renault was een ramp... Je kan geluk hebben, maar als uw wagen een probleembeestje is, is het uw probleem en niet dat van de werkgever.

Ik was altijd blij dat het een bedrijfswagen was waar ik de dag zelf nog een vervangwagen had meestal, zonder kosten voor mij persoonlijk. Stel dat uw eigen wagen 2 weken in herstelling binnen moet voor analyse/problemen. Wat doe je dan? Je hebt dan alle risico van de wagen op u genomen terwijl het vroeger het risico van de werkgever was. Je reed zorgeloos rond en was omnium verzekerd.

Ik zeg niet dat ik het een slechte zaak vind, het mobiliteitsbudget. Maar laten we eerlijk zijn: het is echt niet hetzelfde als een treffelijke bedrijfswagen, ondanks de VAA.

Het systeem is fout, en weerom: de onderliggende oorzaak is gewoon dat de lasten op loon veel te hoog liggen. Al de rest, is froemelen in de marge.
 
Laatst bewerkt:
Elke bedrijfswagen die ik gehad heb in de voorbije 9 jaar, waren de kosten een heel stuk hoger moest die particulier geweest zijn. Vooral wegens het risico van het vele pendelen van en naar Brussel. Denk aan: onderhoud, soms anderhalve tank per week diesel/benzine/electriciteit. Elk jaar ofzo 1 ongeval. Ik was nooit in fout, maar ik ben 5 keer in mijn gat gereden op de ring van Brussel tijdens schuivende file... Random gremlins waardoor de wagen een week in herstelling moest, you name it... Allemaal meegemaakt, verschillende keren. BMW nooit problemen gehad, audi wel, volkswagen ook, Renault was een ramp... Je kan geluk hebben, maar als uw wagen een probleembeestje is, is het uw probleem en niet dat van de werkgever.
Verbuikskosten zijn geen risico hé. En effectief mensen laten instaan voor hun eigen verbruikskosten lijkt me redelijk logisch en cruciaal als je autogebruik niet wil stimuleren.

En een ongeval per jaar, alsook de algemene onbetrouwbaarheid van wagens, lijkt me serieus opgeblazen. Je laat het klinken alsof mensen die particulier met een wagen pendelen een soort van kwetsbare groep zijn.
Ik was altijd blij dat het een bedrijfswagen was waar ik de dag zelf nog een vervangwagen had meestal. Stel dat u eigen wagen 2 weken in herstelling binnen moet voor analyse/problemen. Wat doe je dan? Je hebt dan alle risico van de wagen op u genomen terwijl het vroeger het risico van de werkgever was. Je reed zorgeloos rond en was omnium verzekerd.
Je kan ook zelf een omnium of bijstandsverzekering afsluiten?
Ik zeg niet dat ik het een slechte zaak vind, het mobiliteitsbudget. Maar laten we eerlijk zijn: het is echt niet hetzelfde als een treffelijke bedrijfswagen, ondanks de VAA.

Het systeem is fout, en weerom: de onderliggende oorzaak is gewoon dat de lasten op loon veel te hoog liggen. Al de rest, is froemelen in de marge.
Allez, na een paar posters die afkwamen met allerhande uitspraken over hoe VAA toch wel duur is, zijn we terug bij de realiteit: een ongeloofelijk voordelig systeem.

De lasten op arbeid zijn inderdaad hoog. Een pak hoger zonder al die fiscale leukigheden zelfs, ik zou ze afschaffen.
 
Verbuikskosten zijn geen risico hé. En effectief mensen laten instaan voor hun eigen verbruikskosten lijkt me redelijk logisch en cruciaal als je autogebruik niet wil stimuleren.

En een ongeval per jaar, alsook de algemene onbetrouwbaarheid van wagens, lijkt me serieus opgeblazen. Je laat het klinken alsof mensen die particulier met een wagen pendelen een soort van kwetsbare groep zijn.

Je kan ook zelf een omnium of bijstandsverzekering afsluiten?

Allez, na een paar posters die afkwamen met allerhande uitspraken over hoe VAA toch wel duur is, zijn we terug bij de realiteit: een ongeloofelijk voordelig systeem.

De lasten op arbeid zijn inderdaad hoog. Een pak hoger zonder al die fiscale leukigheden zelfs, ik zou ze afschaffen.
Voila, ik denk dat we het wel eens zijn dat de achterliggende reden van al die "voordelen" is, dat de lasten gewoon te hoog zijn. Want al voordelen zijn uiteindelijk gewoon diensten of goederen die een uitzondering op die hoge lasten krijgen. Dus als de lasten op loon gewoon lager gaan, zijn al die uitzonderingen defacto niemeer van doen.

Maar wie gaat dan de pensioenen van al die ambtenaren betalen?
 
Terug
Bovenaan