Mobiliteit in campagnes: flitstolerantie, kilometerrijden, eigen wagen

Wilto

Well-known member
:wtf:
 

Bijlagen

  • IMG-20240418-WA0018.jpg
    IMG-20240418-WA0018.jpg
    1.009,8 KB · Weergaven: 32
Lol de reacties hier alweer…
Hoe staat hun boodschap gelijk aan “nog slechter openbaar vervoer en gevaarlijke fietspaden”?

Autobestuurders worden hoe langer hoe meer gepest. Ja, gepest. Met allerhande belastingen en regels. Dat zien jullie toch ook?
Als het van een partij zoals Groen afhangt, mogen we binnenkort helemaal niet meer rondrijden in de grootsteden. Allemaal met de bakfiets of het OV. Yay. Zelfde met het vliegtuig. Des duivels is dat, nog meer belasten die handel.
Iedereen met de trein of de deelbus naar Zuid-Frankrijk. Of gewoon thuisblijven, nog beter voor het milieu. 😂

In het partijprogramma zelf zal je dat (nog) niet zo terugvinden, maar wie die clowns bezighoort weet voldoende.

Steeds meer regeltjes en steeds minder keuzevrijheid.
Ik dacht het niet!
 
Lol de reacties hier alweer…
Hoe staat hun boodschap gelijk aan “nog slechter openbaar vervoer en gevaarlijke fietspaden”?

Autobestuurders worden hoe langer hoe meer gepest. Ja, gepest. Met allerhande belastingen en regels. Dat zien jullie toch ook?
Als het van een partij zoals Groen afhangt, mogen we binnenkort helemaal niet meer rondrijden in de grootsteden. Allemaal met de bakfiets of het OV. Yay. Zelfde met het vliegtuig. Des duivels is dat, nog meer belasten die handel.
Iedereen met de trein of de deelbus naar Zuid-Frankrijk. Of gewoon thuisblijven, nog beter voor het milieu. 😂

In het partijprogramma zelf zal je dat (nog) niet zo terugvinden, maar wie die clowns bezighoort weet voldoende.

Steeds meer regeltjes en steeds minder keuzevrijheid.
Ik dacht het niet!
Hoe worden auto's dan gepest?
Werden fietsers en voetgangers dan gepest in het verleden?

Er gaan nog altijd miljarden subsidies naar auto's, op allerlei manieren. In die mate gaan er geen subsidies naar fietsen of openbaar vervoer.

Ik vind juist dat ik meer keuzevrijheid krijg, ik krijg steeds meer de mogelijkheid om het openbaar vervoer of de fiets te nemen ipv omwille van budgettaire of tijdsredenen als enige mogelijkheid de auto te hebben.
 
Er gaan nog altijd miljarden subsidies naar auto's, op allerlei manieren. In die mate gaan er geen subsidies naar fietsen of openbaar vervoer.
Welke subsidies zijn er?
(Ik heb het niet overal firmawagen of electrische wagen, want ik heb deze nietg). Ik vraag me dus af welke subsidies de overheid me geeft?
En moest ik subsidies krijgen (wat ik betwijfel) zal ik x keer dit bedrag wel terugbetaleb door allerbei belastingen en taks/accijnzen)(verkeerstaks, etc..)
 
Welke subsidies zijn er?
(Ik heb het niet overal firmawagen of electrische wagen, want ik heb deze nietg
). Ik vraag me dus af welke subsidies de overheid me geeft?
En moest ik subsidies krijgen (wat ik betwijfel) zal ik x keer dit bedrag wel terugbetaleb door allerbei belastingen en taks/accijnzen)(verkeerstaks, etc..)

Dat is een nieuwe. Wil dat zeggen dat bijvoorbeeld de landbouw geen subsidies krijgt omdat jij geen boer bent?
 
Hoe worden auto's dan gepest?
Werden fietsers en voetgangers dan gepest in het verleden?

Er gaan nog altijd miljarden subsidies naar auto's, op allerlei manieren. In die mate gaan er geen subsidies naar fietsen of openbaar vervoer.

Ik vind juist dat ik meer keuzevrijheid krijg, ik krijg steeds meer de mogelijkheid om het openbaar vervoer of de fiets te nemen ipv omwille van budgettaire of tijdsredenen als enige mogelijkheid de auto te hebben.
Het is niet alsof er enkel een keuze bijkomt, auto's worden wel degelijk ook vaak geweerd, zoals de plannen er nu uitzien zullen er ook wel mensen zijn voor wie een auto nu nog een financieel haalbaar alternatief is dat in de toekomst niet meer is.

Die maatregelen zijn een goede zaak vind ik persoonlijk maar we moeten nu ook niet doen alsof dat op redelijk wat mensen ook geen belangrijke negatieve impact heeft.
 
Die partij zet toch echt in op de klassieke "het was vroeger allemaal beter"-crowd hé. Zo het (meestal oudere) volk dat de wagen nog zou nemen voor 100 meter.

En het beste is dan nog het VB dat in het Frans adverteert in tweetalig Brussel.
Dat is ook de tactiek van zo'n partij: afbreekpolitiek, 'Wij kunnen het beter' (Anderenbeter), inspelen op het nostalgische gevoel (vroeger was alles beter)...'Neem onze vrijheid niet af'', 'de rest zijn graaiers'...etc... Simpele, eenvoudige slogans die voor de rest niet veel zeggen. Zo hol als wat, maar het werkt. Dat ze dan af en toe zelf zondigen en met de vetpotten naar huis gaan (Marijke Dillen etc...-uittredingsvergoedingen) hoeft zelfs niet een imminent probleem te zijn want ja...'de rest doet het toch ook?' :laugh:
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Lol de reacties hier alweer…
Hoe staat hun boodschap gelijk aan “nog slechter openbaar vervoer en gevaarlijke fietspaden”?

Autobestuurders worden hoe langer hoe meer gepest. Ja, gepest. Met allerhande belastingen en regels. Dat zien jullie toch ook?
Als het van een partij zoals Groen afhangt, mogen we binnenkort helemaal niet meer rondrijden in de grootsteden. Allemaal met de bakfiets of het OV. Yay. Zelfde met het vliegtuig. Des duivels is dat, nog meer belasten die handel.
Iedereen met de trein of de deelbus naar Zuid-Frankrijk. Of gewoon thuisblijven, nog beter voor het milieu. 😂

In het partijprogramma zelf zal je dat (nog) niet zo terugvinden, maar wie die clowns bezighoort weet voldoende.

Steeds meer regeltjes en steeds minder keuzevrijheid.
Ik dacht het niet!
Autorijden, vliegen, worden allemaal priviléges voor de elite als het van partijen als groen/ecolo afhangt (hun stemmers zijn volgens mij ook vnl de gegoede elitaire Dansaert Vlamingen waarop hun maatregelen uiteraard 0 impact hebben financieel). Alleszins een Kevin De Bruyne zal er geen "supercar" minder door kopen, maar Jan met de Pet is gedoemd tot een toekomst onder de kerktoren.

Voor mij is VB één van de weinige partijen met realistische socio-economische voorstellen.

Net de 3 kernpunten eens doorgenomen van "Ecolo", zusterpartij van groen (bron: VRT nieuws):

  1. Ecolo wil een ambitieus toekomstplan - 'Investir l'Avenir' - met 15 miljard euro extra overheidsinvesteringen om de klimaattransitie van nu tot 2030 te versnellen. Concreet gaat het onder meer over de renovatie van gebouwen, meer hernieuwbare energie, bescherming van de biodiversiteit …
  2. Een verhoging van de lage en middeninkomens door de invoering van een solidair belastingkrediet, zodat de lonen tot 300 euro netto per maand omhooggaan.
  3. Mensen die samenwonen moeten dezelfde uitkering krijgen als wie alleen woont. Door het statuut van samenwonende zien sommige mensen nu hun uitkering verminderd, gewoon omdat ze onder hetzelfde dak wonen met anderen. Dat is volgens Ecolo niet rechtvaardig. Het is een eerste stap naar de individualisering van sociale rechten: iedereen krijgt dus dezelfde sociale rechten ongeacht zijn gezinssituatie.
Als ik dat lees, is het echt om van te kotsen, alle werknemers met een iets bovengemiddeld loon worden opnieuw gedoemd om nog meer belastingen te betalen om hun doctrines/voorstellen te bekostigen.
 
Lol de reacties hier alweer…
Hoe staat hun boodschap gelijk aan “nog slechter openbaar vervoer en gevaarlijke fietspaden”?

Autobestuurders worden hoe langer hoe meer gepest. Ja, gepest. Met allerhande belastingen en regels. Dat zien jullie toch ook?
Als het van een partij zoals Groen afhangt, mogen we binnenkort helemaal niet meer rondrijden in de grootsteden. Allemaal met de bakfiets of het OV. Yay. Zelfde met het vliegtuig. Des duivels is dat, nog meer belasten die handel.
Iedereen met de trein of de deelbus naar Zuid-Frankrijk. Of gewoon thuisblijven, nog beter voor het milieu. 😂

In het partijprogramma zelf zal je dat (nog) niet zo terugvinden, maar wie die clowns bezighoort weet voldoende.

Steeds meer regeltjes en steeds minder keuzevrijheid.
Ik dacht het niet!
Een auto heeft dan ook helemaal niets te zoeken in het centrum van een grootstad. Ik denk niet dat je een genie qua urban planning moet zijn om te beseffen dat dichtbevolkte gebieden waar ieder zijn persoonlijk voertuig heeft, leidt tot fileleed en parkeerfrustratie voor de automobilisten en een verminderde leefbaarheid voor de lokale bewoners.

201812_nieuwzuid_19.jpg


Willen we terug naar zo'n situaties? Als inwoner van het Antwerpse Zuid verkies ik toch een park op die locatie. Echt hemeltergend om te zien hoeveel een piepklein land als Belgie inzet op salariswagens terwijl het openbaar vervoer jaar na jaar zakt qua kwalitatieve dienstverlening.
 
Echt hemeltergend om te zien hoeveel een piepklein land als Belgie inzet op salariswagens terwijl het openbaar vervoer jaar na jaar zakt qua kwalitatieve dienstverlening.
Dat blijft inderdaad hallucinant.

"Er zijn teveel files en auto's, + klimaat!!" --> maakt auto's fiscaal spotgoedkoop.

Maar goed, opnieuw de schuld van de kiezer zelf natuurlijk.
(Ook op BG volgens mij geen meerderheid te vinden voor het afschaffen van dat onlogisch gedrocht, afgaande op de 500 discussies van de laatste jaren)
 
Een auto heeft dan ook helemaal niets te zoeken in het centrum van een grootstad. Ik denk niet dat je een genie qua urban planning moet zijn om te beseffen dat dichtbevolkte gebieden waar ieder zijn persoonlijk voertuig heeft, leidt tot fileleed en parkeerfrustratie voor de automobilisten en een verminderde leefbaarheid voor de lokale bewoners.

201812_nieuwzuid_19.jpg


Willen we terug naar zo'n situaties? Als inwoner van het Antwerpse Zuid verkies ik toch een park op die locatie. Echt hemeltergend om te zien hoeveel een piepklein land als Belgie inzet op salariswagens terwijl het openbaar vervoer jaar na jaar zakt qua kwalitatieve dienstverlening.
Dat blijft inderdaad hallucinant.

"Er zijn teveel files en auto's, + klimaat!!" --> maakt auto's fiscaal spotgoedkoop.

Maar goed, opnieuw de schuld van de kiezer zelf natuurlijk.
(Ook op BG volgens mij geen meerderheid te vinden voor het afschaffen van dat onlogisch gedrocht, afgaande op de 500 discussies van de laatste jaren)
Anderzijds weet ik niet of dat zo een grote impact heeft https://www.wegenwiki.nl/Autobezit - of hoe moet je die cijfers juist zien?
 
Dat blijft inderdaad hallucinant.

"Er zijn teveel files en auto's, + klimaat!!" --> maakt auto's fiscaal spotgoedkoop.

Maar goed, opnieuw de schuld van de kiezer zelf natuurlijk.
(Ook op BG volgens mij geen meerderheid te vinden voor het afschaffen van dat onlogisch gedrocht, afgaande op de 500 discussies van de laatste jaren)
OV is hier goedkoop (velen betalen nauwelijks iets)

 
OV is hier goedkoop (velen betalen nauwelijks iets)

Goedkoop is duurder dan spotgoedkoop. Dus het spotgoedkope alternatief wordt meer gebruikt.

Bovenop natuurlijk andere aspecten zoals stiptheid, aansluitingen,...
 
Goedkoop is duurder dan spotgoedkoop. Dus het spotgoedkope alternatief wordt meer gebruikt.

Bovenop natuurlijk andere aspecten zoals stiptheid, aansluitingen,...
Openbaar vervoer abonnement kan je gratis krijgen van je werkgever (en per abonnee de lijn betaald overheid nu 2000 euro)

Bedrijfswagen kost u sowieso geld: inruilen brutoloon en belasting VAA

Enige reden dat er veel bedrijfswagens zijn is de algemene lasten op arbeid die hoog liggen en erbarmelijke ruimtelijke ordening
 
Openbaar vervoer abonnement kan je gratis krijgen van je werkgever (en per abonnee de lijn betaald overheid nu 2000 euro)

Bedrijfswagen kost u sowieso geld: inruilen brutoloon en belasting VAA

Enige reden dat er veel bedrijfswagens zijn is de algemene lasten op arbeid die hoog liggen en erbarmelijke ruimtelijke ordening

Ik vind het wel een gekke stelling dat dat de enige reden is. Al zou de belastingdruk op arbeid heel laag liggen, zolang de belastingdruk op bedrijfswagens nog lager ligt, zal dat altijd interessanter blijven.

Je antwoord wat naast mijn post door lijkt het. Je reduceert het tot simplismen, terwijl het juist een complexer geheel is in zijn totaliteit.
 
Ik vind het wel een gekke stelling dat dat de enige reden is. Al zou de belastingdruk op arbeid heel laag liggen, zolang de belastingdruk op bedrijfswagens nog lager ligt, zal dat altijd interessanter blijven.

Je antwoord wat naast mijn post door lijkt het. Je reduceert het tot simplismen, terwijl het juist een complexer geheel is in zijn totaliteit.
De belasting (via VAA) is exact hetzelfde als op loon.
Alleen de sociale zekerheidsbijdragen vallen weg (kleine CO2 bijdrage werkgever in de plaats).
Op dit moment hou je van 1000 euro loonkost minder dan 350 euro over als werknemer in hoogste belastingsschaal (waar je al snel in valt)
Heb aantal collega's die wagen hebben ingeruild voor mobiliteitsbudget maar is allemaal omdat ze dat 100% netto in hun lening kunnen steken (ik kan dat niet want woon 100m te ver :rofl:)

Maar ja dat is hoofdoorzaak nummer 1 (en mss de VAA die te laag is of geen beperking voor sommige die heel veel privé rijden).
Werkgevers willen liever al die alternatieven weg hoor (want het kost hun ook geld aan extra mensen bv)

Maar jij antwoord vooral naast de post: wagen kost u altijd meer dan abonnement openbaar vervoer de lijn (zelfs voor gans uw gezin) waarmee uw stelling dat wagen spotgoedkoop is niet klopt

Daarnaast laten werkgevers normaal wel hoe dat je OV neemt ipv bedrijfswagen. En ruimtelijke ordening en OV efficiëntie gaan hand in hand
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan