BigBear
Member
Kijk, ik ben ook niet voor bedrijfswagens, maar je verhaal klopt toch niet helemaal.Ik zie niet echt wat autobezit hier nu net komt doen. Wordt leasing daar in rekening genomen? Ik vermoed het niet als ik zie hoe het merendeel van de huishoudens geen of 1 wagen heeft (in Nederland, maar België zit niet veel hoger).
Een wagen is "luxe" die we ons bijna allemaal wel kunnen en ook mogen permitteren in onze maatschappij denk ik. Het lijkt me helemaal niet realistisch om te stellen dat we die wegwillen, maar de discussie hier draait toch rond het absurde van het bedrijfswagenssysteem in functie van een (inter)nationale context waar we naar minder uitstoot, betere luchtkwaliteit, meer leefbare steden, minder files, enz. willen?
Het openbaar vervoer is geen alternatief voor een auto, zoals je zelf ook toegeeft en de cijfers ook aangeven. Het is dus niet dat er zonder het bedrijfswagensysteem plots veel minder autobezit zou zijn, daar zijn we het over eens.
Het bedrijfswagensysteem zorgt er net voor dat ons wagenpark héél snel vergroent. Zonder dat systeem zouden velen met een veel oudere, veel meer vervuilende wagen rondrijden. En elektrische en hybride wagens zouden al bijna helemaal niet meer aangekocht worden.
Wel zouden er zonder het bedrijfswagenssysteem minder kilometers afgelegd worden met de wagen, maar ik weet niet of dat al in een studie is geschat hoeveel verschil dat zou maken. En dan is het nog de vraag of dat zou opwegen tegen het veel vervuilendere autopark?
Tenslotte zijn er ook oplossingen om het aantal afgelegde kilometers met de wagen te doen verminderen zonder heel het systeem af te schaffen. De beste oplossing is het invoeren van rekeningrijden. Dat zal er overigens waarschijnlijk toch wel eens van komen, want de miljarden die nu binnenkomen via accijnzen op brandstof moeten ergens anders gehaald worden. Een alternatief is het afschaffen van de tankkaart.