phate_13
Well-known member
Jij reageerde op de stelling van auto's spotgoedkoop dat OV goedkoop is. Vandaar dat gegeven.De belasting (via VAA) is exact hetzelfde als op loon.
Alleen de sociale zekerheidsbijdragen vallen weg (kleine CO2 bijdrage werkgever in de plaats).
Op dit moment hou je van 1000 euro loonkost minder dan 350 euro over als werknemer in hoogste belastingsschaal (waar je al snel in valt)
Heb aantal collega's die wagen hebben ingeruild voor mobiliteitsbudget maar is allemaal omdat ze dat 100% netto in hun lening kunnen steken (ik kan dat niet want woon 100m te ver )
Maar ja dat is hoofdoorzaak nummer 1 (en mss de VAA die te laag is of geen beperking voor sommige die heel veel privé rijden).
Werkgevers willen liever al die alternatieven weg hoor (want het kost hun ook geld aan extra mensen bv)
Maar jij antwoord vooral naast de post: wagen kost u altijd meer dan abonnement openbaar vervoer de lijn (zelfs voor gans uw gezin) waarmee uw stelling dat wagen spotgoedkoop is niet klopt
Daarnaast laten werkgevers normaal wel hoe dat je OV neemt ipv bedrijfswagen. En ruimtelijke ordening en OV efficiëntie gaan hand in hand
Daarnaast is het toch belachelijk een pure één op één vergelijking te maken? Ik zeg letterlijk dat het een stuk complexer is dan dat en jij blijft je blind staren op één beperkt aspect.
Ik weet niet waar je naartoe wilt met deze discussie.
Bv. Ook vraag ik me af hoeveel werkgevers vergoeden effectief alle OV? Ook het niet woon-werkverkeer traject. Want dat lijk je ook al op te werpen. Maar meestal is dat toch beperkt?