Zwift Races (wie, wanneer, welke categorie)

Dit stukje proza iets langer uitgevallen dan bedoeld.

Gisteren 2de race van het BZR championship. Climbers Festival op Mayan Mash 🙈 Een parcours waar je na een vlakke aanloop The Grade over moet via de Itza climb om dan naar de top van de Epic KoM te rijden, af te dalen en dan via de bypass naar de forward Epic KoM rijdt. De finish van de route ligt terug beneden aan de andere kant van The Grade maar voor het event was de finish boven op de Epic KoM gelegd aan de splitsing naar The Grade. Loodzware omloop dus.

Vorige week werd ik 3de in de iTT bij de C's. Een minuut na de winnaar stonden we met 4 renners binnen de 5 seconden, bij de start bleek de winnaar van vorige week ook naar de B's verwezen te zijn. Vreemd want zijn relatieve waardes lagen veel lager dan die van de rest van de top 5 en ruim binnen cat limits maar goed. Alweer een goeie reden dat Racing Score de oude categorieën intussen vervangen heeft voor meeste races. Voor de start stond ik dus 2de op ~3s, met 2man ~1s achter mij. De leider reed in het geel (en als beacon).

In de start pens zag ik een hele reeks mannen die ik normaal bij de B's verwacht tot mijn frank viel dat dit geen bracketed start was en iedereen samen vertrok, tot zover mijn hoop op een rustige aanloop naar de eerste klim... :unsure: Ook de A's en B's leken gelukkig enigszins met de handrem op te rijden wetende wat er aan kwam en volgens mij geraakten alle C's mee aan de voet van de voet van de Itza climb. 9m aan 253W of ~3w/kg.

Eens op de klim ontplofte zoals verwacht de bom. De A's en B's zochten hun tempo maar door de sterke draft werden de betere C's een heel stuk meegezogen. Door koersomstandigheden reed ik plots een 3-tal seconden voor de leider uit en met het idee van hem niet 'gratis' te laten terugkomen hebben we elkaar daar eigenlijk den duvel aangedaan tot quasi boven op de Itza KoM waar het terug met een 6-tal C's samen liep. 12m40s aan 309W, 3,69w/kg. I know, geen C waardes meer...

Het korte vlakke stuk tussen de Itza KoM en The Grade zat er 60 seconden later alweer op en was belange niet genoeg om echt te recupereren maar goed. Hier werd aan een iets vlakker (maar hoog) tempo naar boven gereden tot ik in de mot kreeg dat de leider het precies lastig had. Een eerste prik was niet voldoende maar een tweede inspanning op 3-400m van de top was voldoende om de leider overboord te kieperen. Uiteindelijk kwamen we met 3 (1B/2C's) boven op The Grade. Nog eens 9m24s aan 301W.

Na het laatste stukje klimmen naar de forward Epic KoM banner hadden we met 2 nog een kloofje op 2 andere op ~15 seconden en de leider (alleen) op ~20 seconden. En dan... liep het helemaal mis in de afdaling. Ik snap eigenlijk nog steeds niet goed wat er gebeurde maar ik werd 3 keer knal uit het wiel gekieperd door mijn compagnon die nochtans 10kg minder woog. Pack Dymanics 4.1 pls :sop:
Toen we beneden kwamen aan de doorsteek richting de forward Epic KoM was de gele trui plots over de 2 achtervolgers gesprongen en genaderd tot op 5 seconden. Op de doorsteek reed hij het gat terug dicht. Eens op de Epic KoM voelde ik dat het vat eigenlijk volledig leeg was en werd ik op een bepaald moment uit het wiel gereden door de andere 2 tot ik plots zag dat de aankomst op 500m lag en dus halfweg de klim en niet helemaal boven (foutje van organiser bleek achteraf). Piepend, krakend en zuchtend reed ik nog terug tot op het wiel maar dan had de gele trui nog ergens een cartouche zitten en kon die in de sprint nog oranje waardes trappen :crazy: Uiteindelijk 3de, morsdood en content dat ik niet tot helemaal boven most :tongue:

Dikke FTP increase weer. 2 weken terug FTP verbeterd tot 272W, vorige week in de ITT naar 279W en gisteren naar 289W. Firmly in cat B nu dus. Dicht bij mijn beste Zwift waardes ooit denk ik. In absolute waardes heb ik al hoger gezeten maar toen woog ik ook nog ~3kg meer. In augustus/september dacht ik eigenlijk nog dat het over was (met fietsen) omdat ik na elke rit langer dan 30 minuten altijd miserie had met mijne rug, het verschil tussen begin oktober toen mijn FTP wrs ergens rond de 235/240W schommelde en nu is gigantisch.

Vanavond was het opnieuw tijd om te racen met Herd. De eerste keer sinds lang nog eens met steering, vandaag was het zeker niet bepalend maar op sommige plaatsen wel leuk om een hoekje af te steken. Het kan een gedacht zijn maar ik kreeg de indruk dat wanneer ik niet aan het sturen was mijn mannetje vaker de binnenkanten van de bochten nam, terwijl die normaal meer in het midden van de weg blijft.

Wat de race betreft. Hadden sommigen andere verplichtingen met valentijn of schrik van het zware parcours? Althans was het met 62 starters een matig bezette editie. Twee rondjes van het nieuwe parcours "Petite Douleur". 2x over de Petit Kom.

Na amper 1km draaiden we de kronkelbaan Les Intestines op. Hier wil je echt niet aan de rekker hangen dus vrij fors vertrokken, het peloton hield het al bij al vrij koest. Met een man of 40 gingen we naar de eerste maal Petit Kom. Vanaf de voet werd een strak tempo gereden, in 4'50" (356w) de top gerond. 18 man over. Op enkele stroomstroten na vrij rustig naar de 2e keer Petit kom en dan aankomst boven. Deze keer ging het eerste stuk een tikkeltje trager, maar dan uiteraard met een explosie in de laatste km. Met 4'51" was ik een scheet trager maar wel een iets hoger wattage (365w). Een 8e plek was mijn deel.

Met 360w een nieuwe 5' pb gereden voor deze winter. Wat met mijn gewicht uitkomt op 5,57w/kg. Het kan altijd beter maar best tevreden met mijn huidige vorm.

Dat de Jetblack Victory maar snel toekomt... en hopen dat de geduwde wattages ook nog betrouwbaar zijn :D
Dat denk ik overigens wel. Ik ben al enkele maanden goed aan het trainen dus de conditie zit wel weer in orde en ik rij toch vergelijkbare wattages en plaatsen op de klims zoals in de voorgaande jaren toen de vorm wel snor zat.
Normaal wordt hij vanaf de 25e verstuurd, 'als alles goed loopt met douane'

Ik ben benieuwd

Deze nog even van onder het stof halen.

Wordt hier ge-WTRL-d vanaf komende dinsdag? Mijn vaste ploegje doet niet mee dit seizoen. Ik zou eigenlijk wel weer willen meedoen. Hier nog mensen in een B-team die nog iemand kunnen gebruiken?

Deze nog even van onder het stof halen.

Wordt hier ge-WTRL-d vanaf komende dinsdag? Mijn vaste ploegje doet niet mee dit seizoen. Ik zou eigenlijk wel weer willen meedoen. Hier nog mensen in een B-team die nog iemand kunnen gebruiken?
Jammer genoeg val in nét in de A categorie, en een A ploeg heeft ons team (zzrc) niet. We hebben wel een B en C ploeg. Als je interesse hebt stuur je me maar een berichtje om het verder te regelen.

Jammer genoeg val in nét in de A categorie, en een A ploeg heeft ons team (zzrc) niet. We hebben wel een B en C ploeg. Als je interesse hebt stuur je me maar een berichtje om het verder te regelen.
Bedankt, maar uiteindelijk beslist om dit seizoen ook gewoon te laten passeren.

Gebruikt ZRL nu nog altijd de klassieke pace groups? :sop:
Racing score is ondertussen toch al een dik jaar uit en is het duidelijk superieure systeem. Het is zeker niet perfect maar het wordt steeds verder getweaked, ik snap niet dat men de grootste race series op het platform op het verouderde systeem wil houden.

Het zou ook mogelijkheden bieden voor veel closere race brackets. Nu hebben ze slechts 4 cats terwijl ze, zeker in de EU prime time slots, zoveel teams en deelnemers hebben dat ze hun brackets véél smaller zouden kunnen maken waar ze u bv met u 6xx race score in ne 600-700 bracket kunnen steken, ipv nu

in een algemene A bracket met nen helen hoop A+ renners die u waarschijnlijk het snot voor de ogen zouden rijden.

Daar heb je zeker een punt. Al moet je als ploeg natuurlijk wel aan (liefst) 6 rijders geraken voor dat bracket. Voor de ttt's rijden we vaak met 6 en daarvan zijn er 2 van 6xx, 2 van 7xx, 1 van 8xx en 1 van 9xx. Qua categorie zijn wij allemaal gewone A's. Smallere brackets betekent ook dat je sneller uit de categorie geraakt na een goeie uitslag. Als je weinig races rijdt en je start met bv 698 dan hang je er na race 1 vermoedelijk al aan.

De eerste rit is gisteren blijkbaar aardig in de soep gelopen. 1875 deelnemende teams en niet iedereen had een race pass. Het was een TTT en niet alle ploegen zijn kunnen starten.

Zopas nog eens een raceje gereden
Mijn race-score was 503 en de categorie liep tot 520. Volgens het oude systeem stond deze race als C aangegeven.

Het waren 3 rondes van Fine and Sandy, een vlak parcours van ongeveer 10 kilometer lang met twee puisten.
Na anderhalve ronde heb ik geprobeerd om nog een schifting te maken in de kopgroep van toen zo'n 20 man. Mijn voorsprong was boven niet heel erg groot en de rest was bij elkaar gebleven dus iedereen kwam weer samen.

Dan was het plan om gewoon te wachten tot de tweede (en laatste) helling van de laatste ronde om een aanval te plaatsen.

Zo'n 100 meter vóór de aanvang van de helling plaats ik mijn versnelling, ik zet de camera op rear-facing en zie mijn voorsprong oplopen. Ik kom boven met een voorsprong van zo'n 10 seconden en dan is het nog 2.5 kilometer harken naar de meet. Om niet te verzuren nam ik mij voor om rond de 320 watt te blijven en ik zag mijn voorsprong op de achtervolgers oplopen tot 15 seconden met nog 600 meter tot aan de meet.

Ik ben gewoon blijven gas geven en de zoete smaak van mijn eerste zwiftoverwinning proef ik al in de mond. Nog 200 meter... en dan zie ik in de rechter bovenhoek dat ik als 2e aan het rijden ben.

Blijkbaar was er iemand lang op voorhand al van tussen geglipt :headshake:
2e van de 48.

Het was wel leuk om eens met een plan rond te rijden ipv gewoon als doel te stellen om met de eerste groep over de meet te komen.

De race-scores vind ik ook maar wat vreemd.
Mijn FTP staat op 290 ingesteld voor een gewicht van 71 kg, mijn zFTP op zwiftpower (whatever dat is...) staat op 268 en toch kan ik meedoen aan een race die vroeger als C stond genoteerd.

De winnar zit in Pace Group A met een zFTP van 313 op een gewicht van 68 kg.

Ik denk dat je race-score als je niet veel racet - en volgens mij is dat het gros van de deelnemers aan zowat elke race - ook best onnauwkeurig zal zijn.

Ik zit na deze race nog nét onder de drempel van 520 race-score. Daarna zal het gedaan zijn met de podiumplaasten.

Voor veel mensen begint in september het "Zwift-seizoen", een lagere racing score in vergelijking met de waardes zal in deze periode weleens vaker voorkomen. Ik zie dat de winnaar de laatste maanden maar 3 races heeft gereden. En in 1 van de 3 races werd hij pas 26e, dus daar zal hij (vermoedelijk) amper punten geraapt hebben.
Als je geen races rijdt wordt je racing score gebaseerd op je 5' power. Ik ken iemand die nooit races rijd en die heeft een racing score van 633, met een 20' power van 4,50w/kg, dus zeer vergelijkbaar met de winnaar van jou race. Wel straf dat hij op basis van zijn waardes geen hogere score meekrijgt.

Ik heb tijdens de races altijd zelfde probleem: ik geraak met kopgroep tot aan de finish maar bijna nooit iets over om mee te sprinten. Heel vaak top 10 finishes dus.

Wel leuk, ik gebruik het als HIT workout 1x per week.

Als nog mensen een vaste race zoeken voor de wintermaanden. Deze avond begint Herd Winter racing, 20u. Groot verschil met vele andere races is dat iedereen tezamen start, en dan afhankelijk van het parcours dunt het peloton vroeg of laat uit. De grootste meerderheid van starters is sowieso en B en C.

Als nog mensen een vaste race zoeken voor de wintermaanden. Deze avond begint Herd Winter racing, 20u. Groot verschil met vele andere races is dat iedereen tezamen start, en dan afhankelijk van het parcours dunt het peloton vroeg of laat uit. De grootste meerderheid van starters is sowieso en B en C.
Ah goed om te weten. Misschien doe ik mee. Samen starten vind ik wel een minpuntje.

Ah goed om te weten. Misschien doe ik mee. Samen starten vind ik wel een minpuntje.
Valt te zien hoe je het bekijkt zeker. Geen sandbagging mogelijk, iedereen rijdt gewoon naar zijn niveau. Bij een aparte B race valt het op het vlakke vaak volledig stil, met een deel A's er bij krijg je toch een andere koers.

Het parcours van vandaag gaat over de Petit Kom, dus zal het wel aardig uit elkaar liggen 🙂

Misschien dat ik straks ook probeer mee doen, al voel ik me al heel de week erg moe.
Ik denk trouwens dat ik een paar weken geleden al eens met u in een Herd race zat, tenzij er nog andere zotten zoveel TTT's in hun racegeschiedenis hebben...

Laatst bewerkt:
Misschien dat ik straks ook probeer mee doen, a voel ik me al heel de week erg moe.
Ik denk trouwens dat ik een paar weken geleden al eens met u in een Herd race zat, tenzij er nog andere zotten zoveel TTT's in hun racegeschiedenis hebben...
3 oktober ook Herd gereden. Kans zal dan wel groot zijn dat ik het was 😄.

Deze ochtend opgestaan met wat keelpijn en snot. Niks speciaal dus ik ga wel rijden, maar het zal vermoedelijk niet full gas zijn.

Terug
Bovenaan