Zwift Races (wie, wanneer, welke categorie)

Wtrl gebruikt zwift als platform voor zijn wedstrijden. Dus ja zwift heb je zeker nodig. Je hebt ook een team nodig want individueel kun je niet meerijden maar als je wat zoekt vind je altijd wel een team links of rechts.
Ik kende het ook niet en ik reed vorige winter wat races op zwift en ik kreeg de vraag van een team om mee te doen bij hen en zo heb ik de laatste 2 rondes mee gedaan. Het seizoen bestaat uit 4 rondes met telkens 6 races als ik het goed heb.
Ik doe dit jaar normaal ook mee als B rijder maar de eerste ronde sla ik over zolang ik buiten rijden. Mijn conditie heeft ook een redelijke duw gekregen deze zomer door nek en rugklachten.
Verwacht je aan telkens 40min volle inspanning diep in het rood. Vorige winter had ik een FTP van 300, 3.9w/kg en ik kon amper eens punten rapen in de tussensprints/kom's. En mijn beste uitslag was 6de op 76. Laat ons zeggen dat er veel 'sandbaggers' aan deelnemen. In een gewone zwift race doe ik dan wel dikwijls mee voor de overwinning.
HAa merci voor de info. Ga eerst eens gewone races nog eens een kans geven dan. Begreep daar een paar jaar geleden echt niks van. Nu ben ik enkele jaren grijzer dus misschien dat ik nu wel beter begrijp. Zou anders wat overkill zijn om meteen bij de A's mee te rijden.

Sportsolid misschien maar dat is eigenlijk een beetje een afsplitsing van BZR als ik het goed heb. Granfondoteam.be (GFTbe) heeft ook een Zwift team denk ik. Voor de rest heb je nog wel wat all Belgian teams maar dat zijn eerder kleine teams, wrs met gasten die elkaar kennen IRL.
Jep, GFTbe heeft een team in A en B reeks. Zit zelf in het B team. Maar het eerste seizoen gaat het ook niet gemakkelijk worden om elke race genoeg volk te hebben voorlopig.

Hier dus bij de A's gestart. Ik heb het peloton 15' kunnen volgen (4,10w gemiddeld tot dat punt). Maar ik was echt mijn nekske er af aan het rijden, constant tussen hartslag 175 a 180.

Eerst maar eens een paar weken deftig kunnen trainen en dan zien we wel weer. Tot dan verwacht ik er niet teveel van.

27/108, halverwege de kopgroep gefinished.
Stikkapot, weinig of geen recuperatie. Veel te warm in de kamer en luchtvochtigheid through the roof.

12/108 (die geklasseerd staan op zwiftpower)
Misschien lag het aan die nieuwe pack dynamics maar ik had wat moeite met in de groep te kunnen blijven. Ofwel vooraan op de eerste rij ofwel achteraan er net aanhangen.
Op het einde mijn spurt veel te laat ingezet (omdat ik mijn power up niet geactiveerd kreeg). Uiteindelijk van plaats 58 nog naar 12 geraakt maar hier zat meer in. Ploegmaat wint wel

Misschien lag het aan die nieuwe pack dynamics maar ik had wat moeite met in de groep te kunnen blijven. Ofwel vooraan op de eerste rij ofwel achteraan er net aanhangen.
Ik had ook moeite met in de groep te kunnen blijven... maar wel enkel achteraan :unsure:

PD4.1 heeft wel een significante impact op de manier waarop je beweegt in het peloton. Ik heb afgelopen week ook de Zracing series gereden en ook daar (waar het niveau dus toch een stukje lager is dan in de ZRL) voel je meteen dat het positioneren helemaal anders is. Ik voel vooral toch wel een aanzienlijk verschil in het naar voor komen in het pak, dat kost nu precies toch meer moeite. Wat ook een enorm verschil was, was de sprint voorbereiding: vroeger was het zeer moeilijk tot quasi onmogelijk om echt op het wiel te rijden zonder door die slingshot mechanic constant naar voor geslingered te worden, nu kan je een plaats innemen en als je een beetje op je vermogen let kan je eigenlijk mooi op het wiel blijven zitten tot je u sprint aanzet.

Zo is dat. Iemand voorbij steken kost meer energie. Het slingshot effect zorgde ervoor dat groepen alsmaar sneller gingen rijden, dat wilden ze er uithalen. Dus ook opschuiven in het pak is lastiger geworden. Ze hebben de draft achter de renners ook smaller gemaakt, en het drafeffect is ook wat verlaagd.

Donderdag hadden we TTT, het parcours was road to ruins. Wanneer je terugkomt van de jungle heb je een stevige afdaling over de brug en dan de S bochten. Vroeger was dat een punt waar je kop over kop naar beneden vloog. Deze keer was het 1 iemand op kop en de rest bleef er gewoon achter. Dat is echt wel totaal veranderd.

In de TTT's kan je tijden behoorlijk vergelijken met vroeger. Overlaatst hadden we Casse pattes. 33'12" was onze tijd. 51" trager als in maart. Dat is toch wel een groot verschil.

Daarnet de recon ride gedaan voor ZRL morgen... het gaat echt bruut zijn.
Een goeie opwarming gaat súper belangrijk zijn: het gaat van bij de start meteen bergop tot aan de eerste sprint na 1.6km.
Ook die dubbele sprint in Neokyo gaat er serieus inhakken. Nadien een beetje kans voor wat recup in de afdaling door die pirate cove om dan de citroen volledig uit te persen op de beklimmingen die dan nog volgen.

Ik verwacht weer bijzonder snel te moeten lossen. Algemeen minder sterk dan vorige jaren en vandaag nog compleet kapot van zondag

Hier de start wel overleefd, maar dat was het ook zowat 😵
Eerste 3' aan 5,3w/kg. Boven de fout gemaakt om mijn aero power-up te gebruiken om wat meer op adem te kunnen komen. 2km voor de tweede sprint trokken ze al ff door, viel het heel even stil en dan de sprint. Volledig kansloos om bij te blijven.

Volgende week TTT. Dan eens nadenken of ik race 4 en 5 niet beter skip voor een meer kwalitatieve training. 10' aan hartslag 180 en nadien in een groepje belanden aan zo'n ongemakkelijk tempo en hartslag 160 dat is het ook niet. Kan ik beter een deftige intervaltraining doen op mijn eentje.

Hier viel het beter mee dan verwacht. Overal top 10 FAL gespurt, 1x top 10 FTS en 13/105 aan de finish. Benen blokkeerden wel compleet op 300m van de finish maar ik denk dat iedereen daar stikkapot zat.

Hier de start wel overleefd, maar dat was het ook zowat 😵
Eerste 3' aan 5,3w/kg. Boven de fout gemaakt om mijn aero power-up te gebruiken om wat meer op adem te kunnen komen. 2km voor de tweede sprint trokken ze al ff door, viel het heel even stil en dan de sprint. Volledig kansloos om bij te blijven.

Volgende week TTT. Dan eens nadenken of ik race 4 en 5 niet beter skip voor een meer kwalitatieve training. 10' aan hartslag 180 en nadien in een groepje belanden aan zo'n ongemakkelijk tempo en hartslag 160 dat is het ook niet. Kan ik beter een deftige intervaltraining doen op mijn eentje.
Net eens op intervals gekeken, beetje hetzelfde verhaal hier. 3m20s net onder de 400W en dan op de stukken tussen de verschillende sprints in veel ~235W. Dat zou normaal een beetje tempo zone moeten zijn maar door de verzuring van de sprints zat mijn avg HR toch ook rond de 160. Voor een kwalitatieve training moet je het dus inderdaad niet doen.

Ik ben gisteren trouwens slecht geweest na de ZRL... :shutup: . Ben rond 20:45 van mijn fiets gestapt na een cooldown van een 15-tal minuten, 3 uur nadien deed mijn maag precies nog altijd niks. Toch iets té diep geweest precies. :unsure:

Er zit blijkbaar een bug in de pack dynamics waardoor opschuiven in de groep moelijker is als ik het goed begrijp.

Zoeken naar post van David DavidP.

Terug
Bovenaan